ایا دیسک کمر خوب میشود

بدن شما توانایی باورنکردنی برای درمان حتی شدیدترین آسیب‌ها و بیماری‌ها ازجمله فتق دیسک را دارد؛ بنابراین در پاسخ به این سؤال شما عزیزان که ایا دیسک کمر خوب میشود باید بگوییم بله در بسیاری از افراد بعد از مدتی علائم بهبود پیدا می‌کنند؛ اما بدن به‌تنهایی نمی‌تواند این ترمیم را برای قسمت‌های آسیب‌دیده انجام دهد و شما حتماً نیاز به مراجعه به یک متخصص ستون فقرات خوب و شروع روند درمان تخصصی تحت نظر ایشان دارید.

اینکه ایا دیسک کمر خوب میشود یا نه به عوامل مختلفی مانند سن شما، علت فتق و مهم‌تر از همه، مراقبت و درمان ارائه‌شده برای حمایت از روند بهبودی دارد. در ادامه اطلاعات بیشتری در مورد نحوه بهبود دیسک کمر به شما خواهیم داد.

ایا دیسک کمر خوب میشود

ایا دیسک کمر خوب میشود ؟

در پزشکی ما یک بحث Cure یا درمان پزشکی کامل را داریم که در آن بیماری به طور کامل بهبود پیدا خواهد کرد و بحث دیگر Management یا مدیریت بیماری و علائم آن است. در مورد دیسک کمر بیشتر بر روی مدیریت بیماری تمرکز خواهیم داشت. به این معنی که درد حاد را از بین ببریم، اقدامات ضد درد و برگرداننده فعالیت و فانکشن فرد را انجام دهیم و در صورت وجود مخاطرات جدی در مورد کیفیت زندگی فرد و عملکرد او اقدامات اورژانسی مانند جراحی، تزریقات اوزون و کورتون، بستن بریس و کمربند و … انجام شود.

در آخر نیز درمان‌های نگه دارنده مانند ورزش درمانی، استفاده از ابزارهای کمکی و پیروی از یک سبک زندگی سالم و از بین بردن ریزفاکتورها و در صورت عدم تاثیر این موارد جراحی در وقت مشخص لازم است. بنابراین درمان دیسک کمر انجام می‌شود، اما بسیار مهم است که در صورت بروز اولین علائم و قبل از پیشرفت بیماری به متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا بدن واکنش بهتری به روش‌های درمانی نشان دهد.

آیا فتق دیسک می‌تواند به‌تنهایی بهبود یابد؟

بااینکه در قسمت قبل توضیح دادیم که خود بدن از پا ننشسته و برای بهبود علائم فتق دیسک تمام تلاش خود را می‌کند، اما این لزوماً به این معنی نیست که دیسک شما به‌خودی‌خود بهبود می‌یابد. بااین‌حال به‌مرور درحالی‌که ممکن است آسیب یا ضعف اصلی باقی بماند، می‌توانید احساس بهتری داشته باشید؛ اما باید خودتان نیز در این روند درمانی به بدن کمک کنید.

عواملی مانند سن شما و علت فتق نیز در میزان بهبودی دخیل هستند. کم‌آبی بدن و انحطاط ناشی از افزایش سن معمولاً آسیب‌هایی را برای دیسک‌ها ایجاد می‌کنند که به‌خودی‌خود بهبود نمی‌یابند؛ بنابراین بازهم برای رفع نگرانی شما در پاسخ به سؤال ایا دیسک کمر خوب میشود تأکید می‌کنیم که بله اگر خودتان بعد از مشاهده علائمی مانند درد در کمر و پا‌ها یا حالت گزگز در پا‌ها و… به‌موقع به یک متخصص ارتوپد یا ستون فقرات خوب مراجعه کنید با احتمال بالایی درمان به‌خوبی انجام می‌شود.

حدود ۹۰ درصد از بیماران مبتلا به فتق دیسک که به‌موقع به متخصص مراجعه نموده‌اند، در مدت شش هفته با انجام روش‌های مراقبتی مناسب تحت نظر متخصص بهبود یافته‌اند؛ اما اگر علائم شما بیش از شش هفته طول بکشد، ممکن است خطر فتق مکرر بیشتر شود. همچنین در ۵ تا ۱۰ درصد از کل بیماران، حتی درصورتی‌که جراحی انجام شود، امکان عود مجدد فتق دیسک وجود دارد.

چه مواردی احتمال ابتلا به دیسک کمر را افزایش می‌دهد؟

عواملی که خطر ابتلا به فتق دیسک را افزایش می‌دهند، عبارت‌اند از:

• جنسیت: مردان دو برابر بیشتر از زنان در معرض خطر هستند.

• وزن: حمل اجسام سنگین بر دیسک‌ها فشار اضافی وارد می‌کند.

• شغل: مشاغلی که نیاز به بلند کردن، کشیدن و خم شدن دارند، خطر ابتلای شما به فتق دیسک را افزایش می‌دهند.

• زمان نشستن: نشستن طولانی‌مدت و بدون استراحت یا در وضعیت نامناسب باعث ایجاد فشار اضافی بر دیسک‌ها می‌شود.

• سیگار کشیدن: استعمال دخانیات می‌تواند با محدود کردن اکسیژن خون، انحطاط دیسک‌ها را تسریع کند.

روش‌های درمان دیسک کمر

حال که پاسخ سوال ایا دیسک کمر خوب میشود برای شما مشخص شد؛ شاید سؤال دیگری که الان ذهنتان را درگیر کرده این است که اگر دیسک کمر درمان می‌شود، چه روش‌های درمانی برای آن وجود دارد؟ به‌طورکلی برای کاهش درد‌های دیسک کمر در ابتدا از درمان‌های محافظه‌کارانه و مراقبت‌های صحیح خانگی استفاده می‌شود.

زیرا عمدتاً تغییر فعالیت‌ها برای جلوگیری از حرکت‌هایی که باعث درد می‌شوند و مصرف دارو‌های ضد درد بدون نسخه، علائم را در بیشتر بیماران در عرض چند روز یا چند هفته تسکین می‌دهند. سایر درمان‌هایی که ممکن است متخصص شما بر اساس شدت آسیب و علائم در نظر بگیرد، عبارت‌اند از:

تجویز دارو

دارو‌های بدون نسخه‌ای که شما می‌توانید برای کاهش درد‌های خفیف تا متوسط استفاده کنید شامل ایبوپروفن، ناپروکسن سدیم و استامینوفن می‌باشند؛ اما ممکن است علائم درد به قدری زیاد باشد که به این نوع مسکن‌ها پاسخ مناسبی ندهد. در این صورت احتمالا پزشک تزریق داروی کورتیزون یا گاز اوزون را برایتان تجویز می‌کند.

این دارو دقیقاً به ناحیه تحت‌فشار در اطراف اعصاب نخاعی تزریق می‌شود. نوع دیگری از دارو‌های مناسب شل‌کننده‌های عضلانی هستند که در صورت اسپاسم‌های عضلانی می‌توانند مفید باشند، اما عوارضی مانند سرگیجه را ایجاد خواهند کرد. برخی از مسکن‌های بسیار قوی مانند مورفین نیز وجود دارند که به دلیل عوارض جانبی پزشکان سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است آن‌ها را تجویز نکنند و یا در صورت تجویز طول دوره استفاده را کوتاه می‌کنند.

فیزیوتراپی

پزشک ممکن است برای تقویت عضلات و کاهش درد‌های شما برایتان فیزیوتراپی تجویز نماید. درمانگران فیزیوتراپی می‌توانند موقعیت‌ها و تمریناتی را برای کاهش درد فتق دیسک به شما آموزش دهند.

روش تزریق

در صورتی که درد و التهاب به قدری زیاد باشد که فرد دچار محدودیت حرکتی شود و روش‌های دیگر کارساز نباشد، متخصص از روش تزریق داروهای مختلف مانند اوزون یا کورتون بصورت اپیدورال در ناحیه درد استفاده می‌کند تا التهاب و درد سریعا کاهش پیدا کند.

استفاده از المان‌های ارتوپدی فنی

در برخی بیمارها استفاده از ابزار کمکی مانند کفی طبی برای کفش، کفش طبی، گردن بند طبی، بالشت طبی و … می‌تواند کمک کننده باشد.

عمل جراحی

تعداد کمی از افراد مبتلا ممکن است به هیچ کدام از روش‌های درمانی غیر جراحی پاسخ ندهند و پزشک مجبور به توصیه جراحی شود. ریسک این جراحی به دلیل عبور طناب نخاعی از داخل ستون فقرات بالا است و باید توسط جراحانی ماهر و باتجربه انجام شود. شرایطی که ممکن است نیاز به جراحی را ایجاد نمایند، عبارت‌اند از:

• کنترل درد ضعیف یا غیرممکن است.

• بی‌حسی یا ضعف در کمر یا پا‌ها ایجاد شده است.

• بیمار در راه رفتن یا ایستادن مشکل دارد.

• بیمار کنترل روده و مثانه خود را از دست داده است.

معمولاً در بیشتر این موارد پزشک قسمت بیرون زده دیسک را در جراحی برمی‌دارد و به‌ندرت مجبور می‌شود کل دیسک را بردارد و تعویض کند. در این شرایط، ممکن است مهره‌ها نیاز به پیوند استخوان داشته باشند. برای امکان فرایند همجوشی استخوان که ماه‌ها طول می‌کشد، سخت‌افزار فلزی در ستون فقرات قرار می‌گیرد تا ثبات ستون فقرات را تأمین کند.

شیوه زندگی و درمان‌های خانگی برای دیسک کمر

علاوه بر مصرف دارو‌هایی که متخصص برایتان تجویز می‌کند می‌توانید از روش‌های خانگی زیر نیز پس از مشورت با پزشکتان به عنوان روش‌های کمکی استفاده کنید:

استفاده از سرما یا گرما

برای این کار در ابتدا می‌توان از کیسه‌های سرد برای تسکین درد و التهاب استفاده نمود. بعد از چند روز، ممکن است استفاده از پد‌های گرمایشی مناسب‌تر باشد.

اجتناب از استراحت زیاد در رختخواب

ماندن طولانی‌مدت در رختخواب به دلیل وجود درد، می‌تواند منجر به سفت شدن مفاصل و ضعف ماهیچه‌ها شود که روند بهبود را کند خواهد کرد. سعی کنید روزانه به پیاده‌روی کوتاهی بروید یا کار‌هایی را انجام دهید؛ اما از فعالیت‌هایی که درد شما را بدتر می‌کنند، اجتناب کنید.

از سرگیری فعالیت‌ها به آرامی

اینکه کدام فعالیت‌ها را در ابتدا شروع کنید به ایجاد درد ناشی از فعالیت بستگی دارد. حرکاتی را انجام دهید که کاملاً کنترل‌شده باشند و درد شما را افزایش ندهند. بخصوص در هنگام خم شدن و بلند کردن اجسام محتاط باشید.

ماساژ درمانی

انجام ماساژ توسط افرادی که در زمینه ستون فقرات دانش کافی را دارند، می‌تواند درد‌های مزمن را تسکین دهد؛ اما افراد غیر آشنا به ستون فقرات ممکن است با انجام حرکات اشتباه درد را بیشتر کنند.

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید خوشبختانه در پاسخ به سؤال ایا دیسک کمر خوب میشود باید بگوییم بله دیسک کمر می‌تواند روند بهبودی خوبی را طی کند؛ اما این بهبودی تا حد زیادی به شرایط سنی و سلامتی بدن بیمار، مراجعه به‌موقع به متخصص ارتوپد یا ستون فقرات و انجام کامل دستورات پزشک بستگی دارد.

هرچه دیسک کمر شدیدتر باشد و دیرتر تشخیص داده شود، روند بهبودی آن نیز سخت‌تر و کندتر خواهد شد. از طرفی سهل‌انگاری در درمان فتق دیسک کمر می‌تواند عوارض ناخوشایندی مانند دردهای مزمن و یا فلج پا را ایجاد کند.