درد کمر سمت راست

کمردرد عارضه­ ای است که امروزه بسیاری از افراد با آن درگیر می­باشند. علاوه­ بر کهولت سن و فرسایش استخوان­های بدن، عواملی مانند نشستن طولانی مقابل رایانه و انجام دیگر فعالیت­های روزمره به شیوه نادرست هم از دلایل شایع درد کمر هستند.

برخی از افراد گاهی کمردرد را تنها در یک سمت بدن خود حس می‌کنند. این دردهایی که تنها در یک سمت رخ می­دهند هم بیش­تر مربوط به عضلات یا ساختار کمر می­باشند. اما گاهی درد کمر سمت راست اصلاً ارتباطی با خود کمر ندارد و ممکن است مربوط به مشکلات کلیه، آپاندیس یا تخمدان­ها باشد.

به‌جز کلیه­ ها، اکثر اندام­های داخلی در قسمت جلو بدن قرار دارند. بنابراین شاید تصور کنید که نمی­توانند ارتباطی با درد کمر داشته باشند. اما این تصور چندان هم صحیح نیست. بهرحال برای مشخص شدن علت اصلی درد، ابتدا باید به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. در صورت نیاز پزشک ارتوپد شما را به متخصص دیگری ارجاع می­دهد.

در ادامه نوشتار اطلاعات بیش­تری از درد کمر سمت راست و دلایل آن می­خوانید. تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

Right-back-pain

شما می‌توانید با استفاده از لینک‌های ارتباطی موجود در سمت چپ صفحه با پزشکان متخصص و دلسوز ما مشورت کنید تا بهترین انتخاب و درمان را داشته باشید.

علل رایج درد کمر سمت راست

درد کمر سمت راست می­تواند نشانه بیماری یا آسیب­های مختلفی در خود کمر یا دیگر اندام­ها باشد. به­طور کلی اغلب دردهای کمر را ناشی از آسیب­های ستون فقرات و مشکلات ساختاری می­دانند. بنابراین با مشاهده درد پایدار و طولانی مدت کمر، بهتر است ابتدا به پزشک ارتوپد مراجعه کنید. در ادامه به بررسی برخی از علل رایج درد کمر سمت راست می­پردازیم.

مشکلات مربوط به عضلات و ستون فقرات

تقریباً ۸۰% درصد از بزرگسالان در دوره­ای از زندگی خود دچار کمردرد می­شوند. این دردها اغلب به دلیل مشکلاتی در ستون فقرات پدید می­آیند. عدم مراقبت از کمر هنگام انجام حرکات روزمره یا فعالیت­های ورزشی و گاهی یک ضربه فیزیکی می­توانند سبب ایجاد کمردرد شوند. موارد زیر تقریباً بزرگ­ترین دلایلی هستند که درد کمر را ایجاد می­کنند:

• کشش بیش‌ازحد یا پارگی رباط­ها به دلایل متفاوتی مانند حمل نامناسب اجسام و برخی از فعالیت‌های ورزشی

• فتق دیسک به دلیل ساییدگی طبیعی بدن با افزایش سن یا برخی از آسیب­های فیزیکی

• گرفتگی عضلات به دلیل قرار گرفتن بدن در وضعیت نامناسب به مدت طولانی

به یاد داشته باشید که ستون فقرات به عنوان محور اصلی بدن، نقشی اساسی در حرکت و حفظ تعادل شما دارد. بنابراین باید سلامت آن را جدی بگیرید و در صورت مشاهده کمردرد که می­توان آن را نخستین نشانه آسیب­دیدگی ستون فقرات دانست، حتماً به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. عدم رسیدگی به سلامت ستون فقرات می­تواند عوارضی همچون ناتوانی در حرکت، فلجی، بی­اختیاری ادرار و مدفوع و ناتوانی جنسی را به همراه داشته باشد.

بیماری­های کلیه

کلیه­ها در دو طرف ستون فقرات، زیر ریه­ها قرار گرفته­اند. کلیه راست کمی پایین­تر از کلیه چپ است و در صورت آلودگی، تحریک یا التهاب، درد آن کمر را هم درگیر می­کند. موارد زیر بیماری­های کلیوی هستند که می­توانند سبب درد کمر سمت راست شوند:

• سنگ کلیه

سنگ کلیه رسوبات مواد معدنی و نمکی است که در ادرار وجود دارد. سنگ کلیه ساختاری جامدی مانند سنگریزه دارد و قرار گرفتن آن در حالب ( لوله­ای که ادرار را از کلیه به مثانه می­رساند.) درد شدیدی در ناحیه کمر، لگن و کشاله ران ایجاد می­کند. این دردها با حرکت سنگ کلیه کم ‌و زیاد می­شوند. نشانه­ی دیگر سنگ کلیه شامل دردناک بودن دفع ادرار یا به­طور کلی اختلال در فرآیند دفع ادرار می­باشد. بسته به اندازه سنگ و محل قرارگیری آن، پزشک درمان­های زیر را برای شما انجام می­دهد:

• تجویز داروهایی برای شل شدن حالب تا سنگ راحت­تر عبور کند.

• سنگ‌شکنی با موج شوک

• جراحی برای برداشتن یا پودر کردن سنگ

• عفونت کلیه

اغلب عفونت­های کلیه، باکتریایی می­باشند. برخی از باکتری­ها که در روده زندگی می­کنند، گاهی از طریق حالب به مثانه و کلیه­ها می­روند و باعث ایجاد عفونت می­شوند. علائمی که این عفونت ایجاد می­کند، مشابه با سایر عفونت­های ادراری است و شامل موارد زیر می­باشد:

• درد کمر سمت راست یا کل کمر و شکم

• سوزش ادرار

• تیره بودن ادرار یا داشتن بوی بد

• تب و لرز

عدم رسیدگی به عفونت کلیه می­تواند تهدیدکننده زندگی باشد، پس حتماً در صورت مشاهده نشانه­ها، سریعاً کمک­های پزشکی دریافت کنید. معمولاً پزشکان می­توانند با تجویز آنتی‌بیوتیک این عفونت­ها را درمان کنند.

آپاندیسیت

آپاندیس زائده­ای کوچک است که در انتهای روده بزرگ قرار دارد. گاهی به دلیل عفونت، آپاندیس ملتهب و آلوده می­شود. به این حالت آپاندیسیت می­گویند. هنگام آپاندیسیت، ممکن است نشانه­های زیر را مشاهده کنید:

• درد شدید ناحیه شکم که از اطراف ناف شروع می­شود و به سمت راست گسترش می­یابد.

• درد کمر سمت راست و کشاله ران

• با فشار دادن شکم یا حرکت کردن، درد بیش­تر می­شود.

• تهوع و استفراغ

در صورتی که نشانه­های آپاندیسیت را داشتید، سریعاً درخواست کمک­های پزشکی کنید. اگر آپاندیس همچنان ملتهب و متورم شود، در نهایت می­ترکد و محتوای آلوده آن در سراسر شکم پخش می­گردد و این وضعیت یک تهدید حیاتی ایجاد می­کند. درمان معمول آپاندیسیت، برداشتن آپاندیس از طریق جراحی است.

آسیب­های دیسک کمر

دیسک­ها در واقع چیزی شبیه بالشتک هستند که میان مهره­های ستون فقرات قرار گرفته­اند. این بالشتک­ها از سایش مهره­ها به یکدیگر جلوگیری می­کنند و حرکات ستون فقرات را ممکن می­سازند. با افزایش سن دیسک­ها دچار فرسایش می­شوند و آسیب­­هایی مانند فتق یا بیرون­زدگی دیسک رخ می­دهد.

البته در سنین جوانی هم امکان فتق دیسک کمر یا دیگر آسیب­ها وجود دارد. وارد شدن یک ضربه فیزیکی سنگین یا انجام فعالیت­های روزمره و ورزشی به شیوه نادرست، دلایلی هستند که منجر به آسیب­دیدگی دیسک کمر می­شوند. بارزترین نشانه آسیب­دیدگی دیسک کمر، کمردرد است.

از دیگر نشانه­ها می­توان به گزگز و بی­حسی پا، درد پا، اختلال عملکرد در روده و مثانه و ناتوانی در حرکت دادن اندام­های تحتانی اشاره کرد. آسیب­دیدگی دیسک کمر یک مورد جدی است که عدم درمان آن می­تواند مشکلات زیادی را برای فرد به وجود بیاورد که ناتوانی حرکتی تنها یک مورد از آن­ها است.

بنابراین در صورت مشاهده هر کدام از نشانه­های دیسک کمر، بدون درنگ به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید. علاوه­بر مواردی که ذکر شد، آسیب­دیدگی مفاصل ران، لگن و باسن هم می­تواند دردهای یک طرفه را در کمر به وجود بیاورد. این آسیب­ها اغلب پس از یک ضربه فیزیکی مانند افتادن روی باسن رخ می­دهند. این نوع آسیب­ها بسیار ناتوان­کننده بوده و نیازمند رسیدگی پزشکی می­باشند.

علل درد کمر سمت راست در بانوان

برخی از دلایل درد کمر سمت راست، خاص بانوان است. بیماری­های رحم و دستگاه تناسلی و در مواردی بارداری، می­توانند منجر به درد کمر سمت راست شوند. دو مورد از عمده­ترین دلایل درد کمر سمت راست در خانم­ها، آندومتریوز و بارداری می­باشند. در ادامه به بررسی این دو مورد می­پردازیم.

آندومتریوز

آندومتریوز یک بیماری است که در آن بافت رحم، خارج از رحم و اغلب روی تخمدان­ها و لوله­های رحمی رشد می­کند. اگر بافت در تخمدان راست یا لوله فالوپ رشد کند، می­تواند این عضو و بافت­های اطراف آن را تحریک کرده و دردی ایجاد کند که از جلو و کنار بدن، به کمر کشیده شود. روش­های زیر برای درمان آندومتریوز موثر می‌باشند:

• هورمون درمانی

• جراحی لاپاراسکوپی

• تجویز قرص­های ضدبارداری با دوز کم

بارداری

در تمام طول بارداری، درد دو طرف ستون فقرات شایع است. این درد، با افزایش وزن و وارد شدن فشار اضافی به ستون فقرات، طبیعی می­باشد. همچنین در دوره بارداری عضلات نیز شل می­شوند و این مورد خود، دردهایی را به ستون فقرات تحمیل می­کند. چنانچه شدت درد به‌طور ناتوان‌کننده‌ای زیاد بود، حتماً از یک پزشک متخصص ارتوپد کمک بخواهید. اما برای تسکین دردهای خفیف، می­توانید موارد زیر را امتحان کنید:

• انجام حرکات کششی ملایم و سبک

• حمام گرم

• خداحافظی نُه­ماهه با کفش­های پاشنه بلند

• ماساژ

• مسکن­های بدون نسخه ( البته پیش از مصرف مسکن حتماً با پزشک خود مشورت کنید.)

علل درد کمر سمت راست در مردان

در مردان، پیچ‌خوردگی بیضه می­تواند منجر به درد کمر سمت راست شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که طناب اسپرماتیک پیچ خورده باشد. طناب اسپرماتیک در بیضه قرار دارد و خون را به بیضه می­رساند. در صورتی که این طناب دچار پیچ‌خوردگی شود، خون‌رسانی به بیضه شدیداً کاهش می­یابد یا به‌طور کلی قطع می­شود. نشانه‌های پیچ‌خوردگی بیضه، شامل موارد زیر است:

• درد شدید و ناگهانی در کشاله ران که می­تواند به کمر تابش کند.

• تورم بیضه

• حالت تهوع و استفراغ

پیچ­خوردگی بیضه موردی نادر است و یک فوریت پزشکی محسوب می­شود. برای درمان، پزشک سریع دستور جراحی را صادر می­کند.

چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

زمانی که درد کمر سمت راست پایدار بود و مدت طولانی شما را درگیر کرد، حتماً به پزشک مراجعه نمایید. همچنین اگر درد کمر سمت راست ناگهانی و با شدت زیاد بروز کرد، ممکن است موردی خطرناک مانند آپاندیسیت رخ داده باشد. بنابراین حتماً با فوریت­های پزشکی تماس بگیرید و درخواست کمک کنید.

برای درد کمر سمت راست، ابتدا نزد یک متخصص ارتوپد بروید. اغلب دردهای کمر مرتبط با ستون فقرات و مشکلات ساختاری می­باشند. پزشک ارتوپد پس از گرفتن شرح حال و معاینه شما، ممکن است درخواست یکسری آزمایش تصویربرداری را داشته باشد. پس از بررسی نتایج معاینه و آزمایش­ها، اگر بیماری شما در زمینه تخصص او نبود، شما را به متخصص دیگری معرفی خواهد کرد.

شیوه­های درمانی درد کمر سمت راست، بسته به علت و نوع درد متفاوت می­باشند. پزشک متخصص پس از بررسی وضعیت شما و تشخیص علت درد، بهترین درمان را برمی­گزیند.

درد کمر سمت راست

سخن نهایی

درد کمر سمت راست موردی است که امکان بروز آن برای همه افراد در هر سنی وجود دارد. اغلب این درد به دلایل ساختاری ایجاد می­شود، اما برخی از عارضه­های مرتبط با اندام­های داخلی نیز در ایجاد این درد بی‌تأثیر نیستند. زمانی که درد شما پایدار، ناتوان‌کننده یا شدید بود، حتماً به پزشک متخصص ارتوپد یا فوریت­های پزشکی مراجعه کنید.

در مجموعه ما نیز پزشکان متبحری مشغول به فعالیت هستند که می‌توانید با خیال راحت برای معاینه به آن‌ها مراجعه کنید تا با ابزار تشخیصی مدرن، بهترین تشخیص و روش درمان را به شما ارائه دهند.

برای ارتباط با این پزشکان و پرسش سوالاتی که ذهنتان را درگیر کرده است می‌توانید از لینک‌های ارتباطی در سمت چپ صفحه یا شماره تلفن های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.