دکتر زانو درد

درد زانو امروزه مشکلی است که افراد در هر سنی میتوانند آن را تجربه کنند. درد زانو می تواند بسته به علت آن شدید یا خفیف باشد. از دلایل درد زانو معمولا به علت آسیب دیدگی یکی از بافت های داخل مفصلی یا خارج مفصلی زانو است که از علت های داخلی آسیب دیدگی مفصل می توان آرتروز یا ساییدگی غضروف ها، پارگی مینیسک و کشیدگی تاندون ها را نام برد و از علت های آسیب دیدگی خارج مفصلی می توان کشیدگی تاندون های اطراف زانو و التهاب ماهیچه های اطراف زانو را نام برد. بنابراین هرکس که دچار درد زانو است باید نزد دکتر زانو درد برود تا مشکل خود را حل نماید.

بهترین دکتر زانو درد میتواند با روش های به روز، علت بیماری را تشخیص داده و در جهت درمان آن دارو یا فیزیوتراپی یا … را تجویز نماید.

زانو یکی از مهم ترین مفصل های بدن است که بین مفصل استخوان ران در بالا و بین دو استخوان درشت نی و نازک نی قرار دارد که این مفصل بسیار پیچیده است و المان های داخلی و خارجی زیادی دارد و ثبات آن بسته به مینیسک ها و تاندون های داخلی و….. می باشد که در پایداری زانو نقش دارند و اگر هرکدام از آنها دچار کشیدگی یا پارگی شوند فرد دچار زانو درد می شود.

مفصل زانو که تمام وزن بدن از آن عبور می کند برای انتقال نیرو نیاز به ساختارهای سالمی دارد که اگر این نیروها به صورت ناگهانی یا مزمن یا به علت اضافه وزن به طور غیر طبیعی به زانو فشار وارد کند می تواند باعث آسیب دیدگی زانو شود.

در کل با توجه به پیچیدگی و ساختارهای بسیار زیادی که در زانو وجود دارد پزشکی که بتواند درد زانو را به طور دقیق تشخیص داده و منشا اصلی را پیدا کند باید تبحر، تخصص و علم زیادی داشته باشد تا بتواند علت درد را از علت های دیگر افتراق دهد.

آسیب های زانو برای اینکه بیومکانیک را مختل می کنند و باعث می شوند فرد نیروها را به طور غیر طبیعی در زانوی خود انتشار دهد اگر به موقع درمان نشود می توانند باعث آرتروز زودرس و ساییدگی های مفصلی و اختلالات پایداری شوند که فرد را زودتر دچار ناتوانی و کاهش عملکرد می کند.

هر یک از متخصصین ارتوپد علاوه بر اینکه شناخت کافی به تمامی مفاصل بدن دارند، دوره های تکمیلی و تخصصی خود را بر روی یکی از مفاصل یا اندام های بدن می گیرند. پس دکتر زانو درد می تواند دکتری باشد که دوره های تکمیلی خود را متمرکز بر زانو گذرانده باشد.

Pain-in-left-hand-and-back-shoulder


کلینیک ارتوپدی ما با بهره مندی از بهترین پزشکان فوق تخصص زانو و مجهز ترین تجهیزات در زمینه تشخیص و درمان بیماری های زانو در خدمت شما عزیزان است.

مشکلاتی که توسط دکتر ارتوپد خوب برای زانو درمان می شود

Pain-in-left-hand-and-back-shoulder

علت های شایعی که باعث زانو درد می شود عبارتند از:

  • دژنراسیون ( آرتروز)
  • آسیب های بافت نرم( فعالیت های ورزشی)
  • تروما یا آسیب های ناشی از اتفاقات و تصادفات
  • بورسیت زانو
  • شکستگی زانو
  • عفونت
  • اختلالات متابولیک
  • بافت همبند
  • در رفتگی کشکک زانو

دژنراسیون

اختلالات دژنراتیو بافتی مانند استئوآرتریت یا آرتروز همانند سایر اختلالات از مشکلات شایع زانو درد می باشد به ویژه در میانسالی به علت آسیب کامل به غضروف، تخریب غضروف و بافت های اطراف زانو فرد دچار درد و التهاب مداوم در زانو می شود. این بیماری می تواند باعث ایجاد درد و سفتی شده و مانع عملکرد درست زانو شود.

این اختلال در اکثر موارد در اثر افزایش سن به وجود می آید در بعضی موارد دکتر زانو می تواند با دادن ورزش و دارو درد را کاهش دهد و عملکرد زانو را بهتر کند. همچنین از درمان های مهم برای این نوع بیماری استفاده پزشک از تزریقات مفصلی اوزون، هیالورونیک اسید، کورتون و ژل می باشد.

در موارد شدید ممکن است که دکتر زانو درد تشخیص دهد که نیاز به عمل جراحی است که در ابتدا دکتر به وسیله اشعه ایکس شدت آسیب را تشخیص داده و بهترین روش را اتخاذ می نماید.

آسیب های بافت نرم

بدن ما از بافت های مختلفی تشکیل شده مثل تاندون ها، رباط ها، عصب ها و عروق خونی که شامل بافت نرم هستند که بسیار مهم بوده و نقش موثری در عملکرد نواحی مختلف بدن دارند که می توانند در اثر فعالیت های ورزشی مانند والیبال، فوتبال، بسکتبال یا کوهنوردی رخ داده و باعث کشیدگی ماهیچه یا تاندون ها و در نتیجه درد زانو شوند.

تروما

در دانش پزشکی به هرگونه آسیب، ضربه، شوک، جراحت و حادثه وارد شده به بدن تروما گفته می شود.

بورسیت زانو

بورسیت زانو در اثر آسیب دیدن زانو ایجاد و باعث تورم می شود. بورس ها کیسه هایی مملو از مایع که به عنوان بالشتک در قسمت خارج از زانو عمل می کند و این اجازه را به تاندون ها و رباط ها می دهد که بتوانند به راحتی حرکت کنند و سر بخورند.

دکتر خوب برای زانو درد می تواند این مشکل را با داروهای خوراکی ضد التهابی غیر استروئیدی یا تراپی ها درمان کند. منظور از تراپی ها یعنی استراحت کردن، یخ گذاشتن ناحیه درد، بالا بردن پاها و یا استفاده از اسپلینت است. در مواقع شدیدتر نیاز به تزریق استروئید است که بیماران با مراجعه به دکتر زانو درد می توانند درمان مناسب انجام داده و خود را ریکاوری کنند.

شکستگی زانو

شکستگی زانو درواقع آسیب ناشی از افتادن یا تصادف است که امکان دارد استخوان پا از چند ناحیه دچار شکستگی شود.

افرادی که به پوکی استخوان یا سایر اختلالات استخوانی دچار هستند، به سادگی ممکن است دچار شکستگی زانو شوند مثلا ممکن است در اثر اشتباه رد شدن از لبه جدول پیاده رو دچار شکستگی زانو شوند.

عفونت

سلولیتیس یک عفونت باکتریایی پوستی است که قسمت زانو را درگیر می کند، به صورتی که یک خراش کوچک روی زانو میتواند در صورت عدم درمان عفونی شود. علائم این بیماری عمدتا قرمز شدن در ناحیه عفونی، احساس گرما در پوست و حتی حساسیت زیاد به لمس کردن چیزی خواهد بود.

این عفونت توانایی سرایت شدن به سایر قسمت های بدن مانند غدد لنفاوی یا جریان خون را دارد که اگر توسط یک دکتر ارتوپد خوب برای زانو تحت نظر قرار نگیرد زندگی بیمار را به خطر می اندازد. به همین دلیل بسیار مهم است که هر خراش یا کبودی در ناحیه زانو که بهبود پیدا نمی کند توجه ویژه ای داشته باشید و به دکتر زانو درد مراجعه نمائید. در بسیاری از موارد، این سلولیتیس را می توان با استفاده از آنتی بیوتیک درمان کرد که با مصرف آنها علائم و نشانه های آن بعد از چند روز از بین می رود.

همچنین این احتمال وجود دارد که مفصل زانو عفونی شده باشدکه نام این بیماری آرتریت سپتیک نامیده می شود که می تواند منجر به ورم، درد و حتی قرمزی شود. البته در این مورد، در برخی از بیماران      نشانه هایی از تب نیز دیده شده است. اگر این عفونت سریعا توسط یک پزشک فوق تخصص زانو تشخیص داده شود درمان آن ساده تر خواهد بود لذا در صورت درمان نادرست، امکان آسیب های دائمی به غضروف زانو می شود.

اختلالات متابولیک

از دلایل به وجود آمدن این اختلالات این است که فردی دچار بیماری است و همزمان در کنار آن اتفاق دیگری مثل نقرس (که یکی از شایع ترین دلایل زانو درد است) برایش پیش می آید که منجر به زانو درد می شود.

نقرس در اثر جمع شدن اوریک اسید در مفاصل به وجود می آید که باعث تورم زیاد و التهاب زانو می شود و می تواند تاثیر منفی روی حرکت کردن بگذارد که در این موارد دکتر زانو درد با استفاده از داروهای ضد التهابی و داروهایی که باعث شکسته شدن اوریک اسید می شود درمان را آغاز می کند.

نوع دیگر نقرس وجود دارد به نام شبه نقرس که در این نوع به جای تجمع اوریک اسید، تجمع کلسیم رخ میدهد که منجر به زانو درد می شود ولی طرز درمانشان یکسان است.

بافت همبند

آرتریت روماتوئید یک نوع اختلال خود ایمنی است که بر روی مفاصل اثر می گذارد و باعث می شود که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به بافت های خود بدن حمله کند و برخلاف اختلالات دیگر این اختلال بر روی پوشش مفاصل اثر می گذارد و باعث تورم دردناک می شود.

آرتریت روماتوئید اگر به موقع توسط دکتر زانو درد تشخیص داده نشود منجر به فرسایش استخوان و حتی بدشکل شدن مفصل را در پی دارد زیرا تعداد کمی از داروها مانند داروی ضد التهاب غیراستروئیدی و استروئیدها برای درمان این بیماری بکار می رود.

در رفتگی کشکک زانو

بعضی اوقات آسیب هایی که به زانو وارد می شود ممکن است خارج از استخوان کشکک زانو باشد که در بیشتر موارد دکتر زانو درد می تواند بدون مشکل خاصی بیمار را مداوا نماید که ابتدا پزشکان از اشعه ایکس استفاده می نمایند تا از نداشتن شکستگی خیالشان راحت شود.

در رفتگی زانو یا جابه جایی اتفاقی است که به ندرت پیش می آید اما بسیار خطرناک است. چنینن آسیبی در اثر ضربه خیلی شدید ممکن است رخ بدهد. در این اتفاق چون احتمال آسیب به اعصاب و رگ های خونی بسیار زیاد است به همین دلیل نیاز به درمان اورژانسی می باشد. هرچند دکتر فوق تخصص زانو درد به راحتی  می تواند این معضل را درمان کند و کشکک زانو را به جای اول خود بازگرداند اما این عمل می تواند بسیار دردناک باشد.

آرتروز

آرتروز بیماری مزمن مفصل است که علت ایجاد آن، التهاب مفاصل است. در این بیماران غضروف در ناحیه مفصل از بین رفته و باعث برخورد و سایش استخوان ها می شود. با استفاده شبانه روزی از این مفاصل، درد و تورم نیز افزایش می یابد. آرتروز در مفاصل پا، زانو، لگن می تواند ایجاد شود.

افراد مسن بیشتر به این عارضه مبتلا می شوند. اما جوانان نیز در معرض خطر این بیماری هستند. یکی از دلایل اصلی آرتروززانو اضافه وزن یا عفونت و آسیب جدی به زانو است. مراجعه به دکتر زانو درد می تواند در رفع درد و جلوگیری از تشدید آرتروز کمک کند.

چرا باید به دکتر زانو درد مراجعه کرد؟

مدیریت درد یکی از مهمترین بخش در هرنوع بیماری می باشد که برای درمان و کاهش درد باید به پزشک مراجعه کرد. بهترین دکتر درد زانو تمام گزینه هایی که باعث می شود درد کمتری احساس کنیم را می شناسد و با روش های درمانی خود می تواند موثر واقع شود.

بهترین دکتر زانو درد در مشکلاتی مانند پارگی مینیسک یا آرتروز زانو می تواند به درمان کمک کند تا با کمترین عارضه جانبی و بی خطر ترین روش درمان را انجام دهد. هرچند ممکن است که درمان بدون استفاده از دارو باشد و فقط نیاز به استراحت، تراپی ها، اشعه و…… باشد.

دلیل درد زانو چیست؟

زانو از قسمت های اصلی مانند استخوان ها، رباط ها، تاندون ها، غضروف بین مفصلی و … تشکیل شده است. تغییر در عملکرد هر یک از این اعضا می تواند برای افراد مشکل ایجاد کند.

ممکن است در ناحیه زانو احساس درد کنید و پس از چند روز رفع شود یا ممکن است همان درد بعد از مدتی با شدت بیشتری بروز کند. بنابراین با جدی گرفتن زانو درد و مراجعه به موقع به دکتر زانودرد می توانید از آسیب های احتمالی آینده و همچنین بروز دردهای مکرر جلوگیری کنید.

چه زمانی باید به دکتر زانو درد مراجعه کرد؟

اگر ببینیم که درد زانو حاد است و در حال تبدیل شدن به یک درد روزمره شده است، باید نزد دکتر خوب برای زانو درد وقت بگیریم و علت را جویا شویم که کلینیک ما با وجود پزشکان حاذق و متبحر می توانند شما را در حل مشکل درد زانو کمک کنند.

بهترین دکتر زانو درد برای تشخیص درد چه می کند؟

از جمله روش های تشخیصی دلیل زانو درد که توسط فوق تخصص درد زانو تجویز می شود عبارتند از:

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی(MRI)

این نوع تصویربرداری با جزئیات بیشتری نسبت به اشعه ایکس همراه بوده به طوری که تصویری از رباط ها، غضروف، تاندون ها و عضلات و حتی استخوان را هم نشان می دهد.

توموگرافی کامپیوتری (CT)

یک سری اشعه ایکس هم وجود دارد که تصاویر مقطع عرضی از استخوان ها و بافت ها می دهد که به دکتر کمک می کند تا تصویر واضح تر و بهتری از ناحیه آسیب دیده داشته باشید.

اگر پزشک شما برای تشخیص علت درد زانو به عفونت مشکوک شود ممکن است از سایر آزمایش ها برای تایید یا رد کردن نظر خود استفاده کنند که این آزمایش ها شامل:

  • آزمایش خون
  • آرتروسنتز

آزمایش خون

نمونه خون هر فرد برای بررسی عفونت، یا بیماری نقرس کاذب آزمایش می شود. علاوه بر این، آزمایش خون می تواند مقدار اوریک اسید خون را که رابطه مستقیم با نقرس دارد را بررسی نماید.

آرتروسنتز

در این روش مقداری از مایع مفصلی داخل زانو گرفته می شود تا برای وجود یا عدم وجود کریستال های اوریک اسید یا کلسیم بررسی شود.

روش های درمانی مشکلات زانو

  • استراحت
  • کاهش وزن
  • داروهای مسکن
  • فیزیوتراپی
  • تزریق استروئید کورتیزون
  • تزریق اوزون
  • تزریق ژل های روان ساز مانند هیالورونیک اسید
  • ابلیشن رادیو فرکانسی
  • تزریق پی آر پی
  • تزریق سلول های بنیادی
  • جراحی

استراحت

در برخی از موارد، در اثر فعالیت بالا یا راه رفتن زیاد با استراحت کردن امکان کاهش درد وجود دارد.

کاهش وزن

کاهش وزن یکی از عواملی است که باعث می شود فشار کمتری به زانو ها وارد شود. اگر اضافه وزن دارید توصیه می شود با کم کردن وزن خود از میزان درد خود کم کنید.

داروهای مسکن

داروهای مسکن که همان داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هستند می توانند التهاب و درد شما را تسکین دهند.

فیزیوتراپی

انجام دادن ورزش های خاصی که پزشک شما جهت بهبود انعطاف پذیری، قدرت و دامنه حرکات زانو به شما توصیه می کند.

تزریق استروئید کورتیزون

این مواد شامل ترکیبی از کورتیزون و مواد بی حسی است که به طور مستقیم به زانوی شما جهت کاهش درد و التهاب تزریق می شود.

تزریق هیالورونیک اسید

در این روش از یک مایع غلیظ شبیه مایع غلیظ موجود در مفاصل استفاده می شود تا مفاصل روان شده و راحت تر حرکت کنند.

ابلیشن رادیوفرکانسی

این روش به اسم دنرواسیون نیز شناخته می شود که یک روش موقت برای خاموش کردن یا مسدود کردن سیگنال های درد است.

تزریق پی آر پی

پی آر پی یا درمن پلاسمای غنی از پلاکت، پروتئین هایی به نام فاکتور رشد تزریق می کنند که به مناطق آسیب دیده جهت درمان کمک می کند.

تزریق سلول های بنیادی

پزشکان در این روش برای تزریق سلول های بنیادی از سلول های بسیار قوی استفاده می کنند تا مکانیسم طبیعی بدن بیمار برای تولید مجدد غضروف تحریک شود.

جراحی

در صورتی که روش های گفته شده برای درمان موثر نباشد ممکن است دکتر زانو درد از انواع روش های جراحی شامل: استئوتومی زانو، تعویض مفصل زانو یا به عبارت دیگر جراحی کم تهاجمی آرتروسکوپی استفاده کند.

نتیجه گیری

امروزه فعالیت های ورزشی اعم از فوتبال، والیبال و …. از دلایل شایع بیماری زانو درد می باشند که در پی آن کشیدگی ماهیچه یا تاندون را خواهید داشت. همانطور که گفته شد برای درمان زانوی خود نزد بهترین پزشک و بهترین کلینیک مراجعه کنید تا در اسرع وقت کار درمان را برای شما با کمترین عوارض ممکن انجام دهد.

اگر درد زانوی شما ماندگار بود و بعد از چند روز بهبودی حاصل نشد از خوددرمانی و یا خوردن قرص مسکن خودداری نموده و حتما نزد دکتر زانو درد بروید.

کلینیک ما با بهره مندی از بهترین دکتر زانو درد با مجهزترین دستگاه ها در خدمت شما عزیزان  می باشند.