درد شانه و بازو

اگر دچار درد شانه و بازو هستید به احتمال زیاد علت درد های شما به دو دسته تقسیم میشوند.دردها یا به علت ابتلا به دیسک گردن،گیرکردن و یا پارگی تاندون شانه و غیره است و یا درد ها به علت ایجاد درد در خود شانه و بازو می باشد. در هر دو وجود درد در شانه و گسترش به بازو نشانه ی بیماری پیشرفته است که نیازمند برررسی به موقع توسط متخصص ارتوپدی میباشد.

تشخیص به موقع منجر به جلوگیری از پیشرفت علت درد و درمان ساده تر و عدم نیاز به درمان های تهاجمی و جراحی میشود.از این رو ضروریست در صورت مشاهده این درد شانه و بازو جهت ویزیت به متخصصن ارتوپدی مراجعه نمایید.برای اطلاعات بیشتر در مورد علل ، چگونگی تسکین درد شانه و بازو و اطلاع از اینکه چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به این درد هستند، مقاله زیر را بخوانید.

درد شانه و بازو

علائم درد شانه و بازو

درد شانه و بازو یکی از رایج ترین دلایل مراجعه فرد به پزشک ارتوپدی است. مفاصل شانه بسیار متنوع ، انعطاف پذیر و متحرک هستند ، اما این ویژگی ها آنها را در برابر آسیب ،آسیب پذیر می کند. به دلیل ساختار سیستم عصبی ، شانه ها نیز ممکن است دردی را که از قسمت های دیگر بدن می آید ثبت کنند. این ساختار به این معنی است که شما نباید درد شانه و بازو را نادیده بگیرید ، خصوصاً اگر به نظر می رسد بدون دلیل مشخصی اتفاق می افتد.

درد شانه و بازو ممکن است با علائم زیر بروز کند:

• درد شانه ، گرما و قرمزی مفصل

• دردی عمیق ، دردناک و / یا سوزاننده

• فشار یا گرفتگی در هر دو شانه و هر دو بازو: به خصوص هنگام راه رفتن یا ورزش دیگر

• درد با گزگز در بازو و دست

چه کسی بیشتر به درد شانه و بازو مبتلا میشود؟

افرادی که با توصیفات زیر مطابقت دارند بیشتر دچار درد بازو و شانه میشود:

• افرادی که کارهای سخت انجام می دهند: کارهای بدنی سنگین مانند حفر ، بریدن چوب یا جابجایی اجسام سنگین باعث درد می شود.

• ورزشکاران: مانند افرادی که بیس بال ، تنیس یا سایر ورزش ها را با پرتاب سر یا ضربه زدن بازی می کنند.

• وزنه برداران

• هر کسی که بیماری قلبی ، کبدی یا کیسه صفرا داشته باشد.

• هرکسی که دچار حمله قلبی شده باشد.

علل درد شانه و بازو

دیسک گردن

اگر در حرکات شانه خود درد واضحی ندارید ولی یک درد مبهم همراه با تیر کشیدن دارید و این درد به گردنتان هم سرایت می کند و شب ها بیشتر میشود، به احتمال زیاد دیسک گردن منجر به پیدایش این درد شده است که نیازمند بررسی توسط متخصصین ارتوپدی می باشد.

بیماری های شانه(سندرم گیرکردگی شانه،پارگی تاندون شانه و…)

اگر با حرکات شانه،شب ها و خوابیدن بر روی شانه دردتان بدتر میشود به احتمال زیاد این درد به دلیل پارگی و یا گیرکردن تاندون شانه رخ داده است و هرچه سریعتر باید توسط متخصص ارتوپدی بررسی شود تا از بروز عوارض جبران ناپذیر جلوگیری شود.

التهاب عضلات و یا تاندون ها

وجود التهاب در عضلات و یا تاندون های شانه ،گردن و بازو میتواند منجر به درد در این نواحی شود.

تنش در عضلات گردن و شانه

احتمالاً تنش به دلیل استرس یا وضعیت بد بدن است. اگر ساعات طولانی را پشت میز بنشینید یا خم شوید ، تنش وارد شده به عضلات بازو و شانه شما بیشتر خواهد شد.

آسیب دیدگی

استفاده بیش از حد از دست ها میتواند به آنها آسیب برساند و آنها را ضعیف کند. این آسیب می تواند منجر به پیچ خوردگی ، کشیدگی ، پارگی یا آسیب دیگری به مفاصل ، تاندون ها ، عضلات و بورس شود.

تروما

نمونه هایی از تروما شامل زمین خوردن ، تصادف با اتومبیل یا آسیب دیدگی حاد در ورزش است.

بیماری های خود ایمنی

این بیماری ها اغلب باعث دوره های مکرر التهاب می شوند. التهاب در نهایت به غضروف و استخوان آسیب می رساند و باعث درد مزمن می شود.

عفونت شدید استخوان ها یا غضروف ها

عفونت شدید استخوان ها یا غضروف ها میتواند سبب درد شانه و بازو شود.در این حالت درد شدید و سوزنده است و باید حتما و در اسرع وقت به منظور جلوگیری از پیشرفت مشکل به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

پیری

افزایش سن احتمال ابتلا به بیماری های تحلیل برنده استخوان و غضروف های گردن و شانه ها را افزایش میدهد و یکی از علل درد بازو و شانه است.

درد ارجاعی ناشی از مشکل قلبی

درد ارجاعی از قسمت دیگری از بدن شروع می شود اما در شانه ها و بازوهای شما احساس می شود. این درد می تواند نشان دهنده بیماری قلبی باشد. اگر همچنان این ناراحتی را تجربه کردید ، حتی اگر درد قفسه سینه ندارید به عنوان یک فوریت پزشکی با آن رفتار کنید و به متخصص قلب مراجعه نمایید.

آرتروز شانه

آرتروز شانه التهاب مفصل شانه است ، جایی که استخوان بالای بازو (استخوان بازو) با تیغه شانه (کتف) و استخوان یقه (ترقوه) روبرو می شود. این التهاب می تواند به دلیل آرتروز یا “ساییدگی” ، آسیب به مفاصل شانه ، آسیب روتاتور کاف یا …به وجود بیاید.

فشردگی و گرفتگی عصب های دست

گرفتگی و فشرده شدن عصب های سر شانه می تواند باعث درد شانه و بازو ها شود.این درد خیلی آزاردهنده است و زندگی را برای فرد مختل می کند.

روماتیسم مفصلی

آرتروز یک اصطلاح کلی برای موارد متعددی مشکل است که باعث التهاب و سفتی دردناک در بدن می شود. آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است که سبب التهاب مفصل و درد شانه و بازو میشود.

درمان و تشخیص درد شانه و بازو

تشخیص علت درد شانه و بازو با مراجعه به متخصص ارتوپدی از طریق معاینه فیزیکی ، با آزمایشات ساده برای اندازه گیری میزان حرکت شانه و همچنین تصویربرداری اشعه ایکس یا MRI انجام می شود.پس از تشخیص علت درد، درمان توسط یکی از راهکارهای زیر انجام میشود:

فیزیوتراپی برای کمک به بازگرداندن دامنه حرکت

تجویز داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی برای تسکین درد

تزریق کورتیزون به مفصل شانه

کمپرس سرد یا گرم

کنترل وزن

اصلاح وضعیت انجام فعالیت ها

انجام ورزش های خاص

چه موقع به پزشک ارتوپدی مراجعه کنیم؟

برای رسیدگی به موارد زیر باید با پزشک ارتوپد خود مشورت کنید:

• اگر درد با استراحت بدتر شود.

•  درد شدید و سفتی بازو و شانه

• حساسیت در لمس

• افزایش دما

• دردی که طی دو هفته بهبود نمی یابد.

سخن پایانی

درد شانه و بازو دردی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد.در صورت ابتلا به این درد آن را زیر ذره بین قرار دهید و در صورت ادامه دار شدن، بدتر شدن و بروز علائم جدید حتما و در اسرع وقت به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید.هرگونه سهل انگاری تبعات جبران ناپذیری را برایتان به وجود می آورد.

کلینیک دکتر میر در زمینه ی درمان انواع بیماری های ارتوپدی و درمان درد شانه و بازو همواره به رضایت کامل و درمان قطعی بیماران رسیده است و رتبه اول میزان رضایتمندی پس از درمان را به خود اختصاص داده است.