علت زانو درد در کودکان

مشکلات زانو به طور کلی در بزرگسالان اتفاق می افتد و علت زانو درد در کودکان در بعضی موارد به دلیل زمین خوردن هنگام بازی یا پریدن ناگهانی رخ میدهد و درد طی چند روز از بین خواهد رفت. اما ممکن است این درد دلایل جدی دیگری داشته باشد. درد های زانو در کودکان اغلب به علت استفاده و فشار بیش از حد از بافت استخوانی نابالغ رخ میدهد.

 

علت زانو درد در کودکان

 

ما در این مقاله به بررسی 8 علت درد زانو در کودکان میپردازیم:

کلینیک دکترمیر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی، انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

در زیر برخی از علت زانو درد در کودکان ذکر شده است:

 

دلایل درد زانو در کودکان

عفونت باکتریایی

عفونت باکتریایی در ناحیه زانو می تواند باعث درد، تورم و علت زانو درد در کودکان شود . بنابراین این درد از راه رفتن کودک جلوگیری می کند. در صورت مشاهده هرگونه التهاب در زانو یا اطراف آن ، احتمال ایجاد چرک در مفاصل زانو وجود دارد.
اگر درد یا تورم زانو بیش از یک روز طول کشید ، توصیه می شود با پزشک ارتوپد مشورت کنید.

 

آسیب غضروفی

در بعضی از کودکان به دلایل ناشناخته ای قسمتی از غضروف زانو کنده می شود و می تواند باعث ایجاد درد شود.در این هنگام مراجعه به پزشک ارتوپدی قطعی ترین راه درمان می باشد.

 

بیماری ازگود اشلاتر

این بیماری شایع زانو معمولاً در کودکانی که به سن بلوغ می رسند و یا کودکانی که در دو و میدانی یا ورزشی فعالیت دارند، رخ می دهد و منجر به درد زانو در کودکان میشود. این بیماری باعث التهاب زانو می شود.
همراه با داروها ، استراحت مناسب برای بهبودی کودک از این بیماری زانو لازم است.

 

علت زانو درد در کودکان

 

زانو جهنده

زانو جهنده دلیل دیگری است که منجر به زانو درد در کودکان میشود.این وضعیت دیگری از زانو است که روی تاندون کشکک (تاندونی که زانو را قادر می سازد بعد از پریدن یا چمباتمه زدن صاف شود) تأثیر می گذارد. پرش یا چمباتمه زدن بیش از حد در کودکان فعال می تواند فشار شدیدی به تاندون کشکک وارد کند و در نتیجه باعث آسیب به بافت تاندون شود. علائم رایج زانوی جهنده تورم یا درد درست زیر کشکک زانو است.

به کودکان مبتلا به این شرایط توصیه می شود تا زمانی که تورم کاهش پیدا نکند ، تمام فعالیت های ورزشی یا پرش را متوقف کنند.

 

آسیب های زانو در بافت نرم

آسیب دیدگی زانو در بافت نرم در کودکان فعال جسمی معمولاً به دلیل استفاده بیش از حد یا فشار بر عضلات ، رباط ها و تاندون های زانو است. اگر علت درد زانو در کودکان این مورد باشد، استراحت ، استفاده از بسته های یخ ، فشرده سازی (با استفاده از باند) می تواند بهبودی این آسیب ها را تسریع کند.

 

سندرم درد پاتلوفمورال

سندرم درد پاتلوفمورال ، همچنین به عنوان PFS شناخته می شود ، در قسمت قدامی زانو رخ می دهد. PFS در بین نوجوانان و ورزشکاران جوان معمول است. به دلیل فشار بیش از حد بر روی زانو یا جابجایی مچ پا ایجاد می شود. کودکان مبتلا به PFS هنگام انجام اسکات ، پرش یا خم شدن زانو درد زانو را تجربه می کنند.

 

استراحت ، استفاده از بسته های یخ ، فشرده سازی (با استفاده از باند برای درمان این بیماری نیز مفید است. در صورت ادامه درد یا شدیدتر شدن با پزشک ارتوپد مشورت کنید.

التهاب مفصل کوادریسپ

التهاب عضله چهار سر ران در نتیجه آسیب دیدگی یا کشیدگی عضلات چهار سر ران در زانو است که میتواند موجب زانو درد در کودکان شود.این وضعیت در نوجوانانی که درگیر ورزش هایی مانند فوتبال ،دو و میدانی یا فعالیت هایی هستند که دویدن زیادی دارند ، معمول است. درد زاو در کودکان در این مورد همراه با تورم و ضعف میباشد وکودک مبتلا می تواند درد در ناحیه تحتانی ران ، درست بالای کشکک را تجربه کند.

مراجعه به پزشک ارتوپد خوب،داروهای ضد التهاب همراه با استراحت کافی می تواند به کودک در بهبود این بیماری زانو کمک کند.

 

علت زانو درد در کودکان

 تومورها

این یکی از نادر ترین علت درد زانو در کودکان است. تومورها در اطراف ناحیه زانو ایجاد می شوند و معمولاً فقط همراه با درد در زانو هستند. توصیه می شود برای درمان این مشکل حتما با پزشک ارتوپد مشورت کنید.

 

تشخیص درد زانو در کودکان

والدین نباید از درد زانو در کودکان خود به عنوان درد به علت رشد غافل شوند. در حالی که درد در حال رشد در کودکان 5-6 ساله معمول است ، یک نوجوان یا پیش از نوجوان می تواند از آسیب جدی زانو رنج ببرد ، به خصوص اگر کودک در ورزش های بدنی فعال باشد.
 

كودكانی كه در ورزشهای فعال مانند دویدن و فوتبال و یا در ورزشهای مختلف درگیر هستند بیشتر در معرض آسیب دیدگی زانو قرار دارند. کشش زانوها قبل از انجام فعالیت و یا قراردادن یخ روی زانوها بعد ازفعالیت می تواند روش های مفیدی در جلوگیری از آسیب دیدگی زانو باشد.

 

علت زانو درد در کودکان

 

تشخیص علت زانو درد در کودکان باید توسط بهترین پزشک ارتوپدی صورت بگیرد.در صورت مشاهده ی هرگونه درد طولانی مدت در ناحیه زانو کودکتان حتما در اسرع وقت برای جلوگیری از بروز عوارض جبران ناپذیر به یک متخصص ارتوپدی خوب مراجعه نمایید.

 

کلینیک دکترمیر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی، انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.