زانو درد بعد از دویدن

افراد زیادی هستند که به عارضه زانو درد بعد از دویدن مبتلا میشوند و از این اتفاق بسیار ناراحت هستند و به دنبال علت پیدایش این مشکل می باشند.

زیرا بروز این عارضه منجر به ترس از حرکت و توقف فعالیت جسمانی میشود. وقتی شما میدوید و دچار درد میشود این میتواندی یک علامت بسیار مهم باشد و تاخیر در مراجعه به متخصص ارتوپدی میتواند منجر به پیدایش عوارض خطرناک و جبران ناپذیر و آسیب رسیدن شدید به زانو و ناتوانی شما شود.ما در این مقاله به بررسی جامع زانو درد بعد از دویدن میپردازیم.

زانو درد بعد از دویدن

 

کلینیک دکترمیر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید .

 

 

چه عواملی باعث زانو درد بعد از دویدن می شود؟

 

در سالهای اخیر دویدن با افزایش محبوبیت روبرو شده است ، اما این امر منجر به افزایش درد زانو شده است.

اگر در حین دویدن یا بعد از آن دچار زانو درد می شوید ، این  عارضه می تواند به دلایل زیادی باشد.

دلایل زیادی برای درد زانو وجود دارد ، اما 4 مورد از آنها معمولاً با دویدن ایجاد می شود و از دلایل اصلی زانو درد بعد از دویدن است:  سندروم زانوی دوندگان ، زانوی جهنده (التهاب کشکک زانو) ، سندرم باند ایلیوتیبیال و آسیب غضروف.

.سندروم زانوی دوندگان(سندرم درد پاتلوفمورال)

این یک آسیب بیش از حد است که تصور می شود ناشی از فشار بیش از حد در مفصل بین استخوان زانو و استخوان ران شما می باشد.اگر به زانو درد بعد از دویدن مبتلا هستید برای جلوگیری از بروز عوارض جبران ناپذیر و تشدید عارضه تان به پزشک ارتوپدی مراجعه نمایید.

 

.زانوی جهنده (التهاب کشکک زانو)

التهاب کشکک زانو و یا همان زانو جهنده در اثر استفاده بیش از حد از زانو و غالباً  در اثر پریدن نادرست ایجاد می شود. استفاده بیش از حد از زانو می تواند یک تاندون در مفصل را فرسوده کند و باعث شود توانایی تحمل وزن هنگام راه رفتن یا دویدن ، کمتر شود و منجر به زانو درد بعد از دویدن شود.

.سندرم باند ایلیوتیبیال

این شایعترین علت درد در اطراف زانو در دونده ها و زانو درد بعد از دویدن است. این یک آسیب بیش از حد است که هنگامی اتفاق می افتد که الیاف همبند که زانو را تثبیت می کنند بر روی استخوان ران قرار بگیرند و سفت شوند.

 

.آسیب غضروف

آسیب غضروف زانو به دلیل آسیب دیدگی ناگهانی مانند آسیب دیدگی ورزشی یا فرسودگی تدریجی (آرتروز) ایجاد می شود.

زانو درد هنگام دویدن

اگر هنگام دویدن زانو درد دارید ، باید برای تعیین علت زانو درد سوالات زیر را از خود بپرسید:

  • آیا از جلو ، اطراف زانوی خود یا پشت کاسه زانو درد کسل کننده یا شدیدی دارید؟

علت این درد زانو می تواند زانوی دونده باشد ، در این حالت باید برای درمان به پزشک ارتوپدی مراجعه نمایید.

 

.آسیب مینیسک و رباط

 

  • آیا درد زانو شما به تدریج بروز می کند تا ناگهانی؟ آیا بعد از گرم شدن درد کاهش می یابد؟

اینها همه نشانه هایی از وجود زانوی جهنده است که با تمرین بیش از حد ، تکنیک ضعیف و دویدن روی سطوح سخت مرتبط است.در این حالت نیز برای رفع درد زانو باید با متخصص ارتوپدی تماس بگیرید.

  • آیا در اطراف قسمت بیرونی زانو درد دارید که هر بار در یک فاصله یکسان اتفاق می افتد؟ آیا اگر ادامه دهید ، به خصوص اگر در سراشیبی باشید ، درد زانوتان بدتر می شود؟

این می میتواند به علت سندرم باند ایلیوتیبیال باشد که با ضعف عضلانی ، تنگی در باند و طول های مختلف پا مرتبط است.

 

آیا با توقف دویدن درد زانو از بین می رود؟

 

اگر زانو درد بعد از دویدن متوقف شود، این نشانه ای از سندرم باند ایلیوتیبیال است که باید برای درمان آن به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید. البته تشخیص دقیق علت زانو درد بعد از دویدن و یا توقف درد توسط پزشک ارتوپدی صورت میگیرد.

آیا درد در داخل و اطراف زانو دارید که هنگام دویدن بدتر شود؟

اگر درد در داخل و اطراف زانو دارید که هنگام دویدن بدتر می شود، این می تواند آسیب غضروفی ناشی از آرتروز باشد که با افزایش سن ، اضافه وزن ، احتمال پیدایش آن بیشتر است.همچنین این عارضه در خانم ها بیشتر رخ میدهد.

آیا باید دویدن را متوقف کنیم؟

 

زانو درد بعد از دویدن

 

اگر احساس درد می کنید مهم است که به واکنش بدن خود گوش دهید و از دویدن خودداری کنید و فقط وقتی بهبود یافت دوباره شروع به دویدن کنید.

برای جلوگیری از زانو درد یا آسیب دیدگی در آینده ، تمرینات مختلف زانو برای دونده ها وجود دارد که می توانید برای تقویت عضلات اطراف زانو انجام دهید.

همچنین می توانید یاد بگیرید که چگونه به درستی بدوید تا در آینده احتمال آسیب دیدگی شما کاهش یابد.

 

چه موقع به پزشک  ارتوپدی مراجعه کنیم؟

 

اگر بعد از یک هفته استراحت هنوز احساس زانو درد بعد از دویدن می کنید ، باید به پزشک ارتوپدی مراجعه کنید که ممکن است فیزیوتراپی و داروهای خاصی را توصیه کند.

همچنین در صورت بروز علائم زیر باید به پزشک ارتوپدی جهت درمان به موقع زانو درد بعد از دویدن مراجعه کنید:

  • شروع سریع درد

  • مشکل شدید زانو در تحمل وزن

  • درجه حرارت بالا (تب)

  • کاهش دامنه حرکت زانو

  • درد مداوم استخوان

  • درد در شب یا هنگام استراحت

  • کاهش وزن بدون دلیل

  • توده ای غیر قابل توضیح

  • سابقه قبلی سرطان

کلینیک دکترمیر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید .