تشخیص کف پای صاف در کودکان

تشخیص کف پای صاف در کودکان و درمان آن توسط متخصصین ارتوپدی مهمترین گام برای بهبود وضعیت جسمانی فرزندتان می باشد.اگر فرزندتان به این عارضه جسمی مبتلا است به منظور جلوگیری از پیشرفت آن حتما به دنبال درمان و مراجعه به پزشک ارتوپدی باشید.ما در این مقاله به بررسی این موضوع و جنبه های مختلف و نحوه ی تشخیص آن میپردازیم.

تشخیص کف پای صاف در کودکان

 

 

صافی کف پا چیست؟

 

صافی کف پا دقیقاً همانطور که از نامش مشخص است ،  به این معنا است که تمام کف پا هنگام ایستادن با سطح زمین تماس دارد. صافی کف پا برای نوزادان و کودکان نوپا امری طبیعی است ، زیرا قوس پای آنها هنوز رشد نکرده است. در واقع ، نوزادان دارای یک پد چربی هستند که قوس خود را پوشانده است به طوری که قابل مشاهده نیست.

در حدود 2-3 سالگی ، نوارهای چربی ناپدید می شوند ، و عضلات عمیق ، رباط ها و فاشیا ایجاد می شوند و قوس پای ما را تشکیل می دهند. با این حال ، با نزدیک شدن کودک به شش سالگی ، استخوان ها و مفاصل آنها از انعطاف پذیری کمتری برخوردار می شوند و به این ترتیب قوس توسعه یافته قابل مشاهده است.

 

تشخیص کف پای صاف در کودکان

 

تشخیص کف پای صاف در کودکان توسط متخصص ارتوپدی امکان پذیر است.لازم به ذکر است که والدین کودک با مشاهده پای فرزندشان میتوانند متوجه این مشکل شوند اما تشخیص دقیق و درمان باید توسط متخصص صورت بگیرد.

پزشک ارتوپدی چندین معاینه فیزیکی و تست های تشخیصی را انجام میدهد تا متوجه میزان این مشکل در کودک شما بشود.مراجعه به موقع به دکتر منجر به جلوگیری از پیشرفت این عارضه و حفظ سلامت جسمی فرزند دلبندتان میگردد.

 

 

چه عواملی باعث صافی کف پا می شود؟

 

در بیشتر مواقع ، صافی کف پا در اثر وضعیت غیر عادی استخوان پاشنه ایجاد می شود. با پاهای صاف ، این استخوان به سمت داخل چرخانده می شود (انحراف جلدی) که باعث می شود وزن کودک به مرز داخلی پای او که قوس در آن قرار دارد منتقل شود.

یک روش آسان برای تشخیص کف پای صاف در کودکان مشاهده پاهای او از پشت است. اگر بتوانید انگشت ها و انگشت شست او را ببینید ، احتمالاً استخوان پاشنه (استخوان پاشنه) آنها در موقعیت مناسبی قرار دارد. با این حال ، اگر فقط می توانید 4 انگشت او را ببینید ، احتمال دارد که استخوان جلد آنها در وضعیت غیر طبیعی باشد.

صافی کف پا نیز می تواند تحت تأثیر مشکل عضلانی کودک قرار گیرد. کودک با توان عضلانی کم ،اغلب دچار شلی رباط است ، به این معنی که رباط هایش خیلی شل هستند و در نتیجه باعث تحرک پذیری مفصل می شود. از سوی دیگر کودکان با توان عضلانی بالا ممکن است به دلیل کوتاه بودن تاندون آشیل و کشیدن پا به سمت داخل ، کف پا صاف داشته باشند.

لازم به ذکر است که کف پا صاف ممکن است دارای یک مولفه ژنتیکی باشد به این دلیل که این بیماری ممکن است از والدین کودک به ارث برسد. علاوه بر این ، به دلیل شرایطی مانند چاقی ، دیابت ، آرتریت روماتوئید ، آسیب دیدگی پا / مچ پا یا به سادگی پیری ، ممکن است کف پا صاف شود.

 

علائم و نشانه های صافی کف پا چیست؟

 

وقتی پاها و مچ پاهای کودک شما در یک راستا قرار نگیرند ، تراز شدن زانوها و باسن کودک نیز از یک راستا خارج می شود ، شبیه واکنش زنجیره ای. غیر معمول نیست که علائم و نشانه های صافی کف پا سالها پس از شروع راه رفتن کودک شروع به نشان دادن می کند. اگر کودک شما کف پا صاف است ، ممکن است همه یا برخی از علائم و نشانه های زیر را مشاهده کند و در صورت مشاهده جهت تشخیص کف پای صاف در کودکان باید به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید:

 

علائم و نشانه های صافی کف پا

  • درد ، گرفتگی یا حساسیت در ناحیه پا ، زانو و / یا ران

  • دردی که با انجام فعالیت افزایش می یابد.

  • عدم شرکت در ورزش ها و یا توقف فعالیت بدنی

  • کاهش انرژی هنگام راه رفتن یا دویدن

  • تاندون آشیل تنگ و مشکل احتمالی در انگشتان پا

 

عوارض صافی کف پا چیست؟

 

وقتی فرد راه می رود ، نیرویی به اندازه پنج برابر وزن بدن او روی هر پا قرار می گیرد. در نتیجه ، اگر پا در موقعیت مناسبی برای جذب و توزیع مجدد آن نیرو مانند کف صاف نباشد ، مشکلات می توانند در جای دیگری ایجاد شوند. در زیر لیستی از عوارض معمول مرتبط با صافی کف پا آورده شده است:

  • پینه

  • درد کمر

  • درد مچ پا

  • زانو درد

  • پینه پا

  • التهاب تاندون آشیل

  • آتل شین

  • شکستگی های استرس

  • تأخیر در رشد

 با مراجعه به موقع به متخصص ارتوپدی و تشخیص کف پای صاف میتوانید از بروز عوارض فوق جلوگیری نمایید.

 

برای کمک به تشخیص کف پای صاف و درمان صافی کف پا کودک من چه کاری می توانم انجام دهم؟

 

تشخیص کف پای صاف در کودکان

 

بسیاری از اوقات ، داشتن کف پا صاف یک وضعیت بدون درد است. با این وجود ، همیشه مهم است که بدون توجه به سطح درد ، به دنبال تشخیص کف پای صاف و درمان باشید زیرا عدم درمان بیماری می تواند منجر به عوارض گفته شده شود. در کودکان مقدار غضروف بیشتری وجود دارد که در نهایت استخوان شدن سخت می شود.

بنابراین ، اگر کودک شما در این دوره از رشد استخوان به درستی راه نرود ، شکل و رشد استخوان های داخل پاهای او تأثیر منفی می گذارد. . در بیشتر اوقات ، کف پا صاف می تواند محافظه کارانه درمان شود. در موارد شدیدتر ، ممکن است جراحی لازم باشد.