علت کمردرد در بارداری

بسیاری از خانم های باردار درد کمر را تجربه میکنند و به دنبال یافتن علت کمر درد در بارداری هستند.اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید خواندن این مقاله به شما در یافتن علت درد کمر درد بارداری کمک بزرگی می کند.

از علل اصلی کمر درد در بارداری میتوانت به عفونت ادراری،مشکلات جفت و جنین ،دیسک کمر و آپاندیسیت اشاره کرد که یافتن علت قطعی درد کمر در بارداری با مراجعه به متخصص زنان و زایمان  و متخصص ارتوپدی میسر است.

The-cause-back-pain-in-pregnancy

کلینیک دکترمیردر زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است. به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام،اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

کمر درد در بارداری

  زنان باردار ممکن است کمردردی را تجربه کنند که به ناحیه باسن ، ران و پاها گسترش می یابد و باعث ایجاد یا تقلید علائمی شبیه به سیاتیک می شود.

درد ممکن است ثابت باشد و یا با فعالیت بدتر شود و همچنین در خواب شما اختلال ایجاد کند و یا عملکرد کلی را کاهش دهد. در حالی که علائم معمولاً پس از زایمان خود به خود برطرف می شوند ، برخی از شرایط ممکن است به عنوان اختلالات مزمن باقی بمانند.

زنانی که از قبل مشکل کمر دارند از نظر ابتلا به کمردرد مربوط به بارداری بیشتر در معرض خطر هستند. در دوران بارداری ، تغییرات آناتومیک و وضعیتی طبیعی باعث چالش های مکانیکی سیستم اسکلتی عضلانی ، به ویژه در قسمت پایین بدن می شود. کمر درد و ناراحتی لگن معمولاً از ماه پنجم تا هفتم بارداری شروع می شود. درصد کمی از زنان ممکن است از 4 تا 16 هفته درد داشته باشند.

علت کمر درد در بارداری: سه ماهه اول

عواملی که می توانند به کمر درد در سه ماهه اول منجر شوند شامل تغییرات هورمونی و استرس هستند ، که در این قسمت به بررسی این علت کمر درد در بارداری میپردازیم.

علت کمردرد در بارداری

تغییرات هورمونی

مقادیر بالای پروژسترون در سه ماهه اول می تواند بر ثبات و تراز شدن مفاصل تأثیر بگذارد و علت کمر درد در بارداری شود. در طی سه ماهه اول ، سطح پروژسترون در بدن به سرعت افزایش می یابد. مقادیر بالای این هورمون به شل شدن عضلات و رباط های نزدیک لگن کمک می کند ، که می تواند بر ثبات و تراز شدن مفاصل تأثیر بگذارد.

هورمون دیگری که پزشکان به آن ریلکسین می گویند به تخمک کمک می کند تا در دیواره رحم کاشته شود و همچنین از انقباضات در مراحل اولیه بارداری جلوگیری می کند. با نزدیک شدن به زمان زایمان ، ریلکسین باعث نرم شدن و باز شدن دهانه رحم می شود تا آماده زایمان شود.

علاوه بر این ، ریلکسین باعث شل شدن رباط ها و مفاصل در ناحیه لگن می شود تا کانال زایمان در حین زایمان گسترش یابد. سرانجام ، ریلکسین بر روی رباط های ثابت کننده ستون فقرات تأثیر می گذارد ، که می تواند باعث بی ثباتی ، تغییر وضعیت و کمردرد در بارداری شود.

استرس ذهنی

اگرچه بسیاری از خانم ها حاملگی را یک رویداد جالب زندگی و پر از تغییر می دانند ، اما عده ای این اتفاق را استرس زا می دانند.استرس بیش از حد بر روی روحیه یا وضعیت روانی فرد تأثیر می گذارد. استرس می تواند علائم جسمی مانند خستگی ، سردرد ، سفتی و درد عضلانی ایجاد کند و علت کمر درد در بارداری شود.

علت کمر درد در بارداری: سه ماهه دوم و سوم

در سه ماهه دوم و سوم ، رحم با رشد سریع جنین به گسترش خود ادامه می دهد.تغییرات وضعیتی ، افزایش وزن و جدا شدن عضلات همه در کمر درد در مراحل بعدی بارداری نقش دارند که در این قسمت به بررسی این علت کمر درد در بارداری میپردازیم.

علت کمردرد در بارداری

به عقب خم شدن

با افزایش وزن کودک ، مرکز ثقل خانم باردار به قسمت جلوی بدن منتقل می شود. برخی از زنان ممکن است به عقب خم شوند تا تعادل خود را بدست آورند. خم شدن به عقب ، فشار اضافی روی عضلات کمر وارد می کند که می تواند منجر به سفتی عضلات و کمر درد در بارداری شود.

افزایش وزن

افزایش وزن در دوران بارداری می تواند به کمردرد در بارداری و درد مفاصل کمک کند.وزنی که فرد در دوران بارداری اضافه میکند می تواند منجر به کمردرد و درد مفاصل شود. میزان وزن اضافه شده در بارداری می تواند بر سلامت کلی او و نوزادش تأثیر بگذارد.خانم های باردار در طول بارداری باید تحت نظر متخصص زنان و زایمان قرار بگیرند تا خطری سلامت خود و فرزنداشان را تهدید نکند.

جدا شدن عضله

شکم از دو باند موازی عضلات تشکیل شده است که در وسط شکم به هم متصل می شوند. این عضلات به ثبات ستون فقرات و حمایت از کمر کمک می کنند. در دوران بارداری ، جنین در حال رشد به عضلات شکم فشار می آورد و باعث کشیدگی و در بعضی موارد جدا شدن این اتصال می شود. این فشار می تواند منجر به وضعیتی به نام دیاستاز رستی شود. با کشش عضلات شکم ، خطر درد کمر در بارداری و یا ایجاد درد در ناحیه کمر یا لگن افزایش می یابد.

راهکارهایی برای درمان کمردرد در بارداری:

علت کمردرد در بارداری دلایل مختلفی دارد که با رعایت این نکات می توان میزان درد کمر در بارداری را کاهش داد.

کمپرس سرد و گرم:

سرما و گرما دادن به کمر موجب کاهش درد می شود. کمپرس سرد را به مدت 20 دقیقه در طول روز روی کمر خود قرار دهید، کمپرس گرم را جایگزین کرده و روی کمر خود قرار دهید. می توانید تأثیر آن را در طی مدت زمان مشاهده کنید.

ورزش:

ورزش کردن به مرور زمان موجب تقویت عضلات و انعطاف پذیری بیشتر بدن می شود، در نتیجه فشار کمتری به کمر وارد می شود. از تمرینات مناسب برای بانوان باردار می توان به  شنا، دوچرخه سواری، پیاده روی اشاره کرد.

طب سوزنی:

طب سوزنی در واقع نوعی درمان چینی است. در این روش، سوزن های بسیار نازکی است که در قسمت های خاصی از بدن وارد پوست می شود. طب سوزنی برای درمان کمردرد بسیار تأثیر گذار است.

ماساژ:

ماساژدر دوره بارداری می تواند در رفع استرس مادر، بهتر شدن گرفتگی عضلات و کاهش درد کمر تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. همچنین در هنگام ماساژ هورمون اپی نفرین ترشح می شود که منجر به کاهش گرفتگی عروق، آرامش و تعادل در خلق و خو در دوره بارداری می شود.  

چند روش پیشگیری از کمردرد در بارداری:

  • از پوشیدن کفش های نامناسب و پاشنه دار خودداری کنید. کفش های مناسب (طبی کوتاه و قوس مناسب) انتخاب بهتری است.
  • هنگام استراحت به پشت نخوابید.
  • پوشیدن گن در پیادروی
  • بهتر است برای مصرف دارو در بارداری، با پزشک زنان مشورت کنید که داروهای ضد درد و یا داروهای شل کننده عضلات که در دوران بارداری بی خطر هستند تجویز کند.

چه موقع به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنیم؟

علت کمردرد در بارداری

زنانی که در دوران بارداری کمردرد دارند و علت کمر درد در بارداری را نمی دانند در صورت بروز علائم زیر باید با متخصص زنان و زایمان یا سایر مراکز بهداشتی تماس بگیرند:

  • درد شدید

  • دردی که بیش از 2 هفته طول بکشد.

  • گرفتگی هایی که در فواصل به صورت منظم ایجاد می شوند و به تدریج تشدید می شوند.

  • مشکل یا درد هنگام ادرار کردن

  • احساس سوزن سوزن شدن در اندام ها

  • خونریزی واژن

  • ترشحات نامنظم واژن

  • تب

  • سیاتیک که در نتیجه آسیب یا تحریک عصب سیاتیک رخ می دهد. سیاتیک در دوران بارداری زمانی اتفاق می افتد که جنین در حال رشد به عصب سیاتیک فشار وارد کند.

یکی از علائم سیاتیک درد کمر است که از طریق باسن و پایین پا گسترس پیدا می کند. زنانی که از کمر درد در بارداری رنج می برند و بیش از 2 هفته ادامه دارد باید به متخصص زنان وزایمان جهت یافتن علت کمر درد در بارداری مراجعه کنند.

زنانی که باردار هستند باید قبل از شروع هر گونه داروی جدید ، مکمل یا درمان طبیعی برای درمان کمر درد در بارداری با پزشک خود صحبت کنند. کلینیک دکترمیردر زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی ، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام،اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.