درد دست چپ و پشت کتف

درد دست چپ و پشت کتف؛ از اسپاسم ساده عضلانی تا بیماری‌های زمینه‌ای چون آرتروز، پوکی استخوان و بیرون زدگی دیسک

درد دست چپ و پشت کتف می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که شامل اسپاسم عضلانی، آرتروز، کار کشیدن بیش از حد از این عضو، شکستگی های استخوانی، پوکی استخوان، بیرون زدگی دیسک گردن (در صورت عدم درمان باعث کاهش حس و حرکت، فلج و ناتوانی و تحلیل رفتن عضلات دست می شود) ، استرس های شدید، مشکلات قلبی-عروقی (در صورت عدم درمان به موقع می تواند باعث بیماری های قلبی خطرناکی  مانند سکته قلبی شود) و مشکلات مربوط به معده است.

Pain-in-left-hand-and-back-shoulder

کلینیک ارتوپدی ما با بهره مندی از بهترین پزشکان فوق تخصص زانو و مجهز ترین تجهیزات در زمینه تشخیص و درمان بیماری های زانو در خدمت شما عزیزان است.

انواع درد دست چپ و پشت کتف

درد دست چپ به دو شکل درد حقیقی و درد انتشاری (ارجاعی) در اشخاص احساس می شود. که درد حقیقی به دردی گفته می شود که دلیل درد و ناراحتی آن عضو خود عضو باشد. اما در حالی که درد ارجاعی دردی است که دلیل درد دست سمت چپ یا هر عضو دیگری سایر اعضا باشند.

کلینیک تخصصی ارتوپدی ما با بهره مندی از بهترین متخصصین ارتوپدی و بهترین تجهیزات برای شناخت دلیل درد پشت کتف و دست چپ، بهترین روش های درمانی را برای بهبود بیماران انجام می دهند.

بنابراین ما به دلیل تنوع دلایل درد پشت کتف و دست چپ توصیه می کنیم در صورت بروز چنین دردی به پزشکان متخصص این حوزه مراجعه نمایید.

علت درد دست چپ و شانه با منشا درد حقیقی چیست؟

– کار کشیدن بیش از حد از دست چپ

یکی از دلایل اصلی درد پشت کتف و دست چپ می تواند فعالیت های بدنی شدید، ورزش های سنگین و کار کشیدن بیش از حد از دست چپ باشد. این درد پس از چند روز استراحت بهبود پیدا می کند و نیاز به درمان خاصی ندارد.

– اسپاسم عضلانی

اسپاسم عضلانی در ناحیه بازو و ساعد می تواند از دلایل درد دست سمت چپ باشد.

– پوکی استخوان

پوکی استخوان که به دلیل کمبود مواد معدنی ضروری بدن رخ می دهد می تواند از دلایل ایجاد درد در هر مفصلی اعم از دست ها شود.

– آرتروز

یکی از رایج ترین دلایل درد دست سمت چپ به ویژه در زنان و چپ دستان آرتروز است. آرتروز دست باعث ایجاد درد دست چپ و پشت کتف، درد گردن، درد شانه خواهد شد و همچنین فرد احساس سوزن سوزن شدن، گز گز و یا تیر کشیدن را علاوه بر درد خواهد داشت.

از آنجا که آرتروز نوعی بیماری پیشرونده است و اگر برای درمان و کنترل آن اقدام نشود باعث ساییدگی و فرسودگی بیش از حد استخوان ها و مفاصل می شود که برای تسکین درد و درمان آرتروز متخصص ارتوپدی مجبور به روش های تهاجمی اعم از عمل جراحی خواهد شد. بنابراین در صورت مشاهده علائم آرتروز هرچه سریعتر به بهترین متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

در رفتگی و شکستگی‌ دست و استخوان کتف

در رفتگی و شکستگی دست و استخوان کتف اصولا در سالمندان و ورزشکارن دیده می شود که باعث درد دست سمت چپ خواهد شد

دلیل درد پشت کتف چپ با منشا درد ارجاعی چیست؟

از آنجا که دست، گردن و قلب از یک سلول تشکیل شده اند و منشا جنینی یکسانی نیز دارند، بنابراین ایجاد بیماری یا مشکل در هر یک از این سه اعضا ممکن است سایر اعضا را نیز درگیر کند و تشخیص دلیل بیماری برای پزشکان سخت تر شود.

– دیسک و آرتروز گردن

فتق دیسک گردن و آرتروز گردن یکی دیگر از دلایل درد پشت کتف چپ و دست چپ هستند. بیرون زدگی مهره های گردنی که به دلیل آرتروز و یا دیسک گردن است می تواند هر دو دست را درگیر کند و باعث عدم کارایی دست ها شوند.

– بیماری های قلبی- عروقی

یکی از دلایل درد درد پشت کتف چپ و دست چپ با منشا درد ارجاعی بیماری های قلبی-عروقی به خصوص در افراد میانسال و سالمند است. در این مواقع درد دست سمت چپ، درد گردن و درد قفسه سینه می تواند نشانه بیماری های قلبی-عروقی باشد و نیاز است به پزشکان متخصص قلب و عروق برای بررسی بیشتر مراجعه کنید.

درد دست چپ و پشت کتف

– بیماری های معده

درد ناشی از بیماری های معده می تواند باعث درد دست چپ و پشت کتف و همچنین درد قفسه سینه شود. از جمله بیماری های معده که باعث بروز چنین دردهایی می شوند؛ زخم معده، رفلاکس معده، مشکلات سوء هاضمه و گاستریت های مزمن است.

– استرس های شدید

متاسفانه امروز به دلیل استرس های شدید بسیاری از ما ممکن است درد دست سمت چپ و قفسه سینه، درد دست چپ و گردن و درد دست سمت چپ و نیمه چپ سر را تجربه کرده باشیم.

درد شانه و مشکلات شانه

شانه تشکیل شده از ماهیچه ها و تاندون ها است. نوعی مفصل است که توسط چندین تاندون احاطه شده و به این دلیل از سطح حرکتی زیادی برخوردار است. می توان گفت از انجام کوچک ترین فعالیت مانند نوشتن تا فعالیت های بزرگ دیگر مفصل شانه درگیر است. به همین علت مفصل به شدت حساس است و ممکن است در زمان حرکت دادن و یا در تمام روز درد پشت کتف چپ و راست را احساس کرد.

چگونگی ایجاد دیسک بین مهره‌ای گردن و علائم آن

هنگامی به عصب فشار وارد می شود که یکی از دیسک های بین مهره های گردن پاره شده باشد و در این زمان فرد دچار ضعف، درد پشت کتف و دست چپ می شود. علائم درد دیسک گردن همانند علائم حمله قلبی است و باید توسط پزشک مربوطه معاینه و بررسی شود. برای حفظ سلامتی خود کوشا باشید و در صورت مشاهده علائم و احساس درد در ناحیه گردن و شانه سریعا به متخصص ارتوپد مراجعه کرده و پس از تشخیص پزشک مربوطه، درمان خود را آغاز کنید.

روش های درمان درد دست چپ و پشت کتف

قبل از اینکه به دنبال روش های درمان درد پشت کتف و دست چپ باشید باید به دنبال بهترین پزشکان برای تشخیص علت درد باشید. تا ایشان پس از بررسی های لازم و تشخیص علت درد یکی از روش های درمانی زیر را برای شما تجویز کند:

– انجام حرکات ورزشی خاص

یکی از رایج ترین روش های درمانی درد پشت کتف و دست چپ توسط اکثر پزشکان انجام حرکات ورزشی خاص به صورت روزانه و یا دوره های فیزیوتراپی است.

در صورتی که علت این دردها آرتروز، اسپاسم و گرفتگی عضلات و همچنین ضعف عضلانی باشد؛ متخصصین ارتوپدی با تجویز حرکات ورزشی و توصیه رژیم غذایی حاوی سبزیجات، میوه ها و لبنیات و همچنین شرکت در جلسات آب درمانی و فیزیوتراپی می توانند این بیماری ها و دردهای ناشی از آن را بهبود بخشند یا کنترل کنند

– درمان مشکلات قلبی-عروقی

در صورتی که دلیل درد پشت کتف و دست چپ؛ مشکلات قلبی-عروقی باشد با مراجعه به پزشکان متخصص قلب و عروق نسبت به درمان این مشکلات اقدام کنید.

چنانچه دلیل درد دست چپ استرس باشد باید نسبت به کنترل آن با پیاده روی، استخر رفتن، ورزش و دویدن اقدام کنید. همچنین مصرف برخی دمنوش ها که شامل عرق بیدمشک، اسطوخودوس، گل گاو زبان و …. است، می تواند در کاهش استرس تاثیر بسزایی داشته باشند.

سخن پایانی

هدف ما از این مقاله افزایش سطح اطلاعات شما از چنین دردهایی بود و قصد داشتیم این نکته را گوشزد کنیم که داشتن اطلاعات کافی نیست و در صورتی که درد دست چپ و پشت کتف را تجربه کردید و پس از مدتی این درد رو به بهبود نبود نیاز است که به پزشکان متخصص این حوزه مراجعه کنید تا پس از بررسی های لازم، در صورت لزوم درمان را آغاز کنند.