برای گردن درد به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

یکی از متداول ترین سوالاتی که اکثر افراد می پرسند این است که؛ برای گردن درد به چه متخصصی مراجعه کنیم؟گردن انسان از مهره هایی تشکیل شده است که از جمجمه تا قفسه سینه ادامه دارد. توده های دیسک گردنی مابین استخوان ها واقع شده اند. استخوان ها، عضلات گردن و لیگامنت ها از سر انسان حمایت می کنند و باعث جابه جایی و حرکت سر می شوند. هر گونه ضربه، آسیب، عفونت یا نقصی می تواند باعث گردن درد یا سفتی گردن شود.

کی از شایع ترین دردها؛ درد گردن است که ممکن است هر فردی در هر سنی این درد را تجربه کند. در اکثر مواقع گردن درد بر اثر خستگی بیش از حد یا فعالیت شدید است و پس از چند روز بهبود پیدا می کند و نیازی به مراجعه به پزشک ندارد. اما در صورتی که گردن درد بیش از یک هفته ادامه داشت نیاز به مراجعه پزشک دارد. اما برای گردن درد به چه پزشکی باید مراجعه کنیم؟

برای گردن درد به چه متخصصی مراجعه کنیم؟

گردن درد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در اکثر مواقع علت گردن درد، دردهای ناشی از عضلات، اسکلت، استخوان و مفاصل گردن است که به دلیل افتادن، ضربه خوردن و آسیب های ورزشی و … ممکن است درد گردن را تجربه کرده باشید. چنانچه این درد بیش از یک هفته طول کشید به یک پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

متخصصین ارتوپد در زمینه بیماری ها و مشکلات اسکلتی عضلانی تخصص دارند و در اکثر مواقع می توانند انواع گردن دردها را درمان کنند و به ندرت پیش می آید که دلیل گردن درد مربوط به بیماری های دیگر باشد و پزشک ارتوپد شما را به متخصصین دیگر ارجاع دهد.

اما بهترین دکتر برای گردن درد چه پزشکی است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا پس از بررسی علت گردن درد به صورت مفصل درباره دکتر متخصص گردن درد صحبت کنیم.

کلینیک تخصصی ارتوپدی دکتر میر با بهره مندی از بهترین متخصصین ارتوپدی در تهران و بهترین تجهیزات پزشکی برای تشخیص و درمان گردن درد و سایر بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.

دلیل گردن درد چیست؟

گردن درد می تواند در اثر عوامل مختلفی اتفاق بیفتد که از جمله شایع ترین دلایل گردن درد عبارتند از:

فشار یا کشیدگی عضلانی

این موارد در اثر فعالیت بدنی و یا موارد زیر به وجود می آید:

• وضعیت بد گردن در هنگام خواب، کار طولانی مدت پشت کامپیوتر بدون تغییر وضعیت و یا حرکت سریع گردن؛

ضربه

گردن اکثرا در مواقعی که لیگامنت ها و عضلات آن مجبور به حرکت خارج از محدوده طبیعی خود هستند، آسیب پذیر می شود. به خصوص در زمان افتادن، آسیب های ورزشی یا تصادفات رانندگی. چنانچه مهره ها یا استخوان های گردنی شکسته شوند، ممکن است نخاع نیز آسیب ببیند.

آرتروز گردن

با افزایش سن یا نشستن بیش از حد پشت میز بدون تغییر حالت گردن ممکن است استئوآرتریت گردن یا آرتروز گردن اتفاق بیفتد. که این موضوع باعث درد گردنی می شود.

فتق دیسک گردنی

چنانچه دیسک برآمده شود، مانند زمانی که در ضربه و تصادفات رخ می دهد، می تواند به نخاع و ریشه اعصاب نیز فشار وارد کند یا دچار آسیب شوند که به این حالت فتق دیسک گردنی یا دیسک جدا شده گفته می شود.

تنگی کانال نخاعی

این مورد زمانی اتفاق می افتد که کانال نخاعی تنگ شده و باعث فشار آوردن بر روی طناب نخاعی یا ریشه عصبی که از مهره خارج شده است می شود. تنگی کانال نخاعی می تواند در اثر التهابات طولانی مدت که به دلیل آرتریت یا سایر بیماری ها ایجاد شده است رخ دهد.

پوکی استخوان

پوکی استخوان باعث ضعف استخوانی و شکنندگی آن ها می شود. پوکی استخوان اصولا در زانوها و دست ها اتفاق می افتد، اما در برخی موارد نیز می تواند گردن را درگیر کند و در نهایت باعث درد گردنی شود.

فیبرومیالژیا

این بیماری باعث درد عضلانی در بدن می شود که اکثرا باعث درد گردنی و درد کمربند شانه ای می شود.

مننژیت

در صورتی که بافت نازکی که مغز و طناب نخاعی را پوشانده است دچار التهاب شود به این حالت مننژیت گفته می شود. در صورت تجربه علائمی چون تب و سردرد به همراه سفت شدن گردن را داشتید سریعا به اورژانس مراجعه کنید، چرا که در صورت سهل انگاری این مورد می تواند کشنده نیز باشد.

روماتوئید آرتریت

روماتوئید آرتریت می تواند باعث درد، خار استخوانی و تورم مفاصل شود. چنانچه این بیماری گردن را درگیر کند باعث گردن درد می شود.

حمله قلبی

گردن درد می تواند نشانه حملات قلبی نیز باشد اما در صورتی گردن درد نشانه حمله قلبی است که همراه با مواردی همچون تعرق شدید، تنگی نفس، حالت تهوع و استفراغ، احساس سوزش در گردن و درد بازو و فک باشد.

نکته: در صورتی که گردن دردتان همراه با علائم گفته شده است سریعا به اورژانس مراجعه کنید.

سایر دلایل گردن درد

در اقلیت موارد ممکن است دلیل گردن درد و سفتی گردن مواردی همچون: عفونت، سرطان نخاع، نقص مادرزادی، تومورها و آبسه ها باشند.

چه زمانی به متخصص گردن مراجعه کنیم؟

چنانچه گردن دردتان پس از یک هفته بهبود پیدا نکرد نیاز است به پزشک مراجه کنید. همچنین در صورت مشاهده علائم زیر نیاز است به متخصص گردن درد مراجعه کنید:

• تب و سردرد؛

• درد شدید گردنی بدون هیچ گونه علتی؛

• تهوع و استفراغ؛

• احساس برآمدگی در گردن؛

• ضعف و بی حسی؛

• تورم غدد؛

• اختلالات گوارشی؛

• سوزن سوزن شدن؛

• اختلالات تنفسی؛

• مشکل در بلع؛

• دردی که به دست یا پا نیز انتقال پیدا می کند.

• ناتوانی در حرکت دادن دست یا بازوها؛

• ناتوانی در لمس سینه یا چانه؛

نکته: چنانچه به دلیل تصادفات رانندگی، سقوط شدید، ضربه شدید دچار گردن درد شدید و یا احساس سوزش گردن داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

بهترین دکتر برای گردن درد چه پزشکی است؟

همان طور که در ابتدای مقاله هم گفتیم؛ چنانچه درد گردنی شما همراه با علائم اورژانسی اعم از تعریق شدید، تنگی نفس، حالت تهوع، استفراغ، احساس سوزش در گردن، تب و سردرد و … باشد، باید سریعا به اورژانس مراجعه کنید. اما اگر علائم اورژانسی نداشتید و پس از یک هفته دردتان بهبود پیدا نکرد از آنجا که اکثر دلایل دردهای گردنی به دلیل بیماری های مربوط به استخوان ها و مفاصل گردن است به متخصصین ارتوپدی مراجعه کنید تا ایشان پس از معاینات و عکسبرداری های لازم دلیل گردن درد شما را تشخیص دهد و در صورت لزوم روش های درمانی لازم را تجویز کند.

روش های تشخیص علت گردن درد توسط متخصص گردن

در تشخیص علت گردن درد، سابقه درد بسیار مهم است. پزشک سوالاتی را از بیمار در مورد محل درد، شدت درد، انتشار درد و اینکه آیا درد با تغییر حرکت کمتر یا بیشتر می شود؟ آیا صدمه یا ضرباتی گردنتان دیده است یا خیر؟ و سایر سوالات پرسیده می شود و پس از معاینه فیزیکی ممکن است برای تخشیص دقیق تر از عکسبرداری هایی مانند سی تی اسکن، اشعه ایکس، ام آر آی، میلوگرام، اسکن استخوان و… استفاده شود.

درمان گردن درد توسط بهترین دکتر گردن درد

پزشک شما پس از بررسی و تشخیص علت گردن درد، بهترین روش درمانی را برپایه تشخیص انتخاب می کند. بنابراین اولین قدم در درمان گردن درد، تشخیص درست علت گردن درد است. علت های مختلف گردن درد در یکی از سه دسته زیر خواهد بود:

آرتروز گردن

آرتروز گردن اصولا در افراد مسن و افرادی که مدت زمان زیادی با کامپیوتر کار می کنند دیده می شود و شروع علائم و درد معمولا تدریجی است و دردی که تجربه می شود محدود به گردن و بین دو کتف است و گاهی شانه ها را نیز درگیر می کند.

دیسک گردن

در صورتی که بیرون زدگی دیسک گردن اتفاق بیفتد معمولا درد به دست ها، شانه یا بازو نیز انتشار پیدا می کند. و فرد علائمی مانند سنگینی یا درد در شانه یا بازوها، گزگز یا بیحسی بازوها یا انگشتان را تجربه می کند. اصولا افراد در سنین 30 الی 60 سال دچار بیرون زدگی دیسک گردن می شوند و شروع علائم آن ممکن است به صورت تدریجی و یا ناگهانی باشد.

دردهای عضلانی

در این صورت درد مختص به خود گردن است و گاهی بین دو کتف نیز انتشار پیدا می کند. دردهای عضلانی اصولا در افراد جوانتر دیده می شود و به دلیل ایستادن بد، نشتستن ناصحیح، بد خوابیدن، خم کردن زیاد سر روی موبایل و … اتفاق می افتد.

این نوع گردن درد در افرادی که در مشاغلی مانند تایپیستی و صندوق داری مشغول هستند بیشتر دیده می شود و علائم آن به صورت ناگهانی بروز پیدا می کند و در صورت عدم درمان به مرور این درد عذاب آور خواهد شد.

درمان گردن درد بسته به علت آن متفاوت است و نیاز است که توسط بهترین متخصص گردن درد که در واقع همان بهترین متخصص ارتوپدی است معاینه شوید تا تشخیص صحیح برای درمان انجام گیرد.

از جمله روش های درمانی که متخصص ارتوپدی بنابر شدت و محل درد ممکن است انتخاب کند عبارتند از:

• استفاده از کمپرس سرد و گرم و استراحت چند روزه؛

• انجام حرکات کششی خاص و شرکت در جلسات فیزیوتراپی؛

• تجویز مسکن ها؛

• تزریق کورتیکو استروئید؛

• ریلکس کردن عضلات؛

• تجویز گردنبند طبی؛

• انقباض؛

• در صورت وجود عفونت؛ تجویز آنتی بیوتیک؛

• در صورت بیماری های جدی مانند حمله قلبی و مننژیت نیاز است بیمار بستری شود.

• در موارد بسیار کم نیاز به جراحی پیدا می کنند.

نتیجه گیری

توصیه ما به شما این است که در صورتی که گردن دردتان بدون علائم اورژانسی اعم از تب و سردرد، حالت تهوع، استفراغ، احساس سوزش در گردن و … است از کمپرس سرد و گرم تا یک هفته استفاده کنید و در صورتیکه تا یک هفته این درد بهبود پیدا نکرد، از آنجا که در بیش از 90 درصد مواقع دلایل گردن درد مربوط به مشکلات اسکلتی و مفاصل است  به متخصصین ارتوپدی مراجعه کنید تا پس از معاینات و عکسبرداری های لازم علت اصلی گردن درد را تشخیص دهند و سپس اقدامات درمانی لازم را تجویز کنند و گاهی نیز نیاز است پزشکان ارتوپد برای درمان گردن درد با سایر متخصصین همکاری کنند.

کلینیک تخصصی ارتوپدی دکتر میر با بهره مندی از بهترین متخصصین ارتوپدی در تهران و بهترین تجهیزات پزشکی برای تشخیص و درمان گردن درد و سایر بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.