راه رفتن برای دیسک کمر خوب است؟

راه رفتن برای دیسک کمر خوب است؟

دیسک کمر یکی از آسیب های ستون فقرات است که اغلب به دلیل بالا رفتن سن و ضربه¬های شدید فیزیکی ایجاد می¬شود. دیسک کمر می¬تواند عوارضی بسیار جدی مانند ناتوانی حرکتی، فلجی، از دست دادن کنترل ادرار و مدفوع را در پی داشته باشد. بنابراین با مشاهده اولین نشانه‌های آن باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.
اگر آسیب دیدگی دیسک کمر جزئی باشد، می¬توان با ورزش و تمرینات ساده آن را بهبود بخشید. یکی از بهترین ورزش¬ها برای این منظور، پیاده¬روی است. پیاده¬روی منجر به تقویت عضلات، افزایش انعطاف بدن و بهبود جریان خون می¬شود. پس به¬طور کلی می¬توان گفت که راه رفتن برای دیسک کمر خوب است؟ و پزشک ممکن است راه رفتن را برای شما به عنوان یک درمان مکمل یا مستقل در نظر بگیرد. در این نوشتار به تأثیر پیاده¬روی و ورزش بر سلامت ستون فقرات و دیسک کمر می-پردازیم. با ما همراه باشید.

راه رفتن برای دیسک کمر خوب است

 

شما می­توانید برای مشورت و اطمینان از ارزیابی کامل همه موارد توسط پزشکان باتجربه ما، از طریق لینک­های موجود در سمت چپ صفحه، با پزشکان متخصص و دلسوز ما در ارتباط باشید.

پیاده روی و سلامت
چرا راه رفتن برای دیسک کمر خوب است ؟
• نکات مهم پیاده روی برای بهبود دیسک کمر
راه رفتن و پیشگیری از دیسک کمر
دیسک کمر و علل آن
نشانه های دیسک کمر

پیاده روی و سلامت

پیاده¬روی یک ورزش راحت، در دسترس و ارزان است که همه افراد می¬توانند به آسانی آن را انجام دهند. پیش از اینکه بگوییم چرا راه رفتن برای دیسک کمر خوب است بیایید با دیگر فواید پیاده‌روی برای سلامت بدن نیز آشنا شویم. بخشی از فواید پیاده¬روی عبارت¬اند از:
– کاهش وزن
– بهبود سوخت و ساز بدن
– تقویت قلب
– بهبود علائم سرطان
– پیشگیری و کنترل دیابت
– جلوگیری از آلزایمر و زوال عقل
– به تأخیر انداختن روند پیری
– بهبود عملکرد ریه
– کاهش استرس و اضطراب
– کنترل سطح کلسترول خون
با نیم ساعت پیاده¬روی روزانه در هوای آزاد یا راه رفتن روی تردمیل، از هر جهت بدن و زندگی سالم¬تری خواهید داشت. سطحی که در آن پیاده¬روی می¬کنید، باید صاف و بدون شیب باشد. همچنین پوشیدن کفش مناسب و استاندارد را نیز فراموش نکنید.

چرا راه رفتن برای دیسک کمر خوب است ؟

اغلب می¬توان دردهای ناشی از دیسک کمر را با ورزش تسکین داد. البته منظور ما ورزش¬های سنگین و حرفه¬ای نیست. ورزش¬های ساده¬تری هم وجود دارند که می¬توانند در بهبود بیماری شما مؤثر باشند. پیاده¬روی یکی از همان ورزش¬ها است. پیاده¬روی یک ورزش سبک و آسان می¬باشد که می¬تواند ضمن جلوگیری از گسترش بیماری دیسک کمر، به بهتر شدن علائم آن نیز کمک کند. اما چرا راه رفتن برای دیسک کمر خوب است ؟ بیایید به بررسی تاثیرات راه رفتن بر ستون فقرات بپردازیم. این تاثیرات عبارتند از:

تقویت عضلات

بیشتر اوقات کم تحرکی باعث تحلیل رفتن یا تنبل شدن عضلات می¬شود. البته دلایل دیگری مانند بیماری¬های مختلف یا پیروی از یک رژیم غذایی ناسالم هم می¬توانند عضلات شما را تنبل کنند. زمانی که عضلات کمر تحلیل بروند یا حجم کلی آن¬ها کم شود، ممکن است مهره¬ها و دیسک¬های کمر از جایگاه اصلی خود فاصله بگیرند و مشکلاتی مانند درد کمر را به وجود بیاورند. گردش خون در عضلات ضعیف¬ شده معمولاً به خوبی صورت نمی¬گیرد. در نتیجه عضلات اکسیژن و مواد ضروری خود را به میزان کافی دریافت نمی¬کنند. همچنین عضلات غیرفعال سموم زیادی دارند که باید به نحوی آن¬ها را دفع کرد. پیاده¬روی با بهبود گردش خون و دفع سموم، عضلات ستون فقرات را تقویت و درد کمر ناشی از آسیب‌دیدگی دیسک را کاهش می¬دهند.

انعطاف‌پذیر شدن کمر

اگر فعالیت بدنی کافی نداشته باشید، عضلات و مفاصل شما حالتی سفت و خشک به خود می‌گیرند. این باعث می¬شود که با کمترین حرکت، فشار زیادی به دیسک¬های کمر وارد شود. همچنین ستون فقرات یک انحنای طبیعی دارد و خشک بودن بدن این انحنا را به هم می¬ریزد. ورزشکاران معمولاً بدنی انعطاف¬پذیر و آماده دارند و به همین دلیل در هنگام فعالیت¬، فشار غیرمعمولی به ستون فقرات آن¬ها وارد نمی¬شود. برای داشتن یک بدن نرم و منعطف، لازم نیست ورزشکار حرفه¬ای باشید. کافی است پیاده¬روی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.
حتماً با خواندن دلایل بالا متوجه شدید که چرا راه رفتن برای دیسک کمر خوب است و احتمالاً قصد دارید آن را جزء برنامه روزانه خود قرار دهید. این تصمیم بسیار عالی است، اما اگر نشانه¬های دیسک کمر را دارید، پیش از شروع برنامه پیاده¬روی، حتماً با یک پزشک متخصص ارتوپد مشورت کنید.

نکات مهم پیاده روی برای بهبود دیسک کمر

گفتیم که راه رفتن برای دیسک کمر خوب است ولی برای اینکه از این ورزش مؤثر بهترین نتیجه را بگیرید، باید یکسری نکات را نیز مدنظر داشته باشید. از جمله:
– نخستین گام برای یک پیاده¬روی خوب، انتخاب کفش مناسب است. با کمک پزشک متخصص ارتوپد، یک کفش مناسب انتخاب کنید.
– ده دقیقه اول پیاده¬روی را به قدم زدن آهسته اختصاص دهید تا بدنتان گرم شود.
– اگر به¬جای پیاده¬روی ترجیح می¬دهید از تردمیل استفاده کنید، سرعت آن را حداکثر روی 5/4 تنظیم نمایید. سرعت زیاد و حرکات ناگهانی می¬تواند وضعیت دیسک کمر را بدتر کند.
– چنانچه پیاده¬روی برای شما دردناک بود، قدم زدن در استخر کم عمق یا دریا را امتحان کنید.

راه رفتن و پیشگیری از دیسک کمر

پیاده¬روی منجر به تقویت عضلات، منعطف شدن بدن و به تأخیر انداختن روند پیری می¬شود. بنابراین می¬تواند تا حدی از وارد آمدن فشار مضاعف بر دیسک کمر جلوگیری کند. پس نه تنها راه رفتن برای دیسک کمر خوب است، بلکه از آن پیشگیری هم می¬کند.

دیسک کمر و علل آن

بهتر است پیش از آشنایی با آسیب¬دیدگی¬های دیسک کمر، با آناتومی و عملکرد ستون فقرات آشنایی مختصری داشته باشید. ستون فقرات شما از پایین جمجمه شروع می¬شود و تا انتهای تنه ادامه می¬یابد. ستون فقرات که در واقع محور اصلی بدن است، دارای 24 مهره آزاد می¬باشد. 7 مهره در گردن، 5 مهره در کمر و 12 مهره دیگر در ساختار قفسه سینه قرار دارند. انتهای ستون فقرات هم متعلق به استخوان خاجی و دنبالچه است. ستون فقرات مجموعه¬ای پیچیده از استخوان¬ها، مهره-ها، عضلات، رباط¬ها، تاندون¬ها و رشته¬های عصبی می¬باشند. هر نوع آسیبی در ستون فقرات می¬تواند تا مدت¬ها شما را از فعالیت¬های عادی و حرفه¬ای دور نگه دارد. همچنین آسیب‌های ستون فقرات اغلب دیگر نقاط بدن را هم درگیر می¬کنند. بنابراین مراقبت و رسیدگی به ناراحتی¬های آن بسیار مهم است.
کمر هم ناحیه¬ای در ستون فقرات می¬باشد که از انتهای مهره¬های پشتی قفسه سینه تا استخوان خاجی امتداد دارد. میان مهره¬های کمر، مانند مهره¬های گردن، عضوی به شکل بالشتک با قابلیت ارتجاعی وجود دارد که به آن دیسک می¬گویند. دیسک¬ها در میان همه مهره¬ها قرار دارند و آن¬ها هستند که توانایی خم شدن و چرخیدن را به کمر می¬دهند. دیسک¬ها یک ساختار صاف دارند که در میان آن¬ها ماده¬ای ژله مانند قرار گرفته است. وظیفه اصلی دیسک¬ها، جذب شوک و فشار ناشی از حرکات بدن می¬باشد.
با بالا رفتن سن، دیسک¬ها روندی فرسایشی را طی می¬کنند. در واقع افزایش سن باعث می¬شود که ماده ژله مانند درون دیسک از بین برود یا به بیرون نشت کند. به این ترتیب مهره¬ها به هم ساییده می¬شوند و تحلیل می‌روند. البته بالا رفتن سن تنها عامل آسیب¬دیدگی دیسک¬ها نیست. اگر از ستون فقرات خود به خوبی مراقبت نکنید، در جوانی هم در معرض خطر هستید. برخی از دلایل آسیب-دیدگی دیسک کمر عبارت¬اند از:
– وارد شدن یک ضربه شدید و ناگهانی به کمر ( مثلاً آسیب¬های ورزشی، سانحه رانندگی یا سقوط از ارتفاع)
– انجام حرکات ورزشی بدون گرم کردن
– انجام حرکات روزمره به شیوه نادرست
درد¬ها و ناراحتی¬های دیسک کمر به شدت ناتوان¬کننده هستند. احتمالاً از دیگران شنیده¬اید که راه رفتن برای دیسک کمر خوب است و پیاده¬روی می¬تواند درد شما را درمان کند. اما توجه داشته باشید که بدون نظر پزشک متخصص ارتوپد یا ستون فقرات، هیچ درمانی را امتحان نکنید. زیرا ستون فقرات عضو بسیار مهم و حساسی است و کوچک‌ترین اشتباه در تشخیص و درمان آسیب‌های آن می¬تواند عوارض جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

نشانه¬های دیسک کمر

دیسک کمر بسته به نوع و شدت آسیب نشانه¬های مختلفی دارد. نخستین نشانه¬ای که بیشتر افراد مشاهده می‌کنند، کمردرد است. اگر آسیب¬دیدگی جزئی باشد، نشانه¬ها پس از مدتی ناپدید می‌شوند. اما آسیب¬های بزرگ‌تر با دردهای پایدار، روند زندگی بیمار را مختل می¬کنند. به¬طور کلی می¬توان نشانه¬های دیسک کمر را در موارد زیر خلاصه کرد:
– درد کمر
– احساس ضعف یا درد در یک پا یا هر دو پا
– ناتوانی حرکتی اندام¬های پایین تنه
– اختلال در عملکرد روده و مثانه
– گزگز و بی¬حسی باسن و پا
– درد باسن که به سمت پا کشیده می¬شود.
فتق و دیگر آسیب¬های دیسک، علاوه¬بر تحت تأثیر قرار دادن استخوان¬ها و عضلات، رشته¬های عصبی و نخاع را هم تحت تأثیر قرار می¬دهند. بنابراین دیسک کمر با نشانه¬های آسیب¬های عصبی مثل گزگز و بی¬حسی بدن و از دست دادن اختیار ادرار و مدفوع هم همراه است.

سخن آخر

دیسک کمر آسیبی است که به دلیل بالا رفتن سن یا وارد آمدن فشار و ضربه شدید به وجود می‌آید. این آسیب بسیار ناتوان¬کننده است و زندگی روزمره بیمار را با اختلالی جدی مواجه می‌کند. درمان¬های زیادی برای دیسک کمر وجود دارند که راه رفتن و پیاده¬روی یکی از آن¬ها است. اما به یاد داشته باشید پیش از مراجعه به پزشک متخصص ارتوپد، هیچ درمانی را خودسرانه انجام ندهید. توصیه می‌کنیم برای گرفتن بهترین برنامه ورزشی و درمانی ابتدا به یک کلینیک تخصصی ارتوپدی مانند کلینیک دکتر میر مراجعه نمایید و بعد از انجام معاینات با تجهیزات بروز دنیا بهترین برنامه درمانی را از پزشکان باتجربه این کلینیک دریافت کنید. برای گرفتن نوبت نیز می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده نمایید.

شما می­توانید برای مشورت و اطمینان از ارزیابی کامل همه موارد توسط پزشکان باتجربه ما، از طریق لینک­های موجود در سمت چپ صفحه، با پزشکان متخصص و دلسوز ما در ارتباط باشید.