درد رگ دست چپ

درد رگ دست چپ: علل پنهان و درمان‌های موجود

درد رگ دست چپ، شاید نشانه‌ای از مشکل جدی‌تری باشد که به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شود. این نوع درد، به علت‌های مختلفی از جمله: در رفتگی و یا شکستگی شانه، بیماری واریس، عفونت‌های داخلی، فشار عصبی، مشکلات عروقی و یا آسیب‌های جسمانی ایجاد می‌شود. این مقاله به شما کمک می‌کند تا به‌طور کامل با دلایل احتمالی درد رگ در دست چپ آشنا شوید و روش‌های مختلف درمانی آن را نیز بررسی کنید.

اگر به دنبال راه‌حل‌های حرفه‌ای و مشاوره‌ی تخصصی در این زمینه هستید، تیم مجرب و متخصص ما در کلینیک آماده است تا با ارائه خدمات پیشرفته و تخصصی، به شما در بهبود هرچه سریع‌تر این عارضه کمک نماید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، روی برای درد دست به چه دکتری مراجعه کنیم کلیک کنید.

ارتباط با بهترین دکتر ارتوپدی در میرکلینیک
برای رفع درد رگ دست اکنون با متخصص مشورت کنید

چرا رگ دست چپم درد می‌کند؟

اگر بخواهیم در مورد علائم درد در این ناحیه توضیح دهیم، اول باید در مورد علت بروز آن اطلاعاتی را در اختیار شما عزیزان بگذاریم. رگ به رگ شدن و آسیب‌های ناشی از کشیده شدن دست، از جمله علل مهم در بروز درد، در رگ‌های دست است. یکی دیگر از مواردی که موجب درد می‌شود، التهاب تاندون‌های دست است، که رایج‌ترین نوع آن کشیده شدن و فشرده شدن تاندون انگشت شست دست است. این عارضه به تنو سینوویت دکورون مشهور است و به دلیل فعالیت بیش از حد و کشیده شدن، بروز می‌کند که معمولاً به التهاب حاد و التهاب مزمن ختم می‌شود. در ان مواقع بعد از مدتی، بیمار به دلیل درد دیگر قادر به استفاده از دست خود نخواهد بود.

از علل دیگر درد در این ناحیه، جراحت ناشی از ضربه است که در حوادث دیگری چون زخم گلوله، تصادف و پارگی بروز می‌کند. گاهی نیز این عارضه، در اثر مشکلات عروقی در افراد بروز پیدا می‌کند. در چنین شرایطی به عضله، بافت و عصب‌ها جریان خون نمی‌رسد و این وقفه، به درد رگ در دست منجر می‌شود. در زیر به هریک از این موارد به تفصیل می‌پردازیم:

دررفتگی و شکستگی

گاهی دررفتگی و یا شکستگی دست در هنگام زمین خوردن، تصادف و یا ضرباتی که در اثر سقوط فرد پیش می‌آید، موجب گیر افتادن رگ‌ها و یا اعصاب دست، در زیر استخوانِ شکسته و یا دررفته می‌شود. همین امر باعث مسدود شدن رگ‌های عروقی و بروز لخته‌ی خون شده، که در نتیجه به بروز درد می‌انجامد.

کشش بیش از حد دست

کشیده شدن بیش از اندازه‌ی کتف دست و رباط‌ها، به رگ دست چپ فشار آورده و رگ را دچار التهاب و درد می‌کند.

رگ به رگ شدن

گاهی اوقات، جلوگیری از افتادن حین بازی، سقوط و یا ضربات ناشی از حوادث، موجب رگ به رگ شدن دست‌ها می‌شود. این موضوع با ایجاد فشار بر روی عروق، منجر به درد رگ‌ها خواهد شد.

جراحت ناشی از تصادف، ضربه، زخم گلوله و چاقو

در اثر جراحت ناشی از ضربه، گلوله، چاقو و یا تصادف امکان دارد، رگ‌های دست راست و چپ شما دچار آسیب و درد بشود.

پارگی و آسیب دیدگی عروق

یکی دیگر از علل درد، پارگی شریان عروقی ناشی از آسیب‌های گوناگون از جمله: شکستگی استخوان و یا ضربه به آن، درهنگام تصادف و جراحت است. عروق پاره شده، موجب بروز درد و تورم دست‌ها می‌شوند. در بعضی مواقع آسیب به عروق، ناشی از ضربه‌های رخنه‌پذیر و عمیق به دست (مانند وارد شدن جسم‌های نوک تیز) است که در اثر لخته شدن خون در مسیر جریان، آن را دچار انسداد می‌کند. از طرفی ضربه‌های سطحی نیز باعث آسیب‌دیدگی لایه‌ی درونی رگ‌ها شده که این امر خود باعث بروز درد می‌شود.

داشتن مشکلات عروقی

از دیگر دلایلی که باعث درد در این ناحیه می‌شود، داشتن مشکلات عروقی است. از آن جمله: فشار خون بالا، دیابت، آرتروز و یا داشتن سابقه‌ی خانوادگی بیماری عروقی هستند. توجه کنید که عدم درمان این دست از مشکلات، باعث انسداد مجاری عروقی و بروز درد می‌شود.

تومور

بعضی اوقات درد رگ در ناحیه‌ی دست، به دلیل فشاری ایجاد شده توسط ضایعه‌های غیرطبیعی، تومور‌ها و یا توده‌های (خوش‌خیم و بدخیم) است.

علائم نشان‌دهنده‌ی باد کردن رگ‌های وریدی دست کدامند؟

در صورتی که دریچه‌های وریدی رگهای شما به درستی کار کنند، رگ‌‌های پاها و دست‌های شما، ناهنجاری نشان نمی‌دهند. اما چنانچه دریچه‌‌های وریدی شما آسیب ببینند و یا به دلایل دیگری دچار بی‌نظمی عملکردی شود، به دلیل باد کردن رگ‌ها و تورم موجود در دستان شما، پوست دست‌ها به حالت آبی مایل به سبز و یا مایل به قرمز تغییر کند. به جز تغییر رنگ، این رگ‌های متورم و برآمده باعث بروز درد و سوزش زیاد شود.

نشانه‌های شایع ناشی از بیماری وریدی عبارتند از:

• رگ‌های متورم و قابل مشاهده بزرگ
  • رگ‌های پیچ خورده یا برآمده در دستان شما
  • رگ متورمی که دردناک است و احساس گرما می‌کند
  • احساس سوزش، خارش و یا کبودی

درد رگ مچ دست چه نشانه‌هایی دارد؟

درد رگ در قسمت دست چپ، منتهی به ایجاد حساسیت، درد و تورم ضعیف در مچ دست در حال حرکت می‌شود. در صورتی که رگ به رگ شدن دست شدید باشد، تورم رگ دست، منتهی به تغییر شکل دست و کبود شدن آن شده و فرد در هنگام حرکت دست و یا لمس آن، درد وحشتناکی را تجربه خواهد کرد.

پزشک چگونه علت وجود عارضه در این ناحیه را تشخیص می‌ دهد؟

تشخیص علت دقیق سوزش و درد رگ دست، برای انتخاب برنامه درمانی به موقع توسط پزشک متخصص ضروری است. از این رو بهتر است پزشک با بررسی و معاینه فیزیکی دقیق دست راست و چپ و اطلاع از شرح حال عمومی بیمار، این کار را انجام داده تا با سهل‌انگاری پزشک و عدم درمان به موقع، بیمار دچار آسیب بیشتر نشود.

پزشک متخصص بعد از معاینه فیزیکی و بررسی علائم بیماری فرد در خصوص روش آسیب دیدگی وی سوالاتی می‌پرسد، سپس با بررسی جزئیات بیشتر، از نحوه‌ی آسیب‌دیدگی و اخذ سابقه‌ی پزشکی بیمار، برای تشخیص مشکل، ام آر آی، عکس برداری اشعه ایکس، و سی‌تی اسکن را تجویز نماید. در صورتی که بیمار در هنگام ورزش دچار آسیب شده باشد، پزشک برای بررسی دقیق‌تر و مستقیم علامت‌های آسیب رباط‌های دست، آرتروسکوپی و یا جراحی جزئی روی دست چپ را انجام می‌دهد.

علت سوزش رگ دست چپ چیست؟

علت عمده‌ی سوزش رگ دست چپ، به دلیل رفلاکس وریدی است. این امر در وضعیتی است که جریان خون ضعیف شده و یا دریچه‌‌های وریدی ناقص در دست چپ، باعث می‌شوند خون در رگ‌ها به بافت‌های اطراف نشت پیدا کند. این بروز امر باعث بروز احساس گرما و یا سوزش شده که اغلب نیز با تغییر رنگ پوست و خارش همراه است.

نشانه‌های دیگری که امکان دارد ظاهر شوند، عبارتند از:

• رگهای واریسی
  • رگهای عنکبوتی
  • تورم و درد عمومی در دست راست و چپ
  • چند علت که باعث سوزش رگ‌‌ها و تشدید درد آنها می‌شود، عبارتند از:

ژنتیک: چنانچه شما در جایگاه خطر برای مبتلا شدن به نارسایی وریدی و یا معیوب بودن دریچه‌های قلبی خود هستید، ابتدا تحقیق کنید که این بیماری در خانواده‌ی شما پیش از این وجود داشته است یا خیر، سپس زودتر شروع به مدیریت و درمان این بیماری کنید:

چاقی: داشتن اضافه وزن، فشار زیادی به رگ‌های بدن وارد می‌کند و سیستم گردش خون را تحت فشار قرار می‌دهد.

بارداری: در دوران حاملگی، بدن شما هورمون پروژسترون بیشتری تولید می‌کند که باعث شل شدن دیواره‌ی وریدی می‌شود. این هورمون، همراه با زیاد شدن حجم خون مورد نیاز، برای تامین وزن کودک و افزایش وزن او، فشار قابل توجهی بر رگ‌‌های شما وارد خواهد کرد.

سکته مغزی :چنانچه اگر یکی از رگ‌های مغز بسته شود، اکسیژن کافی و خون به مغز نمی‌رسد و سکته‌ی مغزی اتفاق می‌افتد. سکته مغزی سبب بی‌حس شدن بعضی از قسمت‌های بدن، از جمله دست چپ می‌شود. از دیگر نشانه‌های سکته‌ی مغزی، اختلال در هماهنگی بدن و تعادل، سردرد و نیز مشکلاتی در تکلم و سرگیجه هستند. توجه کنید که نشانه‌های سکته مغزی، در یک طرف بدن رخ می‌دهند.

حمله قلبی و درد دست چپ

حمله قلبی به علت بسته شدن یکی از شریان‌های کرونری ایجاد می‌شود. این بسته شدن شریان‌ها منتهی به کم شدن خون‌رسانی شده و که این امر خود سبب  بی‌حس شدن و بروز درد رگ در دست چپ می‌شود.

گاهی اوقات حمله قلبی، با بروز علائمی چون وجود درد و یا سنگینی شدید روی گردن، بازو، قفسه‌ی سینه، صورت و یا  کمر خواهد بود. از دیگر نشانه‌های حمله قلبی بروز حالت تهوع، تنگی نفس و یا سرگیجه است که در بعضی افراد روی می‌دهد.

راه های درمان پزشکی و خانگی

اصلی‌ترین و مهم‌ترین نحوه‌ی درمان این شیوه، بی‌حرکت نگه داشتن دست چپ با آتل است. به طور معمول در صورت التهاب و سوزش، از کرم و پماد موضعی استفاده و در صورت زیاد شدن درد نیز توسط پزشک، تزریق کورتون و اوزون در لایه‌ی تاندون صورت می‌گیرد.

چندتا راه حل خانگی و فوری برای کاهش درد و تسکین هرگونه سوزش، شامل:

• گرفتن دوش آب با سرد:

گرفتن دوش آب سرد به شما در کم کردن تورم و التهاب اطراف سیاهرگ ها کمک می‌کند و باعث می‌شود بهتر این مشکل را تحت کنترل داشته باشید.

• حرکت کنید :

برای کم کردن تورم دست، فعالیت کنید، زیرا راهی عالی برای حفظ جریان خون سالم و کاهش درد و سوزش است.

• فشرده ساز:

دست چپ را با استفاده از یک بانداژ کشدار ببندید و تورم آن را کنترل نمایید. پانسمان باید از ابتدای انگشتان دست شروع شده و تا زیر آرنج ادامه یابد. این پانسمان باید به اندازه‌ای باشد که موجب توقف و یا کاهش جریان خون انگشتان نشود.

• بالا نگه داشتن:

بهتر است در دو روز اول پس از آسیب دیدگی، دست چپ آسیب دیده را در طول مدت شب و یا روز بالاتر از قلب نگه دارید. این کار سبب تخلیه‌ی مایع میان بافتی و کم شدن تورم اطراف دست چپ شده و همین امر موجب کاهش درد دست چپ می‌شود.

• مصرف داروهای مسکن:

داروهای مسکن شامل: ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن، قادرند این درد را کاهش دهند.

• بریس:

پزشک متخصص برای بی‌حرکت نگه داشتن دست چپ، استفاده از بریس را خصوصاً در هنگام ورزش توصیه می‌کند.

• بی ‌تحرکی:

درصورتی که فرد از درد زیادی رنج ببرد، پزشک متخصص برای بی‌حرکت نگه داشتن دست چپ، به بیمار توصیه می‌کند که برای مدت دو الی سه هفته دست چپ را گچ بگیرد.

• حرکات توانبخشی و ورزشی:

پزشک متخصص بیمار را برای انجام حرکات انعطاف‌پذیری، زیاد شدن حیطه حرکتی بدن و تمرین‌های تقویتی دست چپ آسیب دیده، به یک فیزیوتراپیست ارجاع می‌دهد.

• عمل جراحی:

در موارد بسیار کمی به منظور ترمیم پارگی رباط و یا درمان شکستگی استخوان به عمل جراحی نیاز خواهد بود.

• یوگا :

یوگا یکی دیگر از روش شگفت‌انگیز برای زیاد شدن جریان خون است، که به مقابله با تعدادی از مشکلات دیگر مانند استرس و اضطراب کمک می‌کند. همچنین سبب کم شدن فشار خون می‌‌شود، که اگر از مشکل‌های وریدی و مشکل گردش خون رنج می‌برید باید به دنبال آن باشید.

• ماساژ :

ماساژ دادن راه خوبی برای ایجاد احساس آرامش نیست، ولیکن یک داروی طبیعی، برای درمان گردش خون است. در بعضی مواقع افراد فشار بسیار زیادی را در بعضی نقاط بدن خود جمع می‌کنند و بهترین راه رفع آن، انجام دادن ماساژ برای رها کردن آن فشار است. با انجام دادن این کار، اکسیژن خون در منطقه‌ی مورد نظر، دوباره به جریان می‌افتد، که به بالا رفتن گردش خون شما کمک می‌کند.

• هیدراته :

هیدراته بمانید. حفظ کردن مقدار کافی آب در سیستم بدن به این معنا است که خون شما، گردش خون منظم‌تری خواهد داشت. اگر از مشکل‌های گردش خون رنج می‌برید، ابتدا مطمئن شوید که در طول روز آب زیادی می ‌نوشید.

چه زمانی باید برای درد دست چپ به پزشک مراجعه کنیم؟

چنانچه اگر درد رگ و بی حس شدن دست چپ به همراه یکی از نشانه‌های زیر ایجاد شود، باید سریع به پزشک متخصص مراجعه کنید:

• سرگیجه، گیجی و یا مشکلات هماهنگی بدن
  • مشکلات تنفسی و یا بلع
  • اختلال در تعادل و یا هماهنگی بدن
  • تغییر رنگ پوست (روشن تر و یا تیره شدن پوست)
  • لکنت زبان
  • اختلال در درک صحبت دیگران و یا تکلم
  • حالت تهوع و استفراغ
  • مشکلات راه رفتن
  • فلج شانه، بازو، دست و یا صورت
  • تورم در هر قسمتی از بدن، به خصوص دست و یا پاها
  • درد در گردن، قفسه سینه، صورت یا شانه، کمر
ارتباط با بهترین دکتر ارتوپدی در میرکلینیک
برای رفع درد رگ دست اکنون با متخصص مشورت کنید

سخن پایانی

درد رگ دست چپ از آن جمله دردهایی است که احتیاج به بررسی تخصصی، توسط پزشکی متخصص دارد. پزشک بعد از بررسی وضعیت فیزیکی دست چپ و گرفتن شرح حال، قادر به تشخیص اصلی علت این درد خواهد بود. عوامل مختلفی از جمله: مشکلات عروقی، پارگی عروق، آسیب ناشی از زخم در اثر تصادف و یا سقوط، شکستگی و یا جراحت، به درد رگ دست ختم می‌شوند. عوارض ناشی از این درد، شامل ناتوانی در گرفتن و بلند کردن اجسام نیز خواهد بود.

در نظر داشته باشید که درمان‌های خانگی توضیح داده شده در مقاله، راه‌های مناسبی برای کنترل موقتی سوزش رگ‌ها هستند، اما باعث درمان قطعی این عارضه نمی‌شوند. برای تشخیص دقیق مشکل و نیز درمان اصولی و حرفه‌ای، باید با پزشک متخصص در این زمینه صحبت نمایید.

مرکز فوق تخصصی ما، با همراهی گروهی از متخصصین حرفه‌ای، در خصوص مشکلات دست و پا، با بهره‌مندی از بهترین امکانات درمانی و پزشکی، در ارائه پیشرفته‌ترین خدمات به شما عزیزان آماده است. سلامت و آسایش شما، اولویت اصلی ماست.