براي درد گردن و شانه به چه دكتري مراجعه كنيم

يكي از رايج ترين سوالاتی که افراد می پرسند این است که برای درد گردن و شانه به چه دكتري مراجعه کنیم. گردن از مهره هایی تشکیل شده که از جمجمه تا قفسه سینه ادامه پيدا کرده است. استخوان ها و عضلات گردن از سر انسان حمایت كرده و باعث جابه جایی و حرکت سر می گردند. از شایع ترین دردها، درد گردن و شانه است که ممکن است هر فردی را به خود درگیر کنند. در بيشتر مواقع گردن درد بر اثر خستگی زياد ايجاد مي شود و پس از چند روز التيام پيدا می کند. اما در صورتی که گردن درد بیش از یک هفته ادامه پيدا كرد، بايد به پزشك ارتوپد در كلينيك هاي تخصصي مراجعه شود. معمولا علت درد در شانه مربوط به آرتروز، التهاب و یا شکستگی مي باشد. در صورت داشتن هر گونه علائمي چون تب و سردرد، تهوع و استفراغ، ضعف و احساس بي حسي، مشكلات تنفسي و گوارشي، سوزن سوزن شدن و درد شديد بدون هيچ علائمي بهتر است هر چه سريع تر به متخصص ارتوپدي مراجعه نماييد.

علت داشتن درد در گردن و شانه

درمان درد گردن و شانه

سخن پاياني

علت داشتن درد در گردن و شانه

گردن درد می تواند در اثر عوامل مختلفی ايجاد شود که در ادامه به برخي از اين عوامل اشاره مي كنيم.

فشار یا کشیدگی عضلانی

فشار يا كشيدگي در اثر فعالیت بدنی، مناسب نبودن وضعیت گردن در هنگام خواب، کار طولانی مدت پشت ميز بدون ايجاد تغییر در وضعیت گردن ايجاد مي گردد.

ضربه

در بيشتر موارد زماني كه لیگامنت ها و عضلات گردن مجبور به حرکت خارج از محدوده طبیعی خود باشند، دچار آسیب می گردند. به خصوص در زمان آسیب ديدگي های ورزشی یا تصادفات رانندگی اين اتفاق مي افتد. چنانچه مهره ها یا استخوان های گردن دچار شکستگي شوند، نخاع آسیب خواهد ديد.

آرتروز گردن

افزایش سن یا نشستن بیش از حد بدون تغییر حالت ممکن است آرتروز گردن را به همراه داشته باشد که باعث درد در ناحيه گردن خواهد شد.

فتق دیسک گردنی

در صورتي كه دیسک برآمده شود، می تواند باعث ايجاد فشار و آسيب به نخاع و ریشه اعصاب گردد که اين حالت فتق دیسک گردنی نام دارد.

تنگی کانال نخاعی

اين اتفاق زمان رخ مي دهد كه کانال نخاعی تنگ و باعث فشار آوردن بر روی طناب نخاعی یا ريشه عصبي گردد. تنگی کانال نخاعی در اثر التهابات طولانی مدت رخ مي دهد.

پوکی استخوان

پوکی استخوان بيشتر در زانوها و دست ها رخ مي دهد، اما در برخی موارد ممكن است گردن را درگیر كرده و باعث درد در ناحيه گردن شود.

مننژیت

در صورتی که بافت نازک پوشاننده مغز و طناب نخاعي دچار آسيب و التهاب شود به این حالت مننژیت مي گويند. در صورت داشتن علائمی چون تب و سردرد به همراه سفت شدن گردن بايد سريعا به اورژانس مراجعه نماييد، زيرا در صورت سهل انگاری ممكن است خطر مرگ را به همراه داشته باشد.

روماتوئید آرتریت

روماتوئید آرتریت می تواند سبب درد و تورم مفاصل گردد. در صورتي كه این بیماری گردن را درگیر نمايد سبب گردن درد مي گردد.

حمله قلبی

در صورتي كه گردن درد همراه با علائمي همچون تعرق شدید، تنگی نفس، حالت تهوع و استفراغ، احساس سوزش در گردن و شانه باشد، مي تواند يكي از نشانه هاي حملات قلبی باشد.

دردهای عضلاني

در اين موارد درد مختص به خود گردن بوده و گاهی بین دو شانه نيز منتشر مي شود. این نوع درد در افرادی مانند تایپیست ها  و صندوق دارها دیده می شود و به صورت ناگهانی ايجاد مي گردد.

سندروم گیر کردگی شانه

درد شانه در حالت انجام حرکات خاصی ایجاد و تشديد مي گردد. اگر فرد دردی در شانه خود احساس كند که به صورت عادی نباشد و درهنگام حرکات خاصي ایجاد و يا تشدید و شود، ممكن است  به سندروم گیر کردگی شانه مبتلا شده باشد  که در اين صورت بهترین پزشك برای تشخیص دقیق و درمان آن متخصص ارتوپد خواهد بود. در کلینیک های تخصصي ارتوپدي به طور هم زمان متخصص طب فيزيكي و ورزشي نيز حضور دارند كه در برخي موارد متخصص ارتوپد فرد را به آن قسمت ها ارجاع خواهد داد.

پارگی تاندون شانه

اگر دچار پارگی تاندون شانه شده باشيد و به دنبال آن ام ار ای انجام داده باشيد و متوجه پارگی و اسیب در شانه و رباط شانه شويد حتما باید به کلینیک هاي تخصصي ارتوپدی و متخصص ارتوپد مرجعه نماييد.

دیسک گردن

اگر درد شانه با احساس سوزش و بی حسی  و داغ شدن همراه باشد ممكن است این درد ها منشا دیسک گردن و مشكلات اعصاب گردن و دست باشند. این قبيل مشکلات در حیطه تخصص ارتوپدی مي باشد و بهترین محل برای یافتن پزشکان ارتوپدي با تجربه كلينيك های تخصصي ارتوپدي مي باشد. در صورتی که دیسک گردن رخ دهد معمولا درد به گردن، دست ها و شانه انتقال پيدا خواهد كرد و فرد علائمی مانند سنگینی یا درد، گزگز یا بیحسی را تجربه خواهد كرد. معمولا افراد در سنین ۳۰ الی ۶۰ دچار دیسک گردن می گردند.

درد درقفسه سینه و ریه

اگر درد شانه با تنفس بدتر شود ممكن است که درد هایی که در قفسه سینه و ریه ی فرد ایجاد مي گردد ممكن است به دليل سابقه بیماری ریوی يا داشتن عفونت جدید در ریه  باشد. در اين حالت بهترين كار مراجعه به پزشك متخصص ريه خواهد بود.

درد شانه هنگام خوابیدن

اگر درد شانه فرد هنگام خوابیدن روی شانه تشديد مي گردد و یا شب ها دچار درد شدید تری مي شود این درد ها نیازمند بررسی و تشخیص دقیق توسط متخصصین ارتوپدی خواهند بود.

درمان درد گردن و شانه

متخصص ارتوپدي پس از بررسی و تشخیص علت درد در گردن و شانه، بهترین روش درمانی را تجويز خواهد كرد. بنابراین اولین قدم در درمان درد تشخيص صحيح بوده كه توسط پزشكان متخصص در كلينيك هاي تخصصي صورت مي گيرد. درمان درد شانه و گردن بسته به علت آن ها متفاوت خواهد بود و نیاز است که فرد توسط بهترين متخصص ارتوپدی معاینه گردد تا تشخیص صحیح برای درمان صورت پذيرد. از جمله روش های درمانی که متخصص ارتوپدي با توجه به علت درد ممکن است تجويز نمايد شامل موارد زير خواهد بود:

• استفاده از کمپرس سرد و گرم
  • استراحت چند روزه
  • استفاده از گردنبند طب
  • انجام حرکات کششی خاص و فیزیوتراپی
  • ریلکس کردن عضلات
  • تجویز مسکن ها
  • تزریق کورتیکو استروئی

استراحت، سرما یا گرما درمانی می توانند برای درمان بعضی از انواع درد هاي گردن و شانه موثر واقع شوند. زمان احساس درد در ناحیه گردن و شانه باید به عضو مورد نظر استراحت داده و از انجام فعالیت هایی که سبب تشديد درد مي گردند خودداري شود. در این حالت مي توان با استفاده از روش های درمانی محافظه کارانه مانند سرد و یا گرما درماني براي درمان درد استفاده كرد تا درد و التهاب به وجود آمده التيام پيدا كند. همچنين کمپرس کردن ناحیه آسیب دیده با استفاده از بانداژ نيز به تثبیت کردن  کاهش ورم كمك خواهد كرد. یکی از راه هایی که برای درمان درد شانه استفاده مي شود تزریق کورتون بوده که معمولا برای درمان دردهایی که باعث التهاب مفصلی و یا  تاندون می باشند مورد استفاده قرار مي گيرد. بايد به اين نكته توجه داشت که با گذر زمان تزریق کورتون می تواند باعث ضعیف شدن و آسیب دیدگی بافت ها و مفاصل مي گردد. بنابراین تزریق این داروی درمانی بايد حتما زير نظر پزشك متخصص صورت گيرد.

سخن پاياني

درد گردن و شانه جزو آن دسته از دردهايي است كه نبايد از علت به وجود آمدن آن ها به سادگي گذشت. در صورت ابتلا به این درد و ادامه دار شدن و بروز علائم جدید بايد سريعا به كلينيك هاي تخصصي ارتوپدي مراجعه كرده و تحت نظر پزشك متخصص قرار گيريد. هرگونه كوتاهي و عدم مراجعه زود هنگام عوارض جبران ناپذيري را همراه خواهد داشت. بيشتر دردهايي كه در ناحيه گردن و شانه ايجاد مي شوند، توسط بیماری هایی ایجاد می شوند که تشخیص و درمان آن ها توسط متخصصین ارتوپدی صورت مي گيرد. بنابراين با مراجعه زود هنگام به كلينيك هاي تخصصي ارتوپدي و درمان دردهاي گردن و شانه از مشكلاتي كه ممكن است اين درد ها براي فرد به وجود آورند جلوگيري می گردد.