جوش خوردن استخوان

جوش خوردن استخوان بعد از شکستگی نیاز به زمان دارد و در چندین مرحله استخوان پس از گرفتن گچ  یا سایر روش های درمانی جوش می خورد و بهبودی حاصل می شود که در صورتی که این مهم در اسرع وقت و توسط بهترین متخصص ارتوپد انجام نگیرد ممکن است استخوان شکسته شده کوتاه تر شود یا کج جوش خوردن استخوان صورت گیرد.

جوش خوردن استخوان

در برخی از افراد نیز استخوان ها جوش نمی خورند و یا اینکه جوش خوردن شکستگی استخوان به درستی اتفاق نمی افتد. اما علت دیر جوش خوردن استخوان چیست؟ و چه راهکاری برای درمان وجود دارد؟ در صورتی که روند ترمیم شکستگی استخوان بیمار شما طبیعی و عادی نیست، لازم است که در اولین فرصت به یک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید، تا ایشان با معاینه و بررسی های لازم مشکل شما را تشخیص دهد و علت دیر جوش خوردن شکستگی استخوان بیمار را تشخیص دهد.

در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامعی را در این باره در اختیار شما قرار دهیم.

فرآیند طبیعی جوش خوردن استخوان

روند بهبودی پس از شکستگی استخوان به مواردی همچون: نوع استخوان، سن، میزان تحرک در ناحیه ای که دچار شکستگی شده است، تغذیه، سلامت عمومی بدن و داروهایی که بیمار مصرف می کند بستگی دارد.

جوش خوردن استخوان

مراحل التیام و جوش خوردن طبیعی استخوان ها عبارتند از:

• خونریزی در محلی که دچار شکستگی شده است.

• جمع شدن خون در اطراف ناحیه ای که دچار شکستگی شده است.(هماتوم)

• واکنش های ضدالتهابی که در عرض هشت ساعت اتفاق می افتد.

• رشد جدید رگ های جدید خونی در محل آسیب دیده.

• جمع شدن مواد معدنی در جای آسیب دیده و تبدیل آن به استخوان کامل.(تشکیل کال استخوانی)

• اصولا یک ماه پس از ایجاد زخم بهبودی حاصل می شود و به اصطلاح جوش خوردن استخوان حاصل می شود.

• در این مرحله جوش خوردگی به صورت ناقص اتفاق افتاده و تحمل فشار زیاد را ندارد.

• با گرفتن عکس رادیولوژی پزشک از جوش خوردگی کامل یا ناقص استخوان ها مطمئن می شود.

• جوش خوردن کامل استخوان ها نیاز به 6 الی 8 هفته زمان دارد.

استخوان ها از لحاظ بافت شناسی به انواع مختلفی تقسیم می شوند و روند جوش خوردن نیز در هر کدام  متفاوت از دیگری است. برای مثال استخوان های بازو و ران که از نوع استخوان های توبولر یا لوله ای هستند مراحل گفته شده در بالا را برای ترمیم استخوان ها طی می کنند.

اما استخوان پاشنه و مهره که از نوع استخوان اسفنجی هستند در هنگام شکستگی برای جوش خوردن نیاز به تشکیل کال ندارند و استخوان ها به طور مستقیم جوش می خورند.

برای جوش خوردن استخوان چی بخوریم؟

برای اینکه بدن بیمار بتواند سریعتر استخوان را جوش دهد به مواد غذایی متفاوتی نیاز دارد که این مواد غذایی عبارتند از:

جوش خوردن استخوان

کلسیم: مهم ترین ماده غذایی که در جوش خوردن سریع استخوان نقش بسزایی دارد کلسیم است.

پروتئین: از آنجا که پروتئین هم مانند کلسیم یکی از مواد تشکیل دهنده استخوان هاست و طبیعی است که برای سریعتر جوش خوردن سریع استخوان بدن نیاز به پروتئین دارد. که موادی مانند گوشت، لبنیات، غلات و حبوبات سرشار از پروتئین هستند.

روی: روی نقش بسیار مهمی در ترمیم بافت ها از جمله ترمیم شکستگی دارد. روی را می توان در اقلام غذایی مانند کلم بروکلی و اسفناج دریافت کرد.

ویتامین C: ویتامین سی نقش بسزایی در کلاژن سازی دارد و کلاژن نیز بخش بسیار مهمی از داربست پروتئینی استخوان است و مصرف آن می تواند در درمان هر چه سریعتر شکستگی استخوان موثر باشد. ویتامین سی را می توان از مرکبات دریافت کرد.

لیزین: لیزین نوعی آمینو اسید است که نقش بسیار مهمی در جذب کلسیم به استخوان دارد. اصولا مواد غذایی که پروتئین زیادی دارند حاوی لیزین زیادی نیز هستند مانند ماهی، لوبیا، شیر کم چرب، تخم مرغ، اسفناج و سیب سرشار از لیزین هستند.

بورون: بورون باعث کاهش دفع منیزیم و کلیسم از طریق ادرار می شود که همین امر می تواند در جوش خوردن سریع استخوان موثر باشد. بورون در سیب، گردو و آووکادو به وفور یافت می شود.

البته ویتامین های دیگری مانند ویتامین K که در کلم، اسفناج و کاهو یافت می شود و سیلیکا که در مواد غذایی مانند خیار، گوجه، فلفل سبز و قرمز یافت می شود نیز در جوش خوردن سریع استخوان ها نقش دارد.

هدف از درمان

هدف از درمان استخوانی که دچار شکستگی شده است عبارتند از:

• اندازه استخوان شکسته شده به اندازه قبل از شکستگی برگردد. که این مورد از چندین وجه قابل بررسی است:

• اندزه استخوان نباید کوتاه تر شود و بعد از جوش خوردن نیز باید به همان اندازه قبل از شکستگی بازگردد.

• استخوانی که شکسته شده است به حالت زاویه دار جوش نخورد یا به اصطلاح کج جوش خوردن استخوان اتفاق نیفتد.

• کارکرد استخوان شکسته شده هر چه سریعتر به کارکرد قبل از شکستگی بازگردد.

دلیل جوش نخوردن استخوان ها یا دیر جوش خوردن چیست؟

خوشبختانه با پیشرفتی که علم پزشکی در زمینه ارتوپدی داشته است، امکان درمان انواع شکستگی های استخوان و جوش خوردن استخوان وجود دارد و در موارد بسیار اندکی ممکن است یک شکستگی بهبود پیدا نکند.

در صورتی که استخوان جوش نخورد، بیمار همچنان احساس درد را در محل شکستگی خواهد داشت و چنانچه این درد درمان نشود ممکن است ماه ها یا حتی سال ها بیمار را آزار دهد. پزشک متخصص ارتوپدی برای درمان شکستگی، استخوان را توسط گچ، پیچ یا پین در جای خود محکم نگه می دارد و در صورتی که استخوان شکسته شده در جای خود ثابت و محکم نباشد در نتیجه خونرسانی به این استخوان انجام نمی گیرد و به اصطلاح جوش خوردن طبیعی استخوان انجام نمی گیرد.

عواملی مانند: مصرف دخانیات، تغذیه ناسالم، سن بالا، پوکی استخوان، مصرف داروهای ضد التهاب مانند آسپرین و ایبوپروفن، بیماری هایی مانند دیابت و آنمی شدید و عفونت می تواند از دلایل جوش نخوردن استخوان یا دیر جوش خوردن شکستگی استخوان باشد.

تشخیص جوش نخوردن استخوان

جوش خوردن استخوان

در صورتی که بیمار پس از مدت ها درد مداوم در ناحیه شکستگی دارد یا جوش خوردن شکستگی استخوان به صورت طبیعی اتفاق نیفتاده است باید به پزشک مراجعه کنید تا توسط عکسبرداری و سی تی اسکن انجام گرفته احتمال جوش نخوردن استخوان بررسی شود. البته اصولا یک آزمایش خون هم گرفته می شود تا در صورتی که عفونت علت جوش نخوردن استخوان است تشخیص داده شود.

روش های درمان جوش نخوردن استخوان

روش های درمان جوش نخوردن استخوان بستگی به شرایط بیمار و صلاحدید پزشک دارد و ممکن است روش های غیرجراحی یا جراحی که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت انتخاب شود.

مگنت تراپی

یکی از رایج ترین روش های درمان غیرجراحی جوش نخوردن استخوان مگنت تراپی است که در این روش از یک محرک استخوان استفاده می شود. به این ترتیب که دستگاه بر روی ناحیه ای که دچار شکستگی شده است برای مدت 20 دقیقه تا چند ساعت در هر روز قرار گرفته می شود.

امواج شوکی

یکی از روش های موثر و غیرجراحی برای درمان جوش نخوردن یا دیر جوش خوردن استخوان ها استفاده از امواج شوکی است.

اوزون تراپی

اوزون تراپی یکی دیگر از روش های درمانی غیرجراحی است که برای پیشگیری از عوارض ناشی از شکستگی استخوان تجویز می شود. در واقع اوزون تراپی یک روش درمانی برای تجدید ساختار استخوان است و زمانی این روش انتخاب می شود که ناحیه ای که دچار شکستگی شده است بدون یک محرک خارجی بهبود پیدا نکند.

تکار تراپی

این روش یک روش درمان فیزیکی است که از امواج رادیویی برای ایجاد گرما در بافت ها، تاثیر ضد التهابی در بافت ها و تسکین درد استخوان ها استفاده می شود.

روش‌های جراحی

در صورتی که روش های غیر جراحی برای درمان جوش نخوردن استخوان یا دیر جوش خوردن شکستگی استخوان تاثیرگذار نباشد، پزشک متخصص ارتوپد روش جراحی را انتخاب می کند.

عمل جراحی شامل پیوند استخوان، تثبیت استخوان از خارج و داخل است. لازم است این نکته را خاطر نشان کنیم که؛ در صورتی که عفونت فعال در ناحیه ای که آسیب دیده است وجود داشته باشد، پیوند استخوان قابل انجام نیست و ابتدا باید عفونت محل آسیب دیده با آنتی بیوتیک درمان شود و سپس جراحی انجام شود.

نتیجه گیری

چنانچه در هر ناحیه از بدنتان دچار شکستگی استخوان شدید در اولین فرصت به یک متخصص ارتوپد حاذق مراجعه کنید تا سریعتر مراحل تشخیص و درمان که شامل عکسبرداری از ناحیه، ام آر آی، سی تی اسکن، گچ گرفتن و … است انجام گیرد تا مشکلاتی مانند کوتاه شدن استخوان ها بعد از شکستگی و… صورت نگیرد.

همچنین در صورتی که روند جوش خوردن استخوان بیمار شما طبیعی و عادی نیست و یا بهبودی صورت نگرفته است و بیمار احساس درد مداوم در ناحیه شکستگی دارد، نیاز است که به یک پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید تا ایشان پس از تشخیص علت جوش نخوردن استخوان روش درمانی مناسب را برای جوش خوردن استخوان شما انتخاب کند.

متاسفانه بسیاری از افراد در صورت عدم بهبودی پس از شکستگی سهل انگاری می کنند یا اقدام به خوددرمانی می کنند که همین امر باعث پیشرفت بیماری و سخت تر شدن مراحل درمان و به تعویق افتادن جوش خوردگی استخوان خواهد شد.

پزشکان متخصص ارتوپدی در مجموعه ما می توانند با تشخیص سریع و درمان با جدیدترین متدهای روز دنیا از پیشرفت بیماری شما جلوگیری کند تا از عواقب ناگوار آن در امان باشید.