cropped-7F1C28B2-9030-48F9-8365-478748A833D7-150x150

علت گودی کمر چیست؟ 8 علت رایج ایجاد گودی کمر

در این مقاله خواهیم دید که  علت گودی کمر چیست؟  چه عواملی باعث آن می شود ، پزشکان چگونه آن را تشخیص می دهند و چگونه درمان می کنند.

درد کمر سمت راست

 

 

گودی کمر چیست؟

گودی کمر منحنی اغراق آمیز داخل ستون فقرات است که در کمر رخ میدهد. گودی کمر معمولاً علائمی ایجاد نمی کند. اما اگر شدید باشد ممکن است باعث درد  و یا علائمی شود و در مواردی نیاز به جراحی داشته باشد.

درد کمر سمت راست

 

علت گودی کمر چیست؟ علت گودی کمر چیست؟ 8 علت رایج ایجاد گودی کمر

 

 

درد کمر سمت راست

پزشکان در بعضی موارد علت گودی کمر را تشخیص نمیدهند ، اما علل و عوامل خطر خاصی برای پیدایش آن وجود دارد. علت گودی کمر و یا عوامل خطرزا در ایجاد آن به شرح ذیل میباشد:

گودی کمر تروماتیک

اولین پاسخ به سوال علت گودی کمر چیست ؟ گودی کمر تروماتیک می باشد. این علت گودی کمر در اثر صدمه به ستون فقرات مانند شکستگی ایجاد می شود. پوکی استخوان ، که باعث ضعف استخوان ها می شود ، ممکن است خطر این شکستگی ها را افزایش دهد.

گودی کمر مادرزادی

دومین پاسخ به سوال علت گودی کمر چیست ؟ گودی کمر مادرزادی می باشد. این علت گودی کمر می تواند ناشی از یک بیماری ارثی مانند آکندروپلازی باشد که بر رشد غضروف تأثیر می گذارد. گودی کمر مادرزادی می تواند به دلیل مشکلی که در ایجاد ستون فقرات در دوران کودکی ایجاد می شود رخ دهد.

گودی کمر خلفی(قدامی)

سومین پاسخ به سوال علت گودی کمر چیست ؟ گودی کمر خلفی می باشد. این علت گودی کمر به دلیل وضعیت ناهموار و نامناسب بدن ایجاد می شود. اضافه وزن یا ضعف در عضلات شکم می تواند خطر بروز گودی کمر را افزایش دهد ، زیرا هر دو عامل فشار وارده بر روی کمر را افزایش می دهند.

گودی کمر عضلانی

علت چهارم پاسخ به سوال علت گودی کمر چیست ؟ گودی کمر عضلانی می باشد. چندین بیماری عصبی عضلانی می تواند علت گودی کمر شوند، دیستروفی عضلانی و فلج مغزی از آن دسته بیماری عصبی عضلانی می باشند.

گودی کمر بعد از عمل جراحی

علت پنجم پاسخ به سوال علت گودی کمر چیست ؟ گودی کمر بعد از عمل جراحی می باشد .این علت گودی کمر نتیجه عمل جراحی کمر مانند لامینکتومی یا ریزوتومی است که باعث پایدار شدن ستون فقرات میشوند.

گودی کمر ثانویه

علت ششم پاسخ به سوال علت گودی کمر چیست ؟ گودی کمر ثانویه می باشد . این علت گودی کمر نتیجه یك بیماری دیگر است – احتمالاً نوع دیگری از منحنی ستون فقرات مانند كیفوز یا اسكولیوز یا وضعیتی كه بر روی مفاصل مفصل ران اثر می گذارد.

چاقی

هفتمین پاسخ به سوال علت گودی کمر چیست ؟ چاقی می باشد.تحمل وزن اضافی باعث می شود استخوانها و ماهیچه ها  به سمت عقب بروند تا تعادل بدن حفظ شود.

پوکی استخوان

علت هشتم پاسخ به سوال علت گودی کمر چیست ؟ پوکی استخوان می باشد.افزایش سن و عوامل دیگر می توانند باعث ضعف استخوانها شوند و این  عامل ممکن است منجر به انحنای ستون فقرات شود و علت گودی کمر باشد.

همانطور که ذکر شد،گودی کمر علت های متفاوتی دارد و فهمیدن علت آن توسط خود شخص دشوار می باشد.به همین منظور در صورت مشاهده این عارضه میبایست به بهترین دکتر ارتوپد مراجعه نمایید تا هرچه سریعتر علت گودی کمرتان تشخیص داده شود و تا قبل از وقوع عوارض جبران ناپذیر مراحل درمانی تان آعاز شود.

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

تشخیص علت گودی کمر

در صورت مشاهده این عارضه در جهت تشخیص علت گودی کمر باید به بهترین پزشک ارتوپدی مراجعه نمایید. پزشک معمولاً با معاینه جسمی می تواند علت گودی کمر را تشخیص دهد. همچنین ممکن است به منظور یافتن پاسخ سوال علت گودی کمر چیست؟ از اشعه X ، MRI یا سی تی اسکن استفاده کنند. اسکن می تواند میزان منحنی در ستون فقرات را نشان دهد.

علت گودی کمر چیست؟

اگر فرد دارای علائم جراحت یا وضعیت پزشکی باشد که می تواند علت گودی کمر شود ،ارتوپد ممکن است آزمایش های اضافی را برای تشخیص علت اصلی انجام دهد.

 

درمان درد گودی کمر

اولین قدم برای درمان درد گودی کمر تشخیص علت گودی کمر توسط دکتر ارتوپد خوب می باشد.اگر منحنی  ایجاد شده در ستون فقرات خفیف باشد ، ممکن است فرد نیازی به درمان درد گودی کمر و خود گودی کمر نداشته باشد.

درد کمر سمت راست

وقتی گودی کمر نیاز به درمان دارد ، رویکرد درست به علت گودی کمر بستگی دارد. به عنوان مثال ، گودی کمر ناشی از ضعف عضلانی یا اضافه وزن ممکن است با فیزیوتراپی و مدیریت وزن بهبود یابد.

اگر كودكی مبتلا به گودی کمر باشد ، پزشك ارتوپدی خوب ممكن است برای جلوگیری از پیشرفت منحنی او مانع شدن در رشد كودك ، بریس پشتی را توصیه كند. اگر گودی کمر باعث درد شود پزشک ارتوپد برای درمان درد گودی کمر و خود آن، ممکن است داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را تجویز نماید.

فرد مبتلا به گودی کمر شدید ممکن است نیاز به عمل جراحی داشته باشد ، در طی آن یک جراح میله های فلزی را به استخوان های ستون فقرات متصل می کند . باتوجه به موارد گفته شده درمان گودی کمر،درمان درد گودی کمر نیازمند مراجعه به ارتوپد می باشد.

علائم گودی کمر چیست؟

 

علت گودی کمر چیست؟

مشخصه تعیین کننده گودی کمر، منحنی مبهمی در ستون فقرات است. فرد مبتلا به گودی کمر به دلیل وجود منحنی در قسمت پشت ، ممکن است دراز کشیدن صاف روی زمین برایش دشوار باشد.   در بسیاری موارد ، گودی کمر ظاهر فرد را تغییر می دهد اما علائمی ایجاد نمی کند. با این حال ، گودی کمر شدید با علائم زیر همراه است:

  • کمر درد

  • درد سیاتیک

  • سوزن سوزن شدن یا بی حسی

بندرت ممکن است گودی کمر باعث شود فرد کنترل مثانه یا روده خود را از دست بدهد و یا درد ناگهانی و شدید پا یا ضعف در آن را تجربه کند. در صورت بروز چنین اتفاقی ، فوراً به بهترین پزشک ارتوپدی مراجعه کنید.   به طور کلی: گودی کمر یک منحنی مبهم درونی ستون فقرات است .دلایل و عوامل خطر زیادی در پیدایش آن وجود دارد ، از جمله شرایط مادرزادی ، وضعیت ناهموار و آسیب دیدگی و …

علت گودی کمر چیست؟

بهترین پزشک ارتوپدی اغلب با معاینه جسمی می تواند گودی کمر را تشخیص دهد.بعلاوه او میتواند به منظور تشخیص دقیقتر و پاسخ دادن به سوال علت گودی کمر چیست؟ از تست های تشخیصی همانند ام آر آی و غیره استفاده نماید. معمولاً فرد مبتلا به گودی کمر خفیف نیازی به درمان ندارد اما اگر منحنی باعث درد شود ، می تواند از فیزیوتراپی یا داروها تحت نظر بهترین ارتوپدی بهره مند شود. لگودی کمر شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد.