برای گرفتگی عضلات به چه دکتری مراجعه کنیم

گرفتگی عضلات بدن می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که می‌تواند ناشی از موارد جزئی از جمله خستگی و فعالیت بدنی شدید باشد، اما گاهی اوقات گرفتگی عضلات می‌تواند ناشی از بیماری‌ها و مشکلات جدی مانند آرتروز، دیسک کمر، دیسک گردن، سیاتیک باشد. ، بیماری های قلبی عروقی، دیابت و غیره.

از آنجایی که در بیشتر موارد علت گرفتگی عضلات بیماری های مرتبط با مفاصل از جمله دیسک کمر، دیسک گردن، سیاتیک، آرتروز و … می باشد، بنابراین بهترین متخصص برای درمان گرفتگی عضلات؛ آنها متخصص ارتوپدی هستند.

برای گرفتگی عضلات به چه دکتری مراجعه کنیم

برای گرفتگی عضلات باید به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در اغلب موارد افرادی که گرفتگی خفیف پا، کمر و گردن دارند به پزشک مراجعه نمی کنند و با استراحت، ماساژ، کشش و استفاده از کمپرس سرد و گرم درمان می شوند.

اما گاهی این گرفتگی ها بسیار شدید و مکرر هستند و در فعالیت های روزانه فرد اختلال ایجاد می کنند. در این صورت باید در اسرع وقت با متخصص ارتوپد مشورت کنید. در اولین مراجعه به متخصص ارتوپدی، پزشک می تواند گرفتگی عضلات را در طول معاینه فیزیکی تشخیص دهد و سابقه پزشکی بیمار را زیر سوال ببرد. همچنین اگر اخیراً علائمی مانند تب، تهوع و استفراغ را تجربه کرده اید، باید به ارتوپد خود اطلاع دهید.

از آنجایی که علل و انواع مختلفی از گرفتگی عضلانی وجود دارد، ممکن است متخصصان مختلف پزشکی در درمان آن دخیل باشند. معمولاً بیماران با ارائه دهنده مراقبت های اولیه خود از جمله متخصصان داخلی یا پزشک خانواده مشورت می کنند. اگر گرفتگی در نتیجه یک آسیب یا بیماری ناگهانی باشد، متخصصان اورژانس پزشکی بیمار را درمان می کنند.

گرفتگی عضلانی ناشی از شرایط خاص پزشکی ممکن است توسط متخصصان مختلف، از جمله متخصصان مغز و اعصاب، ارتوپد، نفرولوژیست، غدد درون ریز، متخصص قلب، متخصصان پزشکی ورزشی، طب فیزیکی یا جراح درمان شود.

گرفتگی عضلانی معمولاً یک مزاحم موقتی است و معمولاً بدون درمان خود به خود برطرف می شود. هنگامی که گرفتگی عضلات به طور مداوم عود می کند، زمان آن است که به دنبال ارزیابی توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی باشید.

علل گرفتگی عضلات چیست؟

گرفتگی عضلات دلایل مختلفی دارد. مانند استفاده زیاد از یک عضله  و اسپاسم عضلانی

اسپاسم عضلانی یا اسپاسم شدید عضلانی یک انقباض غیرارادی عضله است که می تواند با درد شدید عضلانی و ناتوانی در حرکت مفصل همراه باشد.

درد ناشی از اسپاسم عضلانی می تواند تنها چند ثانیه طول بکشد، اما گاهی اوقات می تواند چند دقیقه یا حتی ساعت ها طول بکشد و می تواند بسیار آزاردهنده باشد.

هر کسی ممکن است به دلیل گرفتگی عضلات درد را تجربه کند، اما برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد هستند. اسپاسم یا گرفتگی نیز می تواند در هر عضله ای در بدن رخ دهد، اما برخی از ماهیچه ها بیشتر از سایرین گرفتگی دارند. بیشتر عضلاتی که از اسپاسم عضلانی رنج می برند عبارتند از: گرفتگی در پشت ساق پا، گرفتگی در پشت و جلوی ران، گرفتگی در پشت و گرفتگی در ناحیه گردن.

• چه چیزی باعث گرفتگی عضلات می شود
  • • خستگی؛
  • خون رسانی ضعیف به عضلات.
  • فشار بیش از حد به عضلات در حین ورزش؛
  • در گرما ورزش کنید.
  • کم آبی بدن؛
  • کمبود کلسیم در زنان باردار؛
  •  کاهش میزان منیزیم

اختلال عملکرد رشته عصبی که ممکن است به دلیل آسیب نخاعی به پشت یا گردن باشد. مانند سیاتیک، فتق دیسک کمر، فتق دیسک گردن، تنگی کانال نخاعی و ….

وضعیت نشستن اشتباه: مانند کارمندانی که برای مدت طولانی پشت کامپیوتر کار می کنند و گردن خود را برای مدت طولانی خم نگه می دارند.

• فشارهای عصبی و روانی.

شایع‌ترین علت اسپاسم عضلانی که پزشکان ما تجربه می‌کنند، فشار غیرعادی ناشی از فعالیت‌های شدید است که باعث کشیده شدن ماهیچه‌ها می‌شود و در واقع سیگنالی است که بدن به فرد هشدار می‌دهد که فشار بیشتری به عضلاتش وارد کند. وارد نشوید.

کمبود خون در پاها می تواند باعث گرفتگی در آن نواحی هنگام ورزش، راه رفتن یا شرکت در فعالیت های بدنی شود.

در برخی موارد نیز، یک وضعیت پزشکی می تواند باعث گرفتگی عضلات شود. این شرایط عبارتند از:

•فشردگی عصب نخاعی، که می تواند باعث گرفتگی عضلات در پاهای شما هنگام راه رفتن یا ایستادن شود.

•اعتیاد به الکل

•بارداری

•نارسایی کلیه

•کم کاری تیروئید

و موارد دیگر.

راه جلوگیری از گرفتگی عضلات چگونه است ؟

ساده ترین راه برای جلوگیری از گرفتگی عضلات این است که از ورزش هایی که به عضلات شما فشار می آورند و باعث گرفتگی می شوند، اجتناب کنید یا آن را محدود کنید.

شما همچنین می توانید:

قبل از شروع  انجام حرکات ورزشی ،  باید حرکات کششی یا گرم کردن عضلات  را انجام دهید.  .

عدم  شروع ورزش بلافاصله پس از غذا خوردن

مصرف غذاها و نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه و شکلات را کاهش دهید.

اطمینان حاصل کنید که برای جلوگیری از کم آبی مایعات کافی مصرف می کنید. بدن شما در طول فعالیت بدنی آب بیشتری از دست می دهد، بنابراین مصرف مایعات خود را در طول ورزش افزایش دهید.

با پزشک خود در مورد مصرف مکمل های ویتامین صحبت کنید تا مطمئن شوید بدن شما مواد مغذی و مواد معدنی مورد نیاز خود را دریافت می کند.

گزینه های درمانی برای گرفتگی عضلات چیست ؟

در اولین نشانه اسپاسم، می توانید برای کاهش درد عضلانی، کمپرس گرم یا سرد را روی عضلات دردناک خود قرار دهید.

تنش عضلانی آسیب دیده نیز می تواند گرفتگی عضلات را کاهش دهد. به عنوان مثال، اگر پای شما گرفتگی دارد، می توانید با دست خود پای خود را به سمت بالا بکشید تا ماهیچه ساق پا کشیده شود.

اگر درد شما بهبود نیافت، از داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن استفاده کنید.

گرفتگی عضلات گاهی اوقات می تواند خواب شما را مختل کند. اگر این اتفاق افتاد، با پزشک خود در مورد تجویز شل کننده های عضلانی صحبت کنید. به شل شدن عضلات و تسکین اسپاسم کمک می کند.

همچنین رفع علت و عامل زمینه ای اسپاسم به عنوان مثال، اگر سطوح پایین کلسیم یا پتاسیم باعث گرفتگی عضلات شود، پزشک ممکن است مکمل‌ها را توصیه کند.

خلاصه

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.