ورزش‌های مضر برای دیسک گردن

بهبودی فتق دیسک گردن می‌تواند با درک صحیح و شناخت صحیح از آسیب‌دیدگی شما بهبود یابد و بهتر کنترل شود. در کنار اینکه باید حتماً تحت نظر یک متخصص ارتوپد و با صلاح‌دید ایشان تحت نظر یک فیزیوتراپیست باشید، آگاهی نسبت به ورزش‌های مضر برای دیسک گردن می‌تواند شروع خوبی برای بهبودی باشد.

در حقیقت بخش عمده‌ای از روند بهبودی هنگامی شروع می‌شود که از حرکاتی که می‌توانند پیشرفت بهبودی را مختل یا حتی باعث تشدید دیسک آسیب‌دیده شوند، اجتناب کنید.

معمولاً پزشکان باتجربه این موارد را برای شما توضیح خواهند داد. همچنین می‌توانید برای آگاهی نسبت به‌شدت آسیب دیسک گردن خود و انجام درمان‌های کارآمد به کلینیک تخصصی ما مراجعه کنید تا تحت نظر متخصصان باتجربه، ارزیابی کامل همراه با بهترین تشخیص و درمان انجام شود. در ادامه نیز با ما همراه باشید تا ورزش‌های مضر برای دیسک گردن را به شما معرفی کنیم.

Pain-in-left-hand-and-back-shoulder

نتیجه انجام ورزش‌های مضر برای دیسک گردن چیست؟

دیسک نخاعی با یک مرکز چسبناک و ژل مانند به نام هسته پالپوسوس پر می‌شود. این مرکز مایعات برای جذب صحیح ضربه‌هایی است که روزانه به بدن و ستون فقرات خود وارد می‌کنیم که آن‌ها را تحمل کند. درواقع دیسک برای مقاومت در برابر این فشار ساخته‌شده است؛ یعنی تا زمانی که آسیب نبیند، می‌تواند این فشارها را تعدیل و تحمل کند.

بنابراین صدمه به دیسک کمر یا گردن توانایی جذب ضربه و حرکات را محدود می‌کند و اجازه نمی‌دهد که دیسک بتواند مانند قبل فشارهای واردشده را تحمل نماید.

درنتیجه کاهش آگاهانه فشار مانند عدم انجام ورزش‌های مضر برای دیسک گردن باعث بهبودی آن شده و درنهایت دوباره می‌تواند مقادیر طبیعی فشار را بپذیرد؛ اما بدون استراحت کافی یا انجام گزینه‌های بد ورزشی، قطعاً دیسک در معرض آسیب بیشتر و آسیب بافت اطراف آن قرارگرفته و ممکن است عوارض خطرناکی مانند ازکارافتادگی را ایجاد نماید؛ زیرا رشته‌های عصبی بسیار مهمی از کنار دیسک گردن عبور می‌کنند که به اندام‌های مختلف بدن مربوط هستند و ممکن است در صورت آسیب این عصب‌ها سایر نقاط بدن نیز مانند عملکرد روده یا دست و بازو نیز دچار اختلال شود.

ورزش‌های مضر برای دیسک گردن کدام هستند؟

بسیاری از مناطق در بدن وجود دارد که حرکات شما تأثیر زیادی در عملکرد آن‌ها دارد. به همین دلیل همیشه قبل از شروع هر نوع برنامه ورزشی برای تسکین درد، ابتدا با پزشک متخصص معتمد خود در مورد گزینه‌های درمان صحبت کنید. در غیر این صورت ممکن است دچار آسیب‌های جدی شوید که برگشتشان یا سخت باشد و یا غیرممکن!

بسته به اینکه دیسک فتق کمر دارید یا دیسک فتق گردنی، حرکت‌های خاصی وجود دارد که باید از انجام آن‌ها اجتناب کنید. درحالی‌که برخی از این حرکت‌ها کلی بوده و بین دیسک‌های کمر و گردن مشترک هستند، ما در این مقاله سعی داریم ورزش‌های مضر برای دیسک گردن را معرفی کنیم.

ایروبیک پیشرفته با حرکات ضربه بالا

حرکات ضربه بالا به‌عنوان فعالیتی تعریف می‌شود که شامل خروج هر دو پا از زمین باشد و بیشتر با پرش همراه است. این ضربه می‌تواند فشارهای مکرر زیادی روی عضلات و دیسک آسیب‌دیده شما وارد کند.

فعالیت‌های با شدت زیاد شامل دویدن، پریدن، پله نوردی و ایروبیک پله‌ای است. درحالی‌که این تمرینات در صورت عدم وجود آسیب دیسک گردن یا کمر، تمرینات بسیار خوبی هستند، اما تا زمانی که نتوانید آن‌ها را بدون درد و کنترل دیسک گردن انجام دهید، باید از آن‌ها اجتناب شود.

می‌توانید به جای این حرکات از پیاده‌روی، شنا یا دویدن آرام استفاده کنید.

حرکات مبتنی بر خم شدن گردن

حرکت خم شدن به جلو در قسمت گردن (ایجاد منحنی “C”) به‌خصوص روی دیسک فشار وارد می‌کند و می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی بیشتر شود. این امر معمولاً باعث می‌شود که فتق دیسک به بافت‌های اطراف فشار بیشتری وارد کند و باعث افزایش اسپاسم عضلات و علائم بالقوه عصبی شود.

عالیت‌های مبتنی بر انعطاف‌پذیری شامل خم شدن برای برداشتن چیزی، دوچرخه‌سواری سنتی، لمس انگشتان پا و حرکت اسکات عمیق از ورزش‌های مضر برای دیسک گردن و کمر محسوب می‌شود.

دوچرخه‌سواری در حالت خوابیده، کشش همسترینگ در حالت نشسته یا دراز کشیده و تکنیک‌های خم شدن و چمباتمه زدن مناسب جایگزین‌های مناسبی برای موارد بالا هستند که البته باز هم باید با مشورت پزشک انجام شوند.

حرکات پیچشی

هنگامی‌که دیسک فتق شده در حال بهبودی است، پیچ‌خوردگی می‌تواند باعث ایجاد نیروی برشی غیرضروری و تشدید گردن درد شود. چه در تلاش برای کشش باشید و چه در حال اتمام یک فعالیت روزانه مانند دستیابی به تلفن، رانندگی، برگشتن برای صحبت با کسی همه این موارد جزو حرکات پیچشی محسوب می‌شود و ورزش‌هایی نیز که نیاز به چرخش گردن دارند از ورزش‌های مضر برای دیسک گردن محسوب می‌شوند. روش‌های بهتری برای حرکت وجود دارد که به شما امکان بهبود می‌دهد تا زمانی که بتوانید دوباره حرکات چرخشی را با خیال راحت تحمل کنید.

ازجمله این موارد می‌توان به چرخش کل بدن برای انجام کار به جای چرخش ناحیه گردن اشاره کرد.

حرکات قدرتی سطح بالا

هنگامی‌که تمرینات اصلی خیلی سخت است و عضلات اطراف ناحیه دیسک بخصوص در دیسک‌های کمری نمی‌توانند به اندازه کافی یک تمرین را کنترل کنند، منجر به فشار بر روی کل ستون فقرات و دیسک آسیب‌دیده می‌شود و درد گردن یا کمر را تشدید می‌کنند.

علاوه بر این، همان‌طورکه در بالا بحث شد، هر حرکت خمشی در ستون فقرات برای دیسک آسیب‌دیده مضر است. اینکه با توجه به آسیب دیسک شما چه سطح حرکات قدرتی را می‌توانید شروع کنید، به قدرت و توانایی شما بستگی دارد؛ بنابراین به احساستان هنگام انجام یک حرکت توجه کنید و اگر دچار درد شدید یا درد تشدید شد از انجام آن خودداری کنید. وقتی تمرینات اصلی به درستی انجام شوند، می‌توانند تسکین‌دهنده درد باشند.

تقویت‌کننده‌های اصلی که به‌طور بالقوه باید برای بهبود دیسک گردن از آن‌ها اجتناب کرد شامل دراز و نشست‌ها، کرانچ و چنگک‌های مخصوص دوچرخه هستند.

حرکت‌های بالابر سنگین

هنگامی‌که شروع به بلند کردن چیزی خیلی سنگین مانند وزنه با بازوهای خود می‌کنید، ممکن است متوجه شده باشید که بلافاصله باعث کشیدگی عضلات بزرگ‌گردن شما می‌شود. کار بیش‌ازحد در این گروه‌های بزرگ عضلانی باعث درد و فشار بیش‌ازحد بر گردن می‌شود؛ بنابراین هیچ گزینه ورزشی یا وزنه‌های سنگینی را که در اثر بالا بردن و عقب بردن سر و گردن که باعث درد و فشار در گردن شما می‌شود، انتخاب نکنید.

نشستن طولانی‌مدت

درحالی‌که کمتر ورزشی وجود دارد که نیاز به نشستن‌های طولانی داشته باشد، نشستن بیش‌ازحد بر روی بدن باعث ایجاد فشار اضافی بر روی دیسک آسیب‌دیده می‌شود. گرانش زمین باعث می‌شود شما در صورت خستگی سر را به جلو بیاورید.

متأسفانه، هر درجه اضافی حرکت روبه‌جلو، فشار به گردن را افزایش می‌دهد! علاوه بر این، انجام حرکات با مدت‌زمان طولانی درحالی‌که دست‌هایتان به سمت بیرون یا سر بالا است می‌تواند اثرات مشابهی داشته باشد و گردن را تحت‌فشار قرار دهد.

ازجمله این موارد می‌توان به رانندگی طولانی یا نشستن پشت صفحه‌کلید به مدت طولانی نیز اشاره کرد؛ بنابراین اطمینان حاصل کنید که مرتباً استراحت کنید و در طول روز به وضعیت بدن خود توجه کنید.

ورزش‌های تماسی

در ورزش‌های تماسی مانند کشتی امکان بروز هر آسیب ناگهانی وجود دارد؛ بنابراین هنگام فتق دیسک گردن، ورزش‌های تماسی فکر خوبی نیستند. این ورزش‌های مضر برای دیسک گردن، شما را در معرض خطر قابل توجهی برای پیشرفت آسیب قرار می‌دهد که می‌تواند منجر به جراحی یا حتی فلج و یا مرگ شود.

هنگامی‌که دیسک فتق شده دارید با پزشک خود در مورد گزینه‌های ورزشی خود صحبت کنید. گاهی نیاز است برای مدتی اصلاً آن ورزش را انجام ندهید تا بهبودی حاصل شود.

حرکات با دامنه‌های گسترده

چه حرکات کشش باشد و چه فقط استفاده روزمره (مانند بررسی نقطه کور در اتومبیل) از دامنه حرکات شدید گردن جلوگیری کنید. این دامنه‌های حرکتی شدید علاوه بر اینکه بافت‌های اطراف را تحت‌فشار قرار می‌دهند، دیسک گردن را نیز مورد فشار قرار می‌دهند. آن‌ها روند بهبودی را کند کرده و شما را در معرض آسیب بیشتر قرار خواهند داد.

چگونه می‌توان هنگام ورزش با دیسک گردن ایمن ماند؟

اصول کلی برای تمرینات ایمن با دیسک آسیب‌دیده عبارت‌اند از:

  • نفس خود را نگه ندارید.
  • دامنه حرکتی شدید انجام ندهید.
  • بدون حرکت ترکیبی (خم شدن، پیچاندن، قوس زدن، بلند کردن و غیره) ورزش کنید.
  • در هر موقعیتی خیلی طولانی نمانید.
  • از هر حرکتی که باعث تشدید علائم در بازوها یا پاها می‌شود خودداری کنید.
  • با آگاهی حرکت کنید و به احساس بدن خود گوش دهید.

در مورد حرکات ایمن و مواردی که مخصوص جراحت و بدن شما است باید از آن‌ها اجتناب کنید و با یک متخصص طب فیزیکی صحبت کنید.

جمع‌بندی

وقتی شما دچار دیسک گردنی یا کمری می‌شوید، تمامی حرکات شما اعم از حرکات ورزشی یا موارد روزمره می‌تواند در روند بهبود آسیب تأثیرگذار باشند. برخی از این حرکات بسیار خطرناک بوده و حتی می‌تواند باعث بروز عوارضی مانند فلج کامل یا مرگ شود؛ بنابراین وقتی متخصص به شما می‌گوید برخی از حرکت‌ها را نباید انجام دهید واقعاً باید این کار را بکنید.

همچنین بهتر است دائماً تحت نظر متخصص خود باشید تا روند بهبودی و میزان حرکاتی که می‌توانید انجام دهید مشخص شود. در کلینیک تخصصی ما تیمی از متخصصین بسیار باتجربه در زمینه ارتوپد، فیزیوتراپی، ستون فقرات و … فعال هستند که می‌توانند شما را به‌طور کامل ارزیابی کرده و ازهرجهتی تحت نظر داشته باشند تا بهبودی کامل حاصل شود.

جهت مشاوره یا مراجعه به این کلینیک می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده کنید

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.