صافی پا در کودکان

صافی پا در کودکان

صافی کف پا در کودکان در سنین مختلف متفاوت است. بیشتر نوزادان دارای کف پای صاف هستند .حالت عادی کف پای افراد دارای قوسهای استانداردی است که باعث می شود نیروهای وارد بر بدن از طرف زمین کاهش پیدا کند. در افرادی که دارای کف پای صاف هستند این قوسهای استاندارد وجود ندارند. اگر قوس طبیعی پا نباشد منجر به عوارضی از جمله اعمال نیروی زیاد ازطرف زمین به بدن شخص می شود. این به نوبه خود باعث ایجاد مشکلاتی در دیگر مفاصل بدن مانند لگن و زانو خواهد شد. همچنین می تواند ناتوانی و ضعیف شدن پا در نگه داشتن تعادل و یا درد مفصل و درد عضلانی را به همراه داشته باشد. اما درمورد صافی کف پا در کودکان وضعیت کمی متفاوت است.

صافی کف پا در کودکان بالای چهار سال نیاز به درمان دارد و این درمان می تواند استفاده از کفی و کفش طبی مناسب باشد که می بایست بطور مداوم از آن استفاده شود. از آنجا که کف پا بیومکانیک فرد و انتقال نیروی کل بدن به زمین را انجام می دهد ، به همین دلیل صافی کف پا می تواند بصورت تدریجی می تواند باعث تخریب و انحراف اندام تحتانی ، لگن و حتی ستون فقرات شود.

چون اهمیت انحنای کف پا و بیومکانیک پا بسیار حائز اهمیت است،  بهتر است در سن چهار سالگی و در صورت مشکوک بودن به صاف بودن پای کودک به متخصص ارتوپد مراجعه کنید و پس از ارزیابی پزشک و اسکن کف پا به درمان مناسب چون استفاده از کفی و کفش مناسب و استفاده مداوم ، از عارضه های جدی در بزرگسالی جلوگیری کنید . اگر این عارضه در سن مناسب تحت درمان قرار نگیرد، ممکن است در سنین جوانی یا میانسالی فرد را دچار آرتروز زانو ، لگن و ستون فقرات، اختلالات در انگشتان پا، تغییر شکل انگشتان پا ( قوز انگشت شصت یا ایجاد استخوان اضافه ) خار پاشنه ، خستگی و عدم توانایی در راه رفتن و دویدن کند.

 

صافی پا در کودکان

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است. 

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.


فهرست مطالب مورد بررسی در این مقاله

علائم صافی پا در کودکان

 

  • علائم صافی پا در کودکان

درد در زانو و ساق پای کودک

انحراف  پاشنه به سمت بیرون در حالت ایستاده

مشکل در راه رفتن

بد فرم شدن نامتقارن کفش

خستگی در فعالیتهای روزانه و امتناع از فعالیتهای فیزیکی

طبق مطالعاتی که اخیرا در این زمینه انجام شده، شواهد محکمی برای نتیجه گیری قطعی و مشترکی در مورد درمان وجود ندارد. در صورت وجود درد و اختلال عملکرد پا نیاز به پیگیری است.

 

  • عوارض صافی پا در کودکان

کف پای صاف در کودکان می تواند انعطاف پذیر یا سفت، دردناک یا بدون درد باشد اما به طور کلی اکثر پاهای صاف بدون درد هستند و درد ناشی از صافی کف پا هنگامی ایجاد می شود که فرد به مدت طولانی راه برود یا بدود.

این عارضه ناشی از تحمل وزن بوده و درد ناشی از پاهای صاف می تواند در نواحی مختلفی از بدن مانند کف پا، مچ پا یا درد در کمر رخ دهد. چاقی یا اضافه وزن سبب می شود که فشار وارد شده به کف پا افزایش یافته و در نتیجه کودک یا نوزاد سقوط کند.

از دیگر عوارض کف پای صاف در کودکان و نوزادان خستگی زود هنگام در زمان راه رفتن است. تحقیقاتی وجود دارد که نشان می دهد که صافی کف پا ممکن است که به دلیل پوشیدن کفش رخ دهد. البته برخی از دیگر مطالعات صورت گرفته نشان می دهد که افرادی که عادت دارند که پابرهنه راه بروند، قوس های مسطح تری در کف پا دارند.

احتمالاً کودکانی که از کفش استفاده می کنند ولی از نظر جسمی فعال نیستند به عارضه صافی کف پا دچار می شوند که در نتیجه این عارضه اختلالاتی در عملکرد پا ظاهر شده یا پاها دچار ضعف می شوند.

 

  • آیا صافی پا در کودکان نیازمند درمان است؟

درمان کف پای صاف، موضوعی بسیار بحث برانگیز است. در حال حاضر طبقه بندی پای صاف بسیار دشوار است و افرادی که در بخش های بهداشت و درمان مشغول به فعالیت هستند، معمولاً در این زمینه اختلاف نظر دارند. به همین دلیل است که درمان صافی کف پای کودکان و نوزادان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

به طور کلی بیان می شود که کف پای صاف فقط در صورت مشخص بودن درد یا کاهش عملکرد کلی کودک یا نوزاد نیاز به درمان دارد. مدیریت و درمان این نوع بیماری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و به همین جهت است که به توجه زیادی نیاز دارد.

همانطور که پیش تر مطرح شد، صافی کف پا در کودکان ممکن است که به دلیل اضافه وزن رخ دهد، بنابراین برای درمان لازم است که علت ایجاد کف پای صاف برطرف شود. از طرفی کف پای صاف ممکن است که به دلیل انعطاف پذیری بیش از حد مفصل نیز رخ دهد که در این حالت، علائم این نوع بیماری باید مورد توجه قرار گیرد.

از طرفی چنانچه کف پای صاف، کیفیت زندگی کودک یا عملکرد او را تحت تاثیر قرار دهد لازم است که اقدامات درمانی برای برطرف شدن این عارضه صورت گیرد.

 

 

  • روش های درمانی صافی پا در کودکان و نوزادان

اگر صافی پا در کودکان سبب ایجاد درد نمی شود، معمولاً به هیچ درمانی نیازی نیست. اما در صورتی که این عارضه سبب ایجاد درد شود، دو نوع روش درمانی پیش رو خواهد بود: درمان های غیر جراحی و درمان به کمک عمل جراحی.

درمان غیر جراحی

برای کودکانی که درد در ناحیه پا را در اثر صافی کف پا تجربه می کنند، پزشک ممکن است که راهکارهای غیر جراحی زیر را ارائه دهد:

استفاده از Arch support

پزشک کودک ممکن است که دستگاه هایی برای ایجاد قوس در کف پا برای کودکان تجویز کند. چنین دستگاه هایی بدون نسخه نیز در دسترس هستند یا ممکن است که به طور سفارشی طراحی شوند. استفاده از این دستگاه ها درد ناشی از کف پا را کاهش می دهد.

کفش های مخصوص

بهتر است که کودک خود را تشویق کنید که به جای استفاده از صندل یا کفش های تابستانی، از کفش های مخصوص کف پای صاف استفاده کند.

تمرینات کششی

برخی از تمرینات کششی مخصوص تاندون آشیل از جمله تمریناتی هستند که به کودکانی که دارای کف پای صاف هستند، کمک می کند.

فیزیوتراپی

صافی کف پا می تواند منجر به بروز صدمات و آسیب های بیش از حد به برخی از کودکان فعال و دونده شود. تجزیه و تحلیل ویدئویی نحوه راه رفتن کودک توسط فیزیوتراپیست، به شناسایی مشکل اصلی کودک کمک کرده و با ارائه تمریناتی می توان مشکلات به وجود آمده را برطرف کرد.

استراحت

کودکان را به استراحت تشویق کنید و به آنها یاد دهید تا زمان بهبودی درد ها صبر کنند. در این دوره لازم است که کودک از انجام فعالیت های پرفشار مانند پریدن و دویدن خودداری کند و در عوض کودک را تشویق به انجام فعالیت هایی مانند پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری کنید.

داروها

برخی از داروها به تسکین و کاهش درد ناشی از صافی کف پا در کودکان و نوزادان کمک می کنند.

کاهش وزن

کاهش وزن برای کودکانی که دارای کف پای صاف هستند، توصیه می شود.

عمل جراحی

عمل جراحی معمولاً برای پاهای صاف و انعطاف پذیر لازم نیست. اما چنانچه کودک مشکلاتی مانند تاندون پاره شده، استخوان اضافی یا همجوشی بین استخوان های پا را تجربه می کند، معمولاً از عمل های جراحی برای برطرف کردن مشکلات ذکر شده استفاده می شود تا در نهایت صافی کف پا و سایر مشکلات به وجود آمده ناشی از این عارضه برطرف شود.

 

  • چه زمان برای صافی پا درکودکان به پزشک مراجعه کنیم؟

در بیشتر مواقع صافی پا در کودکان بر اثر طی زمان از بین خواهد رفت. چنانچه حتی یکی از موارد ذیل را مشاهده کردید به پزشک متخصص ارتوپد اطفال مراجعه فرمائید.

صافی در سن چهار سالگی

درد در پا، زانو و کمر

نگرانی از وضعیت پای کودک

داشتن سابقه صافی کف پا در خانواده

صاف بودن کف یکی از پاها

مشاهده خستگی هنگام فعالیتهای ورزشی

 

سخن پایانی

درمان صافی پا در کودکان مستلزم گذشت زمان است. در صورت مشاهده علائم صافی پا در کودک، با مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد اطفال مراجعه کنید. یکی از بهترین و کم هزینه ترین درمان ها برای صافی کف پا استفاده از کفی و کفش طبی و استفاده مداوم از آن است. پیشنهاد ما این است پیش از چهار سالگی با پزشک متخصص ارتوپد مشورت و از درمان مناسب بهره گیرید. در صورتی که المان زمان و مداومت در درمان را در نظر بگیرید ، این عارضه قابل درمان است و در بزرگسالی معضلی را برای فرد بوجود نمی آورد.

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است. 

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.