درد دست راست

درد دست راست؛ علامتی مبنی بر آسیب‌های جدی ساختار پیچیده دست از جمله استخوانها، عضلات، مفاصل، اعصاب و عروق خونی

درد دست راست از دردهای رایج و سومین دلیل مراجعه مردم به پزشک است. دست از ساختار بسیار پیچیده‌ای از استخوان‌ها، عضلات، مفاصل، بافت‌ها، تاندون‌ها، اعصاب و غیره تشکیل شده است. در صورت وجود مشکل در هر یک از این قسمت‌ها دچار درد در دست‌ها می‌شوید.

در صورت مشاهده هرگونه درد پایدار و افزایش‌یابنده در دست چپ یا راست، به پزشک مراجعه کنید. زیرا این دردها می‌توانند نشان‌دهنده یک مشکل جدی یا آسیب در بافت‌های بدن باشند و سهل انگاری در درمان آن عوارض شدیدی بدنبال دارد.

 

درد دست راست

درد در دست راست نشانه ی چیست؟

درد دست راست

شاید شما و یا اطرافیان شما درد دست راست را تجربه کرده باشید. این درد در عین سادگی می‌تواند بسیار خطرناک باشد. این درد در راستای بیماری‌ها و صدمات وارده به استخوان و ماهیچه‌های این ناحیه اتفاق می‌افتد. درصد بسیار بالایی از مراجعین به پزشک مربوط به ناحیه درد دست و شانه است. در پاسخ به این پرسش که برای درد دست به چه دکتری مراجعه کنیم، ابتدا باید با آسیب‌های دست آشنا شویم.

این درد تنها ناشی از شکستگی و آسیب دیدن استخوان نیست و ممکن است بیماری‌های دیگری علت درد همیشگی دست راست باشند. کسانی که ورزش‌های سخت انجام می‌دهند، بیشتر این درد را احساس می‌کنند.

عموم جامعه هر دردی که از بازو تا نوک انگشتان دست باشد را درد دست راست یا چپ می‌نامند. تعریف دست در علم پزشکی کمی متفاوت است و به ناحیه مچ، کف دست و انگشتان نسبت داده می‌شود. در این نوشتار منظور ما از درد دست راست، درد در همان ناحیه فوقانی سمت راست می‌باشد که در جامعه مصطلح است.

برخی از بیماری‌ها و مشکلات می‌تواند علائم یکسانی در هر دو دست ایجاد کنند و برخی دیگر فقط در دست چپ یا راست درد و ناراحتی به وجود می‌آورند. ممکن است درد دست راست را در شانه، ساعد، بازو، مچ یا دردهایی که از گردن به دست انشعاب می‌یابند را احساس کنید که هرکدام به دلایل مختلفی برمی‌گردد.

به­ طور کلی دردها مکانیکی یا التهابی هستند. دردهای مکانیکی اغلب برآمده از یک آسیب خارجی مانند ضربه یا استفاده بیش‌ازحد می‌باشند. دردهای مکانیکی با حرکت دادن ناحیه درد بیشتر می‌شوند.

دردهای التهابی اغلب به دلیل مشکلی داخلی به وجود می‌آیند و زمانی که ناحیه درد را حرکت دهید، درد را کمتر حس می‌کنید. چراکه جریان خون بیشتر می‌شود. درد دست راست می­تواند مکانیکی یا التهابی باشد.

در این مقاله بیان خواهیم که درد در دست راست نشانه ی چیست و در مورد دردهای جزئی هریک از بخش‌های دست به‌طور جداگانه و روش های درمانی صحبت خواهیم کرد.

خوشبختانه در  کلینیک ما پزشکان متبحری هستند که می­توانند در بهبود دردهای دست چپ یا راست، به شما کمک کنند. برای ارتباط و گرفتن نوبت، می­توانید از شماره تلفن­های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

علت درد دست راست شامل چه مواردی خواهد بود؟

معمولاً در اثر ابتلا به برخی بیماری‌ها درد در دست احساس می‌شود. دردهای ناشی از این بیماری‌ها ممکن است در دست چپ هم احساس شوند. در این مجال چند علت درد دست راست را خدمتتان معرفی می­کنیم.

  • بیماری­های روماتیسمی

بیماری­های روماتیسمی مانند لوپوس یا آرتریت روماتوئید و دیگر بیماری­ها، می­توانند سبب التهاب مفاصل و ایجاد درد شوند. این دردهای التهابی در شب و اوایل صبح شدت بیشتری دارند و نزدیکی غروب از شدت آن­ها کاسته می­شود. کبودی ناحیه درد، ایجاد التهاب، احساس ضعف و خستگی در کنار درد دست راست یا چپ، می­توانند نشانه بیماری­های روماتیسمی باشند.

  • آرتروز

آرتروز از شایع‌ترین بیماری‌هاست که انواع مختلفی دارد. در این بیماری مفصلی از بدن یا حتی چند مفصل دچار التهاب شده و باعث بروز درد می‌شوند. آرتروز می‌تواند در هرکدام از اندام‌های بدن اتفاق بیفتد اما به‌طور رایجی در دست و خصوصاً مچ دست ایجاد می‌شود.

آرتروز معمولاً در بزرگ‌سالان و به دلیل پیری و فرسایش مفصل‌ها ایجاد می‌شود اما امکان دارد در صورت ضربه دیدن مفاصل هم به وجود آید. از دیگر علائم آرتروز می‌توان به دردهای کسل‌کننده، سوزش در مفاصل و به‌خصوص انگشتان و مچ، احساس سفتی در مفاصل، بروز تورم، احساس گرما در نقاط دردناک اشاره کرد.

  • نقرس

یکی دیگر از بیماری‌هایی که دردهای شدید مفصلی در دست‌ها و یا پاها ایجاد می‌کند، نقرس است. نقرس نوعی از آرتروز ولی خیلی پیچیده‌تر از آن است. گاهی اوقات درد این عارضه در حدی است که شاید حتی نتوانید فشار ناشی از لباس را روی دست تحمل‌کنید. از علائم دیگر نقرس می‌توان به سوزش، حساسیت و قرمزی پوست اشاره کرد.

  • آسیب تروما

یکی از شایع‌ترین دلایل درد در دست‌ها آسیب تروما است. دست‌ها از اندام‌هایی هستند که در انجام تمام فعالیت‌های روزانه ما در معرض خطر قرار می‌گیرند. عوامل مختلفی می‌تواند باعث شکستگی یا دررفتگی شوند. گاهی این شکستگی‌ها به‌ظاهر بهتر می‌شوند اما درواقع به‌طور کامل درمان‌نشده‌اند.

در این حالت ساختار دست کم‌‌کم تغییراتی کرده و باعث ضعیف شدن این اندام مهم حرکتی می‌شود. ازاین‌جهت، لازم است هرگاه شکستگی یا هرگونه آسیب دیگری در هرکجای دست خود احساس کردید سریعاً به فکر مراجعه به پزشک و درمان باشید، و پس‌ازآن تا زمانی که بهبود کامل پیدا نکرده­اید، از انجام فعالیت‌های سنگین بپرهیزید و تحت مراقبت پزشک باقی بمانید.

دردهای شانه و بازوی دست راست

در این قسمت می‌خواهیم به‌طور جزئی درد قسمت‌های بالایی دست چپ یا راست را بررسی کنیم. شانه پرتحرک‌ترین اندام حرکتی انسان است. بدیهی است که بیشتر از سایر مفاصل، آسیب‌پذیر و در معرض خطرات باشد. از مواردی که باعث ایجاد درد در شانه و بازوی دست چپ یا راست می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بیماری روتاتور کاف:

روتاتور کاف اصطلاحاً به مجموعه‌ای از ماهیچه‌ها و تاندون‌ها در بالای دست گفته می‌شود که به‌طورکلی استخوان بازو را درجایی که باید باشد نگه می‌دارند. ممکن است هرکدام از این ماهیچه‌ها و تاندون‌ها دچار آسیب جزئی شوند و مشکلات مختلفی برای روتاتور کاف ایجاد شود. ازجمله این مشکل‌ها تاندینیت و بورسیت هستند. در بورسیت تعدادی از کیسه‌های پر مایعی که در چرخاندن مفاصل مؤثر و کمک‌کننده هستند پاره می‌شوند و تاندینیت حالتی است که تاندون‌های این مجموعه ملتهب و تحریک می‌شوند.

  • پاره شدن روتاتور کاف:

در این حالت یکی از تاندون‌ها یا چند تا از آن‌ها دچار پارگی می‌شوند. ممکن است این اتفاق در اثر آسیب‌دیدگی بیفتد اما معمولاً درنتیجه ساییدگی‌های طولانی‌مدت ایجاد می‌شود.

  • پیچ‌خوردگی شانه:

در این حالت رباط‌ها کشیده شده و ممکن است پاره شوند. این مشکل می‌تواند پس از انجام برخی ورزش‌ها و ضربه خوردن‌ها، تصادف‌ها یا به‌طورکلی هر اتفاقی که به دست آسیب برساند ایجاد شود.

  • آسیب بازویی:

در بازوی ما شبکه‌ای از عصب‌ها وجود دارند که وظیفه‌ی کنترل کردن حرکات کلی دست و خصوصاً بازو را به عهده ‌دارند. گاهی تحت تأثیر اتفاقات و شرایط مختلف این اعصاب دچار آسیب می‌شوند. در این حالت درد زیادی در دست ایجاد می‌شود.

  • شانه سفت شده:

یکی از مشکلاتی که گاهاً در دست‌ها ایجاد می‌شود این است که شانه بدون هیچ علت خاصی سفت می‌شود یا اصطلاحاً یخ می‌زند. این حالت با التهاب همراه است. معمولاً به‌تدریج و خودبه‌خود درد ناشی از شانه سفت شده کاهش می‌یابد.

  • عصب بازویی:

گاهی عصب‌های بازو ملتهب می‌شوند که این اتفاق اگر راست‌دست باشید احتمال بروز آن در این دست بیشتر است. این مورد با مشکل آسیب بازویی متفاوت است و به التهاب عصب‌ها برمی‌گردد.

  • سندرم خروجی قفسه سینه:

گاهی در اثر انجام فعالیت‌های مکرری که به استخوان‌های دست‌ها و دنده‌ها فشار وارد می‌کنند، عصب‌ها و عروق خونی اطراف ترقوه و دنده‌ها فشرده می‌‌شوند که در این حالت ممکن است دردها به دست شما انشعاب پیدا کند.

 

  • حمله قلبی

شاید باور عموم مردم بر این باشد که مشکلات قلبی فقط باعث ایجاد دردها و گرفتگی‌های دست چپ می‌شوند‌‌. این باور اگرچه که درست است اما صددرصدی نیست و ممکن است دست راست نیز درگیر شود. دردهای مربوط به حمله قلبی بیشتر در بازو احساس می‌شوند چون از قفسه سینه نشات می‌گیرند. این دردها با علائم دیگری چون حالت‌ تهوع، عرق کردن ناگهانی، نفس‌تنگی و دردهای شدید قفسه سینه همراه است. خیلی از مواردی که گفته شد، می‌تواند درد شانه و بازو را تا مچ دست هم انتقال دهد.

افزون بر قسمت فوقانی دست، مچ دست هم به دلایلی مانند سندرم تونل کارپال، سندرم کانال کوبیتال، دررفتگی و آرتروز، دچار درد می­شود. به دلیل پیچیدگی ناحیه مچ دست و وجود ده استخوان کوچک که با تعداد زیادی مفصل، تاندون و رباط به یکدیگر متصل شده­اند، تشخیص علت درد و آسیب­های این ناحیه کمی دشوار است. بنابراین مهارت پزشک متخصص ارتوپد در تشخیص و درمان، دارای اهمیت بسیار بالایی می­باشد.

تشخیص علت درد دست راست شدید 

ازآنجایی‌که علت درد دست راست شدید  می‌تواند به عوامل مختلف و متعددی مربوط شود، تشخیص علت دقیق درد فقط به دست پزشک ممکن است. با مشاهده هر نشانه دردناک یا آزاردهنده‌ای در دست راست سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا از بروز عوارض خطرناک‌تر جلوگیری کنید. پزشک با معاینه‌های فیزیکی دست و پرسیدن سایر علائم، احتمالاتی می‌دهد و با انجام آزمایش‌ها و تصویربرداری از نقاط مختلف دست تشخیص قطعی داده و درمان را شروع می‌کند.

درمان‌های خانگی درد دست راست

گاهی در دست‌ها احساس درد خفیفی می‌کنید یا می‌خواهید تا زمانی که به پزشک مراجعه کنید درد دست را تسکین دهید. کارهای زیر می‌توانند درد را تا حدی کاهش دهند.

  • استفاده از یخ:

یک کمپرس یخ را به مدت یک ربع در ناحیه درد قرار دهید. این کار درد و التهاب را کاهش می‌دهد.

  • استراحت دادن به دست:

از انجام فعالیت‌های غیرضروری خودداری کنید و اگر در حال انجام کاری هستید که به دست فشار وارد می‌کند، آن را متوقف کنید.

  • داروهای تسکین‌دهنده:

تعدادی از داروهایی که بدون نسخه قابل‌خرید هستند، می‌توانند درد را آرام کند. برخی از این داروها عبارت‌اند از: استامینوفن یا ایبوپروفن

  • حفظ حالت مناسب بدن:

گاهی اوقات بدن در حالتی است که تحت‌فشار قرار دارد. در این صورت دردهای دست ایجاد می‌شوند. برای مثال بعضی روزها با درد دست از خواب بیدار می‌شوید و پس از مدتی که فشار از روی دست برداشته می‌شود دردهم آرام می‌گیرد. سعی کنید بدن را در حالتی قرار دهید که هیچ فشاری روی دست راست نباشد.

  • فشرده‌سازی:

دست خود را برای مدتی با یک پارچه ببندید. این کار درد و ورم را کاهش می‌دهد. اما نکته قابل‌توجه این است که نباید فشار به‌قدری زیاد باشد که درد دست بدتر و شدیدتر شود.

  • ارتفاع دادن:

اگر دست خود را کمی بالاتر قرار دهید درد آن کمتر می‌شود. سعی کنید شانه و بازو را طوری قرار دهید که ازنظر ارتفاع در حد قلب باشند.

حرکات اصلاحی برای تسکین درد دست راست

تمرینات اکسنتریک: در این تمرین حرکت جلو بازو با دمبل را در نظر داشته باشید. این حرکت موجب انقباض و بلند تر شدن عضلات می شود. هنگام انجام تمرینات غیرعادی، عضلات تحت تنش، درگیر است. طبق مطالعات انجام شده در سال 2014 نشان می دهد، این تمرینات در ورزشکارانی مانند تنیس بازان و همچنین بیمارانی که دچار این عارضه می باشند، موجب کاهش درد می شود.

بر اساس یک بررسی تحقیقاتی در سال 2015، تقویت اکستانسور مچ (نوع خاصی از تمرینات غیرعادی) ممکن است به کاهش درد دست تنیس بازان کمک کند. تمرینات ایزومتریک: همانند حرکت پلانک عضلات منقبض می شود اما کوتاه و بلند نمی شود.

در تمرینات ایزومتریک، ماهیچه ها منقبض می شوند و فرد قادر به حرکت دست خود نمی‌باشد. تمرینات کششی استاتیک: موثرترین درمان و تسکین درد دست است. زیرا باعث انعطاف پذیری بدن و تقویت عضلات بدن از جمله دست ها می شود. نکته: حرکات اصلاحی ذکر شده فوق، درست و با احتیاط زیر نظر فیزیوتراپیست مجرب انجام دهید که از تشدید این عارضه جلوگیری نمایید. 

فیزیوتراپی چگونه می تواند به کاهش درد دست راست کمک کند؟

در بسیاری از موارد، درمان‌هایی که از طریق فیزیوتراپی صورت می‌گیرد، می‌تواند نیاز به روش‌های جراحی پرهزینه، تهاجمی و یا مسکن‌های مضر را کاهش دهد. فیزیوتراپیست ها در زمینه اختلالات حرکتی و مفاصل دانش و سواد کافی دارند و نه تنها می توانند علائم بیماری شما را تشخیص دهند بلکه می‌توانند با راهکارهای مناسب، بیماری شما را درمان کنند.

فیزیوتراپیست ها یک برنامه درمانی شخصی برای نیازهای خاص بیماری شما ایجاد می کنند. علت درد همیشگی دست راست، مچ دست یا درد دست راست و چپ تا آرنج شما هر چه باشد، فیزیوتراپ بسته بر دانش و تجربه خود، به شما کمک می کند.

فیزیوتراپیست ممکن است هر روشی را برای درمان‌های تخصصی، مانند درمان با دست، روش‌های کاهش درد و التهاب، و تمرین‌های درمانی خاص و… برای بازگرداندن قدرت و حرکت بدون درد، به کار گیرد. اگر از درد آرنج رنج می برید، یکی از چندین اختلال (برخی فعالیت های ورزشی) می تواند مقصر باشد.

استفاده بیش از حد و آسیب های ورزشی باعث بسیاری از بیماری های دست می شود. گلف بازان، پرتاب کننده های بیسبال، بازیکنان تنیس و بوکسورها اغلب دچار اختلالات در آرنج هستند. اختلالات در دست ممکن است شامل یکی از موارد زیر باشد:

  • عضلات بازو
  • رباط های آرنج
  • تاندون ها
  • استخوان های بازو
  • بورسیت

سخن پایانی

درصد زیادی از مردم روزانه با شکایت از دردهای دست به درمانگاه‌ها مراجعه می­کنند. این دردها می‌تواند ناشی از بیماری‌هایی باشد که هر دودست را درگیر می‌کنند. اما گاهی دردها فقط در یک دست ایجاد می‌شوند. این موضوع می‌تواند به دست غالب هم مربوط باشد.

معمولاً دست غالب بیشتر در معرض آسیب‌دیدگی‌هاست. در این مقاله در مورد تعدادی از بیماری‌های اصلی که درد دست راست را به همراه دارند، صحبت کردیم که تشخیص علت دقیق بیماری را فقط پزشک متوجه می‌شود.

هر بیماری درمان مربوط به خود را دارد و نمی‌شود پیش از تشخیص درمان قطعی برای درد دست تجویز کرد. اما برخی درمان‌های خانگی می‌توانند تا حدی تسکین‌دهنده باشند.تشخیص علت درد دست راست و درمان آن تنها توسط یک پزشک ارتوپد باتجربه امکان‌پذیر می­باشد.

خوشبختانه در کلینیک ما پزشکان متبحری هستند که می­توانند در بهبود دردهای دست راست، به شما کمک کنند. برای ارتباط و گرفتن نوبت، می­توانید از شماره تلفن­های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.