آیا علت بی حس شدن انگشتان دست راست می‌دانید؟

دستان شما شامل حساس ترین گیرنده های لمسی در کل بدن شما است و همه گیرنده های لمسی توسط شبکه ای از اعصاب به مغز شما متصل می شوند. اگر حتی یکی از آن اعصاب – یا یک قسمت از آن اعصاب – خراب شده یا به نوعی آسیب دیده باشد ، ممکن است مغز شما تمام اطلاعات حسی را که دستان شما برای شما ارسال می کنند دریافت نکند. در نتیجه این مورد می تواند علت بی حس شدن انگشتان دست راست شود.
 

با این حال ، موارد مختلف بسیاری وجود دارد که می تواند باعث بی حس شدن انگشتان دستان شما شود. از آسیب های بیش از حد و عفونت ها گرفته تا دیگر بیماری های مزمن. اما در بسیاری از موارد این مشکل نشان از بیماری جدی نیست و با رعایت یک سری موارد و مراجعه به دکتر ارتوپد قابل برطرف شدن است. بنابراین با کلینیک تخصصی فوق تخصصی دکتر میر برای بررسی علت بی حس شدن انگشتان دست راست و سوزن سوزن شدن آنها همراه باشید.
 
 

علت بی حس شدن انگشتان دست راست

آنچه در این مقاله می خوانید :

 

کلینیک دکترمیر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است. به منظور دریافت نوبت کلیک کنید. همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید
 

آرنج تنیس بازان یا تنیس البو سبب بی حس شدن انگشتان دست راست می‌شود؟ 

دکتر میر می گوید ، اگر تنیس باز  هستید – یا در هر فعالیتی که به پیچ خوردن مکرر دست یا آرنج نیاز دارد – مشارکت می کنید، طبق گفته دکتر میر، این بیماری از ساییدگی یا ضعیف شدن تاندون هایی که روی آرنج شما می پیچند، بوجود می آید. در حالی که مشکل تنیس البو به صورت درد در آرنج یا بازو احساس می شود ، علائم اولیه احساس گزگز و بی حسی در دستان شما است. اگر هرکدام از این حالات را تجربه کردید ،  استراحت کنید و فعالیت را متوقف کنید. اگر این حس دوباره برگشت ، به بهترین فوق تخصص مچ دست مراجعه کنید. 

سندرم تونل کارپالعلت بی حس شدن انگشتان دست است؟ 

دکتر میر می گوید یکی از مهمترین دلایل بی حسی دست و انگشتان دست، سندرم تونل کارپ است – (وضعیتی که در آن عصب مدیان که در ناحیه بازو و دست شما قرار دارد از ناحیه مچ دست شما محکم می شود). او می گوید: “این مشکل برای افرادی كه وقت زیادی را صرف كار با رایانه می كنند بسیار رایج است.” به خصوص اگر هنگام کار،  مجبور شوید مچ دست خود را روی لبه یا سطح سخت قرار دهید .
 

علاه بر بی حسی ، علائم تونل کارپال  یک یا چند انگشت – به ویژه انگشت شست ، انگشت اشاره و میانه متورم یا سوزن سوزن می شوند. دکتر میر می گوید ، اگر این علائم را دارید به بهترین فوق تخصص دست مراجعه کنید. اگراین مشکلدرمان نشود ، ممکن است برای درمان به جراحی تونل کارپال احتیاج داشته باشید. همچنین توجه به این نکته مهم است که وقتی سندرم تونل کارپل در هر دو دست رخ می دهد ، ممکن است بیانگر یک مشکل دیگری باشد. به عنوان مثال ، آرتریت روماتوئید ، یک بیماری خود ایمنی که به مفاصل حمله می کند ، می تواند با سندرم تونل کارپ همراه باشد.
 

آیا اختلالات تیروئیدعلت بی حس شدن انگشتان دست راست است؟ 

دکتر میر می گوید: “اختلال تیروئید می تواند منجر به بی حسی دست شود.” در صورت عدم تشخیص و درمان ، تیروئید کم کار ( کم کاری تیروئید)  می تواند منجر به آسیب به اعصابی شود که اطلاعات را بین مغز و نخاع و بقیه بدن منتقل می کنند. به این دلیل است که غده تیروئید شما به اندازه کافی هورمون های مهم برای این عملکردها خارج نمی کند. به خصوص اگر علائم دیگری تیروئید کم کار مانند ریزش مو ، افزایش وزن و احساس سرما به طور مداوم دارید- وقت آن است که با پزشک خود صحبت کنید.
 

داروها جهت درمان بی حس شدن انگشتان دست 

برخی از داروها می توانند به عنوان یک عارضه جانبی شایع باعث بی حسی ، احساس غیر عادی و گزگز شدن دست و پا شوند. متداول ترین آنها شامل داروهای شیمی درمانی یا درمان های HIV  است. اما سایر داروهای رایج مانند داروهای ضد الکل ، داروهای فشارخون یا قلب ، داروهای ضد عفونت و درمان های پوستی (مانند داپسون) نیز باعث بی حسی و گزگز شدن قسمت هایی از بدن شده است. اگر فکر می کنید این مشکل به دلیل استفاده از دارو است، به پزشک اطلاع دهی تا یا دوز دارو را کاهش دهد  یا جایگزینی برای آن پیدا کند.
 

آیا کمبود ویتامین B12 علت بی حس شدن انگشتان دست راست است؟

بدن شما برای تولید گلبول های قرمز خون و اعصاب سالم به ویتامین B12 – ماده مغذی ای که به راحتی در گوشت ، تخم مرغ ، مرغ و لبنیات یافت می شود – نیاز دارد. کمبود شدید ویتامین B12 ، همچنین به عنوان کم خونی مخرب شناخته می شود و هنگامی اتفاق می افتد که شما به اندازه کافی B12 را از غذاها جذب نکنید ، و باعث ایجاد یک سری علائم مانند خستگی ، مشکلات تعادل ، نفس تنگی ، سرد شدن دست و پا ، سردرد ، و حتی احساس گزگز و در صورت کمبود منجر به آسیب عصبی و بی حسی در دست ها می شود.

در حالی که سوزن سوزن شدن دستها نشانه بزرگی از کمبود B12 است ، اما ویتامین D ، B6 و سایر کمبودهای مواد مغذی نیز می توانند باعث سوزن سوزن شدن شوند ، بنابراین برای اطمینان از یک برنامه درمانی مناسب با متخصص مورد نظر صحبت کنید.
 

مصرف الکل سبب بی حس شدن انگشتان دست راست است؟

نوشیدن زیاد و طولانی مدت الکل می تواند منجر به نوروپاتی الکلی یا آسیب عصبی شود. حداکثر نیمی از مصرف کنندگان سنگین الکل  به نوعی از این بیماری مبتلا می شوند. علائم دیگر شامل بی حسی در بازوها یا پاها ، احساسات عجیب مثل “سوزن و سوزن” در اندام و ضعف عضلانی یا اسپاسم است.
 

کیست گانگلیون می‌تواندعلت بی حس شدن انگشتان دست راست باشد؟ 

کیست های گانگلیون توده ها یا رسوبات غیر سرطانی هستند که می توانند در هر نقطه از بدن شما ایجاد شوند – اما تمایل دارند در مفاصل یا اطراف آن ظاهر شوند. طبق نظر بهترین جراح ارتوپدی در کلینیک دکتر میر، کیست های گانگلیون در واقع شایع ترین توده ای است که در دست ایجاد می شود  و اگر روی مچ دست شما ایجاد شود موجب  بی حسی ، درد ، سوزن سوزن شدن و ضعف عضلانی می شود.
 

مولتیپل اسکلروزیس و بی حس شدن دست 

مولتیپل اسکلروزیس (ام اس) نوعی بیماری سیستم عصبی مرکزی (معروف به مغز ، نخاع و اعصاب بینایی) است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به میلین ، ماده چربی محافظت کننده از رشته های عصبی مغز و نخاع ، حمله کرده و به آن آسیب می رساند. دکتر میر می گوید که این مشکل می تواند منجر به بی حسی دست و انگشتان دست راست یا گزگز شود. اگرچه بیماری ام اس می تواند در هر سنی حمله کند ، اما به احتمال زیاد در سنین 20 تا 50 سالگی ظاهر می شود و  زنان دو تا سه برابر مردان از این بیماری رنج می برند. از دیگر علائم می توان به ، ضعف اندام ، دو بینی و عدم تعادل اشاره کرد.

سندرم گیلن باره سبب بی حس شدن انگشتان دست راست 

سندرم گیلن-باره یک بیماری اتوایمیون نادر است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به اعصاب شما حمله کرده و باعث صدمه ای می شود که منجر به بی حسی و گزگز دست می شود. محققان دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث سندرم گیلن-باره می شود ، اما آنها می دانند که هر کسی در هر سن یا جنسیتی می تواند دچار این بیماری شود. علائم دیگر سندرم گیلن باره شامل احساس خارش در انگشتان ، انگشتان پا ، مچ پا یا مچ دست ، ضعف در پاها ،  ضربان قلب سریع ، کنترل ضعیف مثانه یا روده و مشکل در حرکات صورت مانند جویدن است.
  

سکته مغزی وبی حس شدن انگشتان دست 

بی حسی یا سوزن سوزن شدن دست به همراه دیگر علائم می تواند نشانه سکته مغزی شما باشد ،  وقتی جریان خون در ناحیه ای از مغز مسدود شود این اتفاق رخ می دهد. این مشکل می تواند تهدید کننده زندگی باشد ، زیرا سلول های مغز به دلیل کمبود اکسیژن شروع به مرگ می کنند. از دیگر علائم سکته مغزی که باید مراقب آن باشید ، کج شدن دهان ، اختلال در گفتار یا مشکلات تمرکز، سرگیجه و تاری دید است. بنابراین در صورت داشتن این علائم سریعا به متخصص مراجعه نمایید. 

ارتباط دیابت سر شدن انگشتان دست راست
 

تشنگی بیش از حد و سطح بالای قند خون همه از علائم دیابت می باشد. اما بسیاری از افرادی که به دیابت نوع 2 کامل مبتلا می شوند ، این موضوع را درک نمی کنند. دکتر میر می گوید ، در صورت عدم درمان ، بی حسی دست می تواند در نتیجه آسیب عصبی مربوط به دیابت ایجاد شود. در حقیقت ، دیابت یکی از مهمترین دلایل نوروپاتی محیطی ، یا آسیب به اعصاب خارج از مغز و نخاع است. تاری دید ، ناراحتی کلیه و نارسایی قلبی نیز از جمله خطرات مرتبط با دیابت درمان نشده هستند.
 

بیماری رینود وعلت بی حس شدن انگشتان دست راست 

 

بیماری رینود، یک بیماری نادر است که در آن عروق کوچکتر که خون رسانی به پوست را ایجاد می کنند ، تنگ شده و گردش خون را محدود می کنند. بیماری رینود ممکن است طاقت فرسا باشد ، و برخی از افراد در طول یک دوره متوجه تورم انگشتان و سفید یا آبی شدن آن می شوند.
 

پزشکان ارتوپد و قلب مطمئن نیستند که چه چیزی باعث این بیماری می شود ، اما آنها می دانند که زنان بیشتر به آن مبتلا می شوند. دمای سرد ، استرس ، آسیب به دست ، آسیب به بافت ، و حتی داروهای خاص (مانند فشار خون بالا یا داروهای میگرن) همه می توانند محرک باشند. بنابراین در صورت ابتلا به بی حسی انگشتان دست راست، ابتدا به یک پزشک مراجعه کنید تا با تجویز آزمایش خون و بررسی نتیجه، شما را به متخصص مناسب ارجاع دهد.
 

کلینیک دکترمیر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است. به منظور دریافت نوبت کلیک کنید. همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام،اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.