گرفتگی عضلات پشت کتف

گرفتگی عضلات پشت کتف حسی آزاردهنده است که افراد مبتلا را از انجام فعالیت های روزانه باز میدارد و خسته کننده است. علت این درد از دلایل ساده ای همچون خستگی تا دیسک های شدید گردنی متغییر است.

از این رو ضروریست برای تشخیص سریع و به موقع علت اسپاسم عضلات پشت کتف به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید تا از پیشرفت علت عارضه جلوگیری کنید.ما در این مقاله به بررسی 7 علت گرفتگی عضلات پشت کتف میپردازیم.  

 

 

گرفتگی عضلات پشت کتف

 

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی ،  انواع تست های تشخیصی و درمان عضلات پشت کتف و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است. به منظور دریافت نوبت کلیک کنید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام،اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.  

 

7 دلیل گرفتگی عضلات پشت کتف

داشتن گرفتگی عضلات پشت کتف – استخوان مثلثی شکل که پشت شانه شما را تشکیل می دهد – ممکن است حرکات بازو را محدود کرده و در فعالیت های روزمره تداخل ایجاد کند. در زیر به برخی از دلایل احتمالی این درد میپردازیم.  

 

  1. وضعیت بد بدن

نشستن طولانی مدت با وضعیت بد ممکن است ستون فقرات شما را دچار تغییرات ساختاری کند که در نهایت باعث گرفتگی عضلات پشت کتف شود. قوز كردن پشت ، كج كردن سر به سمت پایین ، یا نشستن به یك طرف – مثلاً هنگام كار پشت میز یا مطالعه از تلفن همراه – می تواند عضلات شما را ضعیف كرده و به دیسک نخاع ، عضلات و رباط ها فشار وارد كند. این عدم تعادل معمول می تواند به درد قسمت فوقانی کمر کمک کند.

 

  1. تکنیک نامناسب لیفتینگ

بالا بردن وزنه بالای سر بدون تکنیک مناسب می تواند قسمت فوقانی کمر و شانه های شما را در معرض آسیب قرار دهد. اگر جسمی را که بیش از حد سنگین است بلند کنید و یا جسمی را در حالتی که ستون فقرات نامرتب است نگه داشته باشید ، می تواند فشار ناخواسته ای به قسمت فوقانی کمر شما وارد کند.

بالابردن اشیا بیش از حد سنگین می توانند عضلات یا رباط ها را از بین ببرند و یا به مفصل شانه یا ستون فقرات را صدمه بزنند ، که می تواند اسپاسم عضلات پشت کتف را نشان دهد.  

 

  1. استفاده بیش از حد

رنگ آمیزی سقف ، جابجایی اثاثیه و یا هرگونه استفاده بیش از حد از جمله مواردی است که می تواند منجر به عملگرد بیش از حد قسمت بالایی کمر و شانه های شما شود. استفاده بیش از حد ممکن است منجر به کشیدگی عضلات و رگ به رگ شدن رباط شود ، که می تواند باعث درد در قسمت فوقانی پشت ، مانند بین تیغه شانه و ستون فقرات شما و اسپاسم عضلات پشت کتف شود.

 

  مثالی دیگر ، بورسیت کتف ، که به آن سندرم کتف کوبنده نیز گفته می شود ، که در آن بورس بین تیغه شانه (کتف) و ستون فقرات بر اثر استفاده بیش از حد یا آسیب ملتهب و دردناک می شود.برای درمان این علت اسپاسم عضلات پشت کتف باید تحت نظر متخصص ارتوپدی قرار بگیرید.  

 

  1. فتق دیسک گردنی

فتق دیسک در ستون فقرات گردنی (گردن) هنگامی اتفاق می افتد که لایه خارجی دیسک (آنولوس فیبروسوس) پاره شود و لایه داخلی (هسته پالپوسوس) شروع به نشت به سمت خارج کند.  

فتق دیسک می تواند باعث درد شود و ممکن است ریشه عصبی مجاور را ملتهب کند که درد را به سمت شانه ، بازو و / یا دست منتقل می کند و باعث گرفتگی عضلات پشت کتف. میشود. فتق دیسک در ستون فقرات گردنی تحتانی به احتمال زیاد باعث درد در ناحیه تیغه شانه یا نزدیک آن می شود.برای درمان و بهبود دیسک بیرون زده باید در اسرع وقت و برای جلوگیری از پارگی آن به پزشک ارتوپدی مراجعه نمایید.  

 

  1. دنده دررفته

اگرچه این شایعیت کمتری دارد ، اما ممکن است یک دنده از جای خود خارج شود یا پس از کشیدگی مکرر یا دستیابی به کالای بالای سر ، از خط خارج شود. درد شدید در نزدیکی تیغه شانه شما می تواند ناشی از این فعالیت باشد و گاهی ممکن است نفس عمیق کشیدن را دشوار کند.  

 

  1. بیماری قلب

برخی از بیماری های قلبی می توانند به صورت درد در منطقه تیغه شانه ظاهر شوند. به عنوان مثال ، کالبد شکافی آئورت یک وضعیت جدی و تهدید کننده زندگی است که وقتی بزرگترین شریان قلب دچار پارگی می شود و ممکن است باعث درد شدیدی شود که می تواند زیر تیغه شانه یا نزدیک آن حرکت کند.   برای درمان و بهبود این شرایط میبایست تحت نظر متخصص قلب و عروق قرار بگیرید.در این حالت گرفتگی عضلات پشت کتف ممکن است همراه با درد قفسه سینه رخ دهد.  

 

  1. شکستگی فشاری

شکستگی فشاری هنگامی است که استخوان مهره ای (به طور معمول در قسمت فوقانی کمر شما) ضعیف شده و فشرده می شود و باعث کمردرد می شود.شکستگی های فشاری معمولاً به دلیل پوکی استخوان در افراد مسن ایجاد می شوند. این 7 علت گرفتگی عضلات پشت کتف از دلایل احتمالی درد زیر تیغه شانه شما است. اما ما امیدوارم که یک نقطه شروع مفید برای مراجعه شما به متخصص ارتوپدی و تسکین درد شما باشد.  

 

 

برای درمان گرفتگی عضلات پشت کتف به چه متخصصی و چه زمانی باید مراجعه کرد؟

 

  هرگونه درد کمر یا شانه و اسپاسم عضلات پشت کتف که چند هفته طول بکشد یا در فعالیت های روزمره اختلال ایجاد کند ، باید توسط پزشک ارتوپدی ارزیابی شود. اگر درد شما شدید است یا با سایر علائم هشداردهنده مانند – مانند سردرد ، سوزن سوزن شدن ، ضعف یا حالت تهوع –  همراه است فوراً باید برای تسکین درد و تشخیص دقیق علت به متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.  

 

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی ،  انواع تست های تشخیصی و درمان عضلات پشت کتف و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است. به منظور دریافت نوبت کلیک کنید.  

 

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام،اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.