جا انداختن دیسک کمر

2 روش محبوب برای جا انداختن دیسک کمر

 

دیسک کمر روشهای درمانی مختلفی دارد. جا انداختن دیسک کمر بدون جراحی، یک روش درمانی است که به دو صورت در درمان دیسک کمر استفاده می شود:

  • جا انداختن دیسک کمر به روش فیزیکی: این شیوه یک روش قدیمی است که توسط دست و کشش انجام می شود.

  • جا انداختن دیسک کمر به روش شیمیایی: این روش با استفاده از داروها و تزریقها انجام می شود که یک شیوه نوین و مدرنی است.

در ادامه این مطلب شما را با این شیوه درمانی آشنا می کنیم و به سوالات احتمالی در این مورد پاسخ خواهیم داد.

 

 

جا انداختن دیسک کمر

 

جا انداختن دیسک کمر چیست؟

جا انداختن مهره دیسک کمر یک روش درمانی است که می تواند از عمل جراحی جلوگیری کند و یا آن را به تعویق بیندازد. در موارد شدید دیسک فتق، ممکن است عمل جراحی دیسکتومی بهترین روش باشد. اما قبل از اینکه زیر چاقو بروید، بهتر است روشهای کم تهاجمی تری را برای درمان و کاهش درد کمر خود انتخاب کنید.

هر دو روش جراحی و جا انداختن دیسک کمر بدون جراحی، روشهای درمانی پایداری هستند. اما از نظر عملکرد بسیار متفاوت هستند. بسیاری از پزشکان عمومی، جراحی را به عنوان یک راه حل مشخص توصیه می کنند، در حالی که متخصصان، قبل از جراحی روشهای غیر تهاجمی را به عنوان گزینه اول پیشنهاد می دهند.

 

شیوه های جا انداختن دیسک کمر

 

چگونه جا انداختن دیسک کمر بدون جراحی می تواند مشکلات دیسک شما را برطرف کند؟

 

روش جا انداختن دیسک کمر یک روش درمانی برای بسیاری از بیماران مبتلا به دیسک های کمر است. زیرا یک روش غیر تهاجمی است. اما جا انداختن دیسک کمر با دست، بسیاری از مواقع استفاده نمی شود. به این دلیل که آسیب های بالقوه ای می تواند داشته باشد. بنابراین از سپردن کمر خود به افراد غیر متخصص خودداری کنید.

در روش جا اندازی دیسک کمر، پزشک شما را معاینه می کند تا ببیند کاندید مناسبی برای این روش هستید یا خیر. پزشک ارتوپد در مورد تاریخچه پزشکی، معاینات فیزیکی و آزمایشاتی که انجام دادید از شما سؤال می کند و در صورت لزوم ممکن است آزمایشاتی را نیز انجام دهد.

یکی از محبوب ترین ویژگی های این شیوه، رویکرد آن به کل بدن است. به این معنی که پزشک به کل ستون فقرات شما نگاه خواهد کرد، نه فقط ناحیه ای که دردناک است. کل ستون فقرات شما را معالجه می کند و ورزش و برنامه های های غذایی لازم را ارائه می دهد.

جا انداختن دیسک کمر با دست

 

در روش جا انداختن دیسک کمر با دست، پزشک به آرامی نیروی کمی اعمال می کند تا با دستکاری ستون فقرات در محل دیسک و اطراف آن، درد آن را تسکین دهد. در روش جا انداختن دیسک کمر با دستگاه، از دستگاه های کششی در محل ستون فقرات استفاده می شود. این دستگاهها برای باز کردن مفاصل ستون فقرات است تا فشار را از روی دیسک بردارد و باعث شود دیسک به محل خود برگردد.

جا انداختن دیسک کمر بدون جراحی باید حتماً توسط پزشک صورت گیرد. زیرا در صورتیکه جهت و زاویه آن به درستی انتخاب نشود، عوارض جا انداختن دیسک کمر با دست جبران ناپذیر خواهد بود.

 

سوالات پزشک قبل از جا انداختن دیسک کمر

 

مواردی که پزشک قبل از اولین جلسه بررسی می کند

 

  • رفلکسهای عصبی شما بررسی می شود تا مشخص شود آیا در رنج طبیعی قرار دارد یا خیر.

  • میزان ضعف و قوت عضلات شما سنجیده می شود که مشخص شود آیا نشانه هایی از ازدست رفتگی عضلات وجود دارد یا خیر.

  • همچنین حس لامسه کنترل می شود تا مشخص شود که حس در محل عارضه وجود دارد یا خیر.

  • نتایج پزشکی ( مانند اشعه ایکس و ام آر آی) بررسی می شود تا دیسک کمر شما تایید شود.

 

دو تکنیک جا انداختن دیسک کمر

 

2 تکنیک محبوب برای جا انداختن دیسک کمر بدون جراحی

بسته به نتیجه معاینه و آزمایشات، ممکن است از تکنیک های مختلفی برای جا انداختن دیسک کمر بدون جراحی استفاده شود. در اینجا دو روش معمول را بیان می کنیم.

 

1. تکنیک Flexion-Distraction

این روش بر روی یک میز مخصوص انجام می شود که پشت و ستون فقرات فرد روی آن قرار می گیرد. در حالی که ستون فقرات در حالت کشیده قرار دارد، پزشک با تحریک دیسک، آن را به وضعیت طبیعی برمی گرداند. با جابجایی دیسک، در محل بهتری قرار می گیرد و فشار کمتری به اعصاب وارد می کند. بنابراین با دور کردن آن از عصب، درد و التهاب کاهش می یابد. همچنین باعث می شود سیاتیک، درد پا و بی حسی برطرف شود.

 

2. تکنیک Pelvic Blocking

در این روش جا انداختن دیسک کمر، زیر لگن بیمار میزی لبه دار قرار می گیرد. این لبه ها با تغییر موقعیت بیمار، به طور موقت فشار را از روی ستون فقرات و دیسک کم می کنند. برای کشیدگی بیشتر و باز کردن ناحیه دیسک مورد نظر، ممکن است به ناحیه زیر شکم وزن اضافه شود.

 

مزایای روش جا انداختن دیسک کمر بدون جراحی

  • در این روش از تیغ و ابزار جراحی استفاده نمی شود و یک روش غیر تهاجمی است

  • درد را کاهش می دهد و باعث بهبودی تحرک می شود

  • در جا انداختن دیسک با دست، هیچ دارویی برای مصرف وجود ندارد و بنابراین هیچ گونه عوارض جانبی دارویی وجود ندارد

  • پزشک متخصص ارتوپد دارای دانش تخصصی در مورد ساختار اسکلتی عضلانی بدن است

 

معایب و عوارض جا انداختن دیسک کمر

  • بسته به میزان و شدت دیسک پاره شده و یا دیگر عوامل پزشکی، ممکن است کاندید مناسبی برای این روش نباشید

  • به دلیل صداهایی که در روش جا انداختن دیسک کمر با دست شنیده می شود ممکن است بسیاری افراد از انجام آن وحشت زده باشند. این صداها به دلیل آزاد شدن گازهای تحت فشار در مفاصل شنیده می شود. با این حال ترس از این روش مانند ترس از دندانپزشکی، بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می دهد.

  • به دلیل جا انداختن دیسک کمر با دست و دستکاری ستون فقرات، ممکن است برخی از بیماران علائم موقتی مانند درد، سر درد، خستگی و علائم مانند اینها را تجربه کنند.

 

جا انداختن دیسک کمر بدون جراحی روش کم خطری است. اما مانند هر روش درمانی دیگری و مانند هر چیز دیگری در زندگی ممکن است خطراتی هم به دنبال داشته باشد. اگر چه در موارد بسیار نادر، اما خطر شکستگی استخوان، آسیب دیدگی استخوان (خصوصاً در بیماران جوان)، آسیب عصبی و سکته مغزی می تواند از عوارض جا انداختن دیسک کمر با دست باشد. بنابراین در انتخاب پزشک ارتوپد خوب باید نهایت دقت را به خرج دهید.

جا اندازی دیسک کمر

آیا روش جا انداختن دیسک کمر با دست روش ایمنی است؟

مطالعات متعددی انجام شده است كه نشان می دهد این روش برای كسانی كه از درد دیسک های فتق رنج می برند مفید است. در یک تحقیق، نشان داده شد در سه چهارم موارد، این روش باعث کاهش درد دیسک شد. در مطالعه دیگری که انجام شد، ثابت شد این روش باعث بهبودی کسانی شد که به عمل جراحی و یا بلوک نخاعی نیاز داشتند. بعد از پنج هفته، درد آنها فروکش کرد و مجدد قادر به خوابیدن بودند و دیگر نیازی به جراحی نبود.