دمنوش برای درد سیاتیک

دمنوش برای درد سیاتیک؛ اکسیرهای آرام‌بخش طبیعت

دمنوش برای درد سیاتیک، یکی از روش‌های متعدد طب سنتی، برای مقابله با این درد عذاب‌آور است. عبارت اکسیر آرام‌بخش، اغراق نیست، اتفاقا تعریف درستی از دمنوش‌ است. هنگامی که درگیر درد‌ هستیم، اولین راه‌کار مسکن‌ها هستند. این داروهای شیمیایی، عوارضی دارند که گاهی به منافع مصرفشان نمی‌ارزد. بنابراین باید به دنبال راه‌کارهایی باشیم که با کمترین ضرر، از درد خلاص شویم.

دمنوش‌های طبیعی، دقیقا نقش تسکین دهنده دارند. این کاهش درد، با تقویت سلول‌های ماهیچه‌ای و عصبی همراه است. بنابراین می‌توان گفت که دمنوش‌ها، در درمان هم موثر هستند، اما نقشی محوری ندارند.

سیاتیک دردی است که به دلیل درگیر و فشرده شدن عصب انتهای ستون فقرات، رخ می‌دهد و درمان کامل آن پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، برای آشنایی با روش‌های قطعی درمان این بیماری، مقاله درمان سیاتیک را مطالعه کنید.

در ادامه با طرز تهیه بهترین دمنوش‌های درمان سیاتیک، آشنا می‌شوید.

ارتباط با بهترین دکتر ارتوپدی در میرکلینیک
برای درمان تخصصی سیاتیک نزد متخصص اکنون تماس بگیرید

با این دمنوش‌ها، از درد سیاتیک در امان باشید.

دمنوش‌های متفاوتی برحسب تجربه، در طب سنتی پیشنهاد می‌شوند که هر کدام بر اساس ترکیبات خاص خود، در کاهش درد موثر هستند. اگر بخواهیم بهترین انواع دمنوش را برای سیاتیک به شما معرفی کنیم، عبارت‌اند از:

زردچوبه

برای درمان سیاتیک با زردچوبه ، آن را معمولاً با شیر گرم یا آب ولرم مصرف می‌کنند ولی به صورت دمنوش نیز قابل استفاده است. این ادویه که در بسیاری از غذا‌های آسیایی و هندی به‌وفور استفاده می‌شود، به‌عنوان یک داروی ضدالتهاب عالی در طب چینی و سنتی نیز محبوب است. کورکومین زردچوبه، ضد التهاب است.

برای حصول نتیجه بهتر، از چوب آن استفاده کنید تا از خلوصش مطمئن باشید. علاوه بر بهبود درد‌های سیاتیک، بر درد‌های مفصلی مانند آرتریت روماتوئید نیز موثر است.

توجه داشته باشید که زردچوبه حرارت دیده، علائم یائسگی، مشکلات روده و کیسه صفرا را تشدید می‌کند.

گل همیشه‌بهار کوهی یا آرنیکا

امروزه در طب سنتی از این گل برای درمان آسیب‌های عضلانی بسیار استفاده می‌شود و برای کاهش کبودی بسیار مؤثر است.

مصرف آرنیکای فشرده‌شده به‌صورت موضعی، فشار عصب سیاتیک را کاهش می‌دهد.

مصرف این گیاه عوارضی دارد که شامل؛ واکنش‌های آلرژیک و اثر منفی بر روی قلب و کبد است و نباید بدون مشورت با پزشک استفاده شود.

همچنین برای درد سیاتیک، دمنوش آن، موثر نیست و تنها به ‌صورت موضعی استفاده کنید.

گل راعی

ماده ضدالتهاب راعی، هیپرفورین نام دارد که آسیب‌های عضلانی و التهاب را کاهش می‌دهد.

زغال‌اخته

آنتی اکسیدان‌های زغال‌اخته باعث کاهش درد سیاتیک می‌شوند ولی نباید در مصرف آن زیاده‌روی کنید.

سیاه‌دانه

شما می‌توانید از سیاه‌دانه به  همراه با عسل استفاده کنید. سیاه‌دانه کوبیده شده را همراه با عسل طبیعی جوشانده و هر شب قبل از خواب، یک فنجان میل کنید.

طول درمان سیاه‌دانه معمولا دوماه است. همچنین می‌توانید از روغن سیاه‌دانه، در ماساژ استفاده کنید.

دانه شنبلیله

دانه شنبلیله دارای خواص آنتی‌اکسیدانی قوی است و حاوی ماد‌ه‌ای به نام دیوسژنین است که به کاهش درد‌های سیاتیک و مفصلی کمک می‌کند.

ترکیب شیرگرم و پودر دانه شنبلیله به صورت موضعی، اثری سریع‌تر دارند. برای حصول سریع نتایج، این کار را هرروز انجام بدهید.

سنبل‌الطیب

سنبل‌الطیب از دیرباز به‌عنوان یک گیاه آرامش‌بخش شناخته شده است و در کاهش درد‌ موثر است؛ علاوه بر دمنوش، روغن سنبل‌الطیب به صورت موضعی، فشار اعصاب را کاهش می‌دهد.

پنجه شیطان در پنجه سیاتیک

علیرغم نام منفی آن، این گیاه دارای خواص ضدالتهابی، ادرارآور و ضد روماتیسمی است. پنجه شیطان می‌تواند علائمی مانند پادرد را کاهش دهد.

این گیاه به شکل کپسول یا قرص نیز در بازار موجود است. در هرصورت برای دم کردن پنجه شیطان، باید به مدت ۳ تا ۵ دقیقه، در آب‌جوش دم بکشد. این گیاه مواد خاصی دارد، بنابراین قبل از مصرف، با پزشک مشورت کنید.

چگونه با روش‌های خانگی، اثر دمنوش‌ها را طولانی‌تر کنیم؟

در ابتدا باید بگوییم منظور از درمان خانگی، درمان‌های خودسرانه نیست و درمان‌های بدون تشخیص، درد را تشدید می‌کنند و خطرات دیگری ایجاد می‌شود. پس حتی راه‌های به ظاهر بی‌خطر طب سنتی هم باید با مشورت پزشک انجام شوند. این راه‌کارها با تقویت عضلات و کاهش فشار ، اثر دمنوش‌ها را عمیق‌تر و طولانی‌تر می‌کنند.

در ادامه، این راه‌کارهای خانگی را شرح می‌دهیم:

مراقبت‌های کایروپراکتیک

اگر درد‌های شدید کمر و ساق پا را تجربه می‌کنید، درمان کایروپراکتیک موثر است. این درمان یک نوع راه‌کار فیزیکی است که بر روی سیستم عصبی، عضلانی و اسکلتی بدن تمرکز دارد، که شامل ماساژ ستون فقرات است. این رویکرد، یکپارچگی ساختاری ستون فقرات را بازمی‌گرداند و فشارهای سیاتیک را کاهش می‌دهد.

طب سوزنی

روش اصولی طب سوزنی، دردناک نیست و در زمانی که سوزن‌ها داخل بدن هستند، درد خاصی حس نخواهید کرد. اگر این روش برایتان جالب است، باید بگوییم که طبق گزارش‌های تجربی، طب سوزنی تأثیر مثبتی بر بهبود سیاتیک داشته است. این طب با تحریک ترشح اندورفین عمل می‌کند. این تحریک بدون درد است و مانند قرص مسکن، عوارضی ندارد، اما دارای حساسیت‌های مخصوص به خودش است.

درمان به کمک کشش نخاعی بدون جراحی

کشش نخاع، با کاهش فشار اعصاب، حرکت آب، اکسیژن و مواد مغذی، سلول‌های عصبی را تقویت می‌کند و موجب تسهیل کاهش فشار می‌شود.

ماساژ درمانی

ماساژ، نواحی دردناک عضلانی و ستون فقرات را تسکین می‎دهد ولی باید به دست افراد ماهر انجام شود. در غیر این‌صورت، درد افزایش پیدا می‌کند.

ماساژ اصولی لایه‌های سطحی و عمیق‌ عضله و بافت همبند، موجب تقویت سلول‌های عصبی می‌شود. به همین دلیل، شرایط بحرانی حاصل از فشار، کمی بهبود پیدا می‎کند.

یوگا و حرکات کششی

تمرینات توان‌بخشی به‌صورت یوگا و حرکات کششی اگر به‌درستی انجام شود بسیاری از علائم سیاتیک را کاهش می‌دهند. البته برنامه درمانی، باید توسط پزشک ارائه شود و خودتان نباید این حرکات را انجام دهید؛ زیرا هر حرکت اشتباه می‌تواند آسیب را تشدید و علائم را بدتر کند.

پشت میز نشینی بی‌رویه و طولانی مدت، باعث کوتاه شدن ستون فقرات می‌شود. همچنین ایستادن طولانی مدت به ستون فقرات فشار می‌آورد.

یوگا و حرکات کششی، عوارض این حالات را کاهش می‌دهند و به ایجاد وضعیت بدنی خوب کمک می‌کنند و درد و التهاب شما را کاهش می‌دهند.

استفاده از محصولات موضعی ضدالتهابی طبیعی

محصولات موضعی طبیعی، از طریق پوست جذب می‌شوند و برای کاهش درد سیاتیک محبوب هستند. روش‌های سنتی اگرچه درمانی نیستند، ولی به عنوان درمان مکمل مفید هستند.

بسیاری از این محصولات حاوی موادی مانند گیاهان، روغن‌ها، منتول، کپسایسین و کافور هستند که موجب تسکین موقت درد می‌شوند.

کاربرد یخ و گرما

این روش، باعث ایجاد شوک می‌شود و علائم را کاهش می‌دهد. به همین دلیل، درمان‌های فیزیکی اصولی را با درد کمتری انجام خواهید داد.

معمولاً توصیه می‌شود در 72 ساعت اول، از کمپرس سرد و بعد از آن از کمپرس گرم استفاده کنید.

فیزیوتراپی و ورزش

اگرچه تمرین کردن با کمردرد مزمن، غیرممکن به نظر می‌رسد، اما حفظ فعالیت بدنی در این شرایط بسیار مهم است. عدم فعالیت موجب ضعف عضلات و افزایش طول درمان می‌شود.

فیزیوتراپی و ورزش، جریان خون و توان عضلات را افزایش می‌دهند. افزایش قدرت ماهیچه‌ها، منجر به مقاومت بیشتر بدن در مقابل مشکلات ارتوپدی می‌شود.

فقط دمنوش کافی نیست!

درست است که دمنوش‌ها دردهای شما را التیام می‌بخشند و حتی عضلات را تقویت می‌کنند، اما به اندازه مواردی مانند، نحوه نشستن، ورزش کردن و تغذیه، موثر نیستند. بنابراین علاوه بر روش‌های سنتی، سبک زندگی شما تأثیر زیادی در بهبود یا تشدید علائم سیاتیک دارد. افرادی که در زندگی تحرک کمتری دارند، خطرات ارتوپدی بیشتری آن‌ها را تهدید می‌کند.

اگر به صورت طولانی مدت می‌نشینید، هر 30 دقیقه یا یک ساعت یک‌بار پوزیشن خود را تغییر دهید و قدم بزنید.

قرار دادن بدن در یک وضعیت مناسب، انجام ورزش منظم و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب در بهبود عملکرد ستون فقرات شما و کاهش درد‌های سیاتیک موثر است.

اگر دمنوش جواب نداد، این کارها موثر هستند.

روش‌های سنتی، نقشی تسکین دهنده دارند که اتفاقا برای انجام یک سری از روش‌های درمانی، کاهش درد الزامی است و البته تمامی این موارد هم باید توسط پزشک تجویز بشود. در برخی موارد، روش‌های گیاهی به قدر کافی سریع نیستند و شرایط بیمار هم حاد است، در این موقعیت‌ها، روش‌هایی مانند مصرف مسکن‌های قوی پیشنهاد داده می‌شوند، که در ادامه می‌خوانید:

·      تجویز دارو‌های مسکن قوی

دارو‌هایی که معمولاً در دوز بالا برای کاهش درد‌های سیاتیک حاد یا مزمن تجویز می‌شوند، عبارت‌اند از:

استامینوفن، آسپرین، NSAID‌ (مانند ایبوپروفن، کتوپروفن، یا ناپروکسن)

دارو‌های شل‌کننده عضلات جهت کاهش گرفتگی

تزریق استروئید، کورتون، اوزون یا پی آر پی

این تزریق‌ها در موارد اورژانسی، کاربرد دارند. البته اوزون‌تراپی و پی آر پی عوارض کمتری دارند و در فرایند درمان هم ایفای نقش می‌کنند، ولی باید به دست افراد ماهر انجام شوند. این روش‌ها نسبت به تزریق استروئید یا کورتون عوارض کمتری دارند و اثر آن‌ها طولانی‌تر است.

جراحی سیاتیک

تنها درصد بسیار کمی از افراد مبتلا به سیاتیک، مجبور به جراحی می‌شوند. اگر فرایند درمان، طبق زمان پیش‌بینی شده رو به پایان است ولی درد، تا ۶ هفته بعد از آن هم پابرجا باشد، گزینه جراحی، بهترین درمان است.

ارتباط با بهترین دکتر ارتوپدی در میرکلینیک
برای درمان تخصصی سیاتیک نزد متخصص اکنون تماس بگیرید

نوشیدن دمنوش برای درد سیاتیک، انتخابی بسیار هوشمندانه است، به چند دلیل؛

۱- عوارض مسکن‌ها را ندارند.

۲- اکثر آن‌ها طعم خوبی دارند.

۳- مهم‌تر از همه؛ درد سیاتیک را از بین می‌برند.

۴- در درمان، نقشی مثبت ایفا می‌کنند.

اما باید آگاه باشید که سیاتیک، مشکلی ارتوپدی-عصبی است. بنابراین نمی‌توان با تکیه بر نوشیدن دمنوش یا ماساژ‌های خانگی، آن را درمان کرد.

به دلیل حرکت دائمی اسکلت بدن، این بیماری بسیار پیش‌رونده است و به مواردی مانند اختلال دائمی حرکتی ختم می‌شود، پس زمانی که حتی با نوع خفیف آن روبرو شدید، حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا همان‌‌طور که خواندید، حتی داروهای گیاهی تاثیر یکسانی ندارند و باید متناسب با شرایط شما تجویز شوند.

ما در کلینیک دکتر میر، میان سرعت بیشتر و عوارض کم‌تر درمان، کاهش عوارض را انتخاب می‌کنیم، زیرا در هرصورت، سلامتی شما در اولویت است. در برخی موارد با رعایت نکاتی کوچک، می‌توانید از درد سیاتیک رها شوید، اما تمامی این‌ها، در گروی تشخیص درست هستند.

شما می‌توانید جهت ارزیابی‌ کامل علائم سیاتیک خود و دریافت بهترین روش‌های درمانی، توسط متخصصانی حاذق، از طریق راه‌های ارتباطی موجود در سمت چپ صفحه، نوبت خود را رزرو کنید.