cropped-7F1C28B2-9030-48F9-8365-478748A833D7-150x150

برای ورم بدن به چه دکتری مراجعه کنیم

برای ورم بدن به چه دکتری مراجعه کنیم اولین سوالی است که افراد مبتلا، با خود و یا دیگران مطرح می نمایند. التهاب ناشی از تجمع بیش از حد مایعات در بافت های مختلف بدن باعث ادم بدن یا ورم می شود. ادم می تواند هر قسمتی از بدن از جمله دست ها، بازوها و پاها را درگیر کند. حتی تورم بدن می تواند از عوارض دارو، بارداری یا بیماری زمینه ای مانند نارسایی احتقانی قلب، بیماری کلیوی یا سیروز باشد. کاهش میزان نمک در غذا ادم را تسکین می دهد، اما باید توجه داشت که این درمان قطعی نیست. در ادامه این مقاله به بررسی این مسئله می‌پردازیم که برای ورم پا به چه پزشکی مراجعه کنیم.

Varicose-veins-groin

بهتر است برای ورم بدن به چه دکتری مراجعه کنيم؟

ورم بدن می تواند نشانه بیماری های قلبی، کلیوی، اندام های داخلی، روماتیسم، بیماری های عروقی و غیره باشد. با توجه به علل مختلف و خوش خیم بودن بیشتر این ورم ها و در زمینه جراحی ارتوپدی، ابتدا مراجعه به کلینیک ارتوپدی گزینه بهتری است.

دارو براي ورم ناگهانی بدن

دیورتیک ها با افزایش دفع کلیوی آب و نمک اضافی، ورم بدن را کاهش می دهند. معروف ترین این داروها فوروزماید (لازیکس) و تیازیدها هستند. همچنین ممکن است برای استفاده از این داروها به نسخه پزشک نیاز داشته باشید.

درمان ورم کل بدن

درمان ورم کل بدن به علت آن بستگی دارد. ورم موقت بدن را اغلب می توان با کاهش مصرف نمک یا با نشستن و بالا نگه داشتن پاها بهبود بخشید. در زیر با نحوه درمان ورم کل بدن آشنا می شوید.

درمان ورم بدن در منزل

در زیر، به نحوه کاهش ورم بدن در خانه می پردازیم:

• از غذاهای سالم و متنوع استفاده کنید، اما از غذاهای بسته بندی شده و فرآوری شده که حاوی نمک زیادی هستند اجتناب کنید.
• ورزش کردن متوسط به جلوگیری از ورم ناشی از عدم ورزش کمک می کند
• از سیگار و الکل خودداری کنید
• پوشیدن جوراب ساق بلند
• انجام طب سوزنی یا ماساژ

درمان پزشکی ادم بدن چيست و برای ورم بدن به چه دکتری مراجعه کنيم

در هنگام رخ دادن ورم در بدن باید بدانیم که برای ورم بدن به چه دکتری مراجعه کنیم توصیه های پزشک برای شرایط یا موقعیت های مختلف عبارتند از:

• نارسایی قلبی: پزشک ممکن است دیورتیک ها را همراه با سایر داروهایی که عملکرد قلب را بهبود می بخشد تجویز کند.
• سیروز کبدی: علائم ممکن است با پرهیز از الکل، کاهش مصرف نمک و مصرف دیورتیک ها بهبود یابد.
• لنف ادم: دیورتیک ها به شروع زودرس ورم کمک می کنند. استفاده از جوراب واریس نیز می تواند کمک کننده باشد.

اگر ورم به طور ناگهانی بدتر و دردناک شد، همراه با درد قفسه سینه یا مشکل در تنفس، فوراً به پزشک مراجعه کنید. درد قفسه سینه و مشکل در تنفس ممکن است از علائم ادم ریوی باشد. ادم ریوی یک مشکل پزشکی جدی است که در آن فضاهای ریه پر از مایع می شود. همچنین اگر باردار هستید و به طور ناگهانی پاهایتان متورم شده است، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
در چنین شرایطی، حتماً با مراجعه به درمان پزشکی یا تلفن از درمان آنلاین پزشکی استفاده کنید. ممکن است پزشک از شما بخواهد که آزمایش ادرار و خون برای بررسی پره اکلامپسی انجام دهید. پره اکلامپسی بیماری است که باعث افزایش فشار خون و پروتئین در ادرار می شود. در صورت عدم درمان، این بیماری می تواند منجر به عوارض جدی شود.

پزشک متخصص برای ادم بدن، براي ورم بدن به چه دکتری مراجعه کنيم؟

اگر هر قسمت از بدن شما متورم است، به این معنی است که باید به آن قسمت توجه کنید. مطمئناً، پاها و مچ پاهای شما ممکن است بعد از یک روز راه رفتن و ایستادن دچار ورم شوند. اما اگر ورم بدن شما مداوم یا ثابت است، زمان مراجعه به پزشک ارتوپد فرا رسیده است. در چنین شرایطی باید بدانیم برای ورم بدن به چه دکتری مراجعه کنیم. چهار معیار مهم برای تعیین بهترین پزشک متخصص ورم بدن عبارتند از:

1. بررسی تخصص

با پرس و جو از دیگران، جستجو در شبکه های مجازی یا اینترنت، صحت پزشک متخصص ارتوپدی مورد نظر خود را بررسی کنید.

2. سنجش تجربه و مهارت

تجربه و مهارت متخصص ادم بدن را بررسی کنید، آن پزشک را به عنوان متخصص ورم بدن انتخاب و بهش مراجعه کنید.

3. تجهیزات پزشک و دانش به روز

تجهیزات پزشک و دانش به روز، دقت و سرعت فرآیند تشخیص و درمان ادم بدن را افزایش می دهد. بنابراین قبل از انتخاب پزشک متخصص، باید سطح تجهیزات و دانش پیشرفته او را بررسی کنید. و بدانیم که برای ورم بدن به چه دکتری مراجعه کنیم.

4. پرسش از رضایت بیماران تحت نظر

پرسیدن و درک رضایت بیماران تحت نظر، گزینه خوبی برای انتخاب بهترین پزشک برای ورم بدن است.

علت ورم ناگهانی کل بدن

علت ورم ناگهانی کل بدن می تواند ناشی از یکی از موارد زیر باشد:

• سیروز: ممکن است در نتیجه آسیب کبدی (سیروز) مایع در حفره شکم و پاها جمع شود.
• بیماری کلیوی: بیماری کلیوی به دلیل تجمع آب و سدیم اضافی در جریان خون می تواند باعث ورم کل بدن شود. ادم مرتبط با بیماری کلیوی معمولا در پاها و اطراف چشم ها ایجاد می شود.
• آسیب کلیه: آسیب به عروق خونی کوچک در کلیه می تواند منجر به سندرم نفروتیک شود. در سندرم نفروتیک، سطح پروتئین (آلبومین) در خون کاهش می یابد که می تواند باعث تجمع مایع و ورم کل بدن شود.
• ضعف یا آسیب به رگ های پا: در نارسایی مزمن وریدی، دریچه های یک طرفه وریدهای پا ضعیف یا آسیب می بینند. این شرایط باعث تجمع خون در رگ های پا و ایجاد ورم می شود. ورم ناگهانی پا همراه با درد در عضلات ساق پا می تواند ناشی از لخته شدن خون در یکی از وریدهای پا (ترومبوز ورید عمقی یا DVT) باشد.
• کمبود شدید و طولانی مدت پروتئین: کمبود شدید پروتئین در رژیم غذایی طولانی می تواند علت ورم ناگهانی کل بدن و تجمع مایعات و ادم باشد.
• اختلال در عملکرد سیستم لنفاوی: سیستم لنفاوی در بدن مایعات اضافی را از بافت ها دفع می کند. اگر این سیستم آسیب ببیند، مایعات می تواند در بدن جمع شود.
• نارسایی احتقانی قلب: با نارسایی احتقانی قلب، یکی از حفره های پایینی قلب توانایی خود را برای پمپاژ موثر خون از دست می دهد. این شرایط باعث ورم در پاها و مچ پاها می شود. نارسایی احتقانی قلب نیز می تواند باعث ورم شکم شود. گاهی اوقات این وضعیت باعث تجمع مایع در ریه ها (ادم ریوی) و تنگی نفس می شود.

بيماری قلبی و ورم بدن

ارتباط بین بیماری قلبی و ورم بدن برکسی پوشیده نیست. وقتی قلب نتواند خون کافی پمپاژ کند، به وریدها باز می گردد و باعث تجمع مایع و ورم در پاها می شود. بی خوابی، استرس، بیماری قلبی و غیره ممکن است باعث ورم صورت شود. در برخی موارد، ورم صورت می تواند ارثی باشد. هنگامی که قلب بیمار است و فرآیند تصفیه مواد به درستی کار نمی کند، آب و مواد زائد در بدن جمع می شوند و باعث ورم می شوند.
مطالعات در خصوص ارتباط بیماری قلبی و ورم بدن نشان داده است که با آزمایش و مطالعه بیماران قلبی، دانشمندان دریافته اند که ورم بدن و صورت یکی از بارزترین علائم بیماری قلبی است. لازم به ذکر است که بیماری های قلبی و تنگی یا انسداد رگ های خونی و عروق قلب می تواند از علل ورم به خصوص در افراد مسن باشد. پزشکان توصیه می کنند که مردان و زنان بعد از 40 سالگی به طور مرتب معاینه شوند و بطور منظم به پزشک برای پیشگیری از بیماری قلبی مراجعه کنند.

علت ورم بدن در طب سنتی

به طور کلی ورم بدن ناشی از تجمع آب اضافی در بدن است. با این حال، بسیاری از مشکلات می توانند باعث تجمع مایع شوند. علل شایع ورم بدن در طب سنتی عبارتند از:

• تورم می تواند در اثر استفاده از برخی داروها مانند داروهای دیابت و داروهای ضد التهاب ایجاد شود.
• تورم همچنین می تواند ناشی از مشکلات سلامتی مانند مشکلات کلیوی، سرطان و بیماری قلبی باشد.
• نشستن مکرر در یک مکان

عوامل دیگر عبارتند از:

• نیش حشره
• مصرف بیش از حد نمک
• ادم، که از فردی به فرد دیگر مسری نیست.

علت ورم بدن در دوران بارداری از نظر متخصص

زنان دوران بارداری شاهد ورم هایی در قسمت های مختلف بدن خود می شوند. برخی از این ورم ها طبیعی و برخی دیگر نیاز به بررسی بیشتر دارد. در دوران بارداری به دلیل نیاز جنین و جفت به مایعات، بدن بیش از حد معمول سدیم و آب در خود نگه می دارد. این وضعیت بدن در زنان می تواند خطر ادم را افزایش دهد. استفاده از برخی داروها ممکن است خطر ادم را افزایش دهد، مانند:

• استروژن ها
• داروهای استروئیدی
• برخی از داروهای دیابت
• داروهای فشار خون بالا
• داروهای ضد انعقاد غیر استروئیدی

شرایط مزمن مانند نارسایی احتقانی قلب و بیماری کبد یا کلیه ممکن است خطر ادم را افزایش دهند. همچنین، جراحی ممکن است یک گره لنفاوی را مسدود کند و تنها یک طرف بازو یا پا متورم شود.

درمان ورم بدن با روش های خانگی

روش های خانگی زیادی وجود دارد که به کمک آن ها می توان تا حدودی ورم بدن را بهبود بخشید. البته قبل از استفاده از هر یک از این روش ها بهتر است که با افراد متخصص در این زمینه مشورت نمایید. زیرا به کار گیری نادرست از هر یک از این روش ها ممکن است نتیجه عکس دهد:
تورم پا، مچ پا و ساق پا یکی از آن مشکلات آزاردهنده ای است که دلایل زیادی می تواند ایجاد شود. این تورم می تواند دردناک و بسیار آزاردهنده و ناراحت کننده باشد، اما با راه حل های ساده قابل رفع است. ورزش نکردن علت اصلی ورم بدن است.
امروزه بسیاری از ما ساعت ها پشت میز یا پشت فرمان می گذرانیم و به همین دلیل این مشکل را داریم. این مشکل با انجام چند کار و رعایت نکات قابل حل است، اما همیشه بهتر است قبل از هر اقدامی با پزشک مشورت کنید، زیرا ورم بدن می تواند نشانه یک مشکل بزرگتر باشد.

• پاهای خود را بالا نگه دارید:

معمولاً توصیه می شودکه این کار را به مدت 30 دقیقه در روز انجام دهید تا بدنتان از شر مایعات اضافی که ممکن است باعث ورم شده باشد، خلاص شود.

• افزایش مصرف آب:

نوشیدن آب برای درمان بسیاری از بیماری ها از جمله ورم بدن توصیه می شود. مصرف آب کافی از تجمع سموم در بدن جلوگیری می کند و سلامت بافت ها را حفظ می کند. تخمین زده می شود که مردان باید حدود 3 و زنان 2.2 لیتر آب در روز بنوشند. البته میزان دقیق مصرف آب نیز برای هر فرد باید توسط متخصص مربوطه تعیین گردد.

• استفاده از نمک اپسوم:

قرار دادن پاها در محلول آب و نمک اپسوم می تواند به کاهش تورم کمک کند.

• افزایش مصرف منیزیم در رژیم غذایی:

وقتی در مورد اهمیت ویتامین ها و مواد معدنی سالم صحبت می کنیم، به راحتی منیزیم را فراموش می کنیم. از سوی دیگر، منیزیم نقش مهمی در مبارزه با التهاب و حفظ سلامت قلب و سیستم ایمنی دارد. برای دریافت منیزیم نیازی به مصرف مکمل ها نیست. زیرا می توانید آن را از گوشت و مرغ بدون چربی، سبزیجات با برگ تیره و سبز، شیر، ماست، تخم مرغ، آجیل، لوبیا و غلات کامل دریافت کنید.

• سرکه سیب:

استفاده از سرکه سیب برای ورم بدن یکی از روش های توصیه شده در روش های سنتی محسوب می گردد. مالیدن سرکه روی اندام های متورم نه تنها درد را تسکین می دهد، بلکه مایعات اضافی را نیز جذب می کند.

• ورزش کافی داشته باشید:

ورزش گزینه ای ساده و در عین حال در دسترس ترین روش برای درمان هر بیماری است. برای خلاص شدن از شر تراکم مایعات در بدن، هیچ چیز بهتر از ورزش نیست. هر نوع ورزشی که خون را در بدن پمپاژ می کند، گزینه خوبی است، از جمله بهترین ورزش ها می توان به پیاده روی، دویدن، و به خصوص شنا اشاره کرد

• برخی از گیاهان که باید به صورت دم کرده یا خیسانده استفاده شوند.

جعفری؛ این گیاه ادرار آور حاوی مواد معدنی، ویتامین ها و کلروفیل است که برای سلامتی بدن مفید است. این گیاه را می توان با غذا و سالاد مصرف کرد. همچنین قاصدک (از احتباس آب جلوگیری می کند) و ژینکو (گردش خون را بهبود می بخشد) را می توان به عنوان دم کرده مصرف کرد. برای استفاده از هر یک از این گیاهان دارویی و میزان مناسب آن بهتر است از متخصصین در این امر مشورت گرفته شود.

ورم همراه با درد

همانطور که می دانید برخی از ورم های بدن دردناک است. این بیماری شامل بیماری هایی مانند ادم که به صورت موضعی در مفاصل دست و پا ایجاد می شود، روماتیسم و نقرس. به عنوان مثال افرادی که گوشت قرمز زیاد مصرف می کنند اسید اوریک در مفاصل آن ها رسوب می کند که باعث می شود قاعده انگشت شست متورم و بسیار دردناک شود.
نوع دیگر ورم دردناک ورمی است که بعد از سلولیت یا عفونت موضعی ایجاد می شود. مثلا یک فرد دیابتی با درد گوشه پا و ادم اطراف آن که این تورم دردناک و علامت دار است. برای درمان این گونه ورم ها در بدن می بایست به یک پزشک متخصص و با تجربه مراجعه کرده تا ضمن بررسی علائم و انجام آزمایشات، علت این بیماری مشخص شده و نسبت به درمان مناسب اقدام گردد.

سخن پايانی

در مقاله حاضر سعی کردیم در خصوص درمان ورم کل بدن، علت ورم ناگهانی کل بدن و بیماری قلبی و ورم بدن اطلاعات بیشتری ارائه کنیم.
اینکه برای ورم بدن باید به چه متخصصی مراجعه کنیم موضوع مهمی است که در هنگام رخ دادن این موضوع مطرح می گردد. پاسخ صحیح به این سوال در روند درمان این عارضه ارتباط مستقیمی دارد. در نهایت، هنگامی که مایع در بدن جمع می شود، باعث ورم می شود.
این امر باعث تورم می شود و گاهی اوقات دردناک است. ورم بدن می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله بارداری، نارسایی قلبی، بیماری کبد و برخی داروها که بستگی به علت مشکل دارد. از سوی دیگر، تورم درمان نشده می تواند منجر به عوارض زیادی شود.
بنابراین، اگر علائم ادم را تجربه کردید، مهم است که این موضوع را با پزشک متخصص در میان بگذارید. همانگونه که اشاره شده در چنین شراایطی باید دانست که برای ورم بدن به چه دکتری مراجعه کنیم. بنابراین، اگر علائمی در این خصوص را تجربه کردید، مهم است که این موضوع را با پزشک متخصص در میان بگذارید.