کفش مناسب برای کف پای صاف

تعداد زیادی از مردم سرتاسر جهان مبتلابه عارضه‌ی کف پای صاف هستند. این عارضه همان‌طور که از نامش پیداست، به معنای صاف بودن کف پا و عدم وجود قوس کف پاست. صافی کف پا یک بیومکانیک غیرطبیعی است که معمولاً مشکلات زیادی از جمله احراف مچ پا، درد زانو، درد کمر و پاهای ضربدری را به وجود می­آورد.

 

شخصی که دارای کف پای صاف است، در انتقال وزن خود به زمین، مشکل دارد . عوارض کف پای صاف هم به همین علت ایجاد می­شوند. این عوارض در موارد خفیف به تدریج ظاهر می­گرددند. بنابراین کف پای صاف نیاز به رسیدگی پزشکی و درمان توسط متخصص ارتوپد را دارد. علل مختلفی می‌توانند باعث صاف شدن کف پا شوند.

 

گاهی به‌طور ارثی کف پا صاف است. گاهی هم کف پای صاف، درنتیجه استفاده از کفش‌های نامناسب یا بروز آسیب‌دیدگی‌ها پدید می­آید. این عارضه به روش‌های مختلفی درمان می‌شود که ساده‌ترین و راحت‌ترین آن‌ها را می­توان استفاده از کفش مناسب دانست. در این مقاله با این عارضه، کفش مناسب برای کف پای صاف و همچنین مراقبت­های لازم از آن، آشنا می­شویم.

کفش مناسب برای کف پای صاف

 

کفش مناسب برای کف پای صاف چیست؟

 

عوامل مختلفی وجود دارند که یک کفش را برای کف پای صاف مناسب می­کنند. یکی از نگرانی‌های اکثر افرادی که مبتلا به این مشکل هستند، این است که تصور می­شود کفش‌های طبی و کفش مناسب برای کف پای صاف شکل و ظاهر مناسبی ندارند؛ درحالی‌که این‌طور نیست. قرار نیست مانند کسانی که دچار شکستگی یا دررفتگی استخوان‌های پا شده‌اند کفش‌های ارتوپدی به پا کنید.

 

کفش‌ مناسب برای کف پای صاف در طرح‌های متنوعی همچون سایر کفش‌های معمولی تولید می­شوند و ازنظر مدرن بودن کاملاً همگام با کفش‌های معمولی هستند. تفاوتی که این کفش‌ها با سایر کفش‌ دارند در این است که تحت نظر کارشناسان ارتوپد ساخته شده و به خوبی با ساختار کف پا هماهنگ شده و از آسیب‌های ناشی از کف پای صاف مانند کمردرد و پادرد جلوگیری می‌کنند.

 

درواقع این کفش‌های طبی باهدف تقسیم نیروی وزن، اصلاح حرکت‌های پا و کمک به حرکت طراحی می‌شوند. توجه کنید که استفاده از یک کفش خوب یا کفی مناسب اگرچه تا حد زیادی به کاهش صافی کف پا کمک می­کند اما به معنای درمان کامل صافی نیست.

 

چه نکاتی در خرید کفش مناسب برای کف پای صاف باید در نظر گرفته شود؟

برای خرید کفش مناسب برای کف پای صاف باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • از خرید کفش‌های تنگ بپرهیزید. حتی اگر پای شما سالم باشد، پوشیدن کفش تنگ می­تواند هزاران ایراد در آن ایجاد کند. پس طبیعتاً وقتی دچار چنین مشکلی هستید بهتر است کفش را با سایز مناسب خریداری کنید.

  • می‌توانید با جوراب‌های معمول خود به خرید کفش بروید تا در انتخاب سایز آن دچار مشکل نشوید.

  • بهتر است حواستان باشد که در قسمت جلویی و میانی کفش فضایی کافی به‌اندازه تکان دادن انگشت‌هایتان وجود داشته باشد و از این نظر منعطف باشد.

  • کفش باید ازنظر قوس کف پا استاندارد باشد تا وقتی پا در آن قرار می‌گیرد، به حالت درستی اصلاح شود و فرم استانداردی در آن ایجاد گردد.

  • فردی که مبتلا به صافی کف پاست نباید از کفش‌های نوک ‌تیز و تنگ یا کفش‌های پاشنه‌دار استفاده کند. این کفش‌ها نمی‌توانند فشار روی پا را کاهش دهند و ممکن است وضعیت پا را بدتر کنند.

  • ازآنجایی‌که گاهی یک ‌پا دچار صافی در کف می­باشد، بهتر است به راحتی هر دو پا دقت شود. ممکن است به دلیل تفاوت در اندازه دوپا، استفاده از یک جفت کفش برای هردوپا مناسب نباشد.

  • کفش‌ مناسب برای کف پای صاف خصوصاً برای زنان، لازم است تا حدی پهن باشند.

 

کف پای صاف چیست؟

 

در حالت عادی کف پای انسان دارای کمی قوس است‌. بعضاً پیش می‌آید که برخی افراد این قوس و فرورفتگی را ندارند و کف پای آن‌ها کاملاً صاف می­باشد. این عارضه یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سرتاسر جهان است که حدود ۳۰ درصد مردم جهان را درگیر کرده است. در اکثر افراد مبتلا، هر دو پا باهم دچار صافی کف پا می‌شوند، اما احتمال اینکه یک‌پا صاف و کف پای دیگر قوس داشته باشد نیز وجود دارد.

 

صافی کف پا عوارض زیادی را به همراه خواهد داشت. چنانچه شدت این اختلال بیومکانیکی زیاد باشد، عوارض زودتر خود را نشان می­دهند. در موارد خفیف­تر، عوارض به‌مرور زمان ظاهر می­شوند. برخی از این عوارض عبارت‌اند از:

  • آرتروز زودرس

  • انحرافات محوری

  • انحراف مچ پا

  • کمردرد

  • تغییر انتشار عادی وزن بدن به پاها و زمین

  • انحراف لگن

  • زانودرد

  • ضربدری شدن پاها

هریک از مشکلات گفته شده که برآمده از صافی کف پا هستند، می­توانند بسیار آزاردهنده باشند. بنابراین در صورت داشتن کف پای صاف، حتماً به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

 

چه عواملی باعث ایجاد صافی کف پا می‌شوند؟

کف پای صاف مشکلی است که به استخوان‌ها و بافت­های پایین ساق پا برمی‌گردد. اکثراً نوزادان و کودکان به‌طور طبیعی این مشکل رادارند و جای نگرانی نیست. به‌ندرت پیش می‌آید که کف پای صاف نوزاد برای او دردسر ایجاد کند. اگر با افزایش سن این صافی از بین نرود یا در بزرگ‌سالی ایجادشده و با علائم دردناک همراه باشد، ممکن‌ است خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک‌تر وجود داشته باشد و باید توسط ارتوپد بررسی شود.

 

درمجموع شرایط مختلفی می‌تواند باعث بروز صافی کف پا شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ژنتیک

  • پیری

  • چاقی

  • آرتروز

  • آسیب‌دیدگی

مواردی مانند بارداری، دیستروفی عضلانی، بارداری و فلج مغزی نیز احتمال ابتلا را افزایش می‌دهند.

 

چگونه کف پای صاف را تشخیص دهیم؟

تشخیص وجود این عارضه به‌راحتی امکان‌پذیر است. اگر مبتلابه کف پای صاف باشید، درصورتی‌که پای خود را روی زمین بگذارید تمام نقاط کف پا به زمین می‌چسبند. اما در حالت طبیعی وسط کف پا قوسی وجود دارد که وسط کف پا را از زمین فاصله می‌دهد.

 

می‌توانید آزمایشی ساده انجام دهید. کف پای خود را کاملاً خیس کنید. سپس بر روی یک کاغذ بزرگ قدم بگذارید تا رد خیسی پای شما کاملاً بر روی کاغذ ایجاد شود. اگر نقش کف پا به‌طور کامل بر روی کاغذ ماند شما دچار صافی کف پا هستید. این آزمایش را برای هردوپا انجام دهید.

 

البته موارد گفته‌شده چندان دقیق نیستند. تشخیص درست و اصولی شکل کف پا، برعهده یک پزشک متخصص ارتوپد است. پزشک به کمک اسکن کف پا و چشم­های باتجربه خود، تشخیص قطعی را اعلام می‌کند و سپس به درمان یا کنترل این عارضه می­پردازد.

 

علائم کف پای صاف

گاهی نشانه­های صافی کف پا به‌مرور بروز می­کنند و در درازمدت سبب آسیب می­شوند. اما گاهی هم نشانه‌ها به‌سرعت خود را نمایان کرده و فرد را آزار می­دهند. موارد زیر برخی از این نشانه­ها می­باشند:

  • درد در پا

  • احساس سفتی کف پا

  • ضعف یا احساس سستی در پا

  • مشکل در تعادل

  • مشکل در راه رفتن

  • بی‌حسی پا

  • تمایل بیش‌ازحد پا به درون

 

کودکان زیر چهار سال نیز به‌طور طبیعی کف پای صافی دارند. پس از چهارسالگی، زمانی که غضروف­ها در حال تبدیل به استخوان هستند، قوس طبیعی پا ایجاد می­شود. اما این قوس در برخی از کودکان رشد نمی‌کند و کف پای آن­ها صاف می­ماند. با مشاهده نشانه­های زیر می­توانید متوجه شوید که کف پای کودکتان صاف است یا خیر:

 

  • کودک علاقه­ای به راه رفتن ندارد و مدام از شما می­خواهد که بغلش کنید.

  • در صورت راه رفتن خیلی زود خسته می­شود و بی­تابی می­کند.

  • معمولاً از درد پا شکایت دارد.

 

کودکان حتماً باید تست­های غربالگری پوسچرال را بگذرانند. یکی از این تست­ها، تست کف پای صاف است. حتماً فرزندتان را برای این تست­ها به مراکز درمانی معتبر و نزد پزشکان متخصص باتجربه ببرید. اگر صافی کف پا در همان کودکی تشخیص داده شود، درمان آن آسان‌تر خواهد بود.

 

درمان کف پای صاف

اگر هیچ علائمی ندارید، احتمالاً صافی کف پای شما از نوع خفیف است. این نوع از صافی کف پا، علائم خود را دیر نشان می­دهد، اما عوارض آن سنگین می­باشد. چراکه بیومکانیک پا طی سالیان دراز دست‌خوش تغییرات اساسی شده است. بنابراین اگر دچار صافی کف پا هستید، باوجود علائم یا بدون آن­ها، نیازمند کمک­های پزشکی می­باشید.

 

شاید لازم باشد به فیزیوتراپیست هم مراجعه کنید که بستگی به نظر پزشک ارتوپد دارد. ازجمله درمان‌هایی که پزشک به شما توصیه می‌کند می‌توان به پوشیدن کفش مناسب برای کف پای صاف و استفاده از کفی، انجام تمرینات تسکین‌دهنده و.. اشاره کرد. معمولاً پزشکان کفی مناسب را مهم­تر از کفش مخصوص می‌دانند.

کفی­های آرک ساپورت که در بازار موجود هستند، می­توانند خیلی خوب از کف پا حمایت کنند و سبب توزیع نرمال وزن بر پا شوند. های­ تاپ شوزها­ (high top shoes ) هم کفش­ مناسب برای کف پای صاف می­باشند که سبب تثبیت مچ پا در جای خود و جلوگیری از انحراف آن می­شوند. این کفش­ها تا بالای مچ را می­پوشانند و آن را محکم و ثابت در جای خود نگه می­دارند.

 

زمانی که پزشک با تجویز کفش مناسب برای کف پای صاف، کفی مناسب و فیزیوتراپی، نتواند این عارضه را درمان یا کنترل کند، ممکن است ناچار به جراحی شود. جراحی از نادرترین درمان‌های صافی کف پاست و در صورتی لازم می‌شود که در استخوان‌ها، ماهیچه‌ها یا بافت­ها مشکل جدی‌ به وجود آمده باشد.

 

انواع صافی کف پا

صافی کف پا را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد که در ادامه به طور مختصر توضیح می‌دهیم:

کف پای صاف منعطف

این نوع کف پای صاف معمول‌ترین نوع آن است. این حالت از کودکی ایجاد شده و بدون درد و علائم دیگر است. اگر کف پای صاف از نوع انعطاف‌پذیر باشد، وقتی پا روی زمین قرار می‌گیرد کاملاً زمین را لمس می‌کند.

اختلال عملکرد  تاندون ران

در این دسته یکی از تاندون‌های پا که ساق پا را به مچ متصل کرده، آسیب‌دیده و متورم می‌شود. این نوع از کف پای صاف در بزرگ‌سالی و در اثر ضربه‌های آسیب‌زا به وجود می‌آید.

تاندون آشیل تنگ

تاندونی که پاشنه را به ساق پا متصل می‌کند تاندون آشیل نام دارد. اگر این تاندون دچار تنگی باشد، باعث می‌شود هنگام فعالیت‌های حرکتی احساس درد داشته باشید و صاف شدن کف پا به مرور اتفاق بیفتد.

 

چه زمانی لازم است به پزشک مراجعه کرد؟

با ظاهر شدن علائم زیر باید به پزشک مراجعه کنید تا درمان انجام شود و از بروز بیماری‌ها و مشکلات خطرناک‌تر جلوگیری شود:

  • اگر معمولاً در کف پاهایتان درد دارید.

  • درصورتی‌که راه رفتن یا دویدن برایتان دشوار است.

  • گر پای شما منعطف نیست و نمی‌توانید آن را خم‌ کنید.

 

استفاده از کفی طبی برای درمان کف پای صاف

علاوه بر کفش‌ مناسب برای کف پای صاف استفاده از کفی­های طبی در داخل کفش‌ها نیز می­تواند در بهبود کوتاه‌مدت این مشکل تأثیرگذار باشد. این کفی­ها به‌راحتی و بدون نسخه یافت می‌شوند. کفی­ها حجم‌های مختلفی دارند و بسته به نوع کفش استفاده می­شوند.

 

جمع‌بندی

یکی از رایج‌ترین مشکلات پا، صاف بودن کف آن است. این عارضه در سرتاسر جهان بسیار معمول و طبیعی است. کف پای صاف یک اختلال بیومکانیکی است که می­تواند دیر یا زود مشکلاتی از جمله آرتروز زودرس، انحراف مچ پا، درد کمر و زانو را ایجاد کند. در کمتر مواردی این بیماری همراه با علائم است. اما حتی اگر علائمی هم نداشتید، برای پیش­گیری از عوارض احتمالی آینده، حتماً به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه کنید.

 

روش‌های درمان صافی کف پا با توجه به‌شدت صافی و علائم ایجادشده متفاوت می‌باشند. اما یکی از بهترین روش‌های بهبود، استفاده از کفش‌ مناسب برای کف پای صاف است. این کفش‌ها باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند که در این مقاله آن‌ها را توضیح دادیم.