برای پا درد به چه دکتری مراجعه کنیم

درد و ناراحتی در هر قسمت از پا اعم از قسمت بالایی و ران، زانو، ساق پا و کف پا یکی از علائم شایع تروماهای محیطی و یا بیماری‌های مختلف و جدی است. این موارد می‌توانند اجزای متفاوت سیستم اسکلتی و عضلانی اعم از تاندون‌ها، عضلات، رباط‌ها، استخوان‌ها، مفاصل و … را درگیر کنند.

درصورتی‌که درد ناشی از فشار کاری و خستگی باشد، بعد از چند روز استراحت بهبود پیدا می‌کند، اما در صورت ادامه‌دار شدن یا دردهای ناگهانی که علائم دیگری نیز ممکن است در کنار آن تجربه شود، مراجعه به پزشک الزامیست و در پاسخ به سؤال برای پا درد به چه دکتری مراجعه کنیم می‌توان گفت هیچ‌کس به‌اندازه یک ارتوپد باتجربه و متبحر در یک مرکز تخصصی ارتوپدی نمی‌تواند به شما کمک کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با انواع دلایل دردهای ایجاد شده در پا آشنا کنیم و برایتان بیشتر توضیح دهیم که برای پا درد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای پا درد به چه دکتری مراجعه کنیم

برای پا درد به چه دکتری مراجعه کنیم؟

ساختار اسکلتی و عضلانی پاها بسیار پیچیده هستند و از تعداد زیادی مفصل‌های مختلف مانند مفصل هیپ در لگن، مفصل زانو، مفصل مچ پا، تعداد زیادی تاندون‌ها بخصوص تاندون آشیل که بزرگ‌ترین تاندون در بدن است و تا انتهای پا کشیده می‌شود، رباط‌ها مانند رباط‌های صلیبی، استخوان‌های مختلف مانند استخوان لگن، استخوان ران، استخوان ساق پا و انگشتان و … تشکیل‌ شده است. آسیب به هرکدام از این قسمت‌ها می‌تواند درد در پا را ایجاد کند.

اما آنچه مشخص است این است که همه این آسیب‌ها به‌نوعی به سیستم اسکلتی و عضلانی مربوط می‌شوند و در پاسخ به سؤال برای پا درد به چه دکتری مراجعه کنیم باید بگوییم که بهترین پزشک یک متخصص ارتوپدی است که در زمینه تمامی این آسیب‌ها به‌اندازه کافی آموزش‌دیده و تخصص کافی برای بهترین تشخیص و انتخاب بهترین روش درمان اعم از بی‌حرکت کردن ناحیه آسیب‌دیده مانند شکستگی‌ها، دارودرمانی، تزریقات مختلف مانند اوزون‌تراپی، جراحی … را دارد.

البته همه دردهایی که در پا ایجاد می‌شوند نیز مربوط به خود پا نیستند. برخی از دردهای پا ارجاعی هستند. بدین معنی که مشکل اصلی که باعث علائم درد و ناراحتی شده است، در خود پا نیست. به‌عنوان‌مثال فتق دیسک یا سیاتیک ناشی از فتق دیسک و تنگی کانال نخاعی می‌توانند با تحت‌فشار قرار دادن عصب‌های عبوری در مجاورشان که تا پاها کشیده می‌شوند، باعث علائمی از درد، گزگز، سوزن‌سوزن شدن، بی‌حسی و ضعف در پاها شوند.

در این صورت باز هم ارتوپد موارد مربوط را تشخیص می‌دهد و با کنترل علت اصلی علائم را بهبود می‌بخشد. البته در برخی موارد نادر مانند بیماران مبتلا به روماتیسم ممکن است ارتوپد در صورت صلاحدید شما را متخصصان همکار دیگر نیز معرفی کند، اما در اکثر موارد خود ارتوپد می‌تواند به شناسایی و درمان مشکلات ایجادکننده درد پا بپردازد.

دلایل ایجاد درد پا چیست؟

با توجه به اینکه پاها ساختار گسترده‌ای دارند که از اجزای زیاد و متفاوت تشکیل ‌شده‌اند، تشخیص‌هایی که برای دردهای پا داده می‌شود نیز بسیار متفاوت است. پس قبل از اینکه دلایل درد پا را به شما معرفی کنیم، توصیه می‌کنیم برای دردهایی که بیش از چند روز ادامه ‌دارند، به‌هیچ‌وجه خوددرمانی نکنید و از روش‌های درمانی دوستان و آشنایان با درد مشابه نیز استفاده نکنید؛ زیرا ممکن است علت درد ایجاد شده در پای شما با دیگران متفاوت باشد و خوددرمانی باعث تشدید آسیب شود. به‌طورکلی علل درد پا می‌تواند اسکلتی- عضلانی، عصبی یا عروقی باشد که در ادامه آن‌ها را بیشتر توضیح خواهیم داد:

دردهای اسکلتی و عضلانی

دردهای اسکلتی و عضلانی بسیار متعدد هستند و برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

• انواع شکستگی‌های ایجاد شده در استخوان‌های قسمت‌های مختلف ناشی از تروماهای محیطی

• کرپیتوس که با صدای ترکیدن یا ترک خوردن در زانو احساس می‌شود.

• آرتریت که یک بیماری خود ایمنی است و مفاصل لگن، زانو یا مچ پا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

• کشیدگی‌ها و پارگی‌های عضلات، تاندون‌ها و یا رباط‌ها

• گرفتگی شبانه، سندرم کمپارتمان و شکستگی ناشی از استرس

• آسیب‌های ساق پا مانند شین اسپلینت

• زانوی خدمتکاران

• دردهای ران

• آسیب به مفصل هیپ در لگن، دررفتگی مادرزادی (CDH)، دررفتگی مادرزادی مفصل ران (DDH)

• التهاب تاندون استریو تیبیالیست به دلیل آسیب دیدن غلاف تاندون

• تاندینیت آشیل به دلیل رسوب کلسیم در این ناحیه

دردهای ناشی از آسیب‌های عروقی

آسیب‌های عروقی نیز می‌توانند باعث درد پا شوند که از مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

• PAD (نوعی بیماری شریانی محیطی)

•  ترومبوز ورید عمقی (DVT)

• سلولیت

• عفونت‌های استخوانی

• وریدهای واریسی

•  اگزمای واریسی که در آن درد با تغییر رنگ پوست همراه است.

• تورموهای بدخیم استخوانی ازجمله استئوسارکوما، کندروسارکوما و سارکوم یوئینگ

• تومورهای خوش‌خیم مانند فیبروما غیر استخوانی، کیست ABC، کیست UBC، کندروبلاستوما، کیست استخوانی تک رنگ یا ساده و …

دردهای ناشی از آسیب‌های عصبی

برخی از دردهای پا ناشی از آسیب‌های عصبی است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

• سندرم پاهای بی قرار  (Restless Leg Syndrome یا RLS) که در آن پاها به‌طور غیرقابل‌کنترل تکان‌های ناخواسته‌ای می‌خورند.

•  نوروپاتی‌های مختلف مانند نوروپاتی ناشی از دیابت یا مصرف زیاد الکل

• آسیب عصبی و درد عصب سیاتیک

• دردهای عصبی ناشی از دیسکوپاتی‌های کمری

• دردهای عصبی ناشی از تنگی کانال نخاعی

• آسیب‌های عصبی مانند سندرم تونل تارسال (TTS)

• سندرم ایلیوتیبیال باند

• Problem Ancle

• متاتارسالژیا

• دفورمیتی‌های شدید

• آسیب عصب سورال

• آسیب عصب پامو پرونئال

دردهای ناشی از مشکلات کف پا

گاهی خود کف پا یا ناحیه انگشتان دچار آسیب‌های مختلفی شده و درد در پا را ایجاد می‌کنند که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

• بیماری‌های قارچی

• عفونت ناشی از فرو رفتن ناخن در انگشت

• قوز انگشتان که معمولاً در ناحیه انگشت شست ایجاد می‌شود.

• صافی کف پا

• گودی بیش‌ازحد کف پا

• سندرم پد چربی اینفراپاتلار Infrapatellar Fat Pad syndrome

• همرتو در انگشتان پا

نحوه تشخیص علت درد در پاها

با توجه به اینکه درمان درد پا به‌شدت به علت آن وابسته است، اینکه متخصص بتواند تشخیص درستی انجام دهد بسیار مهم است و به همین دلیل برای دردهای پا تنها باید به ارتوپدهای باتجربه در این زمینه مراجعه نمایید.

متخصص ارتوپدی ابتدا شرح‌حالی از سابقه پزشکی شما می‌گیرد و از شما می‌خواهد اتفاقات اخیر که ممکن است منجر به درد پا شده باشند مانند تصادف، ضربه سنگین، چرخش ناگهانی و … یا تشخیص‌های قبلی مانند دیابت، فتق دیسک و مواردی ازاین‌دست یا هر آنچه اتفاق افتاده را برای پزشک شرح دهید. شرح کامل این موارد کمک بزرگی به پزشک در تشخیص صحیح و درمان بهتر خواهد کرد.

بعدازآن یک معاینه فیزیکی کامل انجام می‌دهد که شامل بررسی علائم ظاهری درد مانند تورم، کبودی، التهاب یا بررسی علائم عصبی شامل اختلال درحرکت، محدودیت‌های حرکتی و … است که به‌طور کامل ارزیابی می‌شوند. ممکن است تا همین‌قدر بررسی برای یک پزشک باتجربه کافی باشد و بتواند به‌طور دقیق علت را تشخیص دهد؛ اما معمولاً متخصصین برای اطمینان از تشخیص نهایی از عکس‌برداری‌های اشعه ایکس، ام آر آی، سی‌تی‌اسکن، آزمایش خون و … نیز استفاده می‌کنند. بعد از تشخیص نهایی بهترین درمان مشخص می‌شود.

نحوه درمان درد پا چگونه است؟

همان‌طورکه قبلاً هم گفتیم درمان درد پا به علت آن بستگی دارد. انتخاب‌های بسیار متعددی برای درمان دردهای پا وجود دارد که تشخیص بهترین روش درمان با توجه به نوع آسیب و شرایط سلامت بیمار به تشخیص و تجربه ارتوپد شما بستگی دارد.

به‌عنوان‌مثال ممکن است برای شکستگی شما لازم باشد جراحی انجام شود، اما به دلیل شدت تصادف و مساعد نبودن وضعیت بیمار، ارتوپد ابتدا آن را با روش‌های دیگر مانند آتل یا گچ بی‌حرکت کند و بعد از چند روز جراحی را انجام دهد. ازجمله روش‌های مختلف برای درمان دردهای پا می‌توان به حرکت‌درمانی، دارودرمانی، استفاده از تزریق اوزون یا کورتون بخصوص در آسیب‌های مفصلی در زانو، برنامه رژیم غذایی مناسب، استفاده از مکمل‌های موردنیاز و … اشاره نمود.

سخن آخر

همان‌طورکه ملاحظه کردید درد پا علت‌های بسیار متغیری دارد که به‌طورکلی در دو دسته بزرگ دردهای مربوط به آسیب در محل و دردهای ارجاعی تقسیم‌بندی می‌شوند.

تشخیص به‌موقع و صحیح علت درد پا نقش بزرگی در درمان به‌موقع دارد. عدم‌ تشخیص درست به دلیل تبحر و دقت پایین پزشک ممکن است باعث شود بیمار در آینده دچار عوارض شدیدی مانند آرتروز زودرس، دردهای ماندگار، آسیب‌های عصبی خطرناک مانند فلج اندام تحتانی، محدودیت حرکتی و زمین‌گیر شدن شود.

خوشبختانه در مرکز تخصصی ارتوپدی ما متخصصان بسیار باتجربه و متبحری در حال فعالیت هستند که می‌توانند با ارزیابی کامل دردهای ایجاد شده در پاهای شما از طریق تجهیزات پزشکی روز دنیا دقیق‌ترین تشخیص و بهترین روش درمان را به شما ارائه دهند.

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.