برای بی حسی دست به چه دکتری مراجعه کنیم

بی حسی دست می‌تواند علامتی مهم و نشان دهنده یک مشکل جدی باشد و تشخیص و درمان به موقع نقش بسیار مهمی در کاهش عوارض و ایجاد نتایج خوب درمان دارد. به عنوان مثال اگر دیسک گردن دیر تشخیص داده شود، دیگر به درمان‌های آسان پاسخ مناسب نمی‌دهد و بیمار مجبور است درمان‌های سخت‌تر مانند جراحی را تحمل کند. بنابراین بی حسی دست را باید جدی گرفته و در اسرع وقت به متخصص مراجعه نمایید. سؤالی که احتمالاً پیش می‌آید این است که برای بی حسی دست به چه دکتری مراجعه کنیم و چه رفتاری داشته باشیم؟

در ادامه با ما همراه باشید تا توضیحات بیشتری را در مورد دلایل ایجاد بی حسی دست و اینکه برای بی حسی دست به چه دکتری مراجعه کنیم برایتان بدهیم.

Pain-in-left-hand-and-back-shoulder

برای بی حسی دست به چه دکتری مراجعه کنیم ؟

ازآنجایی‌که دست از قسمت‌های مختلف و بسیار پیچیده‌ای تشکیل شده است، نمی‌توان دقیقاً گفت چرا بی حسی اتفاق می‌افتد. لیکن در قدم اول توصیه می‌کنیم به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید تا تمامی موارد مربوط به سیستم اسکلتی و عضلانی مرتبط را ارزیابی کند.

خوشبختانه در مجموعه ارتوپدی دکتر میر نیز متخصصان باتجربه‌ای در این زمینه فعالیت دارند که می‌توانند معاینات کاملی را با تجهیزات مدرن برایتان انجام داده و بهترین تشخیص و روش درمانی را به شما ارائه دهند.

این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که برخی از علائم ایجاد شده در دست مربوط به خود دست نبوده و حالت ارجاعی دارند. یعنی علت اصلی وجود این علائم مسئله‌ای در خود دست نیست.

معمولاً در صورت بروز مشکلات قلبی و یا فتق دیسک‌های گردنی نیز شما علائمی را در دست‌های خود مشاهده می‌کنید که بی حسی نیز جزو آن‌هاست. اما درصورتی‌که تنها بی حسی را بدون علائم دیگر تجربه کردید به احتمال زیاد مربوط به خود دست بوده و متخصص ارتوپد بهترین گزینه برای معاینه شما و تشخیص علت ایجاد این بی حسی می‌باشد.

آیا بی حسی دست نگران کننده است؟

بی حسی در دستان شما همیشه جدی و نگران‌کننده نیست. مثلاً ممکن است این بی حسی اثر موقت یکی از داروهای مصرفی شما باشد که بعد از مدتی از بین می‌رود. اما معمولاً بی‌حسی‌هایی که طولانی‌مدت هستند، دائم بیشتر می‌شوند و یا علائم دیگری نیز در کنار آن‌ها وجود دارند که می‌توانند نشان‌دهنده یک مسئله جدی پزشکی باشند و نیاز به پیگیری و درمان دارند.

دلایل ایجاد بی حسی در دست‌ها چیست؟

دلایل مختلفی می‌توانند منجر به بی حسی در دست‌ها شوند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

لغزش دیسک گردن

دیسک‌ها بالشتک‌های بسیار نرمی هستند که در بین مهره‌های ستون فقرات قرار گرفته و علاوه بر محافظت از آن‌ها حرکت در جهات مختلف را آسان می‌کنند. پارگی دیسک گردن باعث می‌شود مواد نرم داخل آن به بیرون نشت کرده و اعصاب مجاور که برخی از آن‌ها به دست مرتبط هستند را تحریک کند. درنتیجه می‌تواند باعث بی حسی در دست‌ها شود.

تونل کارپال یا تونل مچ دست

تونل کارپال یک گذرگاه باریک است که از مرکز مچ دست عبور می‌کند. عصب مدیان عصبی است که در مرکز این تونل قرار گرفته است. این عصب احساس را به انگشتان شما از جمله انگشت شست، اشاره، وسط و بخشی از انگشت حلقه می‌رساند.

فعالیت‌های مکرر مانند تایپ می‌تواند باعث ایجاد تورم بافت‌های اطراف و ایجاد فشار اضافی بر این عصب شود. این فشار می‌تواند با علائمی مانند بی حسی همراه با سوزن سوزن شدن، احساس ضعف و یا حتی درد در دست‌ها خودش را نشان دهد.

تونل حفره‌ای

عصب اولنار عصبی است که از گردن تا دست حرکت می‌کند. این عصب می‌تواند در قسمت داخلی آرنج دچار فشردگی یا کشیدگی شود. پزشکان این وضعیت را سندرم تونل حفره‌ای می‌نامند. سندرم تونل حفره‌ای می‌تواند علائمی مانند بی حسی و سوزن سوزن شدن دست، به‌ویژه در انگشتان حلقه را ایجاد کند. همچنین ممکن است فرد به‌ویژه هنگامی که آرنج خود را خم می‌کند، دچار درد و ضعف در ناحیه ساعد شود.

اسپوندیلوز گردن

اسپوندیلوز گردن نوعی آرتریت است که در ناحیه دیسک‌های گردنی ایجاد می‌شود. علت این آسیب ساییدگی و پارگی دیسک در طول سال‌هاست که به‌مرور اتفاق می‌افتد. مهره‌های آسیب‌دیده می‌توانند روی اعصاب مجاور فشار آورده و باعث بی حسی دست‌ها، بازوها و انگشتان شوند.

اپیکوندیلیت

اپیکوندیلیت جانبی یا آرنج تنیس باز نوعی آسیب شایع است که در اثر یک حرکت تکراری مانند چرخاندن راکت تنیس ایجاد می‌شود. درواقع این حرکت‌های تکراری به ماهیچه‌ها و تاندون‌های ساعد آسیب می‌رسانند و باعث ایجاد حس درد و سوزش در قسمت خارجی آرنج می‌شوند.

البته این حالت به‌ندرت می‌تواند باعث بی حسی در دستان شما شود. اپیکوندیلیت داخلی یک بیماری مشابه با نام آرنج گلف باز است که باعث درد در داخل آرنج شما و همچنین ضعف، بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دستان به‌ویژه در انگشت حلقه می‌شود.

کیست گانگلیون

کیست‌های گانگلیون حفره‌های کوچک پر از مایع هستند که روی تاندون‌ها یا مفاصل مچ دست تشکیل می‌شوند. این کیست‌ها می‌توانند حتی بزرگ‌تر از 5/2 سانتیمتر باشند. اگر این کیست‌ها روی عصب مجاور فشار بیاورند، می‌توانند باعث بی حسی، درد یا ضعف در دست شما شوند.

فیبرومیالژیا

فیبرومیالژیا شرایطی است که باعث خستگی و ایجاد دردهای عضلانی می‌شود. گاهی اوقات فیبرومیالژیا با سندرم خستگی مزمن اشتباه گرفته می‌شود، زیرا علائم این دو بسیار شبیه به هم هستند. خستگی ناشی از فیبرومیالژیا می‌تواند شدید باشد و افراد مبتلا به فیبرومیالژیا ممکن است در دست‌ها، بازوها، پاها و یا حتی صورت خود دچار بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن شوند. علائم دیگر این وضعیت عبارت‌اند از:

• مشکل در تمرکز
  • مشکلات خواب
  • شکم درد

سایر دلایل جدی که می‌توانند باعث بی حسی دست‌ها شوند، عبارت‌اند از:

• امکان بروز سکته مغزی که با علائمی مانند ضعف یا بی حسی ناگهانی در بازو یا پای شما به‌ویژه اگر فقط در یک طرف بدن باشد، مشکل در صحبت کردن یا درک دیگران، گیجی و … همراه است.
  • کمبود برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین B12 و یا مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزیم
  • استفاده از برخی داروهای خاص مانند آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای درمان سرطان
  • بیماری رینود که در آن عروق خونی شما باریک شده و مانع از رسیدن خون کافی به دست و پا می‌شود و بی حسی را ایجاد می‌کند.
  • اختلال تیروئید
  • نوروپاتی مرتبط با الکل
  • سندرم درد میوفاشیال که باعث ایجاد نقاط ماشه‌ای می‌شود که نواحی بسیار حساس و دردناک روی ماهیچه‌ها هستند.
  • بیماری لایم که کنه گوزن آلوده به باکتری می‌تواند آن را از طریق نیش به انسان منتقل کند.
  • لوپوس که یک بیماری خود ایمنی است و بیشترین علائم آن در پوست ایجاد می‌شود، اما قسمت‌های مختلف بدن را درگیر می‌کند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطورکه در پاسخ به سؤال برای بی حسی دست به چه دکتری مراجعه کنیم توضیح دادیم بهترین گزینه متخصص ارتوپد است که باید یک متخصص خوب و باتجربه را برای این کار انتخاب کنید. به‌طورکلی نیز اگر بی حسی در عرض چند روز برطرف نشد یا به سایر نقاط بدن شما سرایت کرد، باید به پزشک مراجعه نمایید. همچنین اگر بی حسی بعد از آسیب یا بیماری شروع شد، معاینه توسط پزشک امری ضروری است.

بی حسی اگر با علائم دیگر همراه نباشد، خطر چندانی ایجاد نمی‌کند، اما در صورت بروز هر یک از علائم زیر همراه با بی حسی در دستان خود، فوراً به اورژانس مراجعه کنید:

• احساس ضعف غیرطبیعی
  • اختلال در حرکت قسمت‌هایی از بدن (ممکن است تنها یک قسمت دچار مشکل شود.)
  • گیجی
  • مشکل در صحبت کردن
  • از دست دادن بینایی
  • سردرد ناگهانی و شدید

سخن آخر

همانطورکه ملاحظه کردید عوامل بسیار متعددی می‌توانند باعث بی حسی دست‌ها شوند. برخی از این دلایل مانند سکته مغزی و قلبی علائم دیگری را نیز ایجاد می‌کنند که باید به آن‌ها توجه داشته باشید و به‌هیچ‌وجه خوددرمانی نکنید.

به طور کلی نیز بی حسی دست می‌تواند نشان دهنده یک مسئله جدی باشد که مراجعه به موقع و سریع آن می‌تواند در درمان صحیح و نتایج مطلوب با روش‌های درمانی آسان نقش داشته باشد و بیمار نیاز به درمان‌های سخت‌تر پیدا نکند.

خوشبختانه در مجموعه تخصصی ارتوپدی دکتر میر نیز متخصصان ارتوپد باتجربه و دلسوزی مشغول به فعالیت هستند که همگی سابقه درخشانی دارند و می‌توانند ارزیابی‌های کاملی را برایتان انجام داده و بهترین خدمات درمانی را به شما ارائه نمایند. جهت گرفتن نوبت از این کلینیک یا مشاوره با پزشکان ما می‌توانید از لینک‌های موجود در سمت چپ صفحه و یا شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.