درد شانه چپ در اوایل بارداری

درد شانه چپ در اوایل بارداری از رایج ترین مشکلاتی است که خانم های باردار با آن دست و پنجه نرم می کنند.پیدایش این درد دلایل مختلفی دارد و این دلایل میتواند از علل خیلی ساده تا علل پیچیده و خطرناک متفاوت باشد و باتوجه به اهمیت همه ی احوالات شما در زمان بارداری و در دست داشتن جان یک فرد دیگر در دستان شما ضروریست همه ی تغییر حالات خود را جدی بگیرید و از علل آنها آگاه باشید و برای معاینه دقیق به بهترین متخصص ارتوپدی جهت تشخیص علت و درمان آن و یا ارجاع به متخصصصین دیگر مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است اگر این درد همراه با ترشحات شدید،تغییر در حرکت جنین است باید متخصص زنان را هم در جریان بگذارید.ما در این مقاله به بررسی علل این درد و روش هایی برای بهبود درد تا زمان مراجعه به پزشک میپردازیم.

درد شانه چپ در اوایل بارداری

 

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

 

 

درد شانه چپ در اوایل بارداری

درد شانه می تواند یک اتفاق معمول در دوران بارداری باشد. درد پشت ، شانه و گردن بسیاری از افراد باردار را در طول دوره بارداری خود آزار می دهد. با این حال ، درد به طور معمول در اواخر بارداری مشکل سازتر می شود.ما در این قسمت به بررسی علل درد شانه در بارداری میپردازیم:

 

علل درد شانه در بارداری

مشکلات شانه (التهاب مفصل شانه)

التهاب مفصل شانه و پیدایش مشکل در ناحیه شانه می تواند علت درد شانه در بارداری شود.برای درمان به موقع و جلوگیری از بروز عوارض خطرناک باید در صورت مشاهده این درد در اسرع وقت به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.

 

دیسک گردن

از دیگر علل شایع و مهم درد شانه در بارداری ابتلا به دیسک گردن است که نیازمند درمان به موقع توسط بهترین متخصصین ارتوپدی می باشد.در صورت مشاهده این درد و درد در ناحیه گردن به احتمال قوی علت این مشکل است و باید تحت نظر متخصص ارتوپدی قرار بگیرید.

 

درد شانه و هورمون های بارداری

هنگامی که بدن یک زن باردار می شود و با نزدیک شدن به زمان زایمان ، بسیاری از هورمون ها آزاد می شوند تا به رباط ها در سراسر بدن کمک کنند. این تغییر منجر به زایمان آسانتر می شود و می تواند کار راحت را راحت کند. تا جایی رباط ها ، عضلات و مفاصل انعطاف پذیرتر می شوند که رشد را برای کودک راحت تر کنند.

 

از آنجا که کمر، گردن و شانه برای ایجاد تغییر در مرکز ثقل می جنگند ، آنها باید وزن بیشتری نسبت به گذشته تحمل کنند. این وزن اضافی همراه با تغییر در مرکز ثقل می تواند فشار زیادی را بر پشت ،شانه و گردن وارد کند. این امر میتواند منجر به درد شانه چپ در اوایل بارداری و یا در طول بارداری شود.

 

افزایش فشار

بدن یک زن باردار تحت فشارهایی است که به دلیل بارداری تجربه می کند. این امر همچنین باعث می شود که کارهای روزمره چالش برانگیزتر و دشوارتر شوند و درد در ناحیه شانه،کمر و گردن رخ دهد.

 

حرکاتی که قبلاً بدون درد بودند ممکن است باعث ناراحتی شوند. استرس ناشی از فعالیت های روزمره باعث می شود که خانم باردار فرسوده تر و دردناک تر از آنچه در غیر این صورت انتظار دارد باشد. اما با پشتیبانی مناسب می توان مقداری از این درد را کاهش داد و از بروز آن جلوگیری کرد.

 

مشکلات ریه

بیماری های ریوی که باعث التهاب ریه میشود میتوانند باعث انتشار درد به سمت شانه ها شوند.

 

بارداری خارج از رحم

مواردی در دوران بارداری وجود دارد که درد گردن و شانه می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد. در هفته های اولیه بارداری ، درد شدید گردن و شانه می تواند حاملگی خارج رحمی را نشان دهد. اگر فکر می کنید این احتمال وجود دارد ، مهم است که فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی و مراجعه به متخصص زنان و زایمان باشید.

 

تا زمانی که مادر متوجه درد یا خونریزی بیش از حد نشود ، بیشتر حاملگی های خارج رحمی تشخیص داده نمی شوند. بسیار مهم است که فوراً به پزشک مراجعه کنید زیرا بارداری خارج رحمی درمان نشده می تواند به سرعت تهدید کننده زندگی مادر و کودک شود.

 

گرفتگی عضلات شانه

گرفتگی و اسپاسم عضلات در بارداری میتواند منجر به درد کمر و شانه شود.که به منظور درمان باید تحت نظر متخصص ارتوپدی قرار بگیرید.

آسیب دیدگی

آسیب دیدگی،وارد شدن ضربه و فشار منجر به درد شانه چپ در اوایل بارداری میشود که ضروریست جهت درمان با متخصص ارتوپدی تماس حاصل نمایید.

 

پره اکلامپسی

پره اکلامپسی مشکل دیگری است که با درد شانه و گردن در دوران بارداری بروز می کند. این نیز یک وضعیت جدی است که می تواند منجر به مرگ مادران و فرزندان متولد نشده آنها شود. عوارض ناشی از پره اکلامپسی و اکلامپسی تقریباً در 25٪ از کل بارداری ها رخ می دهد. هم برای مادر و هم برای کودک بسیار خطرناک است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد.

 

خوابیدن به سمت چپ

خوابیدن به سمت چپ میتواند از علل درد شانه چپ در اوایل بارداری باشد که با بهبود وضعیت خواب میتواند کاهش یافته و رفته رفته از بین برود.اما اگر این درد بهبود نیافت قطعا علت چیز دیگریست و نیازمند مراجعه به موقع به متخصص زنان می باشد.

 

تغییر وزن

افزایش وزن و در پی آن افزایش فشارهای وارده بر بدن میتواند علت درد شانه در بارداری شود که اگر علت درد تغییر وزن باشد، رفته رفته با عادت کردن بدن بهبود می یابد.

مشکلات معده

مشکلات گوارشی و معده همچون یبوست می تواند علت درد شانه چپ در اوایل بارداری شود.

 

سنگ صفرا

ابتلا به سنگ کسیه صفرا در بارداری دلیل دیگر درد شانه می باشد که با مراجعه به موقع به متخصص زنان و بیان علائم خود استفاده از درمان های تجویز شده توسط ایشان امکان پذیر است.

 

مننژیت

مننژیت همچنین می تواند همراه با گردن درد  و درد شانه باشد. این یک بیماری التهابی است که بر مغز و نخاع تأثیر می گذارد. مننژیت به طور معمول با سردرد ، تب و سفتی در گردن ظاهر می شود. مننژیت به دلیل تعدادی از عفونت ها ایجاد می شود وهم برای مادر و هم کودک خطرناک است  و نیازمند مراجعه به متخصص زنان و بررسی دقیق دارد.

 

جلوگیری از درد در ناحیه کمر شانه در دوران بارداری

اصلاح وضعیت خواب

زن باردار با اطمینان از حمایت مناسب از بدن هنگام خواب می تواند به کاهش درد و استراحت مورد نیاز کمک کند. یافتن موقعیت خواب راحت برای بسیاری از خانم ها دشوار است. با این حال ، استفاده از بالش های محافظ می تواند به یک خواب آرام شب کمک کند. کیفیت و محل قرارگیری بالش های محافظ بسیار مهمتر از مقدار بالش است.

 

در اوایل بارداری توصیه می شود هنگام خوابیدن به پشت از بالش زیر زانو و دیگری زیر سر و گردن استفاده کنید. پزشکان توصیه می کنند با پیشرفت حاملگی خوابیدن به پهلو بهتر است.

 

بسیاری از خانم ها برای راحت بودن در کنار خود ، از بالش حاملگی استفاده می کنند. از بالش حاملگی می توان بین زانوها برای ایجاد حمایت از مفصل ران استفاده کرد. برای برخی از خانم ها ، استفاده از بالش کوچک دوم در پشت سر آنها نیز برای ایجاد حمایت اضافی مفید است.

 

فعالیت تحت نظر پزشک

فعال ماندن در دوران بارداری با ورزش هایی که توسط پزشک زنان توصیه میشود، می تواند به تقویت عضلات کمر و تسکین درد کمر و گردن و شانه کمک کند. یوگا قبل از تولد یک گزینه محبوب است که دارای موقعیت های ملایمی است که به مادران باردار کمک می کند تا آرام شوند و تنش را از بین ببرند. تمرینات و کشش روزانه گردن نیز می تواند به کاهش فشار و تسکین درد گردن و شانه کمک کند.

 

استفاده از کمپرس

اگر با وجود حمایت ، ورزش و کشیدگی ، درد ادامه داشته باشد ، پزشک زنان ممکن است استفاده از کیسه های یخ را برای درمان درد گردن و شانه توصیه کند. . از پد گرم کننده ، حمام یا دوش آب گرم نیز می تواند برای تسکین درد و تنش در گردن ، شانه ها و پشت استفاده شود. با این حال ، مهم است که برای استفاده ایمن از همه دستورالعمل های مربوط به پد های گرمایش ، پیروی کنید.

 

چه زمانی باید به متخصص زنان و زایمان و ارتوپدی مراجعه نمایید؟

در حالی که در مواردی درد گردن وشانه در دوران بارداری بی ضرر است اما مواردی وجود دارد که می تواند شدیدتر باشد که نیازمند بررسی سریع توسط پزشک میباشد. در مواردی که احتمال تهدید کننده زندگی وجود دارد و درد شدید و یا مداوم است و هیچ بهبودی با گذشت زمان حاصل نشده بهتر است فقط برای ایمن بودن با پزشک صحبت کنید.

 

اگر دردشانه شما خوش خیم است اما نمی توانید هیچ تسکینی پیدا کنید ، پزشک ممکن است درمان جایگزین را توصیه کند. یک متخصص آموزش دیده و باتجربه به شما کمک می کند تا ستون فقرات شما برای کاهش درد و کمر و گردن و شانه تنظیم شود.

 

سخن پایانی

از آنجایی که فرد باردار علاوه بر جان خود، جان شخص دیگری در دستانش است بسیار ضروریست نسبت به هر درد جدیدی همچون درد شانه چپ در اوایل بارداری آگاه و هوشیار باشد و در صورت تشدید یا ممتد بودن آن حتما و در اسرع وقت به منظور جلوگیری از پیشرفت علت وبروز عوارض تهدید کننده زندگی به متخصص ارتوپدی و زنان و زایمان مراجعه نمایند.

 

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.