متخصص ستون فقرات

ایجاد دردهای ستون فقرات اعم از درد کمر، درد گردن، دردهای ستون فقرات پشتی و ناحیه اطراف آن از درد‌های شایع است که ممکن است در هر سنی اتفاق بیفتد؛ اما به دلیل تحلیل رفتن استخوان‌ها با افزایش سن احتمال آن در بزرگ‌سالان بیشتر است. بسیاری از درد‌های کمری مربوط به ستون فقرات هستند که بهترین فرد برای تشخیص و درمان صحیح آن‌ها یک متخصص ستون فقرات است.

درصورتی‌که شما یا اطرافیانتان از درد‌های ستون فقرات حاد یا مزمن رنج می‌برید، بهتر است در اسرع وقت برای ارزیابی‌های کامل و شروع درمان در صورت نیاز به یکی از مرکز‌های مجهز ارتوپدی مانند مرکز تخصصی دکتر میر مراجعه نمایید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با خدمات یک متخصص ستون فقرات آشنا کنیم.

Spine-specialist

متخصص ستون فقرات کیست؟

Spine-specialist

ستون فقرات دارای 33 استخوان مجزا است که به هرکدام از آن‌ها یک مهره گفته می‌شود. در قسمت پشتی ستون فقرات و در وسط مهره‌ها نخاع و در اطراف آن ریشه‌های نخاعی قرار گرفته‌اند که از منافذ مشخصی خارج شده و به تمام نقاط بدن اعم از احشا، تنه، اندام تحتانی، دستگاه تناسلی هدایت شده و به آن‌ها حس و حرکت می‌دهند.

اختلالات بسیار زیادی ممکن است در ستون فقرات ایجاد شود که می‌توانند علت‌های مکانیکی و یا ساختاری داشته باشند و یا حتی ناشی از عفونت، تومورها، انحراف ستون فقرات و … باشند. ستون فقرات ساختار بسیار پیچیده‌ای دارد که ارتباطشان با لگن، سر و اندام فوقانی یا تحتانی، کتف و کمربند شانه‌ای بسیار پیچیده است که توسط تاندون‌ها و عضلات مختلف این ارتباط صورت می‌گیرد و حفظ و پایداری ستون فقرات توسط المان‌های مختلف اعم از مفاصل مختلف مانند مفاصل فاست، دیسک‌ها، بافت‌های عضلانی مانند تاندون‌های مختلف از جمله تاندون‌های خلفی و قدامی و … حمایت می‌شوند.

آسیب به هرکدام از این اجزا می‌تواند منشأ درد ستون فقرات باشد که ممکن است در اثر حرکات مختلف مانند اختلالات مکانیکی ناشی از فشار بیش‌ازحد، بیماری‌های مختلف از جمله روماتیسم و عفونت، اختلالات ژنتیکی مثل اسکولیوز کیفوز و … باشند.

متخصص ستون فقرات می‌تواند با گرفتن شرح‌حال، معاینات لازم، انجام تست‌های مورد نیاز مانند عکس‌برداری، ام آر آی و … منشأ درد را مشخص کند و درمان مناسب را برای شما انجام دهد. متخصصان سعی می‌کنند تا جایی که ممکن است بدون نیاز به جراحی این درمان‌ها انجام شوند.

با توجه به اینکه در حال حاضر بسیاری از روش‌های غیر جراحی برای درمان این دردها ابداع شده‌اند، متخصصان ستون فقرات نیز سعی می‌کنند بیشتر از این روش‌ها استفاده کنند. ازجمله این روش‌ها می‌توان به تزریق اوزون، نوکنولئیز، تزریق اپیدورال کورتون، فیزیوتراپی، ورزش‌درمانی، استفاده از اورتز-پروتز و … اشاره کرد که متخصص ستون فقرات می‌تواند با استفاده از این تکنیک‌ها به بیماران کمک کند که جراحی به تعویق بیفتد یا نیاز به جراحی کلاً مرتفع شود.

به همین دلیل بیماری‌هایی مانند کمردردها، گردن دردها، تنگی کانال نخاعی و انواع دیسکوپاتی و … توسط متخصص ستون فقرات که ارتوپدی متبحر در این زمینه است به‌خوبی مدیریت می‌شوند و بیمار می‌تواند تا سال‌ها زندگی خوبی داشته باشد. البته در صورت جراحی نیز وی می‌تواند جراحی‌های لازم را انجام دهد. بنابراین متخصص ستون فقرات ارتوپدی است که در موارد گفته شده بهترین تبحر را دارد.

 

رای درمان چه دردهایی باید به دکتر ستون فقرات مراجعه کرد؟

بهه طور کلی، اگر درد شما شدید است و بیش از یک هفته ادامه دارد و شما را از شرکت در فعالیت های عادی روزانه باز می دارد، باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، بایستی هر چه سریعتر به دنبال اقدام به معالجه باشید.

تب همراه با درد کمر
 کمردرد بعد از آسیب دیدگی
از دست رفتن قدرت
کاهش وزن و کمردرد بی دلیل

در موارد ذکر شده زیر باید در صورت مشاهده بایستی به متخصص ستون فقرات مراجعه کنید. فتق دیسک، اختلال مفصل ساکروایلیاک، استئوارتریت، باریک شدن کانال ستون فقرات، فتق دیسک گردن، تومورهای ستون فقرات،شکستگی مهره کمر، بدشکلی ستون فقرات و بدشکلی بدن، لوردوز (گودی کمری)، کیفوز

در چه شرایطی باید به یک متخصص ستون فقرات مراجعه کرد؟

در اکثر مواقع این متخصص ارتوپد است که شما را به یک متخصص ستون فقرات ارجاع می‌دهد؛ اما برخی از علائم و شرایط هستند که می‌توانند این آگاهی را به شما بدهند که مستقیماً به یک متخصص ستون فقرات مراجعه نمایید. این موارد عبارت‌اند از:

درد‌های مزمن در ناحیه کمر، گردن و کل ستون فقرات

به‌طورکلی به درد‌هایی مزمن گفته می‌شود که اگرچه شدت خیلی زیادی ندارند، اما به مدت طولانی ماندگار شده‌اند و همین امر بیمار را خسته و ناراحت کرده است. معمولاً درد‌های مزمن بیش از ۱۲ هفته طول می‌کشند و حتی پس از درمان جراحات یا علل زمینه‌ای ادامه می‌یابند.

بیشتر درد‌های حاد توسط متخصصین ارتوپد باتجربه کنترل و درمان می‌شوند، اما در صورت مزمن شدن باید حتماً به متخصص ستون فقرات مراجعه نمایید.

اختلال در عملکرد مثانه و روده

برخی از آسیب‌ها در ستون فقرات مانند فتق دیسک پیشرفته که بر روی عصب‌های نخاعی تأثیر می‌گذارند، اگر به‌موقع درمان نشوند می‌توانند منجر به عوارضی مانند اختلال در عملکرد مثانه و روده شوند.

به‌عنوان‌مثال فرد خیلی بیشتر از حالت طبیعی به دستشویی می‌رود و یا ساعت‌ها در توالت است تا بتواند دفع داشته باشد؛ بنابراین احتمال آسیب‌های عصبی ناشی از مشکلات ستون فقرات وجود دارد که باید توسط متخصص ستون فقرات بررسی شود.

وجود علائم درد در پا‌ها یا دست‌ها

علائم درد در پا‌ها و بخصوص حالت گزگز، بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن که می‌دانید مربوط به قسمت‌های مختلف پا نیست به‌احتمال‌زیاد ناشی از سیاتیک و فتق دیسک است. فشار روی اعصاب به دلیل فتق دیسک در ستون فقرات می‌تواند منجر به احساس سوزن‌سوزن شدن یا ضعف در لگن، ساق پا و خود پا شود.

رادیکولوپاتی گردن نیز می‌تواند ریشه عصبی نزدیک مهره‌های گردن را دچار فشردگی نماید و این حالت می‌تواند باعث درد یا بی‌حسی در اندام‌های بالاتنه مانند دست شود. در تمام این شرایط مراجعه به متخصص ستون فقرات و انجام ارزیابی‌های کامل امری ضروری می‌باشد.

وجود تب همراه با درد در ناحیه کمر، گردن و ستون فقرات

اگر علاوه بر احساس ناراحتی در ناحیه کمری یا هر قسمت از ستون فقرات و قفسه سینه دچار تب نیز شده‌اید، باید مراقب خود باشید. به‌احتمال‌زیاد، شما آنفولانزا یا عفونت دیگری دارید که مستقیماً پس از کشیدگی یا کشش عضلات رخ داده است. بااین‌حال، تب همراه با درد در پشت همچنین می‌تواند نشانه‌ای از موارد شدیدتر مانند سرطان یا عفونت‌های باکتریایی در ستون فقرات باشد که باید توسط متخصص ستون فقرات نیز موردبررسی قرار بگیرد.

جراح ستون فقرات کیست؟

انواع زیادی از پزشکان مانند متخصصان طب فیزیکی و توان‌بخشی، پزشکان ستون فقرات و متخصصین مغز و اعصاب وجود دارند که می‌توانند به بیماران برنامه‌های مراقبت‌های غیر جراحی برای درمان آسیب‌های ستون فقرات را ارائه دهند.

بااین‌حال، در صورت نیاز به جراحی ستون فقرات، تنها دو نوع متخصص یعنی جراحان ستون فقرات و جراحان مغز و اعصاب می‌توانند این کار را انجام دهند. هر دو نوع این جراحان به‌طور گسترده در زمینه آسیب‌های عصبی و ستون فقرات آموزش‌دیده‌اند.

بااین‌حال، آنچه بین جراحان ارتوپدی متخصص در مراقبت از ستون فقرات و جراحان مغز و اعصاب تفاوت دارد، در تمرکز روی روش‌های جراحی آن‌ها و همچنین آموزش آن‌ها نهفته است. در ادامه خواهیم گفت هرکدام از آن‌ها بیشتر بر روی درمان چه مواردی تمرکز دارند:

جراحان ستون فقرات ارتوپدی

جراح ارتوپد متخصصی است که دوره پنج ساله تحصیل در ارتباط با جراحی را گذرانده است. این رزیدنت بر درمان سیستم اسکلتی و عضلانی متمرکز است و درست مانند یک جراح ارتوپدی عمومی آگاهی عمیقی از استخوان‌ها، مفاصل، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌های بدن دارد. پس از رزیدنتی، جراح یک سال دوره فلوشیپ را که منحصراً روی ستون فقرات و همچنین جراحی ستون فقرات متمرکز است، تکمیل می‌کند.

به‌عنوان جراحان ارتوپدی، متخصص ستون فقرات ارتوپدی در درجه اول بر ترمیم مشکلات آناتومی گردن، قفسه سینه و کمر تمرکز می‌کند. این جراحان هر روز به ارزیابی، تشخیص و درمان بیماران مبتلا به آسیب‌ها و شرایط مرتبط با ستون فقرات می‌پردازند، ازجمله:

  • بیماری‌های دژنراتیو دیسک
  • دیسک‌های فتق شده
  • کیفوز (قوز گردن)
  • گردن درد
  • اسکولیوز (انحراف ستون فقرات)
  • فشرده‌سازی نخاع
  • تغییر شکل ستون فقرات
  • تنگی کانال نخاعی
  • اسپوندیلولیز
  • شکستگی مهره‌ها

جراحان ارتوپدی ستون فقرات علاوه بر ارائه گزینه‌های درمانی برای مشکلات ستون فقرات، بیماران مبتلابه موارد زیر را نیز ملاقات می‌کنند:

  • انواع شکستگی‌ها
  • آرتروز مفصل ران و زانو
  • آسیب‌های اسکلتی و عضلانی
  • درد شانه

جراح مغز و اعصاب

جراح مغز و اعصاب نیز مانند متخصص ستون فقرات ارتوپدی، دوره پنج ساله را برای اخذ تخصص خود می‌گذراند. بااین‌حال، جراحان مغز و اعصاب بیشتر بر درمان سیستم عصبی، ازجمله مغز، ستون فقرات (به دلیل عبور طناب نخاعی از ستون فقرات)، نخاع، اعصاب محیطی و سیستم عروقی مغزی تمرکز دارند.

برخلاف متخصص ستون فقرات، عمل‌های انجام ‌شده توسط جراح مغز و اعصاب مشکلات اسکلتی و عضلانی یا مفصلی را درمان نمی‌کند و عمل آن‌ها اغلب بین جراحی مغز و جراحی ستون فقرات تقسیم می‌شود. به همین دلیل فعالیت‌های او بسیار متفاوت است.

به‌عنوان‌مثال یک جراح مغز و اعصاب ممکن است یک روز جراحی مغز و اعصاب را برای بیمار مبتلا به آنوریسم یا تومور انجام دهد و روز دیگر، ممکن است برنامه درمانی را برای بیمار مبتلا به ضایعه نخاعی ناشی از آسیب ستون فقرات انجام دهد.

چرا متخصصین ستون فقرات مرکز دکتر میر را انتخاب کنیم؟

به‌طورکلی روش‌های درمانی و جراحی‌های لازم برای درمان آسیب‌های ایجاد شده در ستون فقرات بسیار تخصصی هستند و نیاز به مهارت و دانش کافی دارند. بخصوص بهتر است این روش‌ها در یک مرکز تخصصی ارتوپدی کاملاً مجهز انجام شود تا عوارض روش‌های درمانی و به ویژه جراحی ستون فقرات به حداقل برسند.

به‌عنوان‌مثال بسیار دیده ‌شده است که افراد به دلیل عدم داشتن جراحی صحیح و مراقبت‌های لازم در مرکز تخصصی ارتوپدی خود بعد از جراحی نیز دچار عود مجدد فتق دیسک و آسیب‌های دیگر شده‌اند. در مرکز تخصصی دکتر میر متخصصان ستون فقرات بسیار ماهری در حال فعالیت هستند که شما می‌توانید با خیال آسوده جهت ارزیابی و انجام روش‌های درمانی مناسب به آن‌ها مراجعه کنید.

متخصصین ستون فقرات در مجموعه ما از جدیدترین روش‌های مبتنی بر شواهد و پیشرفته‌ترین روش‌های کم تهاجمی برای رفع آسیب‌های ایجاد شده در پشت، گردن و ستون فقرات استفاده می‌کنند. شما می‌توانید جهت مراجعه به مرکز تخصصی دکتر میر از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده نمایید.

سخن آخر

آسیب‌های ستون فقرات می‌توانند علائم مختلفی اعم از درد، احساس سوزن‌سوزن شدن، گزگز و بی‌حسی را در خود ناحیه آسیب‌دیده و اندام مرتبط مانند دست‌ها و پا‌ها ایجاد کنند. در موارد شدیدتر این آسیب‌ها بر اعصاب عبوری از طناب نخاعی در ستون فقرات نیز تأثیر گذاشته و منجر به آسیب‌های عصبی مانند اختلال در عملکرد روده و مثانه و حتی فلج اندام می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم در صورت مزمن شدن درد و علائم در کمر یا گردن در اسرع وقت به یک متخصص ستون فقرات خوب مراجعه کنید تا بعد از ارزیابی‌های دقیق بهترین برنامه درمانی را به شما ارائه دهند.

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید.