دکتر کمر و ستون فقرات

کمر و ستون فقرات تکیه‌گاه‌های اصلی بدن هستند که از وضعیت مکانیکی صحیح بدن پشتیبانی می‌کنند. به دلیل اعصاب نخاعی که از کنار ستون فقرات عبور می‌کند و همچنین نقش مهمی که این ناحیه در سیستم اسکلتی- عضلانی دارد، اکثر فعالیت‌های بدن به آن‌ها وابسته بوده و به همین دلیل بسیار مستعد آسیب است. طیف این آسیب‌ها بسیار گسترده بوده و از دردهای خفیف به دلیل کار زیاد یا وضعیت نامناسب بدن به مدت طولانی گرفته تا موارد شدید مانند فتق دیسک و یا شکستگی‌هایی که در اثر ضربه، پوکی استخوان و … ایجاد می‌شوند، متفاوت است. آنچه مهم است این است که هرگونه آسیب در این ناحیه می‌تواند دامنه حرکتی شما را محدود کرده و عملکرد روزانه شما را مختل نماید. بنابراین مهم است که اگر بعد از چند روز استراحت درد آرام نشد به یک دکتر کمر و ستون فقرات مراجعه کنید تا ارزیابی‌های کامل صورت گرفته و علت اصلی مشخص شود.

لازم است که این کار را در اسرع وقت انجام دهید. زیرا برخی آسیب‌ها مانند دیسک کمر اگر زود مشخص شوند خیلی بهتر قابل‌کنترل هستند و احتمال نیاز به جراحی در این موارد بسیار کاهش پیدا می‌کند. در برخی موارد نیز جراحی اورژانسی برای جلوگیری از فلج کامل یا افت شدید عملکرد لازم است. خوشبختانه بهترین دکتر کمر و ستون فقرات در کلینیک دکتر میر به همراه تیمی از پزشکان متخصص در این زمینه آماده کمک به شما بوده تا بهترین تشخیص و درمان را دریافت نمایید. در ادامه نیز با ما همراه باشید تا بیشتر با دکتر کمر و ستون فقرات آشنا شوید.

دکتر کمر و ستون فقرات

فهرست مطالب:

در مجموعه ما نیز پزشکان متبحری مشغول به فعالیت هستند که می‌توانید با خیال راحت برای معاینه به آن‌ها مراجعه کنید تا با ابزار تشخیصی مدرن، بهترین تشخیص و روش درمان را به شما ارائه دهند. برای ارتباط با این پزشکان و پرسش سؤالاتی که ذهنتان را درگیر کرده است می‌توانید از لینک‌های ارتباطی در سمت چپ صفحه یا شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.

به چه کسی دکتر کمر و ستون فقرات می‌گویند؟

کمر ناحیه‌ای حساس است که ستون فقرات به‌عنوان مهم‌ترین تکیه‌گاه بدن و جایگاهی که بسیاری از اعصاب مرتبط با اندام‌های مختلف بدن از نزدیک آن عبور می‌کنند در آن قرار دارد. بنابراین حتی کوچک‌ترین آسیب در این ناحیه می‌تواند بسیار خطرناک باشد و سایر قسمت‌های بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهد. این آسیب می‌تواند توانایی حرکت در قسمت‌های مختلف بدن را مختل کند. بنابراین همان‌طور که در مقدمه هم گفتیم در صورت وجود درد، مراجعه به پزشک امری ضروری است. اما پزشکی که بتواند بهتر در این زمینه به شما کمک کند و ارزیابی و تشخیص دقیق‌تری داشته باشد دکتر کمر و ستون فقرات است که علاوه بر دانش ارتوپدی نسبت به کمر و ستون فقرات تجربه بیشتر و تبحر خاصی دارد. خوشبختانه برای انواع آسیب‌های ایجادشده در ناحیه کمر و ستون فقرات درمان‌های مختلفی وجود دارد. اما هرچه آسیب و بیماری زودتر تشخیص داده شود، مسلماً روند درمانی بهتر و سریع‌تری خواهد داشت.

دکتر کمر و ستون فقرات بیشتر در چه زمینه‌ای کار می‌کند؟

همان‌طور که در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم، دکتر کمر و ستون فقرات به‌صورت تخصصی در همین نواحی کار می‌کند. البته فکر نکنید وقتی می‌گوییم کمر و ستون فقرات، در مورد دو ناحیه ساده صحبت می‌کنیم. این نواحی بسیار پیچیده هستند و به همین دلیل در تخصص‌های ارتوپدی یک رشته جداگانه به آن اختصاص داده شده است.

درواقع خود ستون فقرات از جمجمه شروع می‌شود، در طول گردن ادامه دارد و تا پایین کمر به استخوان دنبالچه ختم می‌شود. کودکان دارای 33 مهره در ستون فقرات می­باشند. اما به‌مرور و با رشد فرد برخی از آن­ها به هم جوش می­خورند و سرانجام در افراد بالغ به 24 مهره تبدیل می‌شوند که از این 24 مهره، 7 عدد مهره­های گردن، 5 عدد مهره­های کمر و 12 عدد مهره­های پشتی را تشکیل می­دهند. نخاع نیز بخشی از سیستم عصبی بوده که به شکل یک طناب سفید رنگ درون ستون فقرات قرار دارد. در نتیجه آسیب­هایی که به کمر و ستون فقرات وارد می­شوند، ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به نخاع وارد کرده و حتی باعث فلج دائمی فرد شوند. زیرا هرگونه آسیب در نخاع، سبب اختلال در انتقال پیام­های عصبی بدن شده و این مسئله توانایی حرکت بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

برای چه آسیب‌هایی باید به دکتر کمر و ستون فقرات رفت؟

کمردرد دردی است که تقریباً همه ما یک بار آن را در زندگی تجربه کرده‌ایم. برخی از کمردردها مانند کمردردهای قاعدگی در خانم‌ها نیز ممکن است کاملاً طبیعی باشد. اما درصورتی‌که عوامل سطحی مانند قاعدگی، خستگی، کار زیاد و … عامل درد کمر نباشند و بیشتر از 4 الی 5 روز طول بکشد حتماً باید به یک دکتر کمر و ستون فقرات مراجعه کنید تا ارزیابی‌های کامل صورت بگیرد. زیرا درد کمر می‌تواند علامتی از یک آسیب جدی در ستون فقرات باشد که باید هرچه سریع‌تر مورد بررسی و درمان قرار بگیرد.

اغلب قرار دادن وضعیت بدن در حالتی نادرست یا ایجاد فشار بیش‌ازحد به این ناحیه، سبب بروز کمردرد می‌شود. برخی از دردهای کمری نیز به دلیل بروز مواردی در احشای داخلی مانند ناحیه تناسلی و اندام تولیدمثل است که می‌تواند طبیعی بوده یا نشانه‌ی یک بیماری جدی باشد. متداول­ترین آسیب­هایی که ممکن است کمر و ستون فقرات را تهدید کنند و نیاز است برای درمان آن‌ها حتماً نزد یک دکتر کمر و ستون فقرات بروید، موارد زیر می‌باشند:

• شکستگی
  • وارد آمدن فشار بر عصب سیاتیک
  • پوکی استخوان
  • فرسایش دیسک­های میان مهره­ها بر اثر بالا رفتن سن
  • انواع آسیب­های مربوط به دیسک کمر
  • تنگی کانال نخاع
  • آرتروز
  • سندرم مفاصل فاست
  • سایش دو مهره به یکدیگر (بی‌ثباتی سگمنتال)

علاوه بر موارد بالا افرادی که برخی کارهای خاص مانند بنایی انجام می‌دهند و یا ورزشکار حرفه‌ای هستند به‌وفور مورد آسیب در ناحیه کمر و ستون فقرات قرار می‌گیرند. برخی از این ورزش‌ها شامل فوتبال، بسکتبال، ژیمناستیک و … می‌باشند.

علائم ایجاد آسیب در ناحیه کمر و ستون فقرات

بسته به اینکه چه نوع آسیبی در این ناحیه ایجاد شده است ممکن است فرد مبتلا علائم مختلفی را تجربه نماید. همچنین ممکن است در برخی از آسیب‌ها، فرد مبتلا علاوه بر کمردرد برخی از علائم زیر را نیز به‌طور هم‌زمان مشاهده و احساس کند:

• احساس گزگز، بی­حسی و ضعف در پا
  • سفت شدن ناحیه کمر و محدود شدن دامنه حرکت
  • عدم توانایی در حفظ وضعیت طبیعی بدن
  • اسپاسم و گرفتگی عضلات کمر

درمان توسط دکتر کمر و ستون فقرات

پس‌ازاینکه برای ارزیابی و بررسی علت درد کمر و ستون فقرات به دکتر مربوطه مراجعه کردید، وی ابتدا یک تاریخچه پزشکی در مورد شما را در پرونده تکمیل می‌کند که شامل بیماری‌های احتمالی قبلی، سن، شرایط زندگی، وزن، داروهایی که مصرف می‌کنید، نحوه آسیب‌هایی مانند سقوط و ضربه و … می‌باشد. سپس یک معاینه کامل فیزیکی انجام می‌دهد. بعدازآن طبق معاینه فیزیکی آزمایشات و عکس‌برداری‌هایی را برای شما تجویز می‌کند تا بتواند دقیق‌تر موارد را بررسی کرده و تشخیص بهتری انجام دهد. بنابراین برای سلامت خود باید در تمام این موارد با پزشکتان همکاری داشته باشید. پزشک بر اساس میزان آسیب، شدت درد و شرایط کلی ممکن است موارد زیر را برایتان تجویز نماید:

• عکس رادیولوژی
  • تصویر MRI
  • سی.تی.اسکن سه‌بعدی
  • الکترومیوگرافی یا تست سرعت هدایت عصبی (برای تشخیص آسیب­های عصبی استفاده می­شود)

بعدازاینکه علت اصلی درد مشخص شد، دکتر کمر و ستون فقرات برای شما روش‌های درمانی را توضیح داده و بهترین آن را به شما توصیه می‌کند. بسیار مهم است که دکتر کمر و ستون فقرات شما فرد ماهر و باتجربه‌ای در این زمینه باشد تا بهترین درمان را به شما پیشنهاد دهد که علاوه بر درمان درد از ایجاد آسیب در نواحی اسکلتی- عضلانی دیگر نیز جلوگیری شود. همچنین فردی که باتجربه باشد سعی می‌کند حتی‌الامکان بدون نیاز به جراحی درد را کاهش داده و بیماری را کنترل کند و درنهایت اگر مجبور شد، جراحی را توصیه خواهد کرد.

به یاد داشته باشید که بی­توجهی به درمان و عدم رسیدگی به مشکلات کمر و ستون فقرات، می­تواند عوارض ناگوار زیر را به همراه داشته باشد:

• ناتوانی حرکتی
  • فلجی
  • پایداری دردهای آزاردهنده
  • بی­اختیاری ادرار و مدفوع
  • اختلالات جنسی

انواع روش‌های درمان درد کمر و ستون فقرات

دکتر ستون فقرات با توجه به میزان آسیب و درد ممکن است یکی از روش‌های زیر را برای درمان شما تجویز نماید:

درمان­های غیر جراحی

درمان‌های غیر جراحی معمولاً شامل موارد زیر هستند که در کنار انجام همه آن‌ها استراحت و کاهش فشار در این ناحیه امری ضروری است:

• گذاشتن کمپرس سرد روی ناحیه دردناک
  • تزریق استروئید
  • تزریق اوزون ( این روش را می­توانیم کارآمدترین درمان غیر جراحی بدانیم.)
  • فیزیوتراپی
  • آب‌درمانی
  • تجویز داروهای ضدالتهاب

برخی دیگر از درمان­های غیر جراحی که شامل ایجاد تغییر در سبک زندگی می­باشند، عبارت‌اند از:

• پیروی از یک رژیم غذایی سالم
  • اجتناب از مصرف دخانیات
  • اصلاح شیوه انجام فعالیت­های روزانه (شامل نشستن، راه رفتن، خوابیدن، حمل اجسام و …)
  • انجام ورزش­هایی که عضلات را تقویت می­کنند. (تحت نظر یک فیزیوتراپیست)

درمان­های جراحی

درصورتی‌که آسیب در ناحیه کمر و ستون فقرات بیش‌ازحد جدی و شدید باشد که به درمان‌های غیرجراحی پاسخ مناسب ندهد، پزشک بالاجبار روش جراحی را پیشنهاد می‌کند. ازجمله این موارد می‌توان به فتق دیسک شدید اشاره کرد. متأسفانه ریسک عمل جراحی در این ناحیه به دلیل وجود نخاع در ستون فقرات بسیار بالاست و به همین دلیل پزشکان باتجربه تمام سعی خود را می‌کنند تا بتوانند از انجام جراحی برای فرد اجتناب کرده و بدون جراحی درمان لازم را انجام دهند. به همین دلیل هم توصیه می‌شود از همان ابتدای مشاهده علائم به پزشک مراجعه کنید تا آسیب در مراحل اولیه تشخیص داده شده و درمان شود.

سخن پایانی

کمر و ستون فقرات نواحی بسیار حساسی بوده و همیشه در معرض آسیب­های مختلف قرار دارند. به دلیل این­که این بخش از بدن می‌تواند بر حرکت و عملکرد تمام بدن تأثیر بگذارد، به شدت توصیه می‌شود که از خوددرمانی بپرهیزید و درمانتان را به یک دکتر کمر و ستون فقرات خوب بسپارید. در غیر این صورت احتمال بروز عوارض خطرناک و جبران‌ناپذیر در حد فلج کامل اندام حرکتی و یا افت شدید عملکرد وجود دارد.

در مجموعه ما نیز پزشکان متبحری مشغول به فعالیت هستند که می‌توانید با خیال راحت برای معاینه به آن‌ها مراجعه کنید تا با ابزار تشخیصی مدرن، بهترین تشخیص و روش درمان را به شما ارائه دهند. برای ارتباط با این پزشکان و پرسش سؤالاتی که ذهنتان را درگیر کرده است می‌توانید از لینک‌های ارتباطی در سمت چپ صفحه یا شماره تلفن‌های موجود در بخش تماس با ما استفاده کنید.