خطرات دیسک گردن

دیسک گردن یکی از آسیب‌های سخت و دردناک در ستون فقرات در ناحیه گردن است که به دلیل ایجاد آسیب در دیسک یعنی قسمتی که بین مهره‌های گردن قرار دارد و حرکت این مهره‌ها روی‌هم را آسان کرده و به تعادل بدن کمک می‌کند، اتفاق می‌افتد.

این آسیب بیشتر گریبان گیر افراد با مشاغل خاص مانند کسانی که دائماً پشت سیستم هستند و بدن و سرشان در وضعیت درستی نیست، بناها و … می‌شود.

بسته به‌شدت آسیب خطرات دیسک گردن زیاد است و اگر به‌موقع توسط یک متخصص حاذق درمان نشود، می‌تواند عوارض بسیار خطرناکی مانند ازکارافتادگی و فلج را به دنبال داشته باشد؛ زیرا در ناحیه بسیار حساسی است و حتی می‌تواند روی رشته‌های عصبی که از ناحیه گردن عبور می‌کنند نیز تأثیر بگذارند؛

بنابراین اگر دچار درد گردن شدید و یا مشکوک به دیسک گردن هستید باید در اسرع وقت به یک کلینیک تخصصی و یک پزشک باتجربه مراجعه کنید تا بهترین تشخیص و درمان صورت گیرد. معمولاً برای درمان دیسک گردن چاره‌ای جز جراحی نیست. مگر اینکه خیلی خفیف باشد و بتوان چند سالی آن را با روش‌های دیگر پزشکی کنترل کرد.

خطرات دیسک گردن

در مجموعه ما نیز متخصصانی متبحر وجود دارد که تشخیص و درمان‌های مربوط به دیسک گردن را انجام می‌دهند و می‌توانید برای جلوگیری از خطرات دیسک گردن به این کلینیک مراجعه نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با بیماری دیسک گردن و خطرات ناشی از آن آشنا کنیم.

دیسک گردن چیست؟

دیسک گردن یا بهتر است بگوییم فتق دیسک گردن هنگامی اتفاق می‌افتد که دیسک بین مهره‌ای ستون فقرات در این ناحیه در اثر افزایش فشار آسیب ببیند و باعث بیرون آمدن مرکز داخلی ژل مانند دیسک (هسته پالپوسوس) و تحریک اعصاب اطراف آن شود.

دیسک‌های فتق شده در قسمت پایین ستون فقرات شایع هستند، اما می‌توانند در ستون فقرات گردنی (گردن) و توراکسیک (قسمت وسط پشت) نیز ایجاد شوند.

این نکته حائز اهمیت است زیرا اگرچه برخی از دیسک‌های فتق شده (بعضی‌اوقات) قابل‌درمان نیستند، اما پارگی دیسک‌های ستون فقرات گردنی واقعاً نباید نادیده گرفته شود و خطرات دیسک گردن به دلیل حساسیت ناحیه‌ای که در آن قرارگرفته است به‌مراتب بیشتر از سایر فتق دیسک‌ها می‌باشد.

خطرات دیسک گردن چیست؟

ازآنجایی‌که ناحیه دیسک گردن بسیار حساس است و رشته‌های عصبی زیادی از این قسمت به سایر قسمت‌های بدن می‌رود و با آن‌ها در ارتباط است، خطرات دیسک گردن بسیار زیاد می‌باشد. اگر این بیماری به‌موقع درمان نشود حتی می‌تواند باعث فلج بیمار یا مرگ شود.

وجود دیسک گردن نه‌تنها می‌تواند باعث دردهای استخوانی و عضلانی در نواحی مانند بازوها و شانه‌ها شود و این اندام را از کار بیندازد، بلکه می‌تواند اندام‌های داخلی مانند مری یا روده را نیز تحت تأثیر قرار دهد و اجازه نمی‌دهد که اندام داخلی بتوانند وظایف خود را به‌خوبی انجام دهند؛

بنابراین درمان به‌موقع فتق دیسک گردن نزد یک پزشک مجرب نه‌تنها ازنظر حرکتی و از بین بردن درد برای ادامه زندگی مهم است، بلکه برای عملکرد صحیح اندام‌های داخلی که رشته‌های عصبی ورودی آن‌ها از این ناحیه می‌گذرند نیز بسیار مهم است.

علائم دیسک گردن چیست؟

دیسک‌های فتق شده ممکن است هیچ علائمی نداشته باشند، یا ممکن است موارد زیر را ایجاد کنند:

• دردی که در شانه‌ها، بازوها و دست‌ها ایجاد می‌شود.
  • سوزن‌سوزن شدن یا بی‌حسی در دست‌ها و شانه‌ها
  • ضعف یا اسپاسم عضله

همان‌طورکه قبلاً اشاره کردیم، شدت و محل قرارگیری دیسک فتق شده یک عامل مهم هنگام تصمیم‌گیری در مورد نحوه درمان و امکان صبر کردن برای برخی از درمان‌های خاص مانند جراحی است.

اگر دیسک فتق شما نسبتاً جزئی باشد و علائم قابل‌توجه یا آزاردهنده‌ای ایجاد نکند، به‌طورکلی می‌توانید از درمان‌های سخت صرف نظر کرد؛ اما به خاطر داشته باشید که بیشتر دیسک‌های فتق شده به‌خودی‌خود بهبود نمی‌یابند و باگذشت زمان، بدتر می‌شوند و باعث مشکلات متوسط تا شدید سلامتی می‌شوند؛

بنابراین خطرات دیسک گردن را جدی بگیرید و در صورت تشخیص دیسک گردن باید حتماً طبق دستورالعمل پزشک متخصص خودتان پیش بروید تا دچار عوارض بعدی نشوید.

خطرات دیسک گردن در صورت به تعویق افتادن درمان

طولانی شدن یا اجتناب از درمان دیسک فتق شده در ناحیه گردن یک تصمیم شخصی است؛ اما سؤال اینجاست که آیا حاضرید یک زندگی با درد مزمن و همیشگی را تجربه کنید؟ اگر جوابتان ” نه ” است، پس به‌محض شروع درد باید برای درمان فتق دیسک گردن اقدام نمایید.

اگر درد دردسرآفرین است یا توانایی شما در انجام کارهای عادی را مختل می‌کند، باید از یک متخصص ستون فقرات استفاده کنید. اگرچه مراقبت از درد و برخی از اقدامات می‌تواند در کاهش درد مرتبط با فتق دیسک مؤثر باشد، اما این گزینه‌های درمانی مشکل اساسی را برطرف نمی‌کنند.

همان‌طورکه قبلاً اشاره کردیم، معمولاً در صورت عدم درمان فتق دیسک بدتر و بدتر می‌شود و خطرات دیسک گردن نیز در این شرایط بیشتر خواهد شد. حتی به دلیل تأثیری که دیسک پاره شده می‌تواند روی رشته‌های عصبی اساسی بدن که از این ناحیه می‌گذرند، بگذارد ممکن است در مواردی باعث فلج کامل فرد شود. این فقط ماهیت بیماری است؛

بنابراین هر آنچه پزشک از شما می‌خواهد و باید انجام دهید را عمل کنید تا از این آسیب‌های جدی در امان باشد.

اگر فتق دیسک را درمان نکنید، ممکن است دردهای بسیار شدید، فلج جزئی یا ناتوانی در کنترل حرکات روده در شرایط نسبتاً ناخوشایند را تجربه کنید.

شما می‌توانید برای اینکه علت درد گردن و در صورت داشتن دیسک، شدت آسیب را بررسی کنید به متخصصین کلینیک ما مراجعه نمایید تا بیماری شما به‌طور کامل بررسی شود.

همچنین می‌توانید از طریق لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه با پزشکان متخصص ما در ارتباط بوده و هر سؤالی درزمینه بیماری دیسک گردن و یا جراحی در این ناحیه دارید از آن‌ها بپرسید. برای درمان دیسک گردن اصلاً تعلل نکنید و بدانید خطرات دیسک گردن می‌تواند کل زندگی شما را مختل کرده و حتی اجازه فعالیت تا آخر عمر را به شما ندهد.

جراحی ستون فقرات گردنی چقدر ایمن است؟

پیش از آن‌که به بررسی جراحی دیسک گردن و خطرات آن بپردازیم، بهتر است بدانید که گزینه جراحی به دلیل ریسک بالایی که نسبت به سایر درمان­ها دارد، آخرین الویت پزشکان می­باشد.

بنابراین اگر آسیب شدید نباشد، پزشکان سعی می­کنند با درمان­های کمتر تهاجمی مانند فیزیوتراپی، ورزش درمانی، تجویز گردن بند طبی، تزریق اوزون و کورتون، تغییر سبک زندگی و اصلاح پوسچر، به بهبود بیمار کمک کنند.

عوارض حین جراحی معمولی گردن برای درمان دیسک گردن نادر است و نتایج نشان می‌دهد که جدی‌ترین خطر جراحی یعنی مرگ در این نوع جراحی وجود ندارد.

درحالی‌که تا 80٪ از خطرات دیسک گردن را می‌توان با روش‌های درمانی غیر جراحی کنترل کرد، اما ممکن است برای رفع فشار عصب و یا تثبیت ستون فقرات، جراحی امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر باشد.

محققان خاطرنشان كردند، یكی از عوامل اصلی كه ممكن است خطر مرگ را در حین جراحی افزایش دهد این است كه عمل اورژانسی است یا انتخابی (روال)؟ طبق آمار پزشکی معمولاً اگر مرگی هم اتفاق افتاده است مربوط به عمل‌های اورژانسی بوده است؛ بنابراین یکی دیگر از خطرات دیسک گردن در صورت عدم درمان به‌موقع می‌تواند از دست دادن زندگی باشد.

خوشبختانه میزان موفقیت در جراحی ستون فقرات گردنی بسیار زیاد است، اما عوارضی نیز گزارش‌شده است.

درحالی‌که پارگی دورال (پارگی در پوشش محافظ نخاع) شایع‌ترین عارضه جراحی گردن است، اما بروز کلی آن تنها 0.77٪ است. فلج C5 (فلج موقتی در یک یا هر دو بازو) دومین عارضه شایع است که احتمال بروز آن 0.42٪ می‌باشد.

ماده دورا یا دورال، بیرونی‌ترین غشایی است که ماده مایع استخوان حلزون را پوشانده است. درواقع غشای بافتی دیگری است که از نخاع محافظت می‌کند.

برخی عوارض نیز به نوع جراحی و وضعیت بیمار مانند سابقه پزشکی و سن و سال بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال، عوارض جراحی گردن اغلب مری را درگیر می‌کند. بیمارانی که تحت دیسککتومی قدامی دیسک گردن و همجوشی (ACDF) قرار دارند بیشتر در معرض خطر دیسفاژی (مشکل در بلع)، آسیب عصبی در حنجره (جعبه صدا) و تورم دیواره حلق هستند.

گرچه ممکن است این عوارض مری به‌خودی‌خود جای نگرانی نداشته باشد، اما می‌تواند منجر به پنومونی آسپیراسیون شود که می‌تواند کشنده باشد.

گرچه عوارض جراحی دیسک گردن بسیار نادر است، افرادی که میلوپاتی گردن دارند، در مقایسه با افرادی که میلوپاتی ندارند، میزان مرگ‌ومیر بیشتری در ارتباط با جراحی دارند. میلوپاتی گردنی حالتی است که در آن نخاع در ناحیه گردن فشرده می‌شود.

میلوپاتی می‌تواند به عوارض مختلف بعد از عمل نیز منجر شود که می‌تواند عملکردهای حیاتی بدن را مختل کند. در حالت بسیار شدید نیز می‌تواند منجر به مرگ فرد شود.

در مورد روش جراحی و میزان ایمنی آن باید توجه داشته باشید که هر بیمار منحصربه‌فرد است و برنامه‌ریزی دقیق قبل از عمل توسط یک پزشک متخصص ستون فقرات باتجربه کلید اصلی جراحی موفقیت‌آمیز است.

ارزیابی آسیب‌شناسی ستون فقرات (علت بیماری یا اختلال) و سایر بیماری‌های دیگر مانند سیگار کشیدن، دیابت و اختلالات روانی بسیار مهم است.

نحوه تشخیص بیماری فتق دیسک گردن

برای جلوگیری از خطرات دیسک گردن باید ابتدا این بیماری توسط متخصص ستون فقرات تشخیص داده شود. برای این کار پزشک شرح‌حال پزشکی شما را می‌گیرد تا بفهمد علائم شما از چه زمانی شروع‌شده، شدت آن‌ها چقدر است و چه عواملی باعث بهبود یا بدتر شدن آن‌ها می‌شود.

سپس یک معاینه فیزیکی کامل انجام می‌دهد تا مشخص شود شدت آسیب کدام‌یک از قسمت‌ها را بیشتر تحت تأثیر قرار داده و در چه حدی است؟

آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس، تصویربرداری MRI و اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) می‌تواند به پزشک کمک کند تا نخاع شما و شدت و مکان آسیب را بهتر بررسی نماید.

نتیجه‌گیری

همان‌طورکه ملاحظه کردید خطرات دیسک گردن می‌تواند به‌شدت آسیب‌رسان باشد و حتی در برخی موارد می‌تواند تهدیدکننده زندگی شما شود و یا شما را تا آخر عمر فلج کرده و از کار بیندازد؛

بنابراین برای جلوگیری از این موارد در صورت بروز درد در گردن که بعد از 2 الی 3 روز با استراحت بهبود پیدا نکرد، حتماً به یک متخصص ستون فقرات مراجعه کنید تا علت آن بررسی شود. چنان چه دچار فتق دیسک گردن شده باشید، شروع اقدامات درمانی امری ضروری است.