برای درد گردن به چه دکتری مراجعه کنیم

گردن درد یکی از دردهای متداول بخصوص برای افراد مشغول به فعالیت در برخی مشاغل خاص مانند دندانپزشکی، آرایشگری، تعمیرات و ساخت زیورآلات و … می‌باشد.

درصورتی‌که درد گردن تنها به دلیل حرکات ناگهانی یا فشار بیش‌ازحد باشد، معمولاً با چند روز مراقبت در خانه بهبود پیدا می‌کند، اما اگر ادامه‌دار شود ممکن است نشانه یک مشکل جدی مانند فتق دیسک گردن باشد. سؤالی که پیش می‌آید این است که برای درد گردن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در پاسخی کوتاه به این سؤال می‌توان گفت متخصص ارتوپدی بهترین فرد برای کمک به شماست. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد اینکه برای درد گردن به چه دکتری مراجعه کنیم با شما صحبت کنیم.

برای درد گردن به چه دکتری مراجعه کنیم

برای درد گردن به چه دکتری مراجعه کنیم؟

وقتی صحبت در مورد درمان درد گردن است، بسیاری از بیماران، مراقبت‌های ارتوپدی را استاندارد طلایی می‌دانند و بهترین گزینه در پاسخ به سؤال برای درد گردن به چه دکتری مراجعه کنیم یک ارتوپد باتجربه و حاذق در یک مرکز تخصصی ارتوپدی مانند مجموعه ما می‌باشد؛ زیرا ارتوپدها به‌طور خاص در زمینه مقابله با انواع مشکلات مربوط به سیستم اسکلتی و عضلانی که شبکه‌ای پیچیده از عضلات، مفاصل، رباط‌ها، تاندون‌ها و استخوان‌هایی هستند که از بدن شما حمایت می‌کنند و اجازه انواع حرکت‌ها را به شما می‌دهند، آموزش دیده‌اند و به‌خوبی می‌توانند در درمان و رفع این مشکلات به شما کمک کنند.

ارتوپدها که به نام جراح ارتوپد نیز شناخته می‌شوند، پزشکانی آموزش دیده برای رفع انواع دلایل ایجاد درد گردن هستند و یک متخصص ارتوپدی معمولی تا 7 سال در دانشکده پزشکی و 5 سال کار تکمیلی ازجمله رزیدنتی در یک مرکز پزشکی بزرگ را برای تجربه و تخصص بیشتر در زمینه‌هایی مانند ارتوپدی کودکان، پزشکی ورزشی یا ارتوپدی ناحیه خاصی از بدن، مانند ستون فقرات یا زانو را گذرانده و به همین دلیل بهترین گزینه برای ارزیابی و درمان دردهای گردنی محسوب می‌شود.

نحوه تشخیص علت درد گردن توسط ارتوپد

برای تشخیص علت گردن درد، ارتوپد مراحل زیر را برای شما انجام می‌دهد:

• وی ابتدا تاریخچه پزشکی کاملی از شما دریافت می‌کند تا از وجود هرگونه مشکل قبلی، بیماری یا آسیب دیگری که ممکن است وضعیت فعلی را ایجاد کرده باشد، آگاه شود.
  • سپس یک معاینه فیزیکی کامل انجام می‌دهد که می‌تواند شامل ارزیابی حرکات گردن و شدت درد گردن باشد.
  • در مرحله بعد احتمالاً عملکرد اعصاب و ماهیچه‌های بازوها را آزمایش می‌کند تا ببینید آیا مشکلات عصبی مربوط به درد گردن ایجاد شده است یا خیر؟

گاهی ممکن است متخصص ارتوپدی جهت ارزیابی دقیق‌تر و تشخیص نهایی صحیح‌تر از آزمایشات مختلفی ازجمله آزمایش خون، اشعه ایکس، ام آر آی، سی‌تی‌اسکن و … استفاده کند تا بتواند به‌طور کامل استخوان‌ها، نخاع، ریشه‌های عصبی، دیسک‌ها، ماهیچه‌های گردنی و … را بررسی نماید.

روش‌های درمان دردهای گردن

پس از معاینات و انجام تست‌های مورد نیز علت ایجاد درد گردن مشخص می‌شود و بسته به میزان آسیب اگر علائم آسیب‌های عصبی خطرناک مانند از دست دادن کنترل مدفوع و ادرار وجود نداشته باشد، ارتوپد یک دوره درمانی مناسب را در ابتدا به شما توصیه می‌کند که شامل موارد زیر خواهند بود:

استراحت

در بیشتر مواقع، درد گردن ناشی از فرم ناصحیح انجام برخی حرکات یا استفاده بیش‌ازحد است که حداقل تا حدی، با استراحت چندروزه و مراقبت در فعالیت‌هایی که عضلات، مفاصل یا رباط‌های گردن را تحت‌فشار قرار می‌دهند کاهش پیدا می‌کند.

دارو

داروهای کاهش التهاب، شل کننده‌های عضلات و تسکین درد نیز از مؤثرترین درمان‌ها برای گردن دردهای حاد و کوتاه‌مدت هستند.

بی‌حرکتی

ممکن است ارتوپد شما برای کمک به بهبودی و جلوگیری از آسیب مجدد یا پیشروی آسیب، توصیه کند که برای مدت معینی از گردن بندهای طبی مناسب استفاده کنید که در مجموعه ما بهترین نوع آن در دسترس می‌باشد و جهت تهیه می‌توانید از طریق لینک‌های سمت چپ صفحه با مشاوران ما در ارتباط باشید.

فیزیوتراپی و ورزش

گاهی دردهای گردنی ناشی از ضعف عضلات است و به همین دلیل ممکن است ارتوپد یک برنامه ورزشی و فیزیوتراپی برای شما تدوین کند تا با تقویت عضلات هم از پیشروی آسیب جلوگیری نماید و هم درد را کاهش دهد.

تزریق اوزون

روش تزریق یک روش عالی برای کاهش سریع درد و التهاب بخصوص در هنگام بروز علائم دیسک گردن می‌باشد. در قدیم معمولاً از استروئیدها و مواد بی‌حس‌کننده برای این کار استفاده می‌شد؛ اما امروزه به دلیل عوارض جانبی داروهای استروئیدی روشی نوین به نام اوزون‌تراپی ابداع ‌شده است که با تزریق گاز اوزون در ناحیه دارای درد به سرعت التهاب و درد ایجاد شده را کاهش می‌دهد و عوارض جانبی آن بسیار کم است.

به‌علاوه ماندگاری خوبی دارد و به فرد کمک می‌کند راحت‌تر در جلسات فیزیوتراپی شرکت کند. همچنین می‌تواند نیاز به جراحی را به تعویق بیندازد.

عمل جراحي

عمل جراحی آخرین گزینه‌ای است که یک ارتوپد باتجربه برای درمان دردهای گردنی در نظر می‌گیرد؛ زیرا مجاورت کانال نخاعی با ستون فقرات گردنی، ریسک عمل‌های گردن را به‌شدت افزایش می‌دهد و هرچه بتوان این عمل را به تعویق انداخت بهتر است؛ اما گاهی در حوادث ناگهانی مانند تصادفات شدید یا فتق دیسک‌های پیشرفت کرده که به دلیل آسیب‌های گردنی، فرد بیمار دچار آسیب‌های عصبی شده است و ممکن است به تأخیر انداختن جراحی منجر به فلج برخی اندام شود، چاره‌ای جز جراحی وجود ندارد.

به‌طورکلی برای اطمینان از اینکه وضعیت گردن شما به‌درستی درمان می‌شود، مهم است که به یک ارتوپد حاذق و باتجربه در این زمینه مراجعه کنید و بعد از تشخیص نیز دستورالعمل‌های ارتوپد خود را به‌دقت دنبال کنید تا هرچه زودتر علائم بهبود پیدا کنند.

علل شایع درد گردن

به دلیل اینکه گردن ناحیه‌ای است که چندین ماهیچه مهم، استخوان، رگ‌های خونی و اعصاب در آن در کنار هم قرار می‌گیرند، بسیاری از آسیب‌ها و بیماری‌ها می‌توانند آن را تحت تأثیر قرار دهند. برخی از رایج‌ترین علل گردن درد، عبارت‌اند از:

• فشارهای عضلانی ناشی از حمل بارهای سنگین بخصوص به‌طور نادرست
  • نگه‌داشتن سر به مدت طولانی در زاویه بد، به‌ویژه هنگام خواب، کار یا استفاده از تلفن
  • استرس‌ها و فشارهای عاطفی یا سردردهای تنشی
  • گرفتگی اعصاب درنتیجه تنگی نخاع، اسپوندیلوز گردن یا فتق دیسک
  • ضربه‌های تروما ناشی از آسیب یا سقوط
  • فیبرومیالژیا
  • احتمال بروز حمله قلبی در صورت وجود سایر علائم مانند تنگی نفس، تعریق سرد، احساس سنگینی در قفسه سینه و … که تهدیدکننده زندگی است و نیازمند مراقبت‌های اورژانسی می‌باشد.
  • استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید که یک بیماری مفصلی است و می‌تواند ستون فقرات گردنی را درگیر کند.
  • شلاق زدن یا ضربه‌های ناگهانی مانند ضربه شدید توپ
  • مننژیت
  • بیماری لایم

چه زمانی برای درد گردن باید به پزشک مراجعه کنیم؟

چنان چه درد گردن شما پس از یک تصادف ضربه‌ای یا سقوط ازجمله تصادف رانندگی، تصادف غواصی یا ضربه به سر ایجاد شده باشد باید سریعاً به اورژانس مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است آسیب‌هایی مانند شکستگی رخ ‌داده باشد که می‌تواند خطرات زیادی را ایجاد نماید.

اگر درد شما با یک آسیب تروماتیک مانند آنچه گفتیم همراه نبود، مراقب علائم دیگر باشید. درحالی‌که بسیاری از موارد گردن درد یا سفتی در ناحیه گردن جای نگرانی ندارد، برخی از موارد که به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای هستند و ممکن است بسیار جدی باشند.

سهل‌انگاری در پیگیری این دردها  می‌تواند حتی منجر به فلج اندام شود؛ بنابراین اگر بیش از چند روز درد گردن طول کشید، حتماً در اسرع وقت به یک ارتوپد خوب مراجعه کنید. در صورت بروز موارد زیر مراجعه به ارتوپد الزامیست:

• درد گردن به‌قدری است که حتی فعالیت‌های عادی یا خواب را مختل کرده است.
  • باوجود مراقبت و کاهش فعالیت، درد در حال بدتر شدن است یا تا چند هفته ادامه پیدا کرده است.
  • درد با علائم پاراستزی مانند سوزن‌سوزن شدن، گزگز، بی‌حسی یا ضعف در هر قسمت از بدن شما همراه باشد.
  • درصورتی‌که دچار بی‌اختیاری ادرار یا روده شده باشید.

اگر گردن درد با علائم زیر ظاهر شد، فوراً به اورژانس مراجعه کنید:

• تب یا لرز
  • سردرد شدید و مداوم
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • حساسیت زیاد به نور
  • ضربان قلب تند یا نامنظم
  • دشواری در تنفس
  • ضعف عضلانی
  • درد یا بی‌حسی که به بازوها کشیده شود.
  • درد قفسه سینه یا فک

سخن آخر

علت درد گردن می‌تواند از فشار ناشی از یک روز پرکار و خسته‌کننده تا آسیب‌های شدید مانند فتق دیسک گردنی متفاوت باشد.

معمولاً اگر به دلیل خستگی و استفاده بیش‌ازحد باشد، بعد از کمی استراحت و کاهش فعالیت به‌مرور طی چند روز بهبود پیدا می‌کند؛ اما درد گردنی که بهبود نمی‌یابد یا بدتر می‌شود، نشانه‌ای از یک مشکل جدی است که هرچه سریع‌تر باید طبق همان توضیحاتی که در پاسخ به سؤال برای درد گردن به چه دکتری مراجعه کنیم به یک متخصص ارتوپدی خوب مراجعه نمایید تا علت مشخص و درمان لازم آغاز شود.

خوشبختانه متخصصان ارتوپدی بسیار باتجربه‌ای در زمینه تشخیص و درمان علت دردهای گردنی در مرکز تخصصی ارتوپدی ما در حال فعالیت هستند که می‌توانید با مراجعه به این مرکز از تجربه آن‌ها در محیطی مجهز بهره‌مند شوید. جهت گرفتن نوبت می‌توانید از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.