برای درد دست به چه دکتری مراجعه کنیم

احساس درد و ناراحتی در دست ممکن است به دلایل مختلفی برای هر کس به وجود بیاید. این درد می‌تواند طبیعی یا غیرطبیعی باشد. مهم است بتوانید آرامش خود را حفظ کنید و علت درد را ریشه‌یابی کنید. مهم‌ترین اقدام در جهت درمان درد دستتان، مراجعه به پزشک است. ابتدا باید نسبت به علائم درد دست آگاهی داشته باشید و در صورت مشاهده، به پزشک متخصص مراجعه نمایید. در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوال برای درد دست به چه دکتری مراجعه کنیم را بیابید.

برای درد دست به چه دکتری مراجعه کنیم

فهرست مطالب

برای درد دست به چه دکتری مراجعه کنیم؟

ویژگی‌های یک متخصص ارتوپدی خوب چیست؟

علل درد دست چیست؟

علائم درد دست چیست؟

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

کلام آخر

برای درد دست به چه دکتری مراجعه کنیم؟

پاسخ این سؤال، قطعاً متخصص ارتوپدی است. درد دست معمولاً مربوط به ضعف در سیستم عضلانی و بروز مشکل در بافت‌ها، لیگامان‌ها، رباط‌ها و تاندون‌ها است و بهترین پزشک برای تشخیص، اصلاح و درمان درد دست شما، متخصص ارتوپدی است. متخصصان ارتوپدی با آناتومی کل بدن و ساختمان عضلانی آن آشنا هستند، اما هر کدام معمولاً در یک بخش تخصص بیشتری دارند. بهترین کار، مراجعه به متخصص ارتوپدی است که تخصصش اندام فوقانی و خصوصاً، دست، است. یک متخصص ماهر و باتجربه می‌تواند شما را معاینه کند و علت اولیه درد دست شما را بیابد. حتی ممکن است در صورت نیاز، اگر منشأ دردتان مشکل در سیستم عصبی باشد، شما را به متخصص دیگر ارجاع دهد.

ویژگی‌های یک متخصص ارتوپدی خوب چیست؟

پس از دانستن این‌که برای درد دست به چه دکتری مراجعه کنیم، باید بدانید که یک متخصص ارتوپدی خوب چه ویژگی‌هایی دارد. ویژگی‌های یک ارتوپد خوب عبارت است از:

رفتار کنار بستر خوبی داشته باشد

یک متخصص ارتوپدی خوب باید بتواند به بهترین شکل ممکن با بیمار خود ارتباط برقرار کند. ممکن است پزشکی از دانش بسیار بالا برخوردار باشد، اما نتواند به‌خوبی به مراجع خود نزدیک شود و ارتباطی صحیح با او برقرار کند. درنتیجه بیمار نمی‌تواند علائم خود را برای پزشک بازگو کند و ممکن است پزشک به همین دلیل تشخیص اشتباه بدهد و بیمار را متحمل هزینه‌های مالی و جانی بیشتری کند. یک متخصص ارتوپدی باید شرایطی را برای بیمار فراهم کند که بیمار احساس راحتی کند و بتواند تمام اطلاعات لازم را به پزشک خود بدهد.

دانش و تجربه بسیار داشته باشد

یک متخصص ارتوپدی خوب باید همیشه مطالعه داشته باشد و سعی کند با جدیدترین روش‌های درمانی جهان آشنا باشد. باید اطلاعات خود را به‌روز نگه دارد و بتواند از آن‌ها به شکل مؤثری در روش‌های درمانی خود بهره بگیرد. این مهم است که پزشک متخصص در ارائه روش‌های درمانی جسور و صبور باشد و بتواند به‌جای این‌که برای هر بیمار یک نسخه یکسان بپیچد، بهترین روش را برای درمان مراجع خود انتخاب نماید. یک متخصص ارتوپدی باتجربه باید ژورنال‌های پزشکی و تحقیقاتی جهان را دنبال کند و از پیشرفت‌های پزشکی روز دنیا عقب نماند.

از استرس بیمار بکاهد

مسلماً بیمار زمانی که متوجه علائم غیرطبیعی در بدن خود مانند آسیب‌های عصبی، آرتروز و … می‌شود، استرس وجودش را فرا می‌گیرد. همین استرس ممکن است در روند درمان اختلال ایجاد کند و سرعت بهبود را پایین بیاورد. یک ارتوپد خوب در این شرایط وظیفه دارد که با بیمار همدلی و همراهی کند و تمام مراحل درمان را برایش شرح دهد. اطلاع از بیماری و نحوه درمان آن می‌تواند تا حد زیادی از استرس بیمار بکاهد و باعث اعتماد و اطمینان بیشتر بیمار به پزشک شود. یک متخصص ارتوپد خوب باید قادر باشد شرایط و هیجانات بیمار را درک کند و احساسات او را تحت کنترل بگیرد و در مواقع لازم اجازه دهد بیمار با آگاهی کامل، خودش برای روش‌های درمانی و ادامه دادن آن‌ها تصمیم بگیرد. این اقدامات، یک گام مهم در جهت بهبود هر چه سریع‌تر بیمار است.

آرام و خونسرد باشد

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم متخصص ارتوپدی خوب، خونسردی و انعطاف‌پذیری است. پزشک ممکن است هزاران بیمار با هزاران شخصیت مختلف را ویزیت کند، هر بیمار ممکن است واکنش متفاوتی داشته باشد و حتی ممکن است برخورد بدی نیز انجام دهد. مهم است پزشک در این شرایط آرامش خود را حفظ کند و بیمار را هم به آرامش دعوت کند. همچنین ممکن است در اتاق عمل و زمان جراحی، شرایطی ناگهانی پیش بیاید که در برنامه‌ریزی‌های پزشک جای نداشته است. یک ارتوپد خوب باید توانایی این را داشته باشد که در این شرایط خونسردی خود و تیم خود را حفظ کند و به ادامه کار بپردازد؛ بدون این‌که خللی در روند جراحی پیش بیاید.

علل درد دست چیست؟

تا به اینجا دانستید که برای درد دست باید به چه پزشکی مراجعه کنیم و یک متخصص ارتوپدی خوب چه ویژگی‌هایی دارد. حال لازم است با علت‌های درد دست آشنا شوید تا بتوانید به هنگام مشاهده علائم، سریعاً به پزشک مراجعه نمایید. علل درد دست عبارت‌اند از:

روماتیسم

شایع‌ترین علامت این بیماری درد دست، خشکی و درد آن به هنگام بیدار شدن از خواب است. ممکن است این خشکی صبحگاهی به همراه علائمی چون مدفوع خونی، سوزش ادرار و حالت تهوع باشد. مجموع این علائم احتمال دارد که نشان از بیماری روماتیسمی باشد و باید سریعاً به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کرد.

بیماری‌های قلبی و عروقی

اگر دچار درد ناگهانی در دست چپ یا هر دو دست و قفسه سینه شده‌اید، بهتر است سریعاً به پزشک متخصص قلب و عروق مراجعه کنید. این درد ممکن است به بازو، گردن و پشت کمر هم کشیده شده و با حالت تهوع نیز همراه باشد. این علائم می‌توانند نشان از بیماری‌های قلبی و عروقی باشند و بی‌توجهی به آن، خطرات جبران‌ناپذیری به همراه خواهد داشت.

سندرم کارپال تونل

عصبی به نام مدیا از کف دست عبور می‌کند که وظیفه‌اش تأمین حس کف دست و انگشتان است. اگر این عصب به دلیل فعالیت تکراری دست در مچ دست فشرده شود، سندرم کارپال تونل به وجود می‌آید که موجب بروز درد در کف دست و انگشتان می‌شود.

دیسک گردن

اگر دیسک‌ها که همچون بالشتک‌هایی بین مهره‌های گردن قرار گرفته‌اند و فشارهای وارده را جذب می‌کنند، دچار آسیب گردند، می‌توانند باعث ایجاد درد در گردن، بازوها و دست‌ها شوند. این نوع درد به همراه بی‌حسی و ضعف خواهد بود.

آسیب ناشی از فعالیت

فعالیت سنگین مثل پرتاب یا بلند کردن اجسام سنگین و آسیب‌های ورزشی می‌تواند علت درد دست باشد. ممکن است بافت‌های داخلی دست همچون تاندون‌ها و رباط‌ها به دلیل پیچ‌خوردگی یا ضربه هنگام ورزش آسیب دیده باشند و درد تدریجی در داخل دست ایجاد کنند.

دیگر علل شایع درد دست

  • شکستگی یا دررفتگی
  • آرتریت و التهاب مفاصل
  • کشیدگی تاندون
  • التهاب تاندون
  • بیماری‌های خود ایمنی
  • عفونت استخوان
  • نقرس
  • پسوریاسیس
  • اسپاسم یا گرفتگی عضلانی

علائم درد دست چیست؟

درد دست با توجه به این‌که مربوط به چه بیماری داخلی باشد می‌تواند علائم مختلفی ایجاد کند؛ اما علائم شایع درد دست عبارت‌اند از:

  • خشکی صبحگاهی
  • درد
  • قرمزی
  • تورم
  • علائم پاراستزی مانند بی‌حسی، گزگز، مورمور شدن، ضعف و …
  • محدودیت دامنه حرکتی

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به‌محض مشاهده علائم بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید. پزشک ابتدا شرایط فیزیکی بیمار را بررسی می‌کند، سپس در مورد علائم و نوع درد از او سؤالاتی می‌پرسد. بعد از آن اقدام به انجام معاینه می‌نماید تا تشخیص اولیه بدهد، سپس بیمار را به مراکز عکس‌برداری ارجاع می‌دهد تا با مشاهده نتیجه آن، تشخیص نهایی را بدهد. حال می‌تواند با آگاهی کامل از علت درد دست بیمار، مراحل درمانی را آغاز کند.

کلام آخر

درد دست با این‌که یک درد شایع است؛ اما ممکن است یک زنگ هشدار برای بیماری‌های دیگر باشد. به همین دلیل لازم است بیمار با مشاهده اولین علائم سریعاً به یک متخصص ارتوپدی خوب مراجعه کند تا از بروز اتفاقات خطرناک‌تر جلوگیری کند و از سرعت روند بیماری، بکاهد. این مهم است که بیمار به سراغ یک متخصص ارتوپدی باتجربه برود و با اعتماد و اطمینان به او مراحل درمان را پی بگیرد. پزشک و بیمار، هر دو، باید در تکمیل مراحل درمان صبور باشند و با یکدیگر، همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.

پزشک با توجه به شرایط بیمار ممکن است از روش‌های درمانی غیرتهاجمی مانند دارو، فیزیوتراپی، اوزون تراپی، آب‌درمانی، ورزش و … استفاده کند و حتی ممکن است روی به روش‌های تهاجمی مانند جراحی بیاورد. بیمار باید این اطمینان را حاصل کند که یک متخصص ارتوپدی خوب، صلاح او را می‌خواهد و مطمئناً روشی را انتخاب می‌کند که برای بیمار و بهبود وضعیت او مفید باشد.