cropped-7F1C28B2-9030-48F9-8365-478748A833D7-150x150

ساییدگی مفصل زانو

قطعا شما هم به دلیل ساییدگی مفصل زانو از درد زانو رنج می برید . بنابراین لازم است با کلینیک میر برای بررسی بیشتر این مشکل همراه باشید .

 

ساییدگی مفصل زانو یا آرتروز زانو چیست؟

آرتروز Arthrosis یک کلمه یونانی به معنای مفصل است این واژه  در فرانسوی معادل ساییدگی مفصل مورد استفاده قرار میگیرد۰در فارسی بجای آرتروز از کلمه “ساییدگی مفصل” هم استفاده میشود.

اصطلاح  آرتریت برای التهاب مفصل به کار برده میشود،استئوآرتریت Osteoarthritis شایع ترین نوع آرتریت است و معادل آرتروز و ساییدگی مفصل می باشد.

 

نگاهی کوتاه به ساختمان مفصل

در دو انتهای استخوانها بافت انعطاف پذیر ی به نام غضروف مفصل قرار داردو انتهای استخوان ها در جایی که با هم مفصل میشوند  به وسیله پرده محکمیبه نام کپسول مفصل  محصورشده است ۰

یک مایع غلیظ و لزج بین دو سر استخوان ها و در درون مفصل زانو قرار گرفته که سطح غضروف را لیز کرده و اصطکاک بین دو سطح مفصلی را کاهش میدهد و به آن مایع سینوویال Synovial fluid یا مایع مفصلی میگویند.

 

علت آرتروز مفصل زانو یا علت ساییدگی زانو چیست؟

 

در طول زندگی و طی فعالیتهای روزانه نیروی وزن بدن بر روی مفصل زانو قرار میگیردو باعث آسیب مفصل میشود. بدن ما آسیبهای ایجاد شده را تا حد توانایی خود ترمیم میکند ولی نهایت به جایی میرسیم که سرعت ایجاد آسیب از سرعت و توانایی ترمیم بیشتر میشود.

آسیب مفصل زانو باعث لایه لایه شدن سطح غضروف و در نتیجه از بین رفتن سطح صاف و هموار غضروف میشود .با ادامه پیدا کردن آسیب ارتفاع غضروف بین دو استخوان کاهش می یابد (انتهای دو استخوان به هم نزدیکتر میشوند)

بعد از مدتی در اطراف استخوان دو طرف مفصل استخوان های اضافه ساخته میشود که به آنها استئوفیت Osteophytis میگویند.

کپسول مفصل هم متورم میشود که به آن سینوویت Synovitis میگویند.

در ادامه پیشرفت آرتروز زانو و ساییدگی مفصل زانو ،استخوان زیر مفصل سخت و عاجی میشود و کیستهای استخوانی در آن ایجاد میشود.

 

عوامل موثر در  پیشرفت ساییدگی مفصل زانو:

 

ساییدگی مفصل زانو

 

 

برخی از عوامل می‌توانند احتمال ابتلای فرد به بیماری آرتروز را افزایش دهند.

این عوامل عبارت‌اند از:

▪ بالا رفتن سن(آرتروز با افزایش سن اجتناب ناپذیر است ولی سن شروع آن در افراد متفاوت است)

▪ چاقی(در افراد چاق بیشتر و زودتر ایجاد میشود و این به علت نیروهای زیادی است که در افراد چاق به علت نیروی وزن به مفصل وارد شده و موجب تخریب زودرس آن میشود(
▪ آسیب‌دیدگی قبلی مفصل(شکستگیهای سطح مفصلی،عفونتهای مفصل،آسیبهای تاندونها و منیسک زانو ،استعداد ابتلا به آرتروز زانو را افزایش میدهند.)
▪ استفاده زیاد مفصل(ورزشها و مشاغلی که در آنها از مفصل زانو زیاد استفاده شود.)
▪ ضعف عضلات ران
▪ژنتیک
▪جنس مونث

موارد ذکر شده در بالا باعث ابتلا به ساییدگی مفصل زانو یا آرتروز زانو می شود.

یکی از دلایل ابتلا به آرتروز زانو ، چاقی می باشد که شما می توانید با دانلود اپلیکیشن دکتر فود از انواع رژیم های غذایی مناسب و ورزش ها برای درمان این چاقی استفاده کنید .

علاوه بر این با مراجعه به کلینیک دکتر فرزاد از بهترین رژیم لاغری مثل رژیم کتوژنیک ، رژیم مدیترانه ای و … بهره مند شوید .

علائم دیگری که در بالا ذکر شد ، احتیاج به مراجعه به بهترین متخصص ارتوپد دارد . بنابراین در اسرع وقت به کلینیک ارتوپدی میر مراجعه کنید .

 

 

علایم ساییدگی زانو چیست ؟

نشانه های ساییدگی زانو

علائم ساییدگی مفصل زانو(علائم اصلی ساییدگی زانو) به شرح زیر هستند:

▪ درد زانو ( به‌طور خاص این شرایط در هنگام حرکت زانو یا در پایان روز ایجاد می‌شود. همچنین این درد معمولاً با استراحت کردن بهبود پیدا می‌کند).
▪ خشکی و سفتی زانو (به‌طور خاص این شرایط پس از استراحت کردن ایجاد می‌شود. این ناراحتی‌ها معمولاً با انجام فعالیت به مدت چند دقیقه کاهش خواهد یافت.)
▪ صدا دادن زانو، تق‌تق کردن یا احساس سایش در مفصل در هنگام حرکت دادن آن.
▪ ورم سفت (در نتیجه استئوفیت یا تشکیل استخوان اضافی ایجاد می‌شود.(
▪ ورم نرم (به خاطر تجمع مایع اضافی در مفصل ایجاد می‌شود(
▪ خالی شدن زانو به خاطر ضعیف شدن عضلات مفصل یا بی‌ثباتی ساختارهای نگهدارنده آن.
▪ عدم حرکت آزادانه مفصل به صورت عادی.
▪ خم شدن و پرانتزی شدن زانوها.
▪ نازک یا ضعیف به نظر رسیدن عضلات اطراف

 

اگر این علائم را در خود مشاهده کردید ، حتما در اسرع وقت با کارشناسان کلینیک دکتر میر تماس بگیرید و از آن ها بخواهید اولین وقت را برای مراجعه شما تنظیم کنند تا برای همیشه از آرتروز زانو خلاص شوید .

اگر درد خفیفی دارید ، استفاده از بهترین درمان خانگی زانودرد می تواند به شما برای کاهش درد به صورت موقت کمک کند

البته پیشنهاد ما در این شرایط برای درمان قطعی زانودرد شدید ، مراجعه به کلینیک دکتر میر می باشد.

 

 

مشاهدات در عکس رادیوژی ساییدگی مفصل زانو:

ساییدگی مفصل زانو

 

▪كم شدن ارتفاع غضروف مفصل(كاهش فاصله انتهاي دو استخوان)
▪مشاهده استخوانهاي زايد اطراف مفصل
▪سفت و متراكم شدن استخوان زير غضروف
▪ايجاد كيست در استخوان زير غضروف

 

 

تشخيص آرتروز زانو چگونه است؟

تهیه عکس رادیولوژی از مفصل همیشه نمی‌تواند ساییدگی زانو را مشخص کند. در صورتی که فرد دچار درد در مفصل زانوی خود شده باشد، پزشک به منظور تشخیص ،شرح حال دقيق اخذ و معاينات مخصوص مفصل را به منظور ارزيابي دامنه حركت زانو و بررسي ليگامانها و منيسكها انجام ميدهد.

گاهي كشيدن مايع مفصلي ويا ساير آزمايشها براي رد كردن ساير عللل درد مفصل زانو درخواست ميشود.

 

درمان ساييدگي مفصل زانو چيست؟

ساييدگي مفصل زانو ازبين نميرود  ولی میتوان با استفاده از روش هایی شدت علائم بیماری و  درد ومشکلات بيمار را كاهش  داد.

 

اقدامات غيرجراحي  در درمان ساييدگي مفصل زانو:

 

*تغییر در سبک زندگی

▪ حداقل کردن فعالیت‌هایی مثل بالا و پايين رفتن از پله
▪استفاده از توالت فرنگي
▪ کاهش وزن به منظور کم کردن فشار وارد شده به مفصل زانو، کاهش درد و افزایش توانایی حرکتی مفصل زانو با کلنیک تغذیه دکتر فرزادو اپلیکیشن دکتر فود
▪اجتناب از دو زانو يا چهار زانو نشستن

این اقدامات در درمان ساییدگی زانو به شدت موثر می باشد .

 

*ورزش

ساییدگی مفصل زانو

 

انجام نرمش های کششی و تقویتی میتواند تا حد زیادی قابلیت انعطاف مفاصل را حفظ کرده و آنها را قوی نگه دارد تا بتوان از عهده انجام فعالیت های روزمره برآمد. شنا و پیاده روی از نرمش های خوب هستند. آرتروز هر مفصل نرمش های مخصوص به خود دارد که با یاد گرفتن آنها میتوان تا حدود زیادی درد را کاهش داد.
بنابراین ورزش دیگر روش درمان ساییدگی مفصل زانو می باشد.

شما می توانید با مراجعه به کلینیک دکتر میر از انواع ورزش های موثر در درمان ساییدگی مفصل زانو استفاده کنید.

 

گرما

گرم نگه داشتن مفصل مبتلا به آرتروز ، میتواند تا حدی درد ناشی از آن را کاهش دهد.

گرم نگه داشتن می تواند در درمان ساییدگی مفصل زانو بسیار موثر باشد .

 

دارو

دارو میتواند درد و التهاب ناشی از آرتروز را کاهش دهد، بهترین متخصص ارتوپدي با توجه به شرايط بيمار از انواعي از مسكنها و ضدالتهابها استفاده خواهد كرد.

-پاراستامول يا استامينوفن ساده(بخصوص در مبتلايان به آسم)
-دسته داروهاي ضدالتهاب غير استروييدي

 

داروهای ضد التهابی با کاهش التهاب موجب کاهش درد مفصل میشوند. ایندومتاسین، بروفن، سلکوکسیب، دیکلوفناک، ناپروکسن، مفنامیک اسید، پیروکسیکام و ملوکسیکام جزو این دسته دارویی هستند.

انواع پماد موضعي،تركيبات خوراكي و تزريقي اين دسته وجوددارد كه بسته به شدت بيماري و شرايط بيمار تجويز ميشود و در درمان ساییدگی زانو موثر هستند.
از عوارض مصرف داروهای ضد التهابی درد معده و خونریزی معده است که در افراد با سن بالای ۶۵ سال و کسانی که سابقه زخم معده دارند بیشتر دیده میشود. در افراد با فشار خون بالا، آسم، نارسایی کلیوی و نارسایی قلبی این داروها باید با احتیاط بیشتری مصرف شوند.

 

گلوکزآمین و کندروآیتین سولفات

گرچه امروزه به عنوان داروهای غضروف ساز از آنها بسیار استفاده میشود ولی موثر بودن آن هنوز اثبات نشده است.
دقت کنید که مصرف این دارو ها برای درمان ساییدگی مفصل زانو ، نیاز به تجویز بهترین دکتر ارتوپد دارد و به هیچ وجه نباید سرخود مصرف شود . بنابراین برای درمان ساییدگی زانو به کلینیک دکتر میر مراجعه کنید تا توسط بهترین متخصص ارتوپد در تهران ویزیت شوید و درد شما برای همیشه درمان شود .

 

*تزريق ازون در آرتروز زانو برای درمان ساییدگی مفصل زانو

 

هزینه-اوزون-تراپی-زانو

 

در این روش از تزریق گاز اوزن که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده به ناحیه مفصل زانو استفاده می‌شود. نتایج حاصل از بررسی‌ها نشان می‌دهد انجام این کار می‌تواند به کاهش التهاب و از بین بردن رادیکال‌های آزاد در بدن کمک کرده و باعث کاهش درد، بهبود عملکرد مفصل و نیز افزایش کیفیت زندگی افراد مبتلا به آرتروز زانو شود.

*تزريق هيالورونيك اسيد ،پي آرپي و كورتيكواستروييد در فضاي مفصل زانو هم ميتوانند اثرات ضد درد ايجاد كنند.

شما می توانید برای درمان ساییدگی مفصل زانو و انجام ازون تراپی به کلینیک دکتر میر مراجعه کنید تا برای همیشه ساییدگی زانوی شما درمان شود .

 

درمان هاي جراحي آرتروز زانو:

همانطور که می دانید ، جراحی آرتروز زانو ، عملی حساس و بسیار وابسته به تجربه بهترین دکتر ارتوپد می باشد . بنابراین لازم است برای جراحی مفصل زانو به بهترین کلینیک ارتوپدی تهران یعنی کلینیک دکتر میر مراجعه کنید.

*آرتروسكوپی

در مفصل زانو در موارد آرتروز خفیف ممكن است انجام عمل آرتروسكوپی با خارج كردن بافت های اضافه مفصل بتواند تا مدتی درد بیمار را كاهش دهد. البته این نوع درمان معمولا علائم ناشی از آرتروز را بطور موقت كاهش میدهد  و می تواند در درمان ساییدگی مفصل زانو موثر باشد.

*تعويض مفصل زانو

ساییدگی مفصل زانو

 

در موارد ساییدگی شدید میتوان از جراحی تعویض مفصل استفاده كرد. مفاصل مصنوعی بطور وسیعی در مفصل های ران و زانو استفاده میشوند. مفصل مصنوعی میتواند در ناشی از آرتروز را بطور كامل از بین برده و بسیاری مشكلات دیگر مانند خشكی مفصلی را هم درمان كند   و در درمان ساییدگی زانو بسیار موثر باشد .

 

*استئوتومی

در مواردی كه آرتروز هنوز شدید نشده است ممكن است بتوان با انجام استئوتومی درد بیمار را كاهش داد و از پیشرفت آرتروز جلوگیری كرد.

استئوتومی به معنای شكاندن كنترل شده استخوان به توسط عمل جراحی و سپس قرار دادن استخوان در وضعیت و موقعیت جدید و فیكس كردن آن با پیچ و پلاك است تا استخوان بتواند در وضعیت جدید جوش بخورد.

این روش نیز روشی بسیار موثر در درمان ساییدگی مفصل زانو می باشد و لازم است برای این درمان ها به کلینیک میر مراجعه کنید تا کارشناسان ما شما را راهنمایی کرده و زمان ملاقات با بهترین متخصص ارتوپد را برای شما تنظیم کنند.