تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر

تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر

مشکلات ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر و فشار وارده ناحیه مرکزی دیسک بر روی اعصاب نخاعی می‌تواند برای بیمار دردناک و غیرقابل تحمل باشد. از همین رو ضروری است، بیرون زدگی دیسک از بین برود و با رفع التهاب فشار ناشی از بیرون زدگی از روی نخاع برداشته شده و درد و مشکلات بیمار درمان گردد و فرد قادر به انجام عملکردهای طبیعی خود باشد. در کنار روش‌های پرخطر جراحی، امروزه روش‌های غیرتهاجمی برای رفع این مشکل ارائه می‌شود. یکی از این روش‌ها تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر است. یکی از تازه‌ترین شیوه‌های غیرتهاجمی بیرون زدگی‌ خفیف دیسک تزریق گاز اوزون است، در این روش ابتدا محل دقیق عصب درگیر شناسایی شده و سپس تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر در محل درد انجام می‌شود. پس از رفع التهاب و برداشتن فشار از روی نخاع، با ورزش و فعالیت‌های نگهدارنده بالانسی در دیسک ایجاد شده و پس از مدتی فرد قادر خواهد بود عملکرد طبیعی داشته باشد. کلینیک ارتوپدی ما با کادری مجرب و سوابق درمانی درخشان در حوزه مشکلات ناشی از بیرون زدگی دیسک کمر می‌تواند به شما خدمات ارائه نماید.

تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر

مطالب مورد اشاره در این مقاله
آیا تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر موثر است؟
اوزون تراپی در بیرون زدگی دیسک
نقش تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر و تسکین درد آن چیست؟
روش‌های جراحی درمان دیسک کمر
روش غیرجراحی درمان دیسک کمر
تفاوت‌های تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر بیرون زده با تزریق کورتون
روش‌های مختلف انجام تزریق گاز اوزون کدامند؟
روش‌های تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر کدام است؟
علائمی که ثابت می‌کند نیاز به تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر وجود دارد؟
اثربخشی درمان ناشی از تزریق گاز اوزون چقدر خواهد بود؟
آیا اوزون‌تراپی روش درمانی بی‌خطری محسوب می‌شود ؟
مزایای اوزون تراپی در بیرون زدگی دیسک چیست؟
اوزون تراپی مناسب چه افرادی است؟
اقدامات جانبی پس از درمان اوزون برای دیسک بیرون زده چیست؟
کلام آخر

 

شما می‌توانید با استفاده از لینک‌های ارتباطی موجود در سمت چپ صفحه با پزشکان متخصص و دلسوز ما مشورت کنید تا بهترین انتخاب و درمان را داشته باشید.

 

آیا تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر موثر است؟

طبق تجزیه و تحلیلهای صورت گرفته تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر به اندازه جراحی برای تسکین درد ناشی از بیرون زدگی دیسک موثر است. اوزون درمانی نسبت به روش جراحی عوارض کمتر و زمان بهبودی سریعتری دارد. با توجه به اثر ضد درد و ضد التهابی بالقوه، اوزون درمانی به عنوان گزینه دیگری پیشنهاد شده است. یک درمان تجربی که شامل تزریق گاز اوزون به ستون فقرات است، نوید بخش تسکین درد کمر مرتبط با بیرون زدگی دیسک است.

اوزون تراپی در بیرون زدگی دیسک

اوزون تراپی به فرآیند تزریق گاز اوزون به بدن برای درمان بیماری یا زخم اشاره دارد. اوزون یک گاز بی رنگ است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است و تاثیرات مخربی بر موادی به نام پروتئوگلیکان دارد که ماده‌ی اصلی نوکلئوس پولپوس، ماده‌ی ژله‌مانند داخل دیسک می‌باشد. این ماده ژل مانند ممکن است بر اثر فشار وارده به ستون فقرات از درون دیسک بیرون بزند و عصب نزدیک به ستون فقرات را تحت فشار قرار داده و موجب درد سیاتیک شود. گاز اوزون از طریق تزریق به دیسک بیرون زده وارد می‌شود. در این روش سوزن درمان را مستقیماً به دیسک منتقل می‌کند و باعث کاهش حجم داخل دیسک می‌شود. این کاهش حجم داخل دیسک به دلیل اکسیداسیون پروتئوگلیکان‌ها پروتئین‌هایی موجود در مرکز ژل مانند دیسک یعنی هسته پالپوسوس است و باعث کاهش فشار موجود بر عصب می‌شود.

نقش تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر و تسکین درد آن چیست؟

در خصوص نقش تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر و تسکین درد ناشی از آن باید گفت که به دلیل اثرات ضد درد و ضد التهابی این گاز قادر به کاهش درد ناشی از دیسک است. طبق گزارشات در بیمارانی که مبتلا به دردهای مزمن و حاد ناحیه کمر هستند، پس از یک هفته ازون درمانی نتایج بسیار مطلوبی در کاهش درد داشتند. حتی آن دسته از بیمارانی که 6 ماه اوزون تراپی خود را ادامه داده‌اند، نتیجه بهتری را نسبت به استروئید درمانی تجربه کردند.

بیرون زدگی دیسک زمانی اتفاق می‌افتد که دیسک بین مهره‌ای به سمت ریشه عصب حرکت کرده و عصب را فشرده کند. در نتیجه این اتفاق، مواد عصبی سمی ترشح می‌شوند که باعث تحریک ریشه عصب و پدیده‌های التهابی و عروقی تاثیرگذار بر بافت‌های اطراف می‌گردد و منجر به بیرون زدگی همراه با درد می‌شود.
در همین راستا، گاز اوزون‌ با بهبود اکسیژن رسانی در ناحیه آسیب دیده و رفع درد و التهاب بواسطه خنثی سازی و مهار تولید مواد عصبی و تعدیل پاسخ ایمنی اثربخشی خود را خواهد گذاشت. به علاوه اوزون با خشکاندن قسمت بیرون زده دیسک منجر به کاهش یا حتی از بین رفتن آن می‌شود.

روش‌های جراحی درمان دیسک کمر

دیسک‌های کوچک اسفنجی به طور معمول به عنوان ضربه گیر بین مهره‌ها عمل می‌کنند ، اما وقتی یکی از این مهره‌ها آسیب می‌بیند، ممکن است برآمدگی یا شکستگی ایجاد کند و به عصب‌های نخاع فشار وارد کند. درمان‌ استاندارد درد شدید ناشی از بیرون زدگی دیسک، دیسککتومی باز یا میکرودیسککتومی است، جراحی‌هایی که نیاز به برداشتن مواد دیسک از طریق یک برش دارند.
دیسککتومی رایج‌ترین جراحی است که برای بیرون زدگی دیسک ناحیه کمر استفاده می‌شود. در این روش، بخشی از دیسک که باعث فشار بر ریشه عصب می‌شود را برمی‌دارند. در بعضی موارد، کل دیسک برداشته می‌شود. جراح از طریق برشی در پشت (یا گردن) به دیسک دسترسی پیدا می‌کند.
میکرودیسکتومی، که بعضاً میکرودکامپرسیون یا میکرودیسککتومی نیز نامیده می‌شود، یک روش جراحی با حداقل تهاجم است که در بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک کمر انجام می‌شود. در طی این جراحی، یک جراح قسمت‌هایی از دیسک بیرون زده را بر می‌دارد تا فشار بر ستون عصب نخاع را کاهش دهد.

روش‌های غیرجراحی درمان دیسک کمر

برای بسیاری از بیمارانی که دچار بیرون زدگی دیسک کمر شده‌اند، انجام جراحی ممکن نیست. برای این دسته از بیماران روش‌های چون تزریق کورتون و یا اوزون تراپی توصیه می‌شود. هرچند تزریق کورتون نیز برای افراد مبتلا به دیابت و افراد میانسال گزینه مناسبی نخواهد بود. از همین رو جدیدترین شیوه درمان اوزون تراپی است. از جمله مزایای این روش کاهش فوری درد در ناحیه تزریق و احتمال بازسازی غضروف و بافت و عدم ریسک عفونت مفصل است. میزان پاسخگویی و نتیجه این روش روی بیماران مختلف متفاوت است با این حال هر فرد به طور معمول بین 3 تا 5 جلسه درمان نیاز دارد.

تفاوت‌های تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر بیرون زده با تزریق کورتون

در مواردی که دیسک بیرون زده باعث فشار بر عصب نخاع می‌گردد و شرایط برای تزریق کورتون غلیظ جهت رفع این مشکلات بسیار مقاوم است (فرد بیمار میانسال بوده و یا دیابت دارد)، می‌توان ماده قوی‌تری به نام اوزون را تزریق کنیم. این روش مشابه تزریق کورتون است و درد بیمار فوراً تکسبن خواهد یافت. می‌توان به جای کورتون، گاز اوزون را که یک فرم اکسیژن فعال قوی است مستقیماً به دیسک بیرون زده و مشکل ساز تزریق کرد تا بافت اسکار و مواد بیرون زده دیسک شکسته شود، و به بدن اجازه می‌دهد تا قطعه دیسک را به طور موثر هضم و جذب کند.

روش‌های مختلف انجام تزریق گاز اوزون کدامند؟

تزریق گاز اوزون به سه روش انجام می‌شود، پزشک متخصص طبق شرایط بیمار یکی از روش‌های زیر را انتخاب خواهند کرد:
تزریق مستقیم داخل بافت: برای درمان عارضه‌ها و مشکلات وخیم ضروری است گاز اوزون در قالب پوشش محافظ به درون بافت تزریق شود.
تزریق درون وریدی: برای درمان اختلالاتی چون HIV، ضروری است ابتدا گاز اوزون را در خون گرفته شده از خود بیمار حل ‌کرد و بعد از حل شدن خون با گاز، محلول مورد نظر از طریق سرم به داخل موضع مورد نظر تزریق می‌شود.
تزریق درون عضله: در برخی مواقع برای تزریق گاز اوزون آن را با خون یا آب استریل مخلوط می‌کنند و مخلوط را به داخل عضله تزریق می‌کنند.

روش‌های تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر کدام است؟

تزریق اوزون و اکسیژن یک روش ایمن، موثر و کم تهاجم برای تسکین درد دیسک بیرون زده است. بسته به شرایط بیمار و طبق نظر پزشک متخصص ارتوپدی تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر به صورت تزریق مستقیم به داخل دیسک کمر یا به عبارتی داخل فورامن خروجی دیسک و یا تزریق در عضلات پاراورتبرال (کنار دیسک) و یا ترکیبی از هر دو روش انجام می‌شود. این روش جایگزینی مناسب برای جراحی و تزریق کورتون می‌باشد. اوزون درمانی در بیماری‌های نواحی مهره‌ای به ویژه در دیسک‌های بیرون زده بسیار موثر است.
تزریق داخل فورامن خروجی دیسک: در هریک از طرفین مهرههای کمر دو سوراخ به نام فورامن وجود دارد. برای انتقال عصب به پاها رشته‌های نازک عصبی از نخاع جدا شده و از طریق فورامن‌ها از ستون فقرات خارج می‌شوند. به منظور بهبود وضعیت بیمار تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر در داخل این فورامن‌ها صورت می‌گیرد.
تزریق در پاراوتبرال: تزریق در عضلات پاراورتبرال باعث تسکین درد کمر می‌شود. در این روش اوزون بواسطه دستگاه سونوگرافی در محل عصب تحت فشار و در فضای عضله اپیدورال تزریق می‌شود. هدف از انجام این تزریق تسکین درد بیمار برای انجام فعالیت‌های روزانه و انجام درمان‌های فیزیوتراپی است.

علائمی که ثابت می‌کند نیاز به تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر وجود دارد؟

علائم دیسک لغزیده یا دیسک بیرون زده شامل می‌شود:
– درد پایین کمر
– بی حسی یا گزگز شانه‌ها، کمر، بازوها، دست‌ها ، پاها یا مچ پاها
– گردن درد
– مشکلات در خم یا صاف کردن کمر
– ضعف عضلانی
– در صورت فشار دیسک بر روی عصب سیاتیک بروز درد در باسن، لگن یا پاها

اثربخشی درمان ناشی از تزریق گاز اوزون چقدر خواهد بود؟

به طور معمول، در سه یا چهار جلسه نخست درمان با تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر می‌توانید شاهد بهبود وضعیت خود باشید. پس از اتمام دوره درمان، چنانچه متوجه تفاوت فاحشی در وضعیت خود بشوید می‌توانید با مشورت با پزشک به منظور ادامه فرایند درمان به طور منظم جهت حفظ سلامت و رفع درد اقدام نمایید.

آیا اوزون‌تراپی روش درمانی بی‌خطری محسوب می‌شود؟

مشخص شده است که تزریق گاز اوزون یک روش درمانی بسیار بی‌خطر است و در حال حاضر در اروپا به عنوان اولین درمان انتخابی در بیرون زدگی دیسک استفاده می‌شود. در کل این درمان هیچ گونه عوارض جانبی به دنبال ندارد.

مزایای اوزون تراپی در بیرون زدگی دیسک چیست؟

– عدم نیاز به برش
– عدم ایجاد زخم
– بدون بیهوشی عمومی
– عدم نیاز به بستری شدن در بیمارستان (روش مراقبت روزانه)
– زمان بهبودی کوتاه تر

اوزون تراپی مناسب چه افرادی است؟

آن دسته از بیمارانی که به بیرون زدگی دیسک خفیف تا متوسط مبتلا هستند و درمان سنتی روی آنها پاسخ نداده است، کاندیداهای خوبی برای اوزون درمانی هستند و حداکثر سود را از آن خواهند برد. بیمارانی که دچار از کارافتادگی حاد با درگیری مثانه و روده هستند، هرگز کاندیدای مناسبی برای این درمان نیستند. بیماری تخریب استخوان هزگز با اوزون درمان نمی‌شود.
اوزون تراپی یا تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر مناسب بیماران:
– با درد بسیار شدید کمر به دلیل بیرون زدگی دیسک
– با دردی که به مدت 4 هفته درمان سنتی رفع نشده (استراحت، داروهای ضد درد، فیزیوتراپی)
– دارای تایید بیرون زدگی دیسک کمر توسط MRI یا CT اسکن

اقدامات جانبی پس از درمان اوزون برای دیسک بیرون زده چیست؟

– توصیه به استراحت در تختخواب برای 48 ساعت اول
– توصیه به انجام روزانه 10-15 دقیقه پیاده روی از روز سوم
– توصیه به انجام فعالیت کامل به استثنای فعالیت شدید از روز ششم
– توصیه به عدم خم شدن به جلو و بلند کردن اجسام سنگین به مدت چهار هفته
– شروع انجام تمرینات مرتبط با تقویت ستون فقرات پس از مشورت با پزشک و سه هفته بعد درمان

کلام آخر

برای بیماران مبتلا به بیرون زدگی دیسک خفیف تا متوسط که از انجام جراحی واهمه دارند و با توجه به سن بالا و بیماری‌هایی چون دیابت قادر به تزریق کورتون برای رفع درد و مشکل خود نیستند، امروزه راهکارهای نوینی ارائه شده است. تزریق گاز اوزون برای دیسک کمر بیرون زده تازه ترین شیوه درمان این بیماران است. چنانچه دچار بیرون زدگی دیسک کمر شده‌اید و از درد طاقت فرسای آن رنج می‌برید، بهتر است فوراً با یک متخصص ارتوپدی در خصوص روش‌های درمانی مختلف مشورت کنید. بدیهی است هر گونه اقدام خودسرانه و یا درمان توسط پزشک با سابقه درمانی کم می‌تواند عوارضی در پی داشته باشد. مرکز تخصصی ارتوپدی و بیرون زدگی ما آماده ارائه بهترین خدمات درمانی از سوی مجرب‌ترین کادر درمان به شما هم وطنان عزیز است.

 

شما می‌توانید با استفاده از لینک‌های ارتباطی موجود در سمت چپ صفحه با پزشکان متخصص و دلسوز ما مشورت کنید تا بهترین انتخاب و درمان را داشته باشید.