درمان سریع دیسک گردن

دیسک گردن به دنبال خروج مایع ژل مانند مابین مهره‌ها که به عنوان محافظ در برابر سایش مهره‌ها روی هم عمل می‌کند، روی می‌دهد. علائم بیرون زدگی دیسک گردن شامل درد شدید و مبهم گردن، بین دو کتف و انتشار آن تا دست‌ها و نوک انگشتان خواهد بود. درمان سریع دیسک گردن به دلیل اطمینان از عدم بروز عوارض احتمالی ناشی از شدت گرفتن آن حائز اهمیت است.

ترجیح داده می‌شود درمان دیسک گردن در همان مراحل اولیه انجام شود تا نیازی به جراحی نباشد. مرکز فوق تخصصی ما با سابقه طولانی و تکیه بر بکارگیری بهترین شیوه‌ها و جدیدترین تکنیک‌های روز درمانی آماده است به کلیه بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک گردن کمک کند.

درمان سریع دیسک گردن

اهمیت درمان سریع دیسک گردن

از آنجا که بیرون زدگی دیسک گردن در صورت عدم درمان در مراحل اولیه می‌تواند منجر به تشدید بیماری در آینده شود، ترجیح بر آن است که این بیماری در همان مراحل اولیه پیگیری شود تا به انجام جراحی منتهی نگردد.

اولیه مرحله درمان ممانعت از پیشرفت بیماری است. از همین رو ضروری است بیرون زدگی دیسک گردن مرحله بندی شود، پس از این کار درمان‌های غیرجراحی برای فرد در نظر گرفته می‌شود و ابتدا درد و التهاب بیمار را به روش‌های گوناگونی چون فیزیوتراپی، دارودرمانی، استفاده از گردنبند، استراحت و تغییر سبک زندگی کاهش می‌دهند، بسته به شدت درد اگر به دارودرمانی و روش‌های دیگر پاسخ مثبتی ندهد از روش‌های دیگری چون تزریق اپیدورال استفاده خواهد شد و در صورت شدید درد و احتمال خطر آسیب عصبی پایدار و دردهای غیرقابل کنترل با روش‌های غیرتهاجمی از شیوه جراحی استفاده خواهد شد.

عدم درمان سریع دیسک گردن می‌تواند به مشکلاتی چون ضعف عضلانی و درد بروز خواهد کرد. عدم درمان دیسک گردن ممکن است منجر به بروز شرایطی ناگوار از جمله ضعف ناگهانی و شدید در اندام‌هایی چون دست یا پاها، اختلال در راه رفتن، ناتوانی در حفظ تعادل و یا بروز اخلال در کنترل ادرار و مدفوع، عدم توانایی در بلند کردن و یا نگه داشتن اجسام در دست و درنهایت ماندگار شدن این شرایط خواهد شد.

از آنجا که درمان بیرون زدگی دیسک از حساسیت بالایی برخوردار است ضروری است برای انتخاب شیوه درمانی مناسب به پزشک متبحر و باسابقه مراجعه کرد.

دیسک گردن چیست و چگونه بروز می‌کند؟

حال که با اهمیت درمان سریع دیسک گردن آشنا شدیم بد نیست در مورد دیسک گردن بیشتر بدانیم. بیرون زدگی دیسک به مشکل یکی از بالشتک‌های لاستیکی اشاره می‌کند که بین مهره‌ها قرار گرفته و ستون فقرات را تشکیل می‌دهد.

یک دیسک نخاعی دارای هسته‌ی ژله‌ای است که توسط قسمت بیرونی سخت‌تر و لاستیکی (حلقه) احاطه شده است. بیرون زدگی دیسک، زمانی رخ می‌دهد که قسمتی از هسته از طریق پارگی قسمت بیرونی یا حلقه به بیرون رانده می‌شود.

بیرون زدگی می‌تواند در هر قسمتی از ستون فقرات ایجاد شود و قادر است عصب مجاور را تحریک کند. بسته به محل بیرون زدگی، می تواند منجر به درد، بی حسی یا ضعف در بازو یا پا شود.

روش‌های درمانی دیسک گردن

روش درمانی دیسک گردن بسته به نوع دیسک و علائمی که بیمار دارد متفاوت خواهد بود. بی‌شک درمان سریع دیسک گردن اقدامی حیاتی برای پیشگیری از ماندگار شدن برخی عوارض ناشی از این بیماری است.

• درمان غیرجراحی

نخستین رویکرد درمانی برای مشکل دیسک گردن درمان‌های غیرجراحی است. استفاده از داروهای ضدالتهاب برای رفع التهاب ناشی از بیرون زدگی دیسک اولین قدم است که برخی بیماران در همین مرحله درمان می‌شوند و نیاز به پیگیری بیشتر نخواهند داشت.

گام بعدی در درمان‌های غیرجراحی انجام فیزیوتراپی است. در برخی موارد می‌توان برای درمان به روش غیرجراحی از تزریق اپیدورال و یا تزریق در نواحی اطراف ریشه عصب و یا کاربرد لیزر داخل فضای دیسک استفاده کرد. حدوداً 80% از مشکلات مرتبط با دیسک بیماران طی این روش‌ها به طور کامل بهبود می‌یابد.

• دارو درمانی

یکی از شیوه‌های درمان غیرجراحی استفاده از دارو درمانی است. احتمال دارد پزشک برای تسکین درد و کاهش التهاب اطراف ریشه عصبی داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی تجویز نمایند. از سوی دیگر ممکن است پزشک جهت رفع اسپاسم‌های عضلانی داروهای شل‌کننده عضلات تجویز نماید.

• گردنبند طبی

گاهی پزشک جهت کاهش التهاب و اسپاسم‌ عضلات گردن و در نتیجه کاهش درد ممکن است استفاده از گردن طبی را تجویز نماید. گردنبند طبی با محدودسازی حرکات گردن موجب استراحت عضلات، دیسک‌ها، رباط و ستون فقرات می‌گردد. لازم به ذکر است که به هیچ وجه نباید به مدت طولانی از گردنبند استفاده کرد چرا که طولانی شدن آن منجر به تضعیف عضلات و بدتر شدن شرایط خواهد شد.

• فیزیوتراپی

از بهترین رویکردهای درمانی غیرجراحی فیزیوتراپی است. درمان سریع دیسک گردن در این روش استفاده از مدالیته‌های فیزیکی و وسایلی چون مگنت، اولتراسوند و غیره است. این روش ابتدا منجر به کاهش درد و التهاب شده و با افزایش خونرسانی ناحیه مورد نظر شده و منجر به بهبود دیسک می‌گردد. از سوی دیگر با انجام حرکات انعطافی و تقویت عضلات می‌توان علائم را کاهش داد.

• ورزش درمانی

انجام و اجرای برخی حرکات ورزشی درمانی می‌تواند به تقویت عضلات گردن و بهبود مشکلات مرتبط با دیسک کمک کند. حرکات ورزشی چون پراونه معکوس، حرکت کبری و بالا انداختن شانه‌ها از این دست خواهد بود.

• ماساژ

از دیگر روش‌های درمان سریع دیسک گردن می‌توان به کاربرد ماساژ اشاره کرد. ماساژ درمانی با کاهش درد و اسپاسم و گرفتگی‌های عضلانی نقش بسزایی در بهبود علائم بیرون زدگی دیسک گردن دارد. تکنیک‌های مختلفی که در این زمینه استفاده می‌شود در بهبود وضعیت بیماران مبتلا به دیسک گردن نقش بسزایی دارند.

• لیزر

کاربرد لیزر در بهبودی و رفع بیماری های ناشی از مشکلات اسکلتی عضلانی و عصبی نقش دارند.  در مواردی که دیسک گردن به شکل حاد دچار بیرون زدگی شده لیزر می‌تواند به شگفت انگیزی منجر به کاهش درد شود.

• جا اندازی ستون فقرات

در این شیوه آن بخش از ستون فقرات یا مهره‌های گردنی که دچار مشکل یا بیرون زدگی شده‌اند به صورت دستی اصلاح شده و با صدای کلیک سر جای خود قرار می‌گیرند. در صورت انجام درست این تکنیک و ترکیب آن با سایر روش‌های درمانی اثربخشی فوق العاده‌ای خواهد داشت. این روش درمانی باید توسط یک متخصص به دقت انجام گیرد چرا که هر گونه اشتباه در آن موجب بروز عوارض غیرقابل جبرانی از جمله آسیب به عصب و قطع نخاع خواهد شد.

• درمان‌های کم تهاجم

این روش‌های درمانی که به جراحی بسته دیسک معروف هستند زمانی مورد توجه قرار می‌گیرند که درمان‌های غیرجراحی برای دیسک گردن موفقیت آمیز واقع نشوند. این روش در اتاق عمل و با استفاده از فلورسکوپ صورت گرفته و نیازی به بیهوشی بیمار نیست. در این روش ماده ضدالتهاب توسط یک سوزن به داخل فضای مورد نظر دیسک تزریق می‌شود.

• تزریق اپیدورال

در این روش از طریق یک سوزن بزرگ ماده ضدالتهاب و بی‌حس کننده همچون کورتون به فضای داخل دیسک تزریق می‌شود. این رویکرد از زمره روش‌های بسیار حائز اهمیت در کاهش درد و التهاب بیمار خواهد بود.

• اوزون درمانی

از زمره روش‌های درمان سریع دیسک گردن نباید از اوزون درمانی غافل شد. در این روش با ورود یک سوزن مخصوص به داخل دیسک بین مهره‌ایی مخلوط گاز اوزون و اکسیژن به داخل آن تزریق می‌شود. اوزون با  اکسیداسیون پروتئین‌های ژل مانند وسط دیسک حجم آن را کاهش داد و فشار وارده بر روی ریشه عصبی را رفع می‌کند. از مزایای این روش درمانی می‌توان به سرپایی و بدون درد بودن آن و داشتن عوارض و هزینه به مراتب کمتر آن نسبت به جراحی اشاره کرد. این شیوه در کاهش درد و التهاب فرد نقش اساسی دارد.

• درمان جراحی

در صورت اثربخش نبودن روش‌های درمانی غیرجراحی و کم تهاجم، جراحی دیسک گردن با هدف برداشتن بخشی از دیسک جهت رفع فشار وارده به روی عصب ضروری خواهد بود.

• دیسککتومی

در این روش جراح به منظور دسترسی به ستون فقرات و بسته به محل بیرون زدگی دیسک برشی در قسمت جلو یا پشت گردن ایجاد می‌کند. بسته به موقعیت دقیق بیرون زدگی، تجربه و میزان موفقیت نوع جراحی جراح تصمیم به جراحی استخوان قدامی و یا خلفی گردن می‌گیرد. در هر دو شیوه بخشی از دیسک که به عصب فشار وارد می‌کند برداشته می‌شود.

دیسککتومی قدامی: این جراحی جهت رفع درد دیسک تخریب شده یا دررفته انجام می‌شود. در این روش، جراح با ایجاد برشی در قسمت جلوی گردن به ستون فقرات دسترسی پیدا کرده و با بیرون کشیدن دیسک مورد نظر و استفاده از یک پیوند استخوان ناحیه را تثبیت می‌کند. احتمال دارد در این روش هر گونه خار استخوانی  که به عصب نخاعی رسیده نیز برداشته شود. دوره نقاهت این جراحی بسته به سرعت جوش خوردن پیوند استخوان متفاوت است.

دیسککتومی خلفی: این جراحی نیز با هدف رفع مشکل و بیرون کشیدن بافت دیسکی انجام می‌شود و جراح برای دسترسی به ستون فقرات در پشت گردن برشی ایجاد می‌کند. تفاوت دیگر این روش با جراحی قدامی عدم نیاز به پیوند استخوانی است چرا که در این روش صرفاً بخشی از دیسک برداشته می‌شود.

به عبارتی هدف از این جراحی صرفاً ایجاد فضایی برای خارج کردن عصب از ستون فقرات و رفع فشردگی است. به بیانی ساده‌تر در این جراحی، با ایجاد فضای بیشتر، فشار از روی عصب برداشته شده و همین مسئله باعث کاهش تحریک عصب و احساس درد می‌شود.

معمولاً در پشت گردن برشی سوراخ شکل ایجاد می‌شود و عصب به آرامی به طرفین جابجا شده و فضای موجود در فورامن پاک می‌شود. در برخی مواقع مواد داخل دیسک جابجا شده و خارهای استخوانی نیز برداشته می‌شوند.

جراحی تعویض دیسک یا  آرتروپلاستی گردن: طی این روش دیسک آسیب دیده‌ خارج شده و یک دیسک مصنوعی را جایگزین آن می‌کنند. این دیسک مصنوعی از نوع پروتز است و مانند یک مفصل عمل می‌کند. این جراحی کاملاً مشابه جراحی قدامی دیسک گردن است و در این روش کل دیسک خارج شده و پیوند می‌شود و تنها تفاوت استفاده از پروتز است که جایگزین دیسک می‌شود.

با ایجاد برش کوچکی در قسمت جلوی گردن بافت نرم به کنار می‌رود و سپس مواد استخوانی و دیسک خارج می‌شود و دیسک مصنوعی جایگزین می‌گردد، در این مرحله بافت باقیمانده مجدداً سر جای خود قرار می‌گیرد و برش ایجاد شده بخیه می‌شود.

• بالش گردنی

در زندگی روزمره انسان تقریبا قسمت بیشتری را به خواب اختصاص می دهد. استفاده هر گونه بالشتی موجب گردن درد و در انتها دیسک گردن می شود. بالش گردنی از سر در تمامی حالت ها در زمان خواب پشتیبانی می کند و بالش گردنی در واقع برای درمان سریع دیسک گردن استفاده می شود.

• عمل اورژانسی

زمانی که فتق دیسک روی روده و مثانه فشار وارد کند، باعث از بین رفتن اختیارروده و مثانه می شود. معمولا در قسمت کشاله ران و یا آلت تناسلی احساس سوزن سوزن شدن ویا بی حس شدن احساس می شود. در صورت مشاهده این گونه موارد هرچه سریع تر به پزشک ارتوپد مراجعه کنید، تا در اولین فرصت عمل شوید.

• مراقبت های بعد از عمل جراحی

پزشک ارتوپد پس از بیهوشی از بیمار می خواهد چند قدم بردارد تا وضعیت بیمار را بسنجد، پس از 24 ساعت از عمل جراحی مرخص می شود.پزشک ارتوپد برای تقویت عضلات گردن به بیمار برنامه ورزشی مناسبی می دهد. برای درمان سریع دیسک گردن به مدت 4 هفته از برخی کار ها امتناع شود مثل رانندگی کردن، بلند کردن اشیا سنگین، نشستن در دراز مدت با رعایت تمامی کار ها دیگر دردی احساس نخواهید کرد.

و کلام آخر

دیسک گردن از مشکلاتی است که نیازمند درمان فوری می‌باشد. بسته به محل آسیب دیدگی دیسک و شدت و علائم بیمار رویکردهای درمانی متفاوتی اتخاذ خواهد شد. در غالب موارد 80% مشکلات مرتبط با بیرون دگی دیسک گردن بواسطه درمان‌های غیرجراحی و غیرتهاجمی برطرف خواهند شد.

در 20% موارد درمان‌های غیرتهاجمی و غیرجراحی عملاً موفقیت آمیز نخواهد بود که در این شرایط پزشک جراحی را پیشنهاد خواهد کرد. انتخاب مناسب‌ترین شیوه درمانی باید توسط پزشک باتجربه و متبحر انجام شود. به بیانی بهتر باید گفت که درمان موفقیت آمیز نباید فدای درمان سریع دیسک گردن شود.

از همین رو ضروری است برای درمان این معضل علاوه بر دقت در انتخاب مرکز درمانی موفق به پزشکان متبحر مراجعه نمایید. مرکز فوق تخصصی ما با تکیه بر جمعی از حاذق‌ترین پزشکان حوزه ارتوپد و رویکردهای نوین درمانی آماده است بهترین خدمات درمانی را در حوزه مشکلات مرتبط با ستون فقرات و دیسک به شما عزیزان ارائه نماید.