درد لگن نشانه چیست؟

درد لگن مشکل شایع است که اکثرا در بین زنان و گاهی بین مردان رخ می دهد. این نوع درد به صورت کوتاه مدت و مقطعی و یا طولانی مدت در ناحیه زیر شکم و لگن بانوان ایجاد شده و تشخیص علت درد لگن به راحتی مشخص نیست.

 

این درد می تواند به دلیل سیاه شدگی استخوان لگن یا سیاتیک کمری ایجاد شود که تاخیر در درمان آن عوارض شدیدی مثل نیاز به تعویض مفصل و پلاتین گذاری کمری شود. بنابراین برای اینکه بدانید درد لگن نشانه چیست و برای تشخیص دقیق علت این مشکل،نیاز به انجام تست های تشخیصی می باشد تا پزشک بتواند به صورت دقیق مشکلات شما را تشخیص دهد.

 

توجه کنید، گاهی اوقات ممکن است درد لگن نشانه بیماری خطرناکی باشد که اگر سریعا به پزشک مراجعه نکنید، در طولانی مدت نتایج جبران ناپذیری داشته باشد.

 

 

درد لگن نشانه چیست؟

 

 

دقت کنید که گاهی اوقات این درد می تواند ناشی از درد استخوان لگن باشد که در این شرایط لازم است سریعا به متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا علت این درد با دیگر مشکلات ذکر شده اشتباه نشود. بنابراین تا انتهای این مطلب همراه کلینیک تخصصی فوق تخصصی ارتوپدی دکتر میر همراه باشید تا نشانه ها و دلایل درد لگن را از زبان بهترین متخصص ارتوپد بشنوید.

 

آنچه در این مقاله می خوانید :

 

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی ،  انواع تست های تشخیصی و درمان عضلات پشت کتف و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است. به منظور دریافت نوبت کلیک کنید.

 

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام،اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

 

درد لگن نشانه چیست؟

درد لگن ممکن است نشانه وجود مشکلی در دستگاه ادراری ، اندام های تولید مثل یا دستگاه گوارش باشد که زنان و مردان هردو ممکن است به این مشکل دچار شوند.

 

علاوه بر این ، درد لگن می تواند در اثر آسیب به استخوان لگن ایجاد شود و با مشکلات دیگر اشتباه گرفته شود. بنابراین در این مقاله به بررسی دلایل مختلف درد لگن در زنان و مردان می پردازیم. برخی از علل درد لگن – از جمله قاعدگی در زنان – طبیعی است و نیازی به نگرانی نیست.

 

برخی دیگر آنقدر جدی هستند که نیاز به مراجعه به پزشک دارند. بنابراین در ادامه لازم است درمورد درد لگن و علت آن اطلاعات بیشتری کسب کنید و اگر این نشانه ها را داشتید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص درد لگن

درد لگن، عارضه ای که ممکن است برای هر فردی در هر سنی رخ دهد. در صورت مشاهده علائم و احساس درد در ناحیه لگن حتما به پزشک ارتوپد مراجعه کنید.

پزشک ارتوپد با معاینه و پرسیدن سوالات در مورد فعالیت هایی که باعث تشدید درد لگن شده است خواهد پرسید. درد در برخی از فعالیت ها، مانند خم کردن ران پا برای بالا پایین رفتن از پله ها، هنگام پوشیدن جوراب و … این نوع نشانه ها مربوط به مشکلات مفصل ران پا است. دکتر ارتوپد با اطلاعات کسب شده برای فرد برنامه درمانی مخصوص به شرایط بیمار را ارائه می دهد اما در برخی افراد ممکن است احتیاج به آزمایشات باشد.

آزمایش برای تشخیص درد لگن

برخی آزمایش ها توسط دکتر ارتوپد برای تشخیص علت درد لگن و همچنین درد لگن نشانه چیست؟ تجويز می شود. این آزمایشات عبارت اند از:

• عکس برداری با اشعه ی ایکس

• اسکن ام آر ای

• سی تی اسکن

• آزمایش خون

ممکن است دکتر احتمال دهد درد لگن به دلیل عفونت، آرتریت و روماتوئید به وجود آمده هست.

درد لگن نشانه چیست؟ – دیسک کمر

عوارض مرتبط با ستون فقرات می تواند منجر به احساس درد و تیرکشیدن پاهای شما شود. برای مثال عوارضی مثل فتق دیسک کمر، تنگی کانال نخاعی و دیگر عوارض که منجر به درد کمر و گرفتگی رگ سیاتیک می تواند باعث درد لگن شود.

 

درد لگن نشانه چیست؟ – سیاه شدگی مفصل ران

این مشکل به دلیل مرگ سلولی ساختارهای استخوانی در طی قطع روند خونرسانی به استخوان ها اتفاق می افتد. از مهم ترین علائم این مشکل، درد در ناحیه لگن می باشد.

 

درد لگن نشانه چیست؟ – آرتروز

شایع ترین علت درد لگن، مربوط به آرتروز می باشد . به خصوص  ابتلا به استئوآرتریت که نوعی آرتروز فرسایشی بوده  و با بالارفتن سن افزایش می یابد.

 

درد لگن نشانه چیست؟ – سیاتیک

سیاتیک نیز می تواند منجر به درد در قسمت پشتی استخوان لگن شود. البته این درد ممکن است از ناحیه پشتی کمر شروع شده و از ناحیه پشت به پاهای شما نیز انتشار یابد.

 

درد لگن نشانه چیست؟ – شکستگی های استخوان لگن

این نوع شکستگی ها به خصوص در میان افراد مسن شایع است که می تواند به دلیل کمبود تراکم بافت در استخوان ها صورت گیرد.

 

درد لگن نشانه چیست؟ – عفونت دستگاه ادراری (UTI)

UTI نوعی عفونت باکتریایی است که در جایی در دستگاه ادراری شما قرار دارد. این شامل مجرای ادرار ، مثانه و کلیه ها می باشد. عفونت ادراری خصوصاً در زنان بسیار شایع است. حدود 40 تا 60 درصد زنان در طول زندگی خود ، اغلب در مثانه ، دچار عفونت ادراری می شوند.

 

به طور معمول در اثر مشکل عفونت مجاری ادراری ممکن است دچار درد لگن شوید. درد معمولاً در وسط لگن و در ناحیه اطراف استخوان شرمگاهی است. علائم دیگر عبارتند از: نیاز فوری به ادرار کردن سوزش یا درد هنگام ادرار کردن ادرار  خونی یا با بوی شدید درد پهلو و کمر (اگر عفونت در کلیه شما باشد) تب

 

درد لگن نشانه چیست؟ – عفونتهای مقاربتی (STIs)

سوزاک و کلامیدیا عفونت های باکتریایی هستند که از طریق فعالیت جنسی منتقل می شوند. سالانه حدود 820،000 نفر به سوزاک مبتلا می شوند. کلامیدیا نزدیک به 3 میلیون نفر را مبتلا می کند. بیشتر موارد این STI افراد 15 تا 24 ساله را درگیر می کند. در بسیاری از موارد ، سوزاک و کلامیدیا علائمی ایجاد نمی کنند و بانوان ممکن است از ناحیه لگن درد داشته باشند – به خصوص هنگام ادرار کردن یا دفع مدفوع. در مردان ، این درد می تواند در بیضه ها احساس شود.

 

علائم دیگر سوزاک عبارتند از: ترشحات غیر طبیعی واژن (در زنان) خونریزی بین دوره ها (در زنان) ترشح ، درد یا خونریزی از راست روده علائم دیگر کلامیدیا عبارتند از: ترشح از واژن یا آلت تناسلی مرد چرک در ادرار ادرار بیشتر از حد معمول درد یا سوزش هنگام ادرار کردن درد در هنگام رابطه جنسی حساسیت و تورم بیضه ها (در مردان) ترشح ، درد یا خونریزی از راست روده

 

درد لگن نشانه چیست؟ – آپاندیسیت

آپاندیس یک لوله نازک است که به روده بزرگ شما متصل است. در آپاندیسیت ، آپاندیس متورم می شود. این وضعیت بیش از 5 درصد افراد را درگیر می کند. بیشتر افرادی که دچار آپاندیسیت می شوند در سنین نوجوانی یا 20 سالگی هستند. درد آپاندیسیت به طور ناگهانی شروع می شود و می تواند شدید باشد.

 

مرکز این درد معمولاً در قسمت پایین سمت راست شکم شما قرار دارد ویا این درد می تواند از اطراف ناف شما شروع شده و به سمت پایین شکم شما منتقل شود و وقتی نفس عمیق می کشید ، سرفه می کنید یا عطسه می کنید ، بدتر می شود. علائم دیگر عبارتند از: حالت تهوع استفراغ کاهش اشتها تب درجه پایین یبوست یا اسهال تورم شکم

 

درد لگن نشانه چیست؟ – سنگ کلیه یا عفونت

درد لگن نشانه چیست؟

 

 

سنگ کلیه وقتی تشکیل می شود که مواد معدنی مانند کلسیم یا اسید اوریک در ادرار شما جمع شده و سنگ های سخت ایجاد می کنند. سنگ کلیه معمولاً در مردان بیشتر از زنان است.

 

اکثر سنگ های کلیه تا زمانی که شروع به حرکت از طریق حالب نکنند (لوله های کوچکی که ادرار را از کلیه ها به مثانه منتقل می کنند) علائم ایجاد نمی کنند. از آنجا که لوله ها کوچک و غیر قابل انعطاف هستند ، نمی توانند برای جابجایی سنگ کشش داشته باشند و این باعث درد می شود.

 

ثانیاً ، لوله ها با فشار دادن سنگ روی سنگ واکنش نشان می دهند و این باعث ایجاد اسپاسم دردناک می شود. سوم ، اگر سنگ جریان ادرار را مسدود کند ، می تواند به داخل کلیه برگردد و باعث فشار و درد شود که این درد می تواند شدید باشد. درد معمولاً از ناحیه پهلو و کمر شما شروع می شود ، اما می تواند به ناحیه تحتانی شکم و کشاله ران منتقل شود و هنگام ادرار کردن نیز می توانید درد داشته باشید.

 

 

درد سنگ کلیه به صورت موجی ایجاد می شود که شدت آن بیشتر می شود و سپس محو می شود. در صورت ورود باکتری به کلیه ها ، ممکن است عفونت کلیه ایجاد شود. این امر همچنین می تواند باعث درد در کمر ، پهلو ، پایین شکم و کشاله ران شما شود.

 

بعضی اوقات افراد مبتلا به سنگ کلیه به عفونت کلیه نیز مبتلا می شوند. علائم دیگر سنگ کلیه یا عفونت عبارتند از: خون در ادرار ، که ممکن است صورتی ، قرمز یا قهوه ای باشد ادرار با بوی بد تکرر ادرار نیاز فوری به ادرار کردن سوزش یا درد هنگام ادرار کردن حالت تهوع استفراغ تب لرز

 

درد لگن نشانه چیست؟ –  سیستیت

سیستیت التهاب مثانه است که معمولاً در اثر عفونت دستگاه ادراری ایجاد می شود و باعث درد یا فشار در لگن و شکم پایین می شود. علائم دیگر عبارتند از: تمایل شدید به ادرار کردن سوزش یا درد هنگام ادرار کردن خون در ادرار ادرار با بوی تند تب درجه پایین

 

درد لگن نشانه چیست؟ – سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

IBS بیماری است که به اختلالات معده ای و روده ای اشاره دارد و موجب دردهای شکمی و نفخ می شود. درد و مشکلات شکمی IBS معمولاً در هنگام دفع مدفوع بهبود می یابد. سایر علائم IBS عبارتند از: نفخ شکم اسهال یبوست مخاط در مدفوع

 

درد لگن نشانه چیست؟ –  به دام افتادن عصب پودندال

عصب پودندال به اندام تناسلی ، مقعد و مجرای ادرار احساس می دهد. آسیب ، جراحی یا رشد می تواند باعث فشار بر این عصب در ناحیه لگن شود. به دام افتادن عصب پودندال باعث درد عصبی می شود.

 

این احساس یک شوک الکتریکی یا درد عمیق در اندام تناسلی ، ناحیه بین دستگاه تناسلی و راست روده و اطراف رکتوم است. این درد هنگام نشستن بدتر می شود ، و هنگام ایستادن یا دراز کشیدن بهبود می یابد. علائم دیگر عبارتند از: مشکل در شروع جریان ادرار نیاز مکرر یا فوری به ادرار یبوست حرکات روده ای دردناک بی حسی آلت تناسلی و کیسه بیضه (در مردان) یا ولو (در زنان) مشکل در نعوظ (در مردان)

 

درد لگن نشانه چیست؟ –  چسبندگی

چسبندگی نوارهایی از بافت اسکار مانند است که باعث می شود اندام ها و بافت های شکم شما به هم بچسبند. بعد از جراحی شکم ممکن است چسبندگی پیدا کنید. حدود 93 درصد افرادی که تحت عمل جراحی شکم قرار می گیرند ، پس از آن دچار چسبندگی می شوند. چسبندگی همیشه علائم ایجاد نمی کند.

 

یکی از علائم شایع ابتلا به این مشکل ، شکم درد است. چسبندگی معمولاً مشکلی ایجاد نمی کند ، اگر روده ها به هم چسبیده و مسدود شوند ، ممکن است درد شدید شکم یا علائمی از این دست داشته باشید: حالت تهوع استفراغ شکم متورم یبوست بنابراین در صورت بروز این علائم بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

 

مشکلاتی که فقط زنان را تحت تأثیر قرار می دهد

برخی از دلایل درد لگن فقط زنان را درگیر می کند. گرفتگی عضلات معمولاً خفیف است اما گاهی ممکن است دردناک باشد. به قاعدگی های دردناک دیسمنوره گفته می شود. حدود 10 درصد از زنان به اندازه ای درد دارند که زندگی روزمره آنها مختل می شود.

 

همراه با گرفتگی ، قبل یا در طول دوره قاعدگی ممکن است علائمی مانند این موارد  داشته باشید: سینه های دردناک نفخ شکم تغییرات خلق و خوی هوس های غذایی تحریک پذیری خستگی حالت تهوع استفراغ اسهال سردرد

 

درد لگن نشانه چیست؟ – حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج رحمی زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده در خارج از رحم – معمولاً در لوله های رحمی رشد کند. با رشد تخمک ، می تواند باعث ترکیدن لوله رحمی شود که می تواند زندگی را تهدید کند.

 

درد ناشی از حاملگی خارج رحمی به سرعت بروز می کند و می تواند درد بسیار سوزنده ایجاد کند و ممکن است فقط در یک طرف لگن شما باشد. علائم دیگر عبارتند از: خونریزی واژینال بین پریود درد در کمر یا شانه ضعف سرگیجه در صورت بروز این علائم با متخصص زنان و زایمان تماس بگیرید. حاملگی خارج رحمی یک فوریت پزشکی است و در صورت پیگیری دیرهنگام، تهدید کننده زندگی است.

 

درد لگن نشانه چیست؟ – سقط جنین

سقط جنین به از دست دادن کودک قبل از هفته 20 بارداری اشاره دارد. حدود 10 تا 15 درصد بارداری های شناخته شده منجر به سقط جنین می شود. حتی بیشتر زنان قبل از اینکه بفهمند باردار هستند سقط می کنند.

 

گرفتگی یا درد شدید در شکم از علائم سقط جنین است. همچنین ممکن است لکه بینی یا خونریزی داشته باشید. بنابراین در صورت بروز این مشکلات لازم است سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

درد لگن نشانه چیست؟ – بیماری التهابی لگن (PID)

PID یک عفونت در دستگاه تولید مثل زنان است. این بیماری هنگامی شروع می شود که باکتری ها وارد واژن شده و به تخمدان ها ، لوله های رحمی یا سایر اندام های تولید مثل می روند. درد ناشی از PID در قسمت تحتانی شکم است و می تواند احساس درد ایجاد کند.

علائم دیگر عبارتند از: ترشحات واژن خونریزی غیر طبیعی واژن تب درد در هنگام رابطه جنسی ادرار دردناک نیاز مکرر به ادرار در صورت بروز این علائم لازم است سریعا به پزشک مراجعه کنید تا با استفاده از تست های تشخیصی مشکل شما دقیقا مشخص شده و به متخصص مورد نظر برای درمان سریع و مناسب ارجاع داده شوید.

درد لگن نشانه چیست؟ –  فیبروم رحم

فیبروم رحم ، رشد در دیواره رحم است. اندازه فیبروم ها می تواند از دانه های ریز گرفته تا توده های بزرگی باشد که باعث رشد شکم شما می شوند. غالباً ، فیبروم ها هیچ علائمی ایجاد نمی کنند. فیبروم های بزرگتر ممکن است باعث فشار یا درد در لگن شوند. علائم دیگر عبارتند از: خونریزی شدید در دوره های قاعدگی دوره هایی که بیش از یک هفته طول می کشد احساس پری یا تورم در پایین شکم كمر درد نیاز مکرر به ادرار درد در هنگام رابطه جنسی یبوست

 

درد لگن نشانه چیست؟ – آندومتریوز

در آندومتریوز ، بافتی که به طور معمول رحم شما را می پوشاند ، در قسمت های دیگر لگن رشد می کند. هر ماه ، این بافت ضخیم شده و سعی در ریزش دارد ، مانند آنچه در داخل رحم انجام می شود. اما بافت خارج از رحم شما جایی ندارد و باعث درد و سایر علائم می شود.

 

بیش از 11 درصد زنان در سنین 15 تا 44 سال به آندومتریوز مبتلا می شوند. این بیماری بیشتر در زنانی که 30 تا 40 ساله هستند وجود دارد. آندومتریوز قبل و در طول دوره قاعدگی باعث درد لگن می شود که این درد می تواند شدید باشد. همچنین ممکن است هنگام ادرار یا رابطه جنسی درد داشته باشید. علائم دیگر عبارتند از: خونریزی شدید خستگی اسهال یبوست حالت تهوع

 

درد لگن نشانه چیست؟ – سندرم احتقان لگن (PCS)

در PCS ، واریس در اطراف تخمدان شما ایجاد می شود. این رگهای ضخیم و رگی مانند رگهای واریسی است که در پاها ایجاد می شود و دریچه هایی که به طور معمول جریان خون را در مسیر درست از طریق رگ ها حفظ می کنند دیگر کار نمی کنند و این باعث می شود که خون در رگ های شما گیر کرده و متورم شود.

 

مردان همچنین ممکن است در لگن خود دچار واریس شوند ، اما این وضعیت در زنان بسیار بیشتر است. درد لگن علامت اصلی PCS است. این درد می تواند کسل کننده یا دردناک باشد و در طول روز اغلب بدتر می شود ، به خصوص اگر زیاد نشسته اید یا ایستاده اید. علائم دیگر عبارتند از: اسهال یبوست رگهای واریسی ران مشکل در کنترل ادرار

 

درد لگن نشانه چیست؟ – افتادگی اندام لگن

اندام های لگن زن به لطف عضلات و سایر بافت هایی که از آن محافظت می کند در جای خود باقی مانده است . به دلیل زایمان و افزایش سن ، این عضلات می توانند ضعیف شده و  مثانه ، رحم و راست روده به سمت پایین افتادگی داشته باشند.

افتادگی لگن می تواند زنان در هر سنی را تحت تأثیر قرار دهد ، اما بیشتر در زنان مسن دیده می شود. این وضعیت می تواند باعث ایجاد احساس فشار یا سنگینی در لگن شود.

 

مشکلاتی که فقط مردان  را تحت تأثیر قرار می دهد

چند بیماری که باعث درد لگن می شوند عمدتا مردان را نیز درگیر می کند.

 

درد لگن نشانه چیست؟ –  پروستاتیت باکتریایی

پروستاتیت به التهاب و تورم غده پروستات اشاره دارد. پروستاتیت باکتریایی عفونت غده ناشی از باکتری است. حداکثر یک چهارم مردان در برهه ای از زندگی به پروستاتیت مبتلا می شوند ، اما کمتر از 10 درصد آنها به پروستاتیت باکتریایی مبتلا می شوند.

 

همراه با درد لگن ، علائم می تواند شامل موارد زیر باشد: نیاز مکرر یا فوری به ادرار کردن ادرار دردناک ناتوانی در دفع ادرار تب لرز حالت تهوع استفراغ خستگی

 

درد لگن نشانه چیست؟ – سندرم درد مزمن لگن

مردانی که درد طولانی مدت لگن دارند بدون عفونت یا دلیل واضح دیگر ، ممکن است سندرم درد مزمن لگن داشته باشند. از هر 3 تا 6 درصد مردان، سندرم درد مزمن لگن دارند.

این شایعترین وضعیت سیستم ادراری در مردان زیر 50 سال است. در مردان مبتلا به این بیماری درد در آلت تناسلی ، بیضه ها ، ناحیه بین بیضه ها و راست روده  و پایین شکم وجود دارد. علائم دیگر عبارتند از: درد در هنگام ادرار و انزال جریان ادرار ضعیف افزایش نیاز به ادرار کردن درد عضله یا مفصل خستگی

 

درد لگن نشانه چیست؟ – تنگی مجرای ادرار

مجرای ادرار لوله ای است که ادرار از مثانه به خارج از بدن منتقل می شود. تنگی مجرای ادرار به باریک شدن یا انسداد مجرای ادرار ناشی از تورم ، آسیب دیدگی یا عفونت گفته می شود و انسداد جریان ادرار از آلت تناسلی را کند می کند.

 

علائم تنگی مجرای ادرار شامل درد در شکم است . از دیگر علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد: جریان آرام ادرار درد هنگام ادرار کردن خون در ادرار یا منی نشت ادرار تورم آلت تناسلی مرد از دست دادن کنترل مثانه

 

درد لگن نشانه چیست؟ – هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH)

BPH به بزرگ شدن غیر سرطانی غده پروستات اشاره دارد. این غده که به مایع منی اضافه می کند ، به طور معمول در ابتدا اندازه و شکل یک گردو را دارد و پروستات با افزایش سن به رشد خود ادامه می دهد.

 

وقتی پروستات رشد می کند ، به مجرای ادرار شما فشار می آورد بنابراین عضله مثانه برای دفع ادرار باید بیشتر کار کند. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد: نیاز فوری به ادرار کردن جریان ادرار ضعیف مشکل در شروع ادرار کردن

 

درد لگن نشانه چیست؟ – سندرم درد پس از وازکتومی

وازکتومی روشی است که مانع بارداری زن توسط مرد می شود. این جراحی لوله ای به نام Vas deferens را می برد ، بنابراین اسپرم دیگر نمی تواند به مایع منی برسد. حدود 1 تا 2 درصد از مردانی که وازکتومی می کنند بیش از 3 ماه پس از عمل در بیضه های خود درد دارند.

به این سندرم درد پس از وازکتومی گفته می شود. این امر می تواند در اثر آسیب به ساختارهای بیضه ، یا فشار بر اعصاب منطقه  باشد. این درد می تواند مداوم باشد ، یا بیاید و برود. برخی از مردان هنگام نعوظ ، رابطه جنسی یا انزال نیز درد دارند. برای برخی از مردان ، درد شدید و طاقت فرسا است.

شیوه های درمان درد لگن

برای درمان درد لگن درمان های بسیار زیادی وجود دارد، اما این شیوه ها به استخوان لگن و علت وجود آورنده درد بستگی دارد.

بهتر است برای انجام این شیوه ها با پزشک ارتوپد خود مشورت کنید.

دارو: داروهای بسیار متعددی برای درمان درد لگن ساخته شده است. شایع ترین این داروها مسکن های بدون آسپرین، داروهای خواب آور، داروهای زد التهاب و… برای مصرف دارو حتما با پزشک ارتوپد مشورت کنید تا بهترین دارو برای شما تجویز شود.

فیزیوتراپی: در واقع با مراجعه به فیزیوتراپیست

می توان عضلات لگن و دامنه حرکتی خود را تقویت کرد، افرادی که مبتلا به درد استخوان لگن هستند علاوه بر فیزیوتراپی باید دارو هم مصرف کنند. فیزیوتراپیست بسته به برنامه تمرینی فرد و قدرت بدنی فرد، کار خود را شروع می کند. علاوه بر تمریناتی که همراه با فیزیوتراپیست انجام می دهید، لازم است تمریناتی که در منزل فیزیوتراپیست مشخص می کند را هم انجام دهید.

سخن پایانی

درد موقت و خفیف لگن احتمالاً جای نگرانی ندارد. اما اگراین درد شدید است یا بیش از یک هفته ادامه دارد ، لازم است سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

در صورت تجربه موارد زیر باید سریعا به پزشک مراجعه کنید: خون در ادرار ادرار بدبو مشکل در ادرار کردن عدم توانایی در دفع مدفوع خونریزی بین دوره ها (در زنان) تب لرز بنابراین برای جلوگیری از پدید آمدن مشکلات جبران ناپذیر در اثر درد لگن، بهتر است به جای خود درمانی سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

گاهی اوقات درد لگن ممکن است به دلیل آسیب به استخوان لگن ایجاد شود که در این شرایط تنها یک متخصص ارتوپدی می تواند به شما کمک کند تا تشخیص و درمانی درست از مشکل شما صورت گیرد. کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی ،  انواع تست های تشخیصی و درمان عضلات پشت کتف و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.