درمان سیاتیک پای چپ چیست؟

درمان سیاتیک پای چپ چیست؟ این یکی از شایع ترین سوالات مراجعین کلینیک دکتر میر می باشد.باید گفت برای پاسخ به این سوال در گام اول میبایست به متخصص ارتوپدی مراجعه کرد .

زیرا هرگونه اتلاف وقت در مراجعه به پزشک منجر به پیشرفت این مشکل و سخت تر شدن درمان می شود.ما در این مقاله قصد داریم به بررسی و پاسخ به سوال درمان سیاتیک پای چپ چیست؟ بپردازیم.

 

 

درمان سیاتیک پای چپ چیست؟

 

 

کلینیک دکتر میردر زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و درمان سیاتیک و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

 

به منظور دریافت نوبت کلیک نمایید. همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

 

 

درمان سیاتیک پای چپ چیست؟ :سیاتیک چیست؟

سیاتیک ، که از نظر پزشکی به رادیکولوپاتی کمر معروف است ، در اثر فشار یا تحریک ریشه های عصب سیاتیک واقع در ستون فقرات کمر پایین ایجاد می شود. این فشار باعث درد شدید ، بی حسی و ضعف می شود .این درد از کمر شروع شده و به پایین سمت پاها گسترش پیدا کرده و باعث درد پا می شود. همچنین می تواند باعث کمردرد مزمن شود.

 

درمان سیاتیک پای چپ چیست؟

درمان سیاتیک پای چپ معمولاً ترکیبی از داروها، مراقبت در منزل، مراجعه به موقع به متخصص ارتوپدی و ورزش می باشد. برای حدود 80 تا 90 درصد مبتلایان به سیاتیک حاد ، علائم طی چند هفته با مراجعه به پزشک ارتوپدی برطرف می شوند.

 

درمان سیاتیک پای چپ چیست؟

 

سیاتیک مزمن یک بیماری است و پزشکان ارتوپدی ممکن است درمان تهاجمی تری را پیشنهاد دهند. اگرچه درد ناشی از سیاتیک مزمن معمولاً خفیف است ، اما ممکن است در طی شعله ور شدن به درمان بیشتری نیاز داشته باشد.

 

چندین گزینه درمانی از جمله مراقبت در منزل ، داروها ، تزریق کورتیکواستروئید ، فیزیوتراپی و جراحی وجود دارد. چندین بیماری که می توانند باعث ایجاد سیاتیک شوند با جراحی بهبود می یابند ، مانند دیسک فتق ، تنگی نخاع ، اسپوندیولیستیز و تومور در ستون فقرات. با این حال ، طبق گفته پزشکان ارتوپدی ، جراحی به طور کلی آخرین چاره است. درمان های پزشکی برای درمان سیاتیک پای چپ عبارتند از:

  • داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی خوراکی

  • داروهای ضد درد نسخه ای

  • شل کننده های عضله

  • ضد انعقاد

  • کورتیکواستروئیدهای خوراکی

  • تزریق کورتیکواستروئید

  • فیزیوتراپی

  • عمل جراحی

  • داروهایی برای سیاتیک

 

برای درمان سیاتیک پنج نوع دارو وجود دارد که پزشک ارتوپدی ممکن است تجویز نماید. آنها عبارتند از: استامینوفن و NSAID ها: مسکن های بدون نسخه و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ، مانند آسپرین ، ایبوپروفن و ناپروکسن اغلب برای تسکین درد حاد مفید هستند. اینها برای استفاده کوتاه مدت است.

 

اگر به مدت طولانی تری به تسکین درد نیاز دارید با پزشک راتوپد خود صحبت کنید. عوارض جانبی شامل ناراحتی معده و تحریک پوشش گوارشی است شل کننده های عضلانی: هنگامی که علت اصلی سیاتیک گرفتگی عضلات است ، شل کننده های عضلانی می توانند  به درمان سیاتیک پای چپ کمک کنند.

 

اینها شامل کاریزوپرودول (سوما) ، سیکلوبنزاپرین و متوکاربامول است. شل کننده های عضلانی می توانند باعث سردرگمی در بیماران مسن شوند. عوارض جانبی شامل خستگی ، سرگیجه ، خواب آلودگی ، خشکی دهان ، کاهش فشار خون است.

 

ضد افسردگی های سه حلقه ای: داروهای ضد افسردگی می توانند به کاهش درد عصبی و درمان سیاتیک پای چپ کمک کنند. هنگامی که برای کمک به کنترل درد استفاده می شود ، پزشکان آنها را با دوز کمتری نسبت به افسردگی تجویز می کنند. این موارد شامل آمیتریپتیلین و نورتریپتیلین است. عوارض جانبی شامل خشکی دهان ، یبوست ، افزایش یا کاهش وزن ، فشار خون پایین  و افزایش ضربان قلب است

 

ضد تشنج: این نوع داروها سیگنال های درد ناخوشایند در اعصاب را ایجاد می کنند که باعث کاهش درد ناشی از سیاتیک و درمان سیاتیک پای چپ می شود. اثرات ممکن است حداکثر سه تا چهار هفته طول بکشد ، و شما باید آنها را ادامه دهید ، حتی در صورت عدم درد. اینها شامل گاباپنتین و پرگابالین هستند. عوارض جانبی شامل سرگیجه ، خواب آلودگی ، خستگی ، حالت تهوع ، لرزش ، بثورات پوستی و افزایش وزن است.

 

استروئیدها: داروی پردنیزون یک داروی خوراکی است که برای کاهش التهاب استفاده می شود. عوارض جانبی شامل فشار خون بالا ، بی خوابی ، افزایش اشتها ، افزایش رشد موهای بدن و تاری دید است. برای کاهش تورم و التهاب ، می توان استروئیدها را مستقیماً به قسمت پایین کمر تزریق کرد. تزریق دوز قوی تری به طور مستقیم در تاندون های منطقه مشکل ایجاد می کند.

 

تسکین در اثر تزریق استروئید می تواند چندین ماه طول بکشد. عوارض جانبی شامل آسیب غضروف ، عفونت مفصل ، ضعیف شدن تاندون ها و نازک شدن استخوان ، پوست و بافت نرم اطراف محل تزریق است.

 

درمان سیاتیک پای چپ چیست؟ :بهترین داروها برای درمان سیاتیک پای چپ

انتخاب های مختلفی برای درمان سیاتیک وجود دارد و هیچ “بهترین” دارویی وجود ندارد. هر کس واکنش متفاوتی نسبت به داروها نشان می دهد و یافتن داروی مناسب و دوز مناسب شما گاهی زمان می برد.به همین دلیل ضروریست در صورت پیدایش درد و مشکل به متخصص ارتوپدی مراجعه نمایید تا درمان اختصاصی تان آغاز شود. پزشک ارتوپدی هنگام پیشنهاد درمانی برای شما ، از وضعیت پزشکی ، سابقه پزشکی و سایر داروهای شما استفاده می کند.

 

درمان سیاتیک پای چپ چیست؟ :تشخیص سیاتیک

اگرچه در هر سنی می تواند سیاتیک ایجاد شود ، اما بیشتر اوقات در دهه 40 نشان داده می شود. درد سیاتیک پای چپ در زنان و مردان رخ می دهد. طبق چند مطالعه ، یک علت احتمالی ، عامل ژنتیک است ، اگرچه مطالعات دیگر این مهم را پیدا نکرده اند.

 

عوامل خطر شناخته شده برای ایجاد سیاتیک شامل عوامل شخصی (به عنوان مثال ، سیگار کشیدن ، استرس ، قد و گروه سنی) است. بر اساس گزارشی که در مجله پزشکی انگلیس منتشر شده است ، برخی از دلایل عمده سیاتیک ، عبارتند از:

  • نگی کانال نخاعی کمری

  • بیماری دیسک دژنراتیو

  • اسپوندیلولیستیز

  • اسپاسم عضلات در ناحیه کمر یا باسن

  • آسیب نخاعی

 

برخی از خانمها به دلیل فشار آوردن رحم بر روی عصب سیاتیک ، در دوران بارداری علائم سیاتیک را تجربه می کنند. مشاغل خاص می تواند خطر ابتلا به سیاتیک را افزایش دهد. به عنوان مثال ، نشستن به مدت طولانی می تواند به اعصاب نخاعی مانند رانندگان کامیون و متصدیان ماشین (که لرزش طولانی مدت کل بدن را تجربه می کنند) فشار وارد کند.

 

درمان سیاتیک پای چپ چیست؟ :قرار ملاقات با پزشک ارتوپدی

پس از مشاهده علائم سیاتیک ضروریست در گام اول یک قرار ملاقات با پزشک ارتوپدی بگذارید.پزشک در شروع سوالاتی در مورد علائم سیاتیک از جمله زمان شروع یا بدتر شدن علائم پس از انجام فعالیت های خاص ،از شما خواهد پرسید.

آنها همچنین یک معاینه بدنی انجام می دهند ، که می تواند شامل بررسی قدرت عضلات و رفلکس ها باشد. پزشک ارتوپدی ممکن است از شما بخواهد برخی از فعالیت های بدنی را انجام دهید ، مانند بلند کردن یک پا ، بلند شدن از حالت چمباتمه ، ایستادن از حالت خوابیده ، راه رفتن روی پاشنه پا یا انگشتان پا. درد ناشی از سیاتیک اغلب در طی این فعالیت ها بدتر می شود.

 

 

درمان سیاتیک پای چپ چیست؟

 

 

بعضی اوقات پزشکان ارتوپدی بر اساس ارزیابی بدنی و شرح علائم شما ، سیاتیک را تشخیص می دهند. اگر درد از بین نرود یا شدید باشد ، پزشک ممکن است آزمایشاتی مانند اشعه ایکس ، ام آر آی ، سی تی اسکن ، الکترومیوگرافی را تجویز کند.

 

این آزمایشات برای تعیین دلایل اساسی مانند خار استخوان ، فتق دیسک ، فشرده سازی عصب یا تنگی کمر استفاده می شود. سیاتیک علائم مشترک با سندرم پیریفورمیس دارد. درمان این بیماری شامل ترکیبی از فیزیوتراپی ، گرما / سرما درمانی ، تزریق کورتیکواستروئید یا تزریق بوتاکس است.

 

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و درمان سیاتیک و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.به منظور دریافت نوبت کلیک نمایید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام،اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.