درد لگن در بارداری

اگرچه بارداری از خاطره‌انگیزترین دوران زندگی هر مادری است، اما همواره با دردها و علائم مختلفی همراه است که برای مادر آزردگی‌هایی ایجاد می‌کند. یکی از این مشکلات، درد لگن در بارداری است (SPD یا اختلال عملکرد سمفیزپوبیس) است. البته درد لگن دلایل مختلفی اعم از مشکلات اسکلتی و عضلانی نیز دارد، اما یکی از موارد مهم آن در خانم‌ها بارداری می‌باشد.

باتوجه به اینکه دلایل مختلفی می‌تواند باعث ایجاد درد در لگن شود و گاهی این درد علل زمینه‌ای مهمی دارد که نیاز به پیگیری و اقدامات درمانی جدی خواهد داشت، حتی اگر در بارداری دچار درد لگن شدید بهتر است به یک مجموعه ارتوپدی نظیر مجموعه ارتوپدی ما نیز مراجعه کنید تا متخصصان مجرب ارتوپد هم از نظر سیستم اسکلتی و عضلانی مشکل شما را بررسی کنند و به متخصص زنان خود نیز این درد را گزارش دهید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با دلایل به وجود آمدن درد لگن در بارداری و روش‌های درمان آن به‌طور کامل آشنا کنیم.

درد لگن در بارداری

فهرست مطالب

چرا در دوران بارداری دچار این دردها خواهید شد؟

چه دلایلی باعث به وجود آمدن درد لگن در بارداری می‌شوند؟

 دردهای لگن در دوران بارداری چقدر جدی است؟

چه راهکارهایی برای تسکین درد لگن در بارداری وجود دارد؟

جمع‌بندی

چرا در دوران بارداری دچار این دردها خواهید شد؟

درد لگن یکی از معمول‌ترین و طبیعی‌ترین دردهای دوران بارداری است. در این دوران، بدن به دنبال راهی می‌گردد تا فضای رحم را به هر نحوی افزایش بدهد و برای رشد جنین آماده کند. به همین دلیل رباط‌ها ممکن است کشیده شوند، هورمون‌ها دچار تغییرات ‌شوند و گاهی اعضای بدن تا حدی جابه‌جا می‌شوند تا این محیط را فراهم کنند. پس عجیب نیست که در اندام‌های اطراف رحم همچون لگن دردهایی احساس کنید. تا به اینجا درد لگن هیچ خطر خاصی نه برای مادر و نه جنین ایجاد نخواهد کرد.

اما گاهی اوقات درد لگن ممکن است علامتی برای نشان دادن مسائل جدی‌تر باشد. طبیعتاً تشخیص این موضوع فقط به عهده پزشک است اما در اینجا می‌خواهیم با انواع درد لگن و مواردی که خطرناک‌ترند، کمی بیشتر آشنا شویم.

چه دلایلی باعث به وجود آمدن درد لگن در بارداری می‌شوند؟

در این قسمت به بررسی دلایل عمده‌ای که درد لگن را باعث می‌شوند می‌پردازیم.

اختلال عملکرد سمفیز پوبیس (SPD)

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در طی بارداری ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون در بدن افزایش می‌یابد. این افزایش هورمون‌ها به کشش رباط‌ها برای زایمان کمک می‌کنند. همچنین باعث نرم شدن رباط‌های لگن می‌گردد. این کشیده شدن و ناپایداری رباط‌ها باعث ایجاد درد در لگن می‌شود. درد لگن ناشی از کشش رباط‌ها از همان ابتدای بارداری شروع‌شده و رفته رفته ممکن است شدیدتر و بیشتر هم شود.

اما این درد برای خانم‌ها خیلی غیر آشنا نیست. تقریباً در هر دوره پریودی چنین اتفاقاتی داخل بدن رخ‌داده و دردی شبیه گرفتگی عضله احساس می‌شود. درد لگن در بارداری، دردی از همان جنس ولی به میزان بیشتر و در مدت‌زمان طولانی‌تری فرد را درگیر می‌کند.

فشار ناشی از وزن کودک

بااینکه درد لگن تقریباً از همان ماه‌های اول حس می‌شود، اما در سه ماه آخر بارداری بیشتر از هر وقتی آزاردهنده خواهد بود. این افزایش درد به این دلیل است که در این سه ماه نوزاد بیشتر از قبل رشد می‌کند و شما همیشه در حال حمل جنین خود هستید. فشار ناشی از وزن کودک، به عصب‌هایی که از واژن به پاها می‌رود، فشار وارد کرده و دردی را انتشار می‌دهد.

جداشدگی عضلات روده بزرگ (دیاستاز رکسی)

این مشکل زمانی اتفاق می‌افتد که در دوران بارداری عضلات شکمی شما جدا شوند. عضلات شکمی از استخوان‌های قفسه سینه تا مثانه ادامه‌دارند. چون عضلات واژن در هنگام بارداری تحت کشش قرار می‌گیرند ممکن است عضلات شکمی جدا شوند. این موضوع در بین زنان باردار زیاد اتفاق می‌افتد. معمولاً پزشک بعد از متوجه شدن این موضوع انجام ورزش‌های خانگی را به شما توصیه می‌کند. اگر دیاستاز رکسی بسیار شدید اتفاق افتاده باشد شاید نیاز به عمل جراحی باشد.

عفونت ادراری

طی تحقیقات انجام‌شده تقریباً 10 درصد از زنان در دوران بارداری خود به عفونت ادراری مبتلا می‌شوند. از علائم آن می‌توان به درد و سوزش هنگام ادرار، وجود خون در ادرار فرد یا تمایل ناگهانی به ادرار اشاره کرد. اما علاوه بر این‌ها گاهی دردهایی در ناحیه شکم و لگن را نیز باعث می‌شود. عفونت ادرار ازاین‌جهت باید در زنان باردار بررسی شود که اگر منجر به عفونت کلیه‌ها شود، مادر باردار درخطر زایمان زودرس قرار می‌گیرد. ا ز این‌رو انجام آزمایش ادرار هرچند وقت یک‌بار به زنان باردار توصیه می‌شود تا در صورت وجود عفونت با روش‌های ساده بتوان آن را درمان کرد.

انقباضات

انقباضات ناحیه شکم که برای هر زن بارداری رخ می‌دهد باعث فشار به ناحیه لگن یا سفت شدن آن می‌گردد. این انقباضات در حدود 5 ماه اخیر بیشتر اتفاق می‌افتد و به‌طورکلی طبیعی و بی‌خطر است ولی درصورتی‌که بیشتر از 4 ساعت طول کشید به پزشک خود مراجعه کنید. برای کمتر شدن انقباضات سعی کنید آب زیاد بنوشید.

یبوست

یکی از مشکلاتی که بسیاری از زنان را درگیر می‌کند، یبوست در دوران حاملگی است. علت بروز این مشکل این است که معمولاً ترشح هورمون‌ها در دستگاه گوارش تأثیر گذاشته و حرکت روده را کند می‌کند. در اثر یبوست، فرد دچار دردهای ناحیه شکم و لگن می‌شود. برای حل این مشکل سعی کنید در دوران بارداری مایعات و خصوصاً آب زیاد بنوشید. میوه‌ها و سبزیجات خام را در وعده‌های غذایی خود بیشتر کنید. درصورتی‌که یبوست کمتر نشد، از پزشک خود برای مصرف داروهای نرم‌کننده مدفوع کمک بگیرید.

 دردهای لگن در دوران بارداری چقدر جدی است؟

همان‌طور که گفتیم درد لگن در دوران بارداری تا حدی طبیعی است ولی گاهی درد لگن می‌تواند عوارض جدی به همراه داشته باشد و باید هرچه سریع‌تر نسبت به تشخیص علت آن اقدام کرد. از موارد خطرناکی که درد لگن نشان‌دهنده آن‌هاست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • زایمان زودرس
  • سقط‌جنین
  • حاملگی خارج از رحم
  • از بین رفتن جفت
  • پارگی رحم
  • پیچ‌خوردگی تخمدان
  • سنگ کلیه

اگر به همراه درد لگن علائمی همچون تب و لرز، خونریزی، سرگیجه نگهانی، ترشحات مایع به مدت بیشتر از دو ساعت، تورم ناگهانی صورت یا دست‌وپا و هر مشکل غیرطبیعی دیگری داشتید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

چه راهکارهایی برای تسکین درد لگن در بارداری وجود دارد؟

برای دردهای طبیعی لگن در دوران بارداری راهکارهای تسکین مختلفی وجود دارد. ممکن است برای هر فرد یک راهکار متفاوت استفاده شود تا درد تسکین پیدا کند.

اما به‌طورکلی این راهکارها عبارت‌اند از:

ورزش در آب

به دلیل فشار زیادی که در دوران بارداری به مفاصل وارد می‌شود، راه رفتن در آب و شنای آرام می‌تواند با ایجاد حس بی‌وزنی در کاهش دردها مؤثر باشد. انجام حرکات ایروبیک در آب علاوه بر بی‌خطر بودن و تأثیر در کاهش درد می‌تواند به حفظ تناسب بقیه اندام‌های شما کمک کند.

فیزیوتراپی لگن

گاهی پزشک برای درمان درد لگن شما فیزیوتراپی را پیشنهاد می‌دهد. در فیزیوتراپی لگن با استفاده از برخی تجهیزات همچون کمربند پشتیبانی لگن یا عصا به تسکین دردهای شما کمک خواهد شد. همچنین فیزیوتراپی برای تقویت معده و یا عضلات پشت و ران مفید می­باشد.

کفش مناسب

سعی کنید در دوران بارداری، کفش‌های صاف و حمایتی (دارای تکیه‌گاه) بپوشید تا با تقسیم وزن، فشار کمتری به لگن و پاها وارد شود.

استراحت کافی

در دوران بارداری به‌اندازه کافی استراحت کنید. از انجام فعالیت‌های پرفشار بر روی بدن تا حد امکان خودداری کنید. در صورت وجود درد حین انجام یک کار، جایی بنشینید و زیاد حرکت نکنید تا درد آرام شود. ممکن است فکر کنید درد کامل از بین رفته اما چند ساعت بعد شدیدتر شود پس بلافاصله پس از فروکش کردن درد حرکات ناشیانه انجام ندهید.

جمع‌بندی

دوران بارداری برای هر زن با دردها و علائم مختلفی همراه است. این علائم نه‌تنها برای هر زن باردار متفاوت است بلکه برای یک زن در بارداری اول یا دوم هم ممکن است متفاوت باشد. اما یکی از رایج‌ترین دردهای دوران بارداری برای هر زن حامله درد لگن است. درد در ناحیه لگن از معمول‌ترین دردهایی است که به علت کشش رباط‌های لگن درنتیجه رشد رحم ایجاد می‌شود. هرچند دلایل دیگری نیز می‌تواند در به وجود آمدن این درد نقش داشته باشند.

گاهی ممکن است درد لگن نشانه‌ای از خطری جدی همچون سقط یا هرگونه مشکل جدی دیگر برای جنین باشد. درنتیجه اگر همراه با درد لگن شاهد علائمی همچون خونریزی، تب و لرز یا تورم در نقاطی از بدن بودید، سریعاً به پزشک یا ماما اطلاع دهید.

اگر در این مورد هنوز سوال بی پاسخی در ذهنتان مانده است می‌توانید با استفاده از لینک‌های ارتباطی موجود در سمت چپ صفحه با پزشکان متخصص و دلسوز ما مشورت کنید تا بهترین انتخاب و درمان را داشته باشید.

برای اطمینان از تشخیص صحیح نیز می‌توانید به کلینیک تخصصی ما مراجعه کرده و تحت نظر متخصصانی حاذق معاینه و درمان شوید. برای گرفتن نوبت از شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

مجموعه ارتوپدی ما با بهره مندی از به روزترین تجهیزات پزشکی و متخصصین ارتوپدی متبحر برای درمان انواع بیماری های ارتوپدی در خدمت شما عزیزان است.