برای درد کشاله ران به چه دکتری مراجعه کنیم؟

احساس هر گونه درد و ناراحتی در بدن برای انسان ناخوشایند است و به همین دلیل است که ما با احساس کمترین درد در نواحی مختلف بدن تلاش می کنیم به کمک درمان های پزشکی مشکل را رفع کنیم. درد کشاله ران یکی از دردهای رایجی است که استخوان لگن یا همان استخوان پلویس (Pelvis) را درگیر می کند. ناحیه لگن می تواند به دلایل مختلف از جمله آسیب، عفونت، افزایش بیماری دچار درد شود.

مهم ترین سوالی که در زمان احساس درد در ناحیه کشاله ران مطرح می شود این است که علت درد کشاله ران چیست و یا برای درد کشاله ران به چه دکتری مراجعه کنیم؟ گاهی درد کشاله ران ناشی از کشیدگی ماهیچه ران یا کوفتگی است که با مراجعه به متخصصان ارتوپد و توصیه آن ها درمان با استراحت، یخ درمانی و مصرف مسکن های مناسب صورت می گیرد. اگر درد جدی باشد، نیاز به درمان های قوی تر وجود دارد.

در این مطلب سعی داریم تا با علل مختلف درد کشاله ران و راه های درمان آن توسط متخصص ارتوپد آشنا شویم. کلینیک ما با همکاری بهترین و مجرب ترین متخصصان ارتوپد و با بهره گیری از جدیدترین ابزارها و تکنیک های درمانی آماده ارائه خدمات درمانی در حوزه مشکلات استخوان از جمله درمان درد کشاله ران به شما عزیزان است. با ما در ارتباط باشید.

برای-درد-کشاله-ران-به-چه-دکتری-مراجعه-کنیم؟

برای درد کشاله ران به چه دکتری مراجعه کنیم؟

هر گونه احساس درد در اندام های حرکتی می تواند علامتی از وجود یک مشکل موقت یا حاد باشد. به همین دلیل نیاز است تا برای درمان سریع و علت یابی به متخصص ارتوپد مراجعه کرد. اما برای درد کشاله ران به چه دکتری مراجعه کنیم؟ متخصص ارتوپد به خوبی با ساختمان عضلات و استخوان های بدن آشنا است و از همین رو می تواند به خوبی علت دردهای استخوانی و عضلاتی را بیابد و بهترین راه درمان و تسکین درد را تجویز کند.

جراح ارتوپد پزشک متخصصی است که علم مراقبت و درمان استخوان ها، تاندون ها، مفاصل، رباط ها و اعصاب را آموخته است و بر سیستم اسکلتی – عضلانی بدن انسان آگاهی کامل دارد. متخصص ارتوپد هر گونه آسیب ناشی از ورزش، فعالیت و انواع دردها در نواحی حرکتی را بررسی می کند و با تجویز درمان مناسب، مانع از بدتر شدن شرایط بیمار می شود.

علائم درد کشاله ران

پس از اینکه جواب این سوال را که برای درد کشاله ران به چه دکتری مراجعه کنیم؟ گرفتیم بهتر است که با علائم درد کشاله ران نیز آشنا شویم. علائم درد در ناحیه کشاله ران با توجه به علت درد و محل درد متفاوت است. گاهی درد کشاله ران در نواحی پشت ران و داخل ران ایجاد می شود اما گاهی این درد بر نواحی دیگر بدن از جمله قلب و عروق و یا سیستم عصبی تاثیر می گذارد.

از علائم کشاله ران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ایجاد کبودی و جراحت در ناحیه کشاله ران یا اطراف؛

• بروز خونریزی؛ • احساس سوزش؛

• درد مفاصل؛

• وجود علائم آنفلوانزا از جمله تب، سرفه، درد شدید، سردرد و گلودرد؛

• التهاب و ورم؛

• گرفتگی عضلات و ماهیچه؛

• بی حسی و درد در انگشتان.

علت درد کشاله ران چیست؟

کشاله ران محل اتصال میان شکم و ران است. این ناحیه در دو سوی استخوان شرمگاه قرار دارد. گاهی این ناحیه بر اثر ورزش و فعالیت های سنگین دچار درد می شود که این درد موقتی است و با استراحت و به کمک ورزش های اصلاحی که متخصص ارتوپد تجویز می کند درمان می شود. گاهی علت درد کشاله ران آسیب و بیماری است.

از مهم ترین علل درد کشاله ران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آسیب های عامل درد کشاله ران • کشیدگی کشاله ران بر اثر ورزش و فعالیت؛

• شکستگی استخوان ناحیه لگن خاصره و ران؛

• کوفتگی در ناحیه ران؛

• پارگی رباط یا رگ به رگ شدن آن بر اثر ضربه و یا فعالیت شدید؛

• پارگی مینیسک زانو و انتشار درد آن به کشاله ران؛

• التهاب تاندون بر اثر حرکت بیش از حد مفصل و آسیب دیدن آن و یا بر اثر عفونت؛

• کشیده شدن ماهیچه ران؛ • شکستگی حاد لگن؛

• شکستگی عصبی لگن؛

• روماتیسم مفصلی و ایجاد درد کشاله ران؛ • پوکی استخوان و ایجاد درد در کشاله ران

• آسیب دیدگی لابروم مفصل ران و یا پارگی آن؛

• درد سیاتیک و انتشار درد آن به کشاله ران.

در صورت هر گونه آسیب دیدگی در ناحیه کشاله ران و کشیدگی و کوفتگی این ناحیه باید به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید تا علت درد بررسی و درمان مناسب صورت پذیرد.

عفونت های عامل درد کشاله ران

در جواب این سوال که برای درد کشاله ران به چه دکتری مراجعه کنیم؟ گفتیم که بهترین گزینه متخصصین ارتوپدی هستند، اما درباره عفونت هایی که باعث ایجاد درد کشاله ران می شوند صحبتی نکردیم.

گاهی علل درد ناشی از بروز انواع عفونت ها است که مهم ترین آن ها عبارتند از:

• تجمع توده های چربی زیر پوست ران و بروز عفونت و درد کشاله ران؛

• ایجاد عفونت ناشی از جراحت و آسیب در ناحیه لگن، زانو و ران؛

• آرتریت عفونی (آرتریت سپتیک) که بر اثر علل مختلف مانند گاز گرفتگی توسط حیوانات، ضعیف بودن سیستم ایمنی، اگزما و ضعیف بودن ساختار پوست اتفاق می افتد.

• عفونت زانو و یا لگن که موجب بروز آرتریت عفونی و درد مفاصل می شود. این درد به کشاله ران انتشار داده می شود.

• استئومیلیت یا عفونت استخوان. در صورتی که علت درد کشاله ران، وجود عفونت باشد، متخصص ارتوپد با معاینه و بررسی آزمایش های تجویز شده، مناسب ترین آنتی بیوتیک را برای شما تجویز خواهد کرد.

بیماری های عامل درد کشاله ران

علاوه بر دردهای ناشی از آسیب و عفونت، گاهی وجود برخی بیماری ها در ناحیه ران یا نواحی اطراف عامل ایجاد درد کشاله ران هستند.

این بیماری ها عبارتند از:

• وجود تومور در ناحیه لگن: تومور لگن یکی از بیماری های رایج است که اگر به موقع تشخیص داده شود، قابل درمان است. یکی از علائم وجود تومور، احساس درد در کشاله ران است.

• سندروم کمپارتمان (Compartment Syndrome): وضعیتی است که در آن به بافتی از بدن فشار زیادی وارد می شود و این افزایش فشار موجب کاهش جریان خون در عصب و ماهیچه های آن بافت و درد آن ناحیه می شود.

• لخته شدن خون بر اثر آمبولی، حمله قلبی و سکته.

• بیماری های سیستم ادراری و تناسلی: وجود مشکلاتی مانند سنگ کلیه، عفونت ادراری، بیماری های سیستم تناسلی مردانه (چرخش بیضه، تومور بیضه و …). • ابتلا به بیماری های دستگاه گوارش از جمله التهاب روده کوچک با بزرگ.

• سندروم پای بی قرار. اگر علت درد کشاله ران یکی از بیماری های بالا باشد، دکتر ارتوپد با بررسی آزمایش و عکس هایی که از بیمار گرفته شده است، مشکل را ریشه یابی می کند و درمان مناسب را تجویز می کند.

تشخیص علت درد کشاله ران توسط متخصص ارتوپد

درمان و تشخیص تمامی موارد ذکر شده در بالا، از وظایف اصلی پزشک ارتوپد است. .در صورتی که هر یک از علائم درد در ناحیه کشاله ران را مشاهده کردید، در اسرع وقت به یک متخصص ارتوپد خوب مراجعه کنید تا مشکل در مراحل ابتدایی درمان شود. دکتر ارتوپد در معاینه فیزیکی، شرح حال کاملی از بیمار تهیه می کند و از وی در مورد جراحی های قبلی، آسیب های وارد آمده، وضعیت روحی و جسمی او سوال می پرسد.

برای بررسی دقیق مشکل پزشک تصویربرداری با اشعه ایکس را برای بیمار توصیه می کند. اگر پزشک متخصص ارتوپد تشخیص دهد که تومور عامل درد کشاله ران است، انجام ام آر آی و یا سی تی اسکن را به بیمار توصیه می کند. گاهی نیز پزشک به کمک تشخیص افتراقی به علل درد ناحیه کشاله ران پی می برد و بهترین روش درمانی را تجویز می کند.

تشخیص افتراقی برای درد کشاله ران تشخیص افتراقی در علم پزشکی یکی از متدهای تشخیص سیستماتیک است که در آن بر اساس یافته های بالینی و افتراق میان دو یا چند بیماری که علائمی شبیه به هم دارند، یک بیماری تشخیص داده می شود.

تشخیص های افتراقی درد کشاله ران عبارتند از:

کشیدگی اداکتور به طور کلی پنج ماهیچه اداکتور بر روی هر یک از ران های انسان وجود وجود دارد. این ماهیچه ها می توانند به دلایل مختلفی مانند گرم نکردن بدن پیش از فعالیت های ورزشی، ضعف عضلات، آسیب دیدگی های قدیمی، مشکلات و آسیب دیدگی های کمر دچار آسیب و کشیدگی شوند.

کشیدگی اداکتور گاهی می تواند بدون علت و کاملاً اتفاقی باشد. مهم ترین علامت کشیدگی اداکتور، درد ناگهانی و شدید در ناحیه داخل ران است. این درد معمولاً هنگام دویدن یا راه رفتن سریع احساس می شود. میزان درد کشیدگی اداکتور به 3 گرید تقسیم می شود: •

گرید 1: احساس درد اندک هنگام راه رفتن در کشاله ران به دلیل پارگی جزئی و آسیب بافت ها به میزان کمتر از 25 درصد؛

• گرید 2: آسیب بیش از 25 درصد بافت ها و درد شدید هنگام ورزش؛

• گرید 3: آسیب جدی به بافت ها و درگیری آن ها تا 100 درصد. آسیب گرید 3 به بافت ها می تواند درد بسیار شدید را به همراه داشته باشد. متخصص ارتوپد برای بررسی آسیب و میزان آن تصویربرداری های تشخیصی (MRI و اسکن اولتراسوند) و آزمایش های مخصوص عضلات و ماهیچه را بررسی می کند.

همچنین دامنه حرکت بیمار را ارزیابی می کند و طبق آن تجویز لازم برای بهبودی را انجام می دهد. فتق اینگوینال فتق اینگوینال زمانی اتفاق می افتد که به دلیل ضعف در ناحیه عضلات شکم، بافتی از بدن مانند بخشی از روده از عضلات شکم بیرون می زند و باعث احساس درد در برخی موارد می شود.

یکی از علائم فتق اینگونیال احساس درد، سنگینی و کشیدگی در ناحیه کشاله ران است. استئیت پوبیس (Osteitis pubis) این بیماری، یک بیماری نادر و دردناک در جلوترین قسمت حلقه استخوانی لگن که ناحیه سمفیز پوبیس (محل اتصال دو استخوان پوبیس) نام دارد، است. این بیماری موجب التهاب استخوان ها و درد می شود. مهم ترین نشانه این بیماری، احساس درد در ناحیه پایین شکم و کشاله ران است.

این درد می تواند با راه رفتن افزایش یابد. دیسپلازی هیپ (اختلالات مفصل هیپ) دیسپلازی مفصل ران اختلالی است که در آن رشد مفصل ران در مراحل اولیه به درستی انجام نمی شود و استخوان ران تحت تاثیر قرار می گیرد. از مهم ترین نشانه های اختلال مفصل ران درد و ناراحتی در ناحیه عضلات ران به خصوص عضلات اداکتور است.

نحوه درمان درد کشاله ران توسط متخصص ارتوپد

تشخیص علت این درد به نحوه درمان کمک بسزایی می کند. درمان درد کشاله توسط پزشک به شیوه های زیر انجام می شود: درمان خانگی درد کشاله ران گاهی بنا به تشخیص پزشک درمان های خانگی از جمله استراحت کامل، استفاده از یخ به مدت 72 ساعت، بانداژ مفصل، انجام ورزش های اصلاحی و استقامتی می تواند به درمان کمک کند.

درمان های ارتوپدی درد کشاله ران در صورتی که مشکل درد کشاله علل مهم تری داشته باشد که با روش های خانگی قابل درمان نباشد، روش های زیر توسط دکتر ارتوپد تجویز خواهد شد:

• بنا به تشخیص متخصص، گاهی نیاز است تا با مصرف داروهای مسکن و اسپری ضد درد مشکل رفع شود. • اگر مشکل درد کشاله ران ناشی از عفونت باشد، نیاز است تا آنتی بیوتیک مناسب مصرف شود.

• اگر متخصص تشخیص دهد که درد به دلیل ابتلا به سرطان است، نیاز به پرتو درمانی، شیمی درمانی و در بعضی موارد جراحی خواهد بود.

بعد از درمان و رفع تورم به شیوه های مختلف، بنا به تشخیص پزشک نیاز به درمان های فیزیوتراپی خواهد بود تا توانبخشی صورت پذیرد. همچنین در بعضی موارد که بافت ها آسیب دیده است، اوزون درمانی تجویز خواهد شد.

بهترین جراح ارتوپد برای درمان درد کشاله ران

شاید در نگاه اول تصور کنید که دردهای عضلانی و استخوانی از جمله درد در ناحیه کشاله ران دردهای آسان و ساده برای درمان هستند اما به یاد داشته باشید که اگر درمان این دردها به درستی صورت نگیرد می تواند برای سلامت جسمانی بیمار بسیار خطرناک باشد و آسیب های جبران ناپذیری به بار آورد.

به همین دلیل است که توصیه می کنیم همیشه برای هر گونه مشکل و درد در ناحیه عضلات و استخوان ها به بهترین متخصص ارتوپد مراجعه کنید. یک جراح ارتوپد خوب ویژگی های زیر را دارد:

• تجربه و دانش کافی در درمان و تشخیص بیماری؛

• انتخاب بهترین و کم تهاجمی ترین درمان برای درد کشاله ران؛

• صبوری و حوصله در معاینه؛

• آگاهی کامل از اسکلت عضلانی انسان؛

• آشنایی به جدیدترین متدهای درمانی. توصیه می کنیم که حتما برای درمان درد کشاله ران به بهترین جراح و متخصص ارتوپد مراجعه نمایید تا مشکل در کوتاه ترین زمان ممکن به بهترین شیوه حل شود.

نتیجه گیری

در این مطلب سعی داشتیم تا به طور کامل در مورد درد کشاله ران و علل آن و اینکه برای درد کشاله ران به چه دکتری مراجعه کنیم؟ صحبت کنیم و دریافتیم که در صورت بروز هر گونه درد یا علائم غیرطبیعی در این ناحیه، نیاز است تا به متخصص ارتوپد مراجعه کنیم.

به بیان دیگر، در صورت بروز هر گونه درد و مشکل در هر یک از اندام های حرکتی از جمله کشاله ران باید به یک متخصص ارتوپد مراجعه کرد. شما عزیزان می توانید در صورت بروز هر گونه مشکل در اندام های حرکتی، به پزشکان متخصص ارتوپد فعال در کلینیک ما مراجعه نمایید تا به کمک جدیدترین تکنولوژی ها، روند درمان را تسریع ببخشید.