درد سیاتیک

آیا تاکنون دردی داشته اید که از قسمت باسن تا ساق پای شما ادامه داشته باشد؟آیا درد از ناحیه باسن تا زانو موجب اختلال عملکرد شما شده است؟ جالب است بدانید که هر دوی این دردها به نوعی درد سیاتیک محسوب می شوند. برای اطلاع از اینکه درد سیاتیک چیست و علل و تشخیص و راه های درمانی با کلینیک میر همراه باشید.

درد سیاتیک چیست؟

درد سیاتیک ، منظور از هرگونه درد و ضعف است که موجب درگیری و آسیب به عصب سیاتیک شده است. این درد ، دردی شایع بین افراد 30 تا 50 سال می باشد. این عصب با نام عصب سیاتیک ، طولانی ترین عصب است که دارای تعدادی عصب در ناحیه پایینی و تحتحانی ستون فقرات می باشد. این عصب از قسمت پایین بدن و از قسمت پایین لگن و کمر شروع می شود و از ناحیه همسترینگ به پایین پا می رسد.

درد سیاتیک

غالباً اصطلاح درد سیاتیک با درد عمومی کمر اشتباه گرفته می شود. با این حال ، سیاتیک فقط به پشت محدود نمی شود. جالب است بدانید عصب سیاتیک وسیع ترین و طولانی ترین عصب بدن انسان می باشد. این عصب از قسمت تحتانی کمر و باسن شروع میشود و دقیقاً زیر زانو پایان می یابد.

توجه کنید اگر این درد شدید شده و شما قادر به انجام ساده ترین فعالیت های روزانه نیز نیودید ، لازم است به بهترین دکتر پا درد مراجعه کنید تا شما را ویزیت کند و در مورد راه های درمانی درد سیاتیک ، شما را کمک کند.

علائم درد سیاتیک چیست؟

علائم اصلی درد سیاتیک ، تیر کشیدن در هر نقطه در امتداد عصب سیاتیک است که از قسمت تحتحانی کمر و باسن تا پایین پشت هر پا ادامه می یابد.

سایر علائم شایع سیاتیک شامل موارد زیر است:

بی حسی در پا در امتداد عصب(ضعف و یا بی حسی در هنگام حرکت دادن پاها و یا مچ پا)

احساس سوزن سوزن شدن و مور مور شدن در پا و انگشتان پا

این درد می تواند شدید باشد و ممکن است با نشستن برای مدت طولانی تشدید شود.

تیر کشیدن پا که راه رفتن شما و یا ایستادن را برای شما مشکل ساز می کند.

دردی که از ناحیه باسن شروع شده و ادامه دار است.

علائم درد سیاتیک ممکن است در هنگام عطسه و یا سرفه و یا زمانی که در نحوه نشستن خود تغییری ایجاد می کنید شدید تر شود.

علل درد سیاتیک چیست؟

درد سیاتیک

4 آسیبی که در درد سیاتیک ایجاد می شود عبارت اند از :

1.فتق دیسک در ناحیه کمری :

فتق دیسک یا بیرون زدگی ، زمانی که مایع درون دیسک بیرون می زند ، موجب درگیر شدن اعصاب می شود  و موجب ایجاد درد سیاتیک خواهد شد.

2.تنگی کانال نخاعی در قسمت کمری :

این مشکل در افرادی که بالای 60 سال سن دارند طبیعی می باشد و می تواند بر روی عصب سیاتیک فشار وارد کند و موجب ایجاد درد سیاتیک شود. عوامل ایجاد فشار می توانند شامل شکسته شدن دیسک و بزرگ شدن سطوح مفصلی باشند. همچنین مشکل آرتریت ستون فقرات با تنگی کانال نخاعی همراه می باشد که موجب ایجاد درد سیاتیک می شود.

بنابراین با درمان این موارد ، می توان از ابتلا به درد سیاتیک تا حد زیادی جلوگیری کرد و با مشورت با بهترین متخصص ارتوپد نسبت به درمان این عارضه اقدام کرد.

3.بیماری دیسک بدون عصب

باید بدانید با افزایش سن ، دیسک ها به طور کاملا طبیعی آب خود را از دست می دهند و دیسک هاس ضعیف تز ، عصب را گیر می اندازند و باعث ایجاد درد سیاتیک می شوند. این از دست رفتگی آب دیسک ، باعث می شود که استخوان حالتی تیز به خود بگیرد و درد سیاتیک ایجاد شود.

4.سندروم پیریفورمیس

عضله پیریفورمیس در ناحیه باسن قرار دارد که عصب سیاتیک از قسمت تحتحانی این عضله عبور می کند که ممکن است تحریک عضله باعث ایجاد دردی مشابه درد سیاتیک شود.

5.لغزش مهره :

یک شکستگی کوچک در مهره ، موجب لیزخوردن و لغزش مهره به سمت جلو و روی مهره دیگر می شود و باعث می شود فضای دیسک خراب شده و باعث ایجاد درد سیاتیک شود.

درمان درد سیاتیک

ما به طور جداگانه به درمان های سیاتیک حاد و مزمن خواهیم پرداخت:

درمان سیاتیک حاد

بیشتر موارد سیاتیک حاد به اقدامات خود مراقبتی پاسخ می دهند ، که شامل موارد زیر است:

• مسکن های بدون نسخه مانند ایبوپروفن .
  • ورزش هایی مانند پیاده روی .
  • استفاده از کمپرس گرم یا سرد به کاهش درد کمک می کند.

البته دقت کنید همه مسکن ها برای همه مناسب نیستند.

بنابراین لازم است قبل از مصرف مسکن ها و یا انواع اقدامات خود درمانی داخل منزل ، ابتدا به دکتر ارتوپد مراجعه کنید. چرا که این فرد ممکن است درمان هایی خاص و کاملا جوابگو برای مشکل شما در نظر داشته باشد و شما با اقدامات خود درمانی داخل منزل ، به جای بهبود درد سیاتیک ، موجب بدتر شدن آن بشوید.

بنابراین مشورت و مراجعه به بهترین دکتر ارتوپد را در اولویت کار خود قرار دهید.

درمان سیاتیک مزمن

درد سیاتیک

درمان سیاتیک مزمن معمولاً شامل ترکیبی از اقدامات مراقبت از خود و درمان پزشکی است:

• فیزیوتراپی: درمان شناختی رفتاری (CBT) – با آموزش افراد به واکنش متفاوتی نسبت به درد خود ، به مدیریت درد مزمن کمک می کند.
  • مصرف مسکن ها

در صورت عدم پاسخ درد سیاتیک به سایر درمانها و شدت گرفتن این درد ، ممکن است جراحی توسط بهترین جراح ارتوپدی گزینه بعدی باشد.

گزینه های جراحی شامل موارد زیر است:

• لامینکتومی کمر – گسترده تر شدن نخاع در قسمت تحتانی کمر برای کاهش فشار بر اعصاب.

• دیسککتومی – که در این عمل قسمتی از دیسک بین مهره ای بیمار از ستون فقرات برداشته می شود.

بسته به علت سیاتیک ، بهترین جراح ارتوپدی خطرات و مزایای جراحی را برطرف خواهد کرد و به شما جراحی را پیشنهاد می دهد.

چگونه می توان از درد عصب سیاتیک جلوگیری کرد ؟

درد سیاتیک

درد سیاتیک از آن دسته از درد هاست که به شدت تمایل به بازگشت دارد و باید به مدت حداقل هفته با آن مقابله کنید. بنابراین برای جلوگیری از درد سیاتیک ، لازم است به سلامت خود اهمیت دهید. بنابراین راه های زیر را استفاده کنید :

• نحوه خوابیدن : برای اصلاح وضعیت خواب ، لازم است به پهلو بخوابید و یک بالش را بین پاهای خود قرار دهید تا عضلات پشت و کمر شما نیز تقویت شده و از بروز درد سیاتیک جلوگیری کنید.

• نحوه ایستادن : نحوه نشستن و ایستادنتان را به شدت کنترل کنید ، چرا که این مورد ، مسئله ایست که هرروز با آن سروکار دارد. بنابراین نحوه نشستن صحیح پشت میز را رعایت کنید.

• میزان تحرک و فعالیت :اگر شغل شما از آن دسته شغل هایی است که شما اکثرا پشت میز نشسته اید و تحرک کافی ندارید ، حتما هر 20 تا 30 دقیقه از جای خود بلند شده و کمی راه بروید.

• انجام تمرینات منظم : حتما روزانه زمانی را به انجام ورزش اختصاص دهید. سعی کنید تمرکز خود را روی فعالیت هایی بگذارید که وجب قوی شدن عضلات پشت و شکم شما می شود. همچنین شما می توانید از یک فیزیوتراپ و یا بهترین متخصص طب فیزیکی ، ورزش های موثر در جلوگیری از ابتلا به درد سیاتیک را جویا شوید. دو ورزشی که بسیار پیشنهاد می شود ، شنا و پیلاتس هستند. ورزش پیلاتس از آن دسته ورزش هایی است که بر ذهن و بدن فرد تاثیر گذاشته و هم قدرت و استقامت اعضای بدن را بالا می برد و همچنین هدف آن عمقی ترین عضلات می باشد.