برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم

بروز هر گونه درد کمر باید جدی گرفته شود چرا که عدم پیگیری می‌تواند عواقبی در پی داشته باشد. چنانچه بیمار دردی مداوم را تجربه می‌کند که با استراحت بهبود نمی‌یابد، باید مورد بررسی تخصصی قرار گیرد، مراجعه به یک پزشک غیرمتخصص علاوه بر عدم درمان به شدت گرفتن بیماری و بروز مشکلات جدی‌تری در آینده چون گسترش درد، ضعف عضلانی و حتی فلج شدن اندام تحتانی منتهی می‌شود.

انتخاب اینکه برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیمتاحد زیادیبه علت کمردرد و همچنین شدت درد بستگی دارد. عواملی که می‌تواند منجر به بروز درد کمر شود شامل دیسک بیرون زده، معضل وابسته به عصب سیاتیک، ستون فقرات آسیب دیده و ناهنجاری‌ها مرتبط با ستون فقرات است که قادر به ایجاد کمردرد هستند.

مرکز جامع ارتوپدی ما با برخورداری از پزشکان ارتوپد متخصص در زمینه مشکلات کمرای این و آگاهی از تازه‌های این حوزه در تشخیص و درمان آماده ارائه خدمت می‌باشند.

برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم

اصلی‌ترین سوالی که بیماران مبتلا به درد کمر با آن مواجه‌اند آن است که بهتر است برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم . تصمیم‌گیری در خصوص اینکه برای کمر درد پیش چه پزشکی برویم کار چندان دشواری نیست. از آنجا که درد کمر از جمله دردهای اسکلتی-عضلانی محسوب می‌شوند در نتیجه بهترین گزینه برای مراجعه پزشک متخصص ارتوپد است.

کمردردهای خفیف و ناشی از فعالیت های بیش از حد  با چند روز استراحت و کاهش میزان فعالیت بهبود پیدا خواهد کرد. چنانچه درد کمری شدیدی دارید که با استراحت و برخی درمان‌های اولیه بهبود نیافته و شمار را از انجام فعالیت باز می‌دارید، بهتر است در اسرع وقت به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمایید تا علت درد برایتان مشخص شده و نسبت به درمان این معضل اقدام نمایید.

در حالت کلی اصلی‌ترین علل بروز درد در کمر مشکلات و ناهنجاری‌هایی اسلکتی-عضلانی، ساختار عصبی، مشکلات مرتبط با رباط‌ها، مفاصل، لیگامان، عضلات و غیره باشد. پیش از نتیجه گیری در خصوص اینکه بهتر است برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم بعد نیست با علل بروز درد در کمر آشنا شویم.

علل بروز درد کمر در افراد چه مشکلاتی می‌تواند باشد؟

حال که متوجه شدیم برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم باید با علل بروز درد در ناحیه کمر نیز آشنا شویم. علل متفاوتی می‌تواند منجر به درد در ناحیه کمر شود.

• دیسک‌ پاره شده: با آسیب الیاف بیرونی دیسک بین مهره‌ای (که مانع عدم سایش مهره‌ها روی هم است) پالپوس یا ماده نرم داخل دیسک از طریق پارگی ایجاد شده (جابجایی دیسک) به بیرون نشت پیدا می‌کند و با ورود به ستون فقرات ممکن است منجر به خرد شدن طناب نخاعی گردد و یا به عصب فشار آورد.
  • دیسک بیرون زده: وجود دیسک بین مهره‌های ستون فقرات مانع سایش و فرسودگی مهره‌های روی یکدیگر می‌شود از همین رو با پاره شدن دیسک، منجر به سایش بیشتر استخوان‌ها روی یکدیگر و ورود فشار بیشتر روی عصب ناحیه کمر شده و همین امر کمردرد ایجاد می‌کند.
  • سیاتیک: در اثر فشار ناشی از بیرون زدگی دیسک به عصب احتمال بروز دردی شدید و تیرکشنده از باسن و امتداد آن به ران و تا پشت ساق پا و به داخل انگشتان پا وجود دارد.
  • آرتروز: بروز آرتروز که به تحلیل مفصل در نتیجه التهاب معروف است قادر به ایجاد مشکل در مفاصل نواحی مختلف از جمله باسن، کمر و سایر موارد می‌باشد. گاهی حتی ممکن است در اثر آرتروز فضای نواحی اطراف نخاع تنگتر از حالت عادی شده و همین امر به عنوان تنگی نخاع شناخته شود.
  • انحنای غیرطبیعی ستون فقرات: در صورت خم شدن ستون فقرات به روشی نامتعارف، احتمال بروز کمر‌درد بالا می‌رود. به عنوان مثال در بیماری‌هایی از جمله اسکولیوز که ستون فقرات بیمار به شکلی غیرعادی به پهلو خم می‌شود.
  • پوکی استخوان: از دیگر مشکلات شایعی که می‌تواند به درد کمر منتهی شود بیماری پوکی استخوان است. استخوان افراد مبتلا به ویژه مهره‌های ستون فقراتشان ظاهری متخلخل و بسیار شکننده دارند و همین مسئله احتمال شکستگی‌های ناشی از فشار مکرر را افزایش می‌دهد.
  • سرطان ستون فقرات: وجود هر نوع تومور در ستون فقرات احتمالاً با اعمال فشار به عصب منجر به ایجاد ‌درد در کمر شود.
  • عفونت ستون فقرات: بروز عفونت که می‌تواند ناشی از التهاب در اثر بیرون زدگی دیسک و یا سرخوردگی مهره باشد، وجود تب و همچنین حساسیت به لمس در ستون فقرات منجر به درد کمر شود.
  • اصلی‌ترین و پرتکرارترین علل بروز کمردرد: احتمالاً حوادثی از جمله کشیدگی عضلات و یا رباط‌ها، اسپاسم وگرفتگی و تنش‌ عضلانی، آسیب دیسک و آسیب ناشی از شکستگی یا زمین خوردن کمر می‌تواند عامل بروز درد در کمر باشد.

عوارض ناشی از عدم درمان درد کمر چیست؟

آشنایی با علل بروز درد در کمر می‌تواند به افراد در تصمیم گیری در خصوص اینکه برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم کمک کند. از سوی دیگر این مسئله میزان فوریت درمان و اهمیت درمان به موقع را مشخص می‌نماید. در صورتی که درد کمر مورد بی توجهی قرار گیرد و ساده انگاشته شود در درازمدت ممکن است عوارضی در پی داشته باشد که شامل تبدیل درد کمر به دردی مزمن، احتمال آسیب به نخاع، بروز خستگی و ضعف در ماهیچه‌ها و ناتوانی در تحرک منتهی شود.

از سوی دیگر چنانچه عصبی به مدت طولانی و در صورت عدم درمان تحریک شود می‌تواند منجر به ناتوانی دائمی شود. به علاوه عدم درمان صدمات مهره‌ها احتمال دارد به تنگی کانال نخاعی، دردهای تیرکشنده عصبی و آسیب عصب منتهی شود.

در صورت بروز هر گونه بی حسی یا احساس گزگز و سوزن سوزن شدن یا دردی که طی استراحت بهبود نمی‌یابد، و یا دردی که در طی آسیب دیدگی یا سقوط بروز می‌کند و همراه با سایر علائمی چون بی حسی و ضعف در پاها و اندام تحتانی، هر نوع کاهش وزن بی دلیل است باید فوراً تحت درمان توسط یک پزشک متخصص قرار گیرد.

تشخیص کمر درد چگونه صورت می‌گیرد؟

پس از اتخاذ تصمیم در خصوص اینکه برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم نوبت به آن می‌رسد که با رویکردهای تشخیصی علل بروز کمر درد آشنا شویم. یک متخصص ارتوپدی برای تشخیص علل دردهای مرتبط  با کمردرد از شیوه‌های زیر استفاده می‌کند:

• عکسبرداری با اشعه ایکس: تصویر حاصل از اشعه ایکس قادر به نشان دادن استخوان‌ها و فضای بین آن‌ها است. احتمال دارد پزشک متخصص ارتوپد برای تشخیص شکستگی مهره‌های یا هر گونه کمبود در فضای دیسک‌ها ازاین روش استفاده کند.
  • ام آر آی و سی تی اسکن: از این دو رویکرد تشخیصی برای عکسبرداری از اعصاب و بافت‌ها نرم ستون فقرات، دیسک‌ها و مفاصل استفاده می شود و می‌تواند اطلاعات مناسبی از علل بروز کمردرد در فرد ارائه دهد.
  • تزریق مسکن: گاهی تزریق برخی داروهای مسکن نه تنها در کاهش درد نقش دارند بلکه می‌توانند اطلاعات مفیدی در ارتباط با علت کمردرد ارائه کند.
  • میلوگرام: در این روش با مشخص نمودن میزان آسیب دیدگی ستون فقرات ضرورت انجام جراحی تعیین می‌شود. از سوی دیگر این روش برای تعیین میزان موفقیت آمیز بودن جراحی هم قابل استفاده است.

روش‌های درمانی مرتبط با دردهای کمر چگونه است؟

پس از آنکه در خصوص این مسئله که باید برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم تصمیم گیری شد، نوبت به انتخاب شیوه درمانی مناسب می‌رسد. برای دردهای مرتبط با کمر روش‌ها درمانی مختلفی ممکن است اتخاذ گردد که بسته به علت درد متفاوت خواهند بود.

روش‌های درمانی احتمالی شامل انجام حرکات کششی و تقویتی، رژیم غذایی مناسب، استفاده از کمپرس گرم و سرد، مصرف داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی، تزریق اپیدورال، تزریق استروئید، اوزون و کورتون، جراحی، استفاده از کمربند و بریس طبی شخصی سازی شده، لیزردرمانی و غیره خواهد بود. انتخاب یک شیوه‌ی درمانی مناسب برای درد کمر به شناخت علت آن وابسته است.

در ادامه با بررسی علل اصلی بروز درد کمر به ارائه بهترین رویکردهای درمانی پرداخته‌ایم و به این نتیجه خواهیم رسید که بهتر است برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم .

• پارگی دیسک کمر: برای درمان پارگی دیسک کمر بهترین راهکارهای قابل اتخاذ شامل پیروی از یک رژیم غذایی سالم، انجام تمرینات کششی و تقویتی، کمپرس سرد و گرم جهت التیام درد، مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی، تزریق اپیدورال استروئید و انجام جراحی‌های کم تهاجم از جمله دیسککتومی و جوش دادن مهره‌ها از طریق مجرا خواهد بود.
  • بیرون زدگی دیسک: برای بیرون زدگی دیسک بهترین رویکرد درمانی استفاده از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی، بریس و کمپرس سرد و گرم، تمرینات فیزیوتراپی، تزریق استروئید اپیدورال و دیسکوژل، تزریق اوزون و فاست، درمان با لیزر، انجام جراحی بسته و دیسککتومی از جمله درمان‌هایی است که ارائه ‌می‌شود.
  • تنگی کانال نخاع: از راهکارهای درمانی مناسب برای معضل تنگی کانال نخاعی می‌توان به بکارگیری بریس، انجام فیزیوتراپی، تزریق اپیدورال داخل مهره ستون فقرات، مصرف داروهای ضدالتهابی، لیزردرمانی، انجام طب سوزنی، انجام جراحی لامینکتومی یا رفع فشار، لامینوتومی، برداشتن استخوان فورامن و فضاهای بین خارهای مهره‌ای اشاره کرد.
  • بدشکلی ستون فقرات: هرگونه بدفرمی یا وجود انحنای غیرعادی در ستون فقرات را می‌توان با انجام برخی تمرینات ورزشی خاص، بکارگیری کمربند و یا بریس شخصی ساز و جراحی برای رفع این انحناهای ستون فقرات از بین برد.
  • اختلالات ستون فقرات: مناسب‌ترین روش‌های درمانی برای اختلالات ستون فقرات بریس یا ارتز، فیزیوتراپی، تمرینات و حرکات اصلاحی و در موارد شدیدتر انجام جراحی خواهد بود.

کلام آخر

اکنون به خوبی می‌دانیم که برای کمر درد به چه دکتری مراجعه کنیم. درد کمری که با پیگیری‌ و انجام درمان‌های اولیه و یا حتی استراحت کوتاه مدت بهبود نیابد و تشدید گردد نیازمند بررسی و اقدام جدی برای درمان توسط پزشک متخصص است. دردهای کمر باید توسط یک متخصص ارتوپد متبحر و کارآزموده تحت درمان قرار گیرند.

رها کردن بدون درمان درد کمر با عوارض ناگواری از جمله گسترش علائم کمر درد و درد، فلج پا همراه خواهد بود. پزشک متخصص ارتوپد ابتدا با بررسی وضعیت بیمار و انجام معاینه فیزیکی و آزمایشات تخصصی چون نوار عصب عضله، ام آر آی، سی‌تی اسکن و غیره به تشخیص علت اصلی درد بیمار پرداخته و چنانچه نیاز به بررسی‌ بیشتر خارج از حیطه تخصصی وی باشد با معرفی بیمار به سایر متخصصان به وی در درمان درست یاری می‌رساند.

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.