دیسک گردن چیست ؟

دیسک گردن چیست ؟

در علم پزشکی به بافت های بین استخوان های گردن هر فرد دیسک بین مهره ای گفته می شود . در واقع دیسک ها از یک قسمت مرکزی نرم و ژله ای مانند و همین طور یک پوشش بیرونی که حلقه ای بسیار محکم اما انعطاف پذیر مثل لاستیک می باشد ، تشکیل شده اند . دیسک بین مهره ای ، با ایجاد کردن مفصلی بین هر یک از استخوان های ستون فقرات شما امکان و توانایی حرکت کردن را برای شما فراهم می آورد . در زمانی که لایه خارجی که دیسک را احاطه کرده است پاره شود ، مرکز نرم از طریق شکاف خارج شده و باعث به وجود آمدن فتق دیسک شود . فتق دیسک گردن می تواند سبب ایجاد درد گردن ، درد شانه ، درد بازو ، گزگز ، بی حسی در بازو و یا دست شوند . البته توجه داشته باشید نوع درد در هر فرد و کیفیت آن متفاوت می باشد. بنابراین لازم است در صورت تجربه کردن هر کدام از این درد ها حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. ما در این مقاله به برسی دیسک گردن می پردازیم پس با ما همراه باشید .

What-is-cervical-disc

دیسک گردن در کجا قرار دارد؟

گردن تمامی انسان ها از هفت قطعه استخوان تشکیل شده است که به آن ها مهره های گردن گفته می شود . این مهره های گردن از طریق ساختمان های غضروفی به یکدیگر متصل شده اند که به آن ها دیسک بین مهره ای می گویند . البته خود دیسک بین مهره از دو قسمت تشکیل شده است : قسمت اول در وسط دیسک قرار دارد و نرم است ، که در اصل یک کره ژلاتینی به حساب می آید . قسمت دوم حلقه دیسک می باشد که در اطراف هسته ژلاتینی بوده و به دلیل بافت سفت خود  از هسته حمایت می کند . فتق دیسک ممکن است در هر بخشی از ستون مهره ها اتفاق بیفتد . زمانی که فتق دیسک اتفاق می افتد ، یعنی بخشی از هسته دیسک حلقه اطراف خود را سوراخ کرده و از این طریق به بیرون انتشار پیدا می کندو در نتیجه سبب وارد شدن فشار به عصب های مجاور می شوند . فتق دیسک می تواند در هر قسمتی از ستون فقرات افراد رخ دهد به همین دلیل بسته به بخشی که دیسک دچار فتق شده است می تواند باعث ایجاد درد ، بی حسی یا حتی ضعف در بازو یا پا شود .

 شایع ترین علائم دیسک گردن چیست؟

فتق دیسک در گردن می تواند سبب ایجاد درد گردن ، درد بازو ، درد شانه و بی حسی یا گزگز در دست یا بازو شود. البته توجه داشته باشید نوع و کیفیت درد در هر یک از افراد متغییر می باشد . امکان دارد شما در اثر فتق دیسک گردن دردی مبهم را که تعیین محل دقیق آن برایتان دشوار باشد احساس کنید . در مواقعی نیز این درد می تواند دردی تیز و یا سوزشی که در یک محل دقیق می باشد خود را نشان دهد . برخی از علائم دیسک گردن عبارتند از :

  • دیسک گردن و سرگیجه

دیسک های گردنی و مهره ها به مرور زمان فرسوده شده و در پی آن سبب ایجاد آرتروز های گردنی می شوند که این اتفاق می تواند یکی از دلایلی باشد که باعث ایجاد سرگیجه در بدن می شود . در واقع این اتفاق سبب وارد شدن فشار به نخاع و یا اعصاب نخاعی شده و جریان خون را در مغز و گوش داخلی مسدود می کند و در پی آن سرگیجه ایجاد می شود . البته توجه داشته باشید فتق دیسک به تنهایی و حتی بدون هیچ گونه آرتروزی می تواند باعث ایجاد سرگیجه در فرد بیمار شود .

  • دیسک گردن و سردرد

دیسک گردن و سردرد معمولا در بیمارانی اتفاق می افتد که دیسک های بین مهره اول تا سوم آن ها دچار بیرون زدگی می شود . در واقع  درد در بدن فرد بیمار از نقطه ای ایجاد می شود که بسیار نزدیک به عصب سه قلو قرار دارد . بنابراین این امکان نیز وجود دارد که درد به وجود آمده را به سمت بالا به بخش های پس سری و حتی صورت ارجاع دهد . اما توجه داشته باشید حتی در بیرون زدگی های دیسک های پایین تر نیز  درد می تواند به وسیله خود دیسک ، از مفاصل اطراف گردن ، فشرده شدن عصب ، خستگی عضلات یا سایر بافت های نرم به وجود بیاید  .

  • دیسک گردن و درد دست راست

تعداد زیادی از افراد راست دست بوده و اکثر کارهای روزانه خود را مانند ورزش ، رانندگی و … با دست راست انجام می دهند . بنابراین دست راست بیشتر در معرض آسیب می باشد . اما اینکه درد در دست راست شما به دلیل بیرون زدگی دیسک گردن باشد به نوع بیرون زدگی دیسک ارتباط دارد که باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود . معمولا در تصویر ام آر آی فرد بیمار نوع بیرون زدگی به صورت واضح معلوم می شود که آیا دیسک تنها به صورت یک طرفه در سمت راست بیرون زدگی دارد یا ممکن است بیرون زدگی دو طرفه و یا فقط در مرکز باشد .

  • دیسک گردن و تاری دید

در بعضی از شرایط نیمه در رفتگی های مهره های گردنی فرد بیمار ممکن است باعث ایجاد علائمی مثل تاری دید ، سردرد ، سرگیجه و دوبینی شود . البته توجه داشته باشید بیرون زدگی دیسک در مراحل نخست خود نمی تواند سبب ایجاد تاری دید در فرد بیمار شود . اما این اتفاق می تواند در بیرون زدگی های جدی تر که باعث تخریب در دیسک شده و ستون فقرات گردنی را نیز دچار آرتروز می کنند دیده شود . علاوه بر این موارد ، بی ثباتی های به وجود آمده در ستون فقرات گردنی نیز با مشکلات چشمی همراه هستند .

  • دیسک گردن و چشم درد

یکی از دلایلی که می تواند سبب سردرد و چشم درد در فرد بیمار شود تنش عضلانی در گردن و شانه ها می باشد ، زیرا جریان خون به چشم فرد محدود می شود . زمانی بیمار چشم درد را تجربه خواهد کرد که دیسک گردن با سردرد گردنی یا حتی میگرن همراه باشد که این اتفاق می تواند یک طرفه یا حتی دو طرفه باشد .

  • درد شانه، درد بازو و درد ساعد

در صورت تشخیص پزشک و نبود مشکل در بافت های نرم و حتی استخوان های شانه ، بازو و ساعد می توان فهمید که درد بازو ، شانه و ساعد دردی راجاعی از گردن می باشد. بنابراین لازم است در صورت تجربه کردن هر یک از این درد ها در بازو ، شانه و ساعد به پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت اصلی درد را تشخیص داده و بهترین روند درمان را برای شما انتخاب کند .

تشخیص دیسک گردن

اگر دچار گردن درد شده‌اید بهتر است برای تشخیص ریشه درد، به یک پزشک متخصص (متخصص ارتوپد و یا متخصص مغز و
اعصاب) مراجعه کنید. پزشک متخصص ضمن انجام معاینات بالینی، در صورت لزوم آزمایش‌های کمک تشخیصی را برای بیمار خود
تجویز کرده و سپس تشخیص نهایی را می‌دهد.مبتلا شدن به فتق دیسک گردن و موقعیت آن معمولا به کمک ارزیابی بالینی کامل برای تعیین ویژگی و معاینه گردن و محل درد و برسی هرگونه ضعف ، بی حسی یا حتی واکنش غیر طبیعی تشخیص داده می شود . برخی از روش های تصویر برداری عبارتند از :

  • تصاویر پرتونگاری ( اشعه ایکس)
  • مقطع‌نگاری رایانه‌ای (سی.تی.اسکن)
  • تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام.آر.آی.)

چرا بیرون زدگی دیسک گردن مهم بوده و ممکن است خطرناک باشد؟

تعداد زیادی عصب از نخاع داخل ستون فقرات گردنی خارج می شوند که هرکدام از آن ها بعد از اتصالات پیچیده وارد کتف ، شانه و دست ها شده و مسئولیت حرکت و حس در این بخش های بدن را بر عهده دارند . علاوه بر این نکات گردن هر فرد دارای الیاف عصبی می باشد که به سمت پایین بدن امتداد یافته و باعث برقراری حرکت، حس و کنترل ادرار و مدفوع در بخش های پایین تنه می شوند . به همین دلایل دیسک های گردنی که درست در کنار نخاع و عصب های آن قرار دارند از اهمیت بسیاری برخوردار بوده و بیرون زدن هر کدام از آن ها می تواند سبب ایجاد آسیب جدی به نخاع و عصب های آن شوند .

بیماری های دیسک گردن یا همان DDD

در طول گذشت زمان به دلیل فرسایش، دیسک های گردن دچار کم آبی، تخریب و بیرون زدگی شده و درنتیجه اثر مستقیم و غیرمستقیم آن ها بر روی ریشه های عصبی می توانند سبب ایجاد درد در کمربند شانه ای، اندام فوقانی، انگشت های دست و ساعد شوند. به همین خاطر در صورت درمان نامناسب می توانند باعث ضعف و تحلیل رفتن عضلات و اختلالات شدید عملکرد دست ها شده و کارهای روزمره را مانند بلند کردن اجسام، گرفتن اجسام و کارهای ظریف برای فرد بیمار سخت و دشوار کند. این درد بسیار مخاطره آمیز و دردناک می باشد زیرا به دلیل رد شدن نخاع از گردن دیسک ها و بیرون زدگی های شدید و همین طور تنگی کانال نخاعی می توانند مخاطره شدیدی را از جمله فلج چهار اندام، عدم کنترل ادرار و مدفوع و یا تحلیل رفتن کامل، اختلالات احشایی و ناتوانی جنسی برای فرد بیمار ایجاد کنند. در واقع دیسک گردن، دیسکی می باشد که به دلیل تحرک بالای گردن و فعالیت های فیزیکی خاص مانند دندانپزشک بودن، تعمیرات ساعت، استفاده از گوشی همراه ، استفاده از کامپیوتر و کارهای ظریف دیگر اهمیت بالایی دارد. بنابراین لازم است در صورت تجربه هر کدام از علائم و حتی درد به پزشک مراجعه کنید.

علت دیسک گردن

در این قسمت به برسی برخی از علل دیسک گردن می پردازیم :

  • افزایش سن
  • خم کردن رو به جلوی گردن در صورت تکرار و یا طول کشیدن
  • رگ به رگ شدن و یا حتی پیچ خوردن
  • اضافه وزن و چاقی
  • بلند کردن وسایل به شیوه نامناسب
  • صدمه دیدن کمر ، گردن و یا پشت بدن
  • استعمال دخانیات
  • قوز کردن به صورت مداوم برای انجام کار ها به ویژه در حالت نشستن
  • حالت اندامی نامناسب در انجام فعالیت های درگیر کننده بازو

 

روش‌های درمان فوری درد دیسک گردن چیست

بسته به شدت آسیب دیدگی دیسک و نوع آن (پارگی جزئی، پارگی کامل، فتق شدید یا التهاب خفیف دیسک)، پزشکان متخصص درمان‌های
متفاوتی را به بیماران خود توصیه می‌کنند و چگونگی درمان فوری درد دیسک گردن کاملا وابسته به شرایط و وضعیت آن‌ می‌باشد.
پس از انجام آزمایش ام آر آی برای تشخیص دیسک گردن، به راحتی شدت فتق یا آسیب دیدگی دیسک توسط پزشک متخصص قابل اندازه
گیری می‌باشد.

در بعضی موارد که درمان گردن درد در خانه امکان پذیر است، پزشک برای بیمار خود تنها یک استرحت کوتاه مدت به
همراه پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین تجویز می‌کند و در حالت شدیدتر ‌هم ممکن است برای وی علاوه بر موارد مذکور تعدادی
داروی ضد التهابی و ضد درد و ورزش ها و حرکات اصلاحی تجویز کند.

روش‌های درمان دیسک گردن چیست؟

روش های موجود برای درمان دیسک گردن شامل موارد گفته شده در زیر می باشد :

  • فیزیوتراپی دیسک گردن
  • لیزر درمانی دیسک گردن
  • تحریکات الکتریکی
  • مگنت تراپی
  • بیوفیدبک تراپی
  • تکارتراپی
  • الکتروآکوپانچر
  • تزریق اوزون در ستون فقرات گردنی
  • تزریق کورتون
  • اولتراسوندتراپی
  • استفاده از کمپرس سرد یا گرم
  • سوزن خشک
  • درمان‌های دستی
  • تمرین درمانی یا همان ورزش‌های اصلاحی
  • جراحی

 

روش های پیشگیری از دیسک گردن

لازم است برای پیشگیری از مبتلا شدن به بیماری فتق دیسک و برای سالم ماندن دیسک موارد زیر را انجام دهید :

  • ورزش : ورزش کردن و در پی آن تقویت عضلات گردن سبب تثبیت مهره ها و همین طور حمایت از ستون فقرات می شود .
  • حفظ وضعیت بدنی مناسب در موقیعت های مختلف : اگر شما وضعیت بدنی خود را در نشستن ، ایستادن و راه رفتن درست حفظ کنید سبب کاهش فشار بر ستون فقرات و دیسک های خود می شوید . به طور مثال در هنگام نشستن و ایستادن درست مثل حالت خبردار ، پشت خود را صاف و مستقیم نگه دارید . البته توجه داشته باشید لازم است در زمان نشستن برای مدت طولانی گردن خود را بیشتر از 20 دقیقه در یک حالت نگه ندارید . مثلا وقتی با موبایل یا رایانه کار می کنید پس از گذشت 20 دقیقه به گردن خود استراحت داده و آن را در حالت دیگری قرار دهید .
  • بلند کردن وسایل سنگین : شما برای پیشگیری از دیسک گردن لازم است اجسام و یا حتی وزنه های بیش از حد توان خود را با دست بلند نکنید .
  • جلوگیری از چاقی و افزایش وزن : افزایش وزن سبب افزایش فشار به ستون فقرات و دیسک ها شده و آن ها را خیلی بیشتر حساس به فتق دیسک می کند .
  • ترک سیگار : یکی از روش های پیشگیری ، اجتناب و دوری از هر محصول تنباکو و توتون می باشد . این اجتناب سبب جلوگیری از پارگی دیسک ها می شود .

سخن پایانی

یکی از دلایل شایع درد در گردن ، شانه و دست ها فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن می باشد . علائم این بیماری می تواند برای هرکدام از بیماران متفاوت باشد . برخی از علائم شامل درد شدید و مبهم در گردن یا حتی بین کتف ها بوده که در دست ها منتشر شده و تا کف دست و انگشتان فرد بیمار میرسد. به دلیل داشتن علائم مختلف و متغییر لازم است حتما به متخصص مراجعه کنید تا پزشک بتواند با برسی شرح حال شما و علائم موجود علت اصلی این علائم را تشخیص دهد . در حالتی که بیماری وخیم نباشد پزشک روش های غیر جراحی را برای درمان دیسک گردن به شما پیشنهاد می دهد . اما در صورتی که بیماری وخیم باشد با تشخیص پزشک روش جراحی برای شما انتخاب خواهد شد . لازم است بدانید که برای انتخاب بهترین روش درمان لازم است ابتدا تشخیص دقیق و مطمئنی را نسبت به علائم و درد های خود داشته باشید . پس با مراجعه به پزشک متخصص علاوه بر جلوگیری از اتفاق های خطرناک تر می توانید بهترین روند درمانی را نیز برای خود به همراه داشته باشید .

شما عزیزان می‌توانید جهت ارزیابی‌های کامل برای تشخیص فتق دیسک کمر به کلینیک دکتر میر با بروزترین تجهیزات دنیا و کادری مجرب در زمینه ارتوپدی مراجعه کنید تا بهترین تشخیص و درمان را دریافت کنید.

جهت ارتباط با ما از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه استفاده نمایید.