دکتر برای گردن درد

یکی از سوالاتی که به کرات پرسیده می شود این است بهترین دکتر برای گردن درد چه کسی است؟ برای اینکه پاسخ خوبی به این سوال بدهیم که گردن درد به چه دلایلی ایجاد می شود باید ببینیم که این دلایل در حیطه چه تخصصی قرار دارد تا بتوانیم راهنمایی خوبی را برای شما به همراه داشته باشیم. در ادامه این مطلب ما دردهای گردن را به تفکیک بررسی می کنیم و علائمی که می توانند همراه با درد گردن وجود داشته باشند که می توانند راه گشای مراجعه به تخصص خاصی باشند را ذکر می کنیم ولی به طور کلی  عمده ی دردهای گردن در حیطه بیماری های  استخوانی- عضلانی بوده و مربوط به رشته ارتوپدی می باشد که باید به کلینیک های ارتوپدی مراجعه نمائید جایی که پزشکان متخصص و فوق تخصص ارتوپد و درمانگر دردهای گردنی وجود دارند و ابزارهای تشخیصی و اسکنرهای تخصصی و فوق تخصصی راه گشای تشخیص و درمان هستند.

دکتر برای گردن درد

>

از علل گردن درد

  • دردهای گردنی می توانند همراه با علائم خاص باشند یا بدون علامت باشند. دردهایی که محدود به گردن هستند و هیچ علامتی ندارند و حتی با حرکت دادن گردن تغییری نمی کنند و در خود گردن احساس می شوند این دردها پوزیشنال گردن هستند و ماهیت فیزیکال دارند و باید توسط متخصص ارتوپدی تشخیص داده شوند.
  • دردهایی که با علائم همراه هستند مثل دردهای گردنی که به ناحیه دست منتقل می شوند و باعث سوزش یا تیرکشیدن می شوند نشانه دیسک گردن است که باید به متخصصان ارتوپد مراجعه کرد.
  • اگر گردن درد شما همراه با سردرد باشد و این سردرد ضربانی بوده و با نور تشدید می شود احتمال ابتلا به میگرن وجود دارد که این دردها در صورتیکه سردردهای عصبی یا میگرن باشند می توانند باعث گردن درد شوند که در حیطه پزشکان نورولوژی یا داخلی اعصاب و یا ارتوپد است که در هرصورت بهتر است اولین مراجعه به متخصصین ارتوپدی باشد زیرا دردهای گردنی که باعث سردردهای ضربانی می شوند و می توانند ناشی از دیسک باشند خیلی زیاد است که معمولا باید در کلینیک های ارتوپدی درمان شود که کلینیک ما دارای متخصص نورولوژی نیز می باشد که شما می توانید با مراجعه به این مرکز علاوه بر صرفه جویی در وقت از متخصصان ارتوپدی نیز بهره مند شوید.
  • اگر در هنگام بلعیدن غذا یا قورت دادن آب دهان در گلو یا گردن احساس درد می کنید احتمالا به بیماری هایی نظیر التهاب تیروئید، زخم های گلو، توده ها و تومورهای ناحیه گردن مبتلا هستید لذا اگر درد همراه با وز وز کردن داخل گوش همراه باشد به متخصص ارتوپد یا گوش و حلق و بینی مراجعه نمائید.
  • اگر گردن درد همراه با تب و لرز باشد احتمال وجود عفونت است یا اگر همراه با خشکی صبحگاهی باشد بیماری روماتیسم برای شما مطرح می باشد همچنین اگر دچار بی حسی در انگشتان شدید احتمال گرفتگی عصب وجود دارد که در تمامی این موارد ذکر شده باید نزد متخصصین ارتوپدی بروید و درمان را در کلینیک های ارتوپدی آغاز نمائید.
  • کشیدگی در قسمت عضلات گردن
  • فرسایش مفصل های گردن
  • وارد شدن فشار به ریشه های عصبی که در گردن وجود دارند
  • تصادف یا ضربه های ناگهانی وارد شده
  • ابتلا به برخی از بیماری های زمینه ای مانند سرطان یا مننژیت

گردن یکی از اعضایی است که منعطف بوده و تقریبا دامنه حرکت وسیعی دارد و وزن سر را نیز تحمل می کند به همین دلیل در معرض آسیب بیشتری قرار دارد.

کشیدگی در قسمت عضلات گردن: استفاده یا انجام مداوم برخی از حرکات مانند ساعت ها نشستن پشت کامپیوتر یا خم شدن روی آن می تواند موجب این امر شود.

فرسایش مفصل های گردن: فرسایش نه تنها در مفصل های گردن بلکه در همه قسمت های بدن به دلیل بالا رفتن سن دچار فرسایش می شوند. آرتروز مفصل ها باعث می شود که غضروف بین آنها از بین برود و بدن شروع به تولید زائده های استخوانی در اطراف مهره ها نماید.

وارد شدن فشار به ریشه های عصبی که در گردن وجود دارند: بیرون زدن دیسک و همچنین تشکیل زائده های استخوانی در اطراف مهره های گردن می تواند به شاخه های عصبی گردن فشار وارد نماید.

تصادف یا ضربه های ناگهانی وارد شده: تصادفات رانندگی مخصوصا تصادفاتی که ماشین از عقب به سمت جلو دچار برخورد شدید می شود، باعث آسیب شلاقی گردن و پارگی وکشیدگی لیگامنت های گردن می شود. این آسیب شلاقی زمانی رخ می دهد که ضربه به سر با سرعت زیاد و ناگهانی اتفاق بیوفتد به طوری که گردن به عقب یا جلو پرتاب شود باعث آسیب رساندن می شود.

ابتلا به برخی بیماری های زمینه ای مانند روماتیسم،سرطان و مننژیت: این بیماری های زمینه ای به تنهایی باعث درد گردن می شوند.

 

راه های تشخیص گردن درد توسط متخصص گردن

برای تشخیص صحیح، سابقه درد شما و علائمی که همراه درد دارید بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل پزشک متخصص با عکسبرداری و راه هایی که در ذیل ذکر می شود می تواند تشخیص دهد که چه مشکلی پیش آمده است.

    رادیوگرافی
  • سی تی اسکن
  • ام آر آی
  • تست نوار عصب و عضله
  • آزمایش خون

رادیوگرافی

دکتر گردن درد در رادیوگرافی قسمت هایی از گردن را که در آن عصب ها یا نخاعی که توسط خارهای استخوانی بیرون زده و تحت فشار هستند را مشخص می کند.

سی تی اسکن

در این روش که توسط پرتوهای ایکس انجام می شود دکتر گردن درد از زوایای مختلف عکس گرفته شده و با هم ترکیب     می شوند تا یک تصویر جامع از سطح ساختارهای درونی گردن را به نمایش گذارند.

ام.آر.آی

در این روش نیز از امواج رادیویی یا میدان مغناطیسی برای داشتن تصاویری جامع از استخوان و بافت های نرم مانند نخاع و عصب های نخاع استفاده می شود.

تست عصب و عضله

اگر تشخیص دکتر این باشد که عصب گردن تحت فشار است از این روش استفاده می کند که در این روش سوزن های بسیار نازک از راه پوست وارد عضله می شوند تا چگونگی عملکرد اعصاب را بسنجند.

آزمایش خون

بعضی اوقات امکان دارد که ناحیه گردن دچار التهاب یا عارضه های عفونی شده باشد که با آزمایش خون      می توان به این امر پی برد.

 

هدف روش های درمانی فیزیوتراپی کاهش درد، کاهش التهاب، بهبود در دامنه حرکتی گردن، بهبود قدرت و انعطاف گردن، ترمیم بافت های آسیب دیده و بهبود طول عضلات است.

چه زمانی به دکتر گردن درد مراجعه نمائیم؟

اگر درد گردن شما بعد از گذشت یک هفته خوب نشد و همچنین اگر با موارد زیر همراه بود حتما باید نزد دکتر برای گردن درد بروید:

    تهوع و استفراغ
  • برآمدگی در قسمت گردن
  • سردرد
  • ضعف و بی حسی
  • اختلال در گوارش
  • ناتوانی در حرکت دست ها

بهترین دکتر برای گردن درد چه پزشکی است؟

اگر گردن درد شما با علائم اورژانسی مانند تعریق شدید، تنگی در تنفس، حالت تهوع، استفراغ و ….. پدیدار شد سریعا با اورژانس تماس بگیرید اما اگر علائمی که دارید بعد از گذشت یک هفته برطرف نشد و از آنجا که درد های گردن مربوط به استخوان و مفاصل است به متخصصین ارتوپدی مراجعه نمائید.

راه های درمان دکتر برای گردن درد

    با احتیاط حرکت دادن گردن
  • فیزیوتراپی
  • الکتروتراپی
  • کش دادن ستون فقرات با تراکشن
  • بی حرکتی موقت گردن با استفاده از گردنبند طبی
  • ماساژ دادن
  • ورزش کردن و انجام حرکات اصلاحی

با احتیاط حرکت دادن گردن: شما می توانید هرموقع که احساس کردید می توانید گردن خود را تکان دهید به آرامی به فعالیت های روزمره پرداخته تا عضلات ضعیف نشوند. اما از انجام فعالیت های سنگین یا برداشتن اجسام سنگین به شدت خودداری نموده و برای حفظ انعطاف گردن می توانید حرکات کششی و تقویتی در طول روز انجام دهید. همچنین شما می توانید گردن خود را به آرامی ماساژ دهید تا جریان خون افزایش پیدا کند اما اگر احساس درد پیدا کردید ماساژ را متوقف نمائید.

فیزیوتراپی: دکتر فیزیوتراپ شما می تواند نحوه ورزش کردن  برای تقویت عضله های گردن را آموزش می دهد که از سایر روش های فیزیوتراپی مانند سرما یا گرما درمانی برای کاهش درد نیز می توانید استفاده نمائید.

الکتروتراپی: در این روش با استفاده از دستگاه TENS پد های مخصوصی را روی پوست شما قرار می دهند و بعد از آن اشعه های الکتریکی برای تسکین درد به ناحیه مورد نظر ارسال می کنند.

کش دادن ستون فقرات با تراکشن: در این روش از وزنه هایی برای کش دادن مهره های گردن استفاده        می شود. که این کار فقط توسط پزشک باید انجام شود.

بی حرکتی موقت گردن با استفاده از گردنبند طبی: شما می توانید با استفاده از گردنبند طبی به کاهش درد گردن خود کمک کنید. در نظر داشته باشید که در طول روز می توانید 3 ساعت و به مدت سه هفته استفاده کرد زیرا استفاده بیش از حد می تواند باعث ضعیف شدن گردن شود.

ماساژ دادن: ماساژ دادن آهسته باعث ایجاد جریان خون در گردن می شود.

ورزش کردن و انجام حرکات اصلاحی: ستون فقرات خود را به دیوار تکیه داده و سر را به سمت عقب بگیرید تا جایی که سر شما دیوار را لمس نماید و چانه خود را به سمت پایین نگه دارید همچنین ورزش دیگری نیز     می توانید انجام دهید اینکه بر روی شکم خوابیده و زیر پیشانی خود برای راحتی حوله ای قرار دهید و پیشانی خود را به آرامی از زمین بلند کرده و 10 ثانیه نگه دارید و دوباره این کار را انجام دهید. این عمل به حفظ انعطاف و کشش گردن شما کمک می کند.

همچنین ممکن است دکتر گردن درد روش های درمانی زیر را تجویز کند:

    تزریق استروئید
  • کرایوتراپی
  • لیزرتراپی
  • جراحی

تزریق استروئید

پزشک ممکن است برای تسکین درد گردن شما تزریق تریامسینولون، متیل پردنیزولون یا دگزامتازون تجویز نماید که کمی لیدوکائین برای بی حسی نیز همراه با دارو در گردن تزریق می شود. تزریق این داروها برای افرادی که مبتلا به عفونت یا مشکلات خونی مثل اختلال در انعقاد خون هستند ممنوع است. حتی ممکن است برای افرادی که دیابت دارند باعث افزایش قند خون گردد.

کرایوتراپی

در این روش با استفاده از سرما درمانی از سرمای شدید موضعی برای کاهش درد استفاده می کنند که به   روش های مختلف انجام می شود مانند کیسه های مخصوص کرایوتراپی، ماساژ با یخ یا اسپری

لیزرتراپی

در این روش برای کم کردن درد گردن دستگاه لیزر به مدت 3 ثانیه روی ناحیه قرار داده می شود که دستگاه امواج را به بدن ارسال می کند که این امواج از بدن عبور کرده و توسط سلول های بدن جذب می شوند.

جراحی

جراحی گردن معمولا نادر است که توسط پزشک تجویز می شود. اما اگر پزشکی این روش را تجویز نماید این کار را به منظور برداشتن فشار از شاخه های عصبی گردن انجام می دهد.

بهبود جراحی گردن حدود 3 الی 6 ماه زمان می برد و به سه روش انجام می گیرد که عبارت اند از: جراحی گردن از جلو، جراحی از پشت و جراحی همزمان از پشت و جلو گردن

جراحی گردن از جلو: زمانی که فقط دیسک های گردن دچار بیرون زدگی شده است و پزشک فقط به 3 دیسک دسترسی دارد و این روش عوارض کمی دارد.

جراحی گردن از پشت: زمانی استفاده می شود که علاوه بر بیرون زدگی دیسک، کانال های نخاعی نیز تنگ شده باشد.

جراحی گردن همزمان از جلو و پشت: این روش بسیار پرخطر و پر ریسک بوده و برای افرادی که تنگی نخاعی خیلی شدید دارند انجام می شوند.

یشگیری از گردن درد

بهترین روش جلوگیری از وارد شدن ضربه شدید به گردن می توان احتیاط در حین ورزش کردن مخصوصا ورزش های مخاطره آمیز را مثال زد همچنین برای به حداقل رساندن آسیب به گردن استفاده از گارد یا پوشش مخصوص گردن توصیه می گردد. همچنین در صورت وارد شدن ضربه باید به متخصص گردن درد مراجعه نمائید.

نتیجه گیری:

گردن درد یک نوع بیماری است که باعث پریشانی و کلافگی می شود که امروزه به دلیل فشار شدید کاری و کار کردن مکرر پشت میز کامپیوتر ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل آرتروز گردن شود. با توجه به اینکه اغلب دردهای گردنی به دلیل دیسک های گردن، آرتروز گردن و یا مشکلات انحراف قوز ستون فقرات و…. ایجاد می شوند شما می توانید برای پیشگیری و درمان هرچه سریع تر گردن خود به دکتر گردن درد در کلینیک های ارتوپدی مراجعه نمائید.

>