براي ديسك گردن به چه دكتري مراجعه كنيم

دیسک های بین مهره ای موجب حرکت آزاد ستون فقرات شده و در طول انجام فعالیت ها مانند ‏یک کمک فنرعمل مي كنند. اگر لایه خارجی دیسک دچار پارگی گردد، مرکز ژله ای آن خارج شده باعث ايجاد فتق دیسک مي شود. رباط هایی که اطراف دیسک ها قرار دارند شکننده بوده و به آسانی پاره می گردند.

ممكن است علت درد در ناحيه گردن انحطاط دیسک و تنگی کانال نخاعی باشد. در صورتی که دیسک گردن به موقع درمان نشود ممکن است باعث آسیب به نخاع شود و یا فرد فرد دچار گزگز شدید در ناحیه ی دست و یا پا می شود طوری که راه رفتن برای فرد دشوار خواهد شد. حتی ممکن است فرد در مراحل پیشرفته دیسک گردن فلج شود و یا حتی دچار بی اختیاری ادرار و مدفوع شود.

بنابراین درمان زود هنگام دیسک گردن از اهمیت زیادی برخوردار است و با مرجعه زود هنگام براي درمان دیسک گردن به یک پزشک متخصص ارتوپدي در کلینیک های تخصصی مراجعه نمایید تا پزشک با بررسي وضعيت گردن، بهترين روش درماني را تجويز نمايد. اولین روش هاي درمان های دیسک گردن شامل فیزیوتراپی و ورزش های ويژه گردن مي باشد.

در صورت عدم بهبودي، پزشک ممکن است تزريق داروهای ضد درد را به گردن تجويز نمايد. جراحی فقط در صورتی انجام می گيرد که سایر روش هاي درماني موثر واقع نشوند و فرد در زمان مناسب به کلینیک ارتوپدی مراجعه نکند.

براي ديسك گردن به چه دكتري مراجعه كنيم

نشانه هاي ديسك گردن

عارضه دیسک گردن می‌ تواند باعث گردن درد، درد بازو و بی حسی یا گزگز در بازو یا دست گردد. ممکن است محل درد مبهم و تعیین محل دقیق آن سخت باشد. در ادامه به شرح برخي از علائم ديسك گردن مي پردازيم.

سرگیجه

فرسایش مهره‌ها و دیسک‌های گردنی باعث ايجاد آرتروز گردن مي گردند که از نشانه های دیسک گردن مي باشد. این وضعیت باعث فسار آوردن به نخاع یا اعصاب نخاعی مي شود و جریان خون در مغز و گوش داخلی را مسدود كرده و سبب ايجاد سرگیجه ایجاد مي گردد. فتق دیسک به تنهایی نيز می‌تواند باعث ايجاد سرگیجه شود.

سردرد

از آنجايي که درد از نقطه‌ای که بسیار نزدیک به عصب تری ژمینال است آغاز مي شود، بنابراین این امکان وجود دارد که درد را به نواحی پس سری و صورت انتقال دهد.

درد دست راست

به دليل اينكه اکثر افراد راست دست هستند و از دست راست خود بيشتر استفاده مي نمايند، بنابراين دست راست در معرض آسیب‌های بیشتری قرار دارد. علت درد در دست راست علاوه بر كار زیاد، مي تواند به دلايلي همچون پارگی، کشیدگی، ضرب دیدگی یا التهاب تاندون‌ها، شکستگی، ساییدگی مفاصل و در برخي موارد به دليل مشکلات قلبی مي باشد. حتی دردهایي مانند مشکلات کیسه صفرا نيز مي توانند باعث ايجاد درد در شانه راست شوند.

تاری دید

در رفتگی‌های مهره‌های گردنی نيز ممکن است علائمی مانند تاری دید، سرگیجه و دوبینی را به وجود آورند. بی ‌ثباتی‌ های ستون فقرات گردنی نيز با مشکلات چشمی همراه خواهند بود.

چشم درد

مشكلات عضلانی در گردن و شانه‌ها می ‌تواند باعث سردرد یا چشم درد گردد. دیسک گردن در صورتی که با سردرد و میگرن همراه باشد، بیمار چشم درد را تجربه مي كند که اين درد یک‌ طرفه یا دو طرفه خواهد بود.

درد بازو و درد ساعد

در صورت عدم مشکل در بافت ‌ها و استخوان ‌های شانه، بازو و ساعد ممكن است درد بازو، ساعد و شانه دردی ارجاعی از گردن باشد. بیرون‌زدگی‌ های دیسک c3 ،c4 باعث درد شانه، c5 باعث درد بازو و c6 ،c7 ،T1 باعث دردهای ساعد خواهند شد.

روش هاي تشخيص ديسك گردن

در اغلب موارد ساییدگی در مهره ها سبب بروز درد شدید در ناحیه گردن و شانه ها مي گردد. اما گاهی مواقع در برخی از بيماران هیچ درد و نشانه ای ایجاد نخواهد شد. همین عامل سبب تشدید بیماری و ايجاد مشكل در تشخيص صحيح بيماري مي گردد. جراح دیسک گردن ابتدا از یک معاینه بالینی ساده شروع مي كند و از بيمار می خواهد که گردن خود را حرکت دهد و وضعيت خود را گزارش دهد. لازم به ذكر است تشخیص دقیق مشكل دیسک گردن بوسیله روش های تصویر برداري مشخص مي گردد.

از جمله روش های تصویربرداری که جراح دیسک گردن براي تشخيص صحيح به كار مي گيرد، شامل موارد زير مي باشد:

  • تصویربرداری با اشعه ایکس
  • تصویربرداری ایمن تر و دقیق
  • نخاع نگاری یا میلوگرافی

روش هاي درمان ديسك گردن

برای درمان دیسک گردن می ‌توان از روش های زیر استفاده كرد:

فیزیوتراپی: فيزيوتراپی می تواند سبب افزایش قابلیت انعطاف پذيري در ناحیه گردن و رفع علائم دیسک گردد.

تزریق کورتیکواستروئید:  در بيشتر موارد دیسک گردن باعث درد در بازو مي شود كه در طی يك تا دو ماه پس از بروز علائم بهبود پيدا خواهد كرد. بيشتر افرادي كه دچار درد بازو هستند، متوجه می شوند که درد در این بازه زمانی دو ماهه بهبود پيدا مي كند و بی حسی و ضعف نیز ممکن است برطرف شود. فیزیوتراپی  نیز می تواند تا حد زيادي سبب تسکین درد گردد. در برخی موارد ، تزریق استروئید اپیدورال صورتی که اقدامات بالا موثر نباشند، پزشك تزریق کورتیکواستروئید در اپیدورال  را تجويز كرده که باید توسط افراد متخصص انجام گردد.

جراحی: در صورتی که هیچ یک از روش های بالا مفيد واقع نشوند و فرد علائم عصبی پیشرونده در بازو و یا پا را تجربه كند يا حتي بیمار از نظر حرکتی فلج شود، پزشك جراحي را پيش مي گيرد.

روش های مختلفی براي جراحي ديسك گردن مورد استفاده قرار گیرند که انتخاب روش مناسب بر اساس شدت بیماری فرد خواهد بود. بی ثباتی در ستون فقرات در تعداد کمی از بیماران ممکن است به انجام عمل فیوژن  ستون فقرات نياز باشد. فیوژن ستون فقرات نوعی جراحی بوده که اتصال محکمی بین دو یا چند مهره ایجاد خواهد كرد. ابزارهای مختلفی ‏‏براي عمل فيوژن و تقویت مناطق بی ثبات ستون فقرات گردنی مورد استفاده قرار مي گيرند.

دیسککتومی قدامی گردن

عمل جراحی دیسککتومی بر روی گردن جهت از بین بردن فشار در یک یا چند ریشه عصبی یا در طناب نخاعی انجام مي گيرد. دسترسی به ستون فقرات گردنی از طریق برش کوچکی در جلوي گردن امکان پذیر خواهد بود. در صورت برداشتن يك دیسک، به طور معمول يك برش افقی کوچک در چین پوست ایجاد خواهد شد. در صورت گسترده تر بودن جراحی، به برش مورب ‏و طولانی تری نیاز خواهد بود.

کورپکتومی قدامی گردن

این نوع از جراحی جهت برطرف کردن تنگی چند سطحی گردن به علت فشردگی ستون فقرات و با عمل دیسککتومی قدامی گردن انجام می شود. این روش جراحی به این صورت است که با برداشتن بخشی از جسم مهره،  فشار بر روی طناب نخاعی کاهش پيدا مي كند.

میکرودیسککتومی خلفی

این روش از طریق یک برش عمودی در پشت و وسط گردن، انجام می گيرد. این روش برای درمان فتق بزرگ دیسک ‏نرم نیز ممکن است مورد استفاده قرار گیرد. در این روش با استفاده از یک دریل با سرعت بالا، بخشی از ‏مفصل فاست برداشته شده و ریشه های عصبی زیر مفصل فاست نمایان خواهند شد.

درمان فوری درد دیسک گردن

طبق گزارش‌های موجود در سرتاسر دنیا، گردن درد نیز همچون سایر دردهای ستون فقرات یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قرن 21 است. براساس سبک زندگی و شرایط پزشکی بیماران مختلف، گردن درد آن‌ها می‌تواند ریشه و منشاء مختلفی نیز داشته باشد. دردهای گردنی می‌توانند ناشی از درد‌های عضلانی، آسیب‌های ساختاری در ستون فقرات گردنی و حتی عصبی باشند. در این مقاله قصد داشتیم به روش‌های درمان فوری درد دیسک گردن و همچنین به بحث پیرامون تشخیص دیسک گردن بپردازیم.

علائم خطرناک دیسک گردن

می‌توان دامنه آسیب‌های مربوط به دیسک گردن را در سه سطح کلی تقسیم بندی کرد:

آسیب بسیار خفیف: دیسک دچار یک التهاب و تورم بسیار خفیف شده که برگشت پذیر است، در این حالت درد فقط در ناحیه و موضع دیسک آسیب دیده احساس می‌شود. در این وضعیت استفاده از روش‌های درمان فوری دیسک گردن توجیه پذیر و بسیار سودمند است.

آسیب جدی: دیسک دچار التهاب، تورم و تغییر شکل شده و ارتفاع آن کاهش پیدا کرده است. همچنین هسته داخل دیسک نیز پاره شده اما مایع درون آن از غشاء پیرامونی خود خارج نشده و این التهالب دیسک است که بر ریشه‌های عصبی مجاور خود فشار اندکی وارد می‌کند. در این حالت ممکن است درد علاوه بر موضع آسیب دیده به ناحیه پایین تنه و ران‌ها نیز انتشار پیدا کند. در این وضعیت نیز می‌توان از روش‌های درمان فوری دیسک گردن کمک گرفت.

وضعیت حاد و اورژانسی: در این حالت دیسک به کلی گسیخته و پاره می‌شود و مایع ژله‌ای درون آن به بیرون و در داخل کانال نخاعی نشت می‌کند. در این وضعیت علائم خطرناک دیسک گردن نمایان شده و درد ناشی از پارگی دیسک و تحت فشار قرار گرفتن اعصاب مجاور آن به قدری زیاد است که بیمار راهی جز جراحی ندارد.

افرادی که دچار فتق خفیف دیسک گردن (التهاب دیسک) هستند معمولا تنها از احساس درد در شانه و گردن خود شکایت می‌کنند (خصوصا پس از بلند کردن اجسام سنگین) که این دو به تنهایی جزو علائم خطرناک دیسک گردن به حساب نمی‌آیند، اما حتما باید پیگیری و درمان شوند.

 

برای دیسک گردن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده علائم ذکر شده فوق، برای چکاب و درمان تخصصی به متخصص ارتوپد مراجعه کنید. در انتخاب پزشک ارتوپد خود کوشا باشید، که از عوارض احتمالی مانند صرف وقت و هزینه، تشخیص نادرست پزشک و یا عدم بهبود عارضه جلوگیری نمایید.

 

سخن پاياني

روش های درمانی زیادی براي ديسك گردن وجود دارند که پزشك متخصص در كلينيك هاي درماني با توجه به شرايط بيمار آن ها را تجويز خواهد كرد. امروزه بيشتر افراد بدون جراحی به بهبودی کامل مي رسند و دیسک های آسیب دیده‌ي آن ها ترمیم خواهد شد.

اگر در صورت داشتن درد سريعا به پزشك متخصص ارتوپد در كلينيك هاي تخصصي مراجعه شود،‌ ديسك گردن با روش هايي كه در بالا به آنها اشاره شد قابل درمان خواهد بود و تنها مواردي منجر به جراحي مي شوند كه فرد به موقع به پزشك متخصص مراجعه نمي كند.

عدم مراجعه زود هنگام به کلینیک های ارتوپدی سبب ضعف در عضلات دست، حرکت شانه، بازو و یا انگشتان می شود که به مرور زمان منجر به کوچک شدن و تحلیل عضله می شود. بنابراين در صورت داشتن هرگونه علائم ديسك گردن با مراجعه زودهنگام به پزشك روند درماني خود را تسريع بخشيد و از عواقب بعدی این بیماری جلوگیری نمایید.

شما عزیزان می‌توانید جهت ارزیابی‌های کامل برای تشخیص فتق دیسک کمر به کلینیک دکتر میر با بروزترین تجهیزات دنیا و کادری مجرب در زمینه ارتوپدی مراجعه کنید تا بهترین تشخیص و درمان را دریافت کنید.