علت درد ماهیچه پا در شب

اگر گرفتگی های دردناک پا شما را در نیمه شب بیدار می کند و به دنبال یافتن علت درد ماهیچه پا در شب هستید، باید گفت که شما تنها نیستید . بر اساس مطالعه ای که در سال 2012 نشان داده شد تا 60 درصد بزرگسالان درد پا در شب را تجربه کرده اند. ما در این مقاله به بررسی13 علت درد ماهیچه پا در شب میپردازیم.

 

 

علت درد ماهیچه پا در شب

 

 

کلینیک دکترمیر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.شما میتوانید به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکترمیر در تماس باشید.

 

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

 

 

 

  13علت درد ماهیچه پا در شب

یک یا چند عامل زیر – همراه با فیزیولوژی فردی شما – می تواند دلیل این باشد که درد پا در شب را احساس کنید.

 

اختلال در دیسک کمر

دیسک بیماری است که می تواند در هر نقطه از ستون فقرات رخ دهد ، اما اغلب در قسمت کمر اتفاق می افتد. گاهی اوقات دیسک برآمده ، بیرون زده یا پاره شده نامیده می شود. این یکی از مهمترین دلایل کمردرد و همچنین درد ماهیچه پا در شب یا “سیاتیک” است.

 

بین 60 تا 80 درصد از افراد در دوره ای از زندگی خود دچار کمردرد می شوند. برخی از این افراد دچار کمردرد و درد پا ناشی از دیسک فتق می شوند. اگرچه دیسک فتق می تواند بسیار دردناک باشد ، اما بیشتر افراد فقط با چند هفته یا چند ماه درمان غیر جراحی و مراجعه به متخصص ارتوپدی احساس بهتری دارند.

 

نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی نوعی آسیب عصبی است که در صورت ابتلا به دیابت می تواند ایجاد شود. قند خون بالا (گلوکز) می تواند به اعصاب بدن آسیب برساند. نوروپاتی دیابتی اغلب به اعصاب پاها آسیب می رساند. بسته به اعصاب آسیب دیده ، علائم نوروپاتی دیابتی می تواند از درد و بی حسی در پاها  گرفته تا مشکلات سیستم گوارشی ، دستگاه ادراری ، رگ های خونی و قلب باشد.

 

برخی از افراد علائم خفیفی دارند. اما برای دیگران ، نوروپاتی دیابتی می تواند کاملاً دردناک و ناتوان کننده باشد. نوروپاتی دیابتی یک عارضه جدی دیابت است که ممکن است تا 50٪ افراد دیابتی را درگیر کند. اما شما اغلب می توانید با مدیریت مداوم قند خون و یک سبک زندگی سالم از نوروپاتی دیابتی جلوگیری کرده و یا پیشرفت آن را کاهش دهید.

 

 

علت درد ماهیچه پا در شب

 

عدم کشش کافی عضلات

برخی محققان نظریه پردازی کرده اند که سبک زندگی مدرن ما مقصر است. در حالی که اجداد ما زمان زیادی را به حالت چمباتمه زدن می گذرانند – موضعی که باعث کشش تاندون ها و عضلات پا می شود – زندگی معاصر بیشتر نیاز به آن را برطرف کرده است.

همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می دهد سبک زندگی بی تحرک باعث کاهش طول و تحرک عضله و تاندون می شود که ممکن است منجر به گرفتگی و علت درد ماهیچه پا در شب شود.

 

خوابیدن در وضعیت نامناسب

کارشناسان دیگر مشاهده کرده اند که هنگام خوابیدن ، پا اغلب در وضعیت نادرستی قرار میگیرد. هنگامی که پا برای مدت طولانی در وضعیت نادرستی قرار می گیرد ، حتی حرکات کوچک پا می تواند باعث گرفتگی عضله شود.پس اگر درد پا در شب را احساس میکنید حتما به نحوه ی خوابیدن خود دقت کنید و در صورت ناصحیح بودن آن را اصلاح نمایید.

 

تغییر فصل

درد پا در شب بیشتر از زمستان در تابستان دیده می شود. گرچه برای همه افراد درست نیست ، اما تکرر این گرفتگی ها در تابستان به اوج خود می رسد. درک این نکته مهم است که این گرفتگی عضلات ناشی از مسائل عصبی است – نه اختلالات عضلانی. آزمایش های الکترومیوگرام نشان داده است که اعصابی که از ستون فقرات به پایین ساق پا می روند باعث ایجاد این گرفتگی ها می شوند و علت درد ماهیچه پا در شب میشود.

 

پس چرا تابستان؟ زیرا رشد و ترمیم اعصاب در تابستان به دلیل افزایش میزان ویتامین D افزایش می یابد. بدن شما از قرار گرفتن در معرض آفتاب ویتامین D تولید می کند.در تابستان ، هنگامی که سطح ویتامین D شما در حال اوج گرفتن است ، بدن شما ممکن است در ترمیم  سیستم عصبی “سریع” عمل کند ، که می تواند باعث ایجاد این گرفتگی ها شود.

 

کمبود آب بدن

برخی شواهد نشان می دهد که علت درد ماهیچه پا در شب کمبود آب بدن میتواند باشد. الگوی فصلی مشخصی در تعداد گرفتگی عضلات وجود دارد ، تعداد آنها در تابستان بیشتر و در زمستان تعداد کمتری وجود دارد.این نشان می دهد که گرما و احتمالاً تعادل مایعات در ایجاد گرفتگی عضو و درد پا در شب  تأثیر دارند.کمبود آب ممکن است باعث عدم تعادل الکترولیت در خون شود ، که می تواند یکی از عوامل محرک گرفتگی عضلات باشد.

 

تمرینات سخت

مدت هاست که ورزش سخت با گرفتگی عضلات در ارتباط است. اضافه بار عضلات اسکلتی و خستگی می تواند باعث گرفتگی عضلات و علت درد پا در شب شود. محققان می گویند این حتی در میان ورزشکاران حرفه ای بسیار آموزش دیده نیز اتفاق می افتد.پس اگر احساس میکنید تمرینات سخت علت درد ماهیچه پا در شب شما می باشد،کمی به بدن خود استراحت بدهید.

 

 

علت درد ماهیچه پا در شب

 

 

کمبود مواد مغذی

کمبود کلسیم ، منیزیم و پتاسیم در گرفتگی عضلات و درد پا در شب نقش دارد. هر یک از این ویتامین ها به حفظ تعادل مایعات در خون و ماهیچه ها کمک می کنند ، بنابراین احساس می شود اگر از بین بروند ، گرفتگی ایجاد می شود.

 

اما باز هم ، مطالعات متناقض بوده اند ، بنابراین باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا بدانید که چگونه این مواد مغذی به طور مستقیم بر گرفتگی عضو تأثیر می گذارند.با این وجود اگر احساس کمبود این ویتامین ها را دارید حتما به پزشک مراجعه نمایید و بدن خود را از این ویتامین ها غنی سازید.

 

ایستادن طولانی مدت

افرادی که هر روز وقت زیادی را در حالت ایستاده می گذرانند بیشتر از افراد دیگر دچار گرفتگی پا و درد ماهیچه پا در شب می شوند. وقتی روی پایتان ایستاده اید اما در حرکت نیستید ، خون و آب در قسمت پایین بدن شما جمع می شوند. این ممکن است منجر به عدم تعادل مایعات و همچنین کوتاه شدن عضله و تاندون شود – همه اینها می تواند منجر به گرفتگی پا و علت درد ماهیچه پا در شب شود.

 

مصرف برخی از داروها

مصرف داروهای ادرار آور، داروهای آسم و برخی دیگری از داروها میتواند علت درد ماهیچه پا در شب شود.پس اگر داروی خاصی را مصرف میکننید در مورد بروز این عارضه با پزشک معالج خود مشورت نمایید.

 

 

علت درد ماهیچه پا در شب

 

 

بارداری

بارداری نیز با گرفتگی های مکرر پا همراه است و میتواند علت درد ماهیچه پا در شب باشد که این احتمالاً به دلیل افزایش وزن و اختلال در گردش خون است. همچنین ممکن است فشاری که جنین در حال رشد به عروق و اعصاب مادر وارد می کند ، باعث گرفتگی و درد پا در شب شود.

 

برخی از شرایط سلامتی

دیابت ، فشار خون بالا ، آرتروز ، بیماری های عصبی و افسردگی نیز با گرفتگی پا ارتباط دارند. همانطور که در بالا ذکر شد ، در بعضی موارد ، مقصر داروها هستند. تحقیقات نشان می دهد برخی از این شرایط – یعنی دیابت و بیماری های عصبی – می توانند باعث بر هم خوردن یا حتی از بین بردن اعصاب شما شوند که ممکن است منجر به گرفتگی شود.

 

مشکل عضلانی

اگر درد پا در شب شدید شد و یا اینکه به طور مکرر همراه به علائم دیگری اتفاق افتاد نیازمند پیگیری دقیق تری می باشد که در اینصورت شما باید به متخصص ارتوپدی جهت رفع درد پا در شب مراجعه نمایید.

 

 

علت درد ماهیچه پا در شب

 

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.شما میتوانید به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

 

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.