کف پای داغ

شایعترین علت احساس کف پای داغ و سوزش کف پا آسیب عصبی است که اغلب مربوط به دیابت است. علل احتمالی دیگری نیز وجود دارد. درد ناشی از سوزش پا می تواند متناوب یا مداوم باشد و از خفیف تا شدید بوده و پاهایتان ممکن است احساس گرما ، سوزن سوزن شدن ، خارش یا بی حسی کند. درد اغلب درهنگام شب بیشتر می شود.

برای اینکه ببینید چه مواردی باعث داغی کف پا می شود  و نسبت به درمان آن اقدام کنید، با بهترین دکتر کف پا در کلینیک تخصصی فوق تخصصی دکتر میر همراه باشید.

کلینیک دکتر میر در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است   احساس سوزش پا می تواند از طیف وسیعی از بیماری ها رخ دهد. تعیین تعیین علت کف پای داغ بسیار مهم است تا این مشکل سریعا برطرف شود.

علت کف پای داغ :  نوروپاتی دیابتی

قند خون کنترل نشده می تواند به تدریج به عروق و اعصاب شما آسیب برساند. قند خون بالا باعث کاهش انتقال سیگنال ها از اعصاب می شود. این می تواند بر احساس در قسمت های مختلف بدن از جمله پا تأثیر بگذارد. قند خون بالا همچنین باعث ضعیف شدن دیواره رگ های خونی می شود که اکسیژن و مواد مغذی را به اعصاب می رسانند.

آسیب عصبی می تواند در سراسر بدن شما رخ دهد. براساس موسسه ملی دیابت و بیماری های گوارشی و کلیوی ، حدود 60 تا 70 درصد افراد دیابتی به نوعی آسیب عصبی یا نوروپاتی دارند. اگر چاق هستید، فشارخون بالا دارید، سیگار می کشید و الکل مصرف می کنید، احتمال خطر ابتلا به نوروپاتی دیابتی در شما بیشتر است.

وقتی که آسیب عصبی در پاهای شما باشد ، به عنوان نوروپاتی محیطی شناخته می شود. نوروپاتی محیطی رایج ترین نوع نوروپاتی دیابتی است. این نوع نوروپاتی می تواند احساس سوزش در پا ایجاد کند.   علائم اضافی نوروپاتی محیطی عبارتند از: بی حسی یا سوزن سوزن شدن در دست ها یا پاها ضعف یا احساس سنگینی در پاها یا بازوها تعرق مفرط

علت کف پای داغ : نوروپاتی فیبر کوچک (SFSN)

SFSN یک نوروپاتی دردناک است که اغلب منجر به سوزش دردناک پا می شود. این بیماری در اثر از بین رفتن غلاف میلین که رشته های عصبی را می پوشاند و محافظت می کند ، رخ می دهد. اگرچه علت آن در بیشتر موارد مشخص نیست ، اما دیابت می تواند در این امر دخیل باشد.

علت کف پای داغ : مصرف زیاد الکل

مصرف زیاد الکل می تواند منجر به نوع دیگری از آسیب عصبی به نام نوروپاتی الکلی شود.   علائم علاوه بر سوزش پا: ضعف عضلانی ، اسپاسم عضله و از دست دادن عملکرد عضله اختلال در عملکرد ادرار و روده سرگیجه اختلال در گفتار قطع مصرف الکل می تواند از بدتر شدن علائم جلوگیری کند. با این حال ، برخی از آسیب های عصبی ممکن است غیرقابل برگشت باشد.

علت کف پای داغ :  بیماری شارکوت ماری توث  Charcot-Marie-Tooth (CMT)

CMT شایعترین بیماری عصبی ارثی است. این بیماری روی اعصاب کنترل کننده عضلات تأثیر می گذارد. این یک بیماری پیشرونده است ، به این معنی که علائم با گذشت زمان بدتر می شوند. یکی از اولین علائم آن سوزش و داغی در پا یا دست است. علائم دیگر شامل گرفتگی و آتروفی عضلات است.

علت کف پای داغ :  سندرم درد منطقه ای پیچیده (CRPS)

CRPS معمولاً پس از جراحت یا جراحی در اندام رخ می دهد. این بیماری شامل آسیب عصبی است که بر انتقال سیگنال بین مغز و ستون فقرات تأثیر می گذارد. علائم شامل:   درد سوزش ورم تغییر در رنگ یا بافت پوست CRPS می تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد.

علت کف پای داغ :  اریترومالالژیا

اریترومالالژیا یک بیماری نسبتاً نادر است که موجب داغی کف پا می شود و علت مشخصی ندارد. شدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است. درد می تواند بعد ازقرار گرفتن در شرایط زیر بیشتر شود:   ورزش پیاده روی ایستادن قرار گرفتن در معرض گرما

علت کف پای داغ : کمبودهای تغذیه ای

در جامعه امروز ، به ویژه در میان افراد مسن ، آسیب عصبی ممکن است مربوط به کمبودهای زیر باشد: ویتامین B-12 ویتامین B-6 ویتامین B-9 (فولات) این کمبودهای ویتامین B می تواند باعث سوزش پا و مشکلات هماهنگی عضلات شود. کم خونی و کمبود گلبول های قرمز خون سالم نیز ممکن است به دلیل کمبود ویتامین B باشد. سایر علائم کم خونی ناشی از کمبود ویتامین شامل خستگی ، سرگیجه و تنگی نفس است.

علت کف پای داغ : کم کاری تیروئید

تیروئید کم کار تعادل هورمون ها را در بدن شما تغییر می دهد. این می تواند باعث تورم شود که به اعصاب شما فشار وارد می کند. علائم کم کاری تیروئید علاوه بر سوزش و داغی کف پا ، خستگی ، افزایش وزن و خشکی پوست است.

علت کف پای داغ : بیماری های عفونی

داغی کف پا می تواند یکی از بسیاری از علائم عفونت های مختلف باشد ، از جمله: بیماری لایم ایدز سیفلیس زونا اگر فکر می کنید به عفونت مبتلا هستید و دچار سوزش در پاها هستید سریعا به متخصص سوزش کف پا مراجعه کنید تا تست های تشخیصی لازم برای این مشکل را تجویز کند.

علت کف پای داغ : بیماری پای ورزشکار

پای ورزشکار یک عفونت قارچی مسری است که در جوانسالی و میانسالی به چشم می خورد. همچنین این بیماری به عنوان tinea pedis شناخته می شود ومی تواند ناخن های پا و دست را تحت تأثیر قرار دهد. یکی از رایج ترین علائم پای ورزشکاران احساس سوزش ، گزگز یا خارش بین انگشتان یا کف پا است.

همچنین ممکن است این مشکلات را نیز تجربه کنید: تاول های خارش دار روی پا ترک خوردن و لایه برداری پوست بین انگشتان یا کف پا پوست خشک در پهلوها یا کف پا ناخن های پا که از بستر ناخن دور می شوند و یا دارای تغییر رنگ و ضخیم و شکننده به نظر می رسند.

علت کف پای داغ :  بیماری شریان محیطی (PAD)

PAD شامل تنگی عروقی است که خون را به پاها می رساند. علائم می تواند مانند علائم نوروپاتی محیطی از جمله سوزش و داغی کف پاها باشد. درد اغلب با راه رفتن یا ورزش ایجاد می شود.

علت کف پای داغ : سندرم تونل تارسال

سندرم تونل تارسال به وضعیتی گفته می شود که عصب از مچ پا تا پا به دلیل تورم یا آسیب فشرده شود. این می تواند منجر به درد و سوزش در پا شود. درد ممکن است تا پا افزایش یابد. قبل از دائمی شدن آسیب عصب ، مهم است که به بهترین متخصص ارتوپدی برای درمان سریعتر مراجعه نمایید.

کلینیک دکتر میردر زمینه ی بیماری های ارتوپدی،انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است