آيا پارگي ديسك كمر با استراحت خوب مي شود؟

آيا پارگي ديسك كمر با استراحت خوب مي شود؟  پارگی دیسک کمر یکی از رایج‌ترین مشكلات مربوط به ستون فقرات مي باشد که افراد زیادی دچار آن هستند. پارگی دیسک کمر وضعیت خطرناکی است که قابل درمان خواهد بود اما بايد نسبت به درمان آن اقدام سریع صورت گيرد تا از فشار بیش از حد به نخاع و ریشه های عصبی جلوگیری گردد.

 

عوامل مختلفی در بروز پارگی دیسک کمر تاثير دارند اما از شایع ترین علت های آن استعداد ژنتیکی است. بيشتر افراد مبتلا به دیسک کمر تصور مي كنند كه برای بهبود دیسک کمر بايد حتما عمل جراحي قرار گيرند در صورتی که اين طور نيست و با استراحت نيز می توانند بهبود پيدا كنند. در ادامه به شرح روش هایی جهت کاهش درد و درمان دیسک کمر كه با توجه به سن و شدت آسیب وارد شده برای بیمار تجویز خواهد شد می پردازیم.

 

استراحت باعث مي شود حرکات ستون فقرات کم شود و باعث كاهش فشار از روي دیسک ها مي گردد. زیرا در حالت خوابیده یا دراز کش کمترین فشار در داخل دیسک ايجاد شده و دیسک فرصت ترمیم پیدا خواهد كرد. پارگي ديسك كمر كه مراحل مختلفي دارد و به اصطلاح ديسكوپاتي گفته مي شوند ممكن است براساس فشاري كه به نخاع و سيستم اعصاب مركزي وارد مي شود مراحل مختلفي داشته باشد كه هر مرحله درمان هاي مختلفي خواهند داشت.

 

معمولا هرچه دیسک تازه تر باشد و سريع تر به پزشك مراجعه شود احتمال بهبود بیمار با استراحت بيشتر خواهد شد. همچنين هر چه دیسک کهنه تر باشد احتمال بهبودي با استراحت کمتر خواهد شد. 

 

آيا پارگي ديسك كمر با استراحت خوب مي شود؟

 

 

درمان پارگي ديسك كمر با استراحت

استراحت برای درمان پارگی دیسک کمر معمولا باید  به صورت سه روز استراحت مطلق و بعد از آن استراحت نسبی باشد. استراحت نسبی یعنی برای انجام کارهای ساده بلند شود ولی کارهای بیرون از منزل یا کارهای مرتبط با منزل که دشوار می‌باشد مانند جارو کردن را نباید انجام بدهد.

 

درد دیسک کمر معمولا با استراحت برطرف مي شود به خصوص وقتی كه درد حالت سیاتیکی داشته باشد. بنابراین بهتر است که از دوره ي استراحت مطلق سه روزه و سپس حرکات جزئی و آرام برای درمان دیسک کمر استفاده شود. همچنين بهتر است که ابتدا درمان های طبیعی مانند فیزیوتراپی کایروپراکتیک، طب سوزنی  و همچنین استفاده از تزریقات ستون فقرات را انجام دهيد.

 

البته گاهی شدت بیرون زدگی دیسک در ام آر آی به قدري شدید است که پزشك جراح مغز و اعصاب از ابتدا جراحی باز انجام مي دهد. اما در بسیاری از این موارد هم ممکن است كه درمان طبی موثر باشد. انجام دادن تست نوار عصب و عضله تا حدودي می تواند در مورد پیش آگهی درمان و احتمال بهبود با درمان های طبی یا جراحی به شما آگاهي دهد.

 

تزریقات اپیدورال نيز ممکن است به فرد در خواب منظم و راحت، سرفه و عطسه در طی استراحت بسيار كمك كننده باشد. استراحت مطلق تنها سه روز مجاز است. دراز کشیدن براي مدت طولانی باعث تشديد شدن درد ديسك مي شود و تغییرات منفی را در بدن او ایجاد خواهد كرد.

در واقع استراحت مطلق تاثیرات منفی بر روی دیسک کمر خواهد داشت  که در ادامه به آن ها اشاره مي كنيم.

 

ضعیف شدن عضلات: استراحت مطلق به مدت طولانی باعث تضعیف شدن عضلات باز کننده ستون فقرات مي شود و توانایی آن را در تحمل وزن بدن کاهش مي دهد.

 

تغییر اندازه دیسک: افزایش اندازه دیسک، از جمله مشكلاتي است که در اثر استراحت زياد در فرد ایجاد خواهد شد. وقتي که فرد به مدت طولانی به پشت دراز ‌بکشد، مایع در نقطه‌ای از ستون فقرات جمع مي گردد كه باعث تورم و فشار بر روی ناحیه موردنظر مي شود که در نهایت به تغییر اندازه دیسک منجر مي شود. تغییر اندازه دیسک، باعث آسیب‌ دیدگی ستون فقرات و کاهش میزان چرخش مهره‌ها مي شود.

 

تغییر شكل ستون فقرات: تغییر شکل ستون فقرات از جمله آسیب‌هایي است که در اثر استراحت مطلق به ستون فقرات وارد مي گردد. خوابیدن طولانی مدت باعث تغییر در انحنای قسمت پایینی کمر مي شود و آن را صاف مي كند که در نهایت تغییراتی را در ساختار طبیعی ستون فقرات ایجاد خواهد كرد.

 

سفتی عضلات: استراحت کردن و دراز کشیدن طولانی باعث سفتی عضلات مي شود و علائم پارگی دیسک کمر را تشدید مي كند. هرچه فعاليت کمتر باشد، انجام حرکات کمر مانند خم شدن، سخت‌تر خواهد شد.

 

اختلال در عملکرد گوارشی: کاهش فعالیت‌ هاي بدن منجر به اختلال در عملکرد دستگاه گوارشی می‌شود که در نهایت باعث ضعف بیشتر بدن خواهد شد.  

 

راهكارهاي مناسب براي درمان پارگي ديسك كمر

افرادی که دچار پارگی دیسک هستند نباید به طور مداوم استراحت كرده و هیچ فعالیتی نداشته باشند. فعالیت‌ ها و حرکات ورزشی سبک و مناسب نه تنها هيچ ضرری برای پارگي ديسك كمر نخواهد داشت، بلکه باعث بهبودی و تقویت ستون فقرات نیز مي شود. همچنين داشتن فعاليت از ايجاد ضعف جلوگيري كرده و روند بهبودي را تسريع مي بخشد.

 

در صورت داشتن درد شدیدی می‌توانید از روش‌هایی چون ماساژ، آب‌ درمانی، سرما درمانی و گرما درمانی برای كاهش درد استفاده كنيد. بهتر است با کمک متخصصین فیزیوتراپی يك برنامه ورزشي مهيا كرده و در طول روز زمانی را به انجام آن ها بپردازيد. اين فعالیت‌ها شامل استراحت کوتاه مدت در حد چند روز، استفاده از کمر بند طبی برای یک ماه،‌ تمرینات کششی عضلات همسترینگ، حرکات یوگا برای تسکین درد کمر، استفاده از پماد موضعی و حرکات مربوط به بخش پایینی کمر مي باشند. بايد توجه داشته باشید انجام این فعالیت‌ها باعث تسکین درد خواهد شد.

 

در غير اين صورت، اگر به طور ناگهانی دچار درد شدید، بلافاصله از ورزش کردن دست برداشته و این مورد را به پزشک خود اطلاع دهيد. بهتر است برای تسکین درد  و تسريع در روند بهبودی تغییراتی را نیز در سبک زندگی خود ایجاد نماييد. به طور مثال در هنگام خواب وضعیت بدنی خود را در حالت مناسبی قرار داده و از تشک مناسب براي ديسك كمر استفاده كنيد. درد هاي کمر ناشی از دیسک و سیاتیک معمولا طي چند هفته به صورت خود به خود از بين خواهد رفت.

 

البته در برخی موارد، این درد ها ممكن است ماندگاری بیشتری داشته باشند. پزشكان با استفاده از روش های درمانی توصیه می کنند که جهت رفع درد دیسک بهتر است اقدامات خود مراقبتی انجام دهيد. برخي از اين روش هاي مراقبت شامل موارد زیر هستند:

 

– گرما و سرما

گذاشتن پد های سرد بر روی نواحی دردناک در ابتدای زمان احساس درد می تواند باعث بی حس شدن اعصاب و کاهش ناراحتی گردد. پد های گرم کننده و حمام داغ نيز می توانند سفتی و گرفتگی عضلات ناحیه پایینی کمر را کاهش دهند تا فرد بتواند راحت تر حرکت نمايد.

 

– دارو های مسکن

دارو های مسکن بدون نسخه پزشك نيز می توانند باعث کاهش درد و التهاب شوند. از نمونه این دارو ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارو های ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و موترين

  • ناپروکسن (آلیو)

  • استامینوفن (تیلنول)

  • آسپرین

 

بیماران باید دارو ها را به مقداري كه تجويز مي شود مصرف نمايند. مصرف بيش از اندازه یا طولانی مدت دارو مخصوصا داروهاي ضد التهابي می تواند باعث آسیب رساندن به معده و خونریزی آن گردد. در صورتی که دارو های مسکن بدون نسخه و دیگر روش هاي درماني موثر واقع نشوند، پزشک داروهاي شل کننده های عضلانی را تجویز مي نمايد.

 

– داشتن فعالیت

با اینکه استراحت مطلق چند روزه بسيار مناسب است اما استراحت طولانی مدت برای درد کمر به هيچ عنوان توصیه نخواهد شد. همچنین، می توان زمان كمي را در روز پیاده روی كنيد و تا حد امکان و حتي در صورت تحمل كمي درد به فعالیت های روزانه خود بپردازيد.

 

– انجام ورزش

پس از كمتر شدن ميزان درد، تمرینات کششی و ورزش سبك می توانند باعث بازگشت به فعالیت های طبیعی شوند. بیماران باید نحوه صحیح انجام تمرینات و کشش های درمانی ديسك كمر را از پزشک یا فیزیوتراپ خود بخواهند.

 

– مراقبت تکمیلی

درمان های دستی، ماساژ و طب سوزنی می توانند باعث كاهش و رفع درد در هنگام بهبود یافتن کمر گردند. افراد باید اطمینان داشته باشند که فرد ارائه دهنده این درمان ها فردی ماهر مي باشد. باید پارگی دیسک كمر خود را به اين افراد اطلاع دهيد تا بتوانند به درستی بیماری را درمان نمايند.

 

عواملي كه باعث پارگي ديسك كمر مي شوند

– استعداد ژنتیک تعدادی ژن در مشكل پارگی دیسک دخالت دارند. طي تحقيقات انجام شده تخمین زده شده که پارگي ديسك تقریبا 75٪ منشا وراثت دارد.

 

– کم آبی کمبود آب بدن و دیسک کمر باعث فرسایش دیسک کمر خواهد شد. طي بررسي هاي انجام شده، دیسک های برداشته شده 18 بیمار که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، میزان آکوآپورین Aquaporin-I با کم آبی دیسک در ام آر آی مرتبط خواهد بود.

 

– وارد شدن فشار به ستون فقرات در همه ي افراد فتق دیسک در زمینه بیماری دژنراسیون رخ نخواهد داد. عده ای از بیماران مبتلا به پارگی دیسک کمر فاقد دژنراسیون شدید دیسک و تغییر در پروتئوگلیکان و از دست رفتن آب در هسته دیسک هستند. در این موارد، فتق دیسک نتیجه بار اضافه وارد شده به ستون فقرات مي باشد.

 

طي مطالعات جدید در مورد دیسک های بین مهره ای مشخص شده كه اضافه بار در حالت بدون حرکت ستون فقرات و هنگامی که ستون فقرات به جلو وعقب خم می شود دیسک را در معرض خطر فتق قرار خواهد داد.

 

پزشكان معتقدند که این افزایش فشار به ستون فقرات ممکن است مکانیسم افزایش شیوع دردهای کمر و فتق دیسک كمر در افراد جوانی که کم تحرک هستند داشته باشد. ۴- سیگنال های التهابی سيگنال هاي التهابي به معناي وجود و اثرات عفونت Propionibacterium acnes، پیدایش محیط اسیدی و تغییرات ریزساختاری در ریشه عصب مي باشد. التهاب دیسک بین مهره ای باعث نقص سیستم ایمنی خواهد شد.

 

سخن پاياني

روش های درمانی زیادی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توان پارگی دیسک کمر را ترميم و درمان كرد. امروزه با پيشرفت هاي علمي اغلب افراد بدون جراحی به بهبودی کامل دست مي يابند و دیسک های آسیب دیده آن ها ترمیم می گردند. جراحی برای ترمیم دیسک کمر زمانی انجام می شود که به دلیل پارگی محتویات داخل دیسک از محل اصلی خود خارج شده و روی نخاع و اعصاب دیسک فشار وارد كنند. در این صورت جراحی به عنوان بهترین روش برای درمان پارگی دیسک کمر به كار گرفته مي شود.

 

اگر در صورت داشتن درد سريعا به پزشك متخصص ارتوپد در كلينيك هاي تخصصي مراجعه نماييد،‌ پارگي ديسك كمر با روش هايي كه در بالا نيز به آنها اشاره شد قابل درمان و ترميم خواهد بود و بيشتر مواردي كه به جراحي منجر مي شوند به دليل عدم مراجعه زود هنگام به پزشك اتفاق مي افتند.

 

به طور كلي هر فردي كه ديسك كمر دارد بايد مداوم تحت نظر پزشك ارتوپد باشد تا روند بهبود و عدم پيشروي بيماري او تحت نظر باشد و منجر به جراحي و عوارض ناگوار نشود. زيرا عوارض ديسك كمر شامل فلج دائم، عدم كنترل ادرار و مدفوع، ناتواني جنسي، افتادگي پا بوده كه همگي اين ها با تحت نظر قرار داشتن بيمار قابل پيشگيري خواهند بود.