کمربند طبی دیسک کمر

کمربند طبی دیسک کمر می تواند یک عنصر موثر در یک برنامه درمانی جامع برای برخی شرایط خاص ستون فقرات باشد  و می تواند از ستون فقرات  پس از جراحی کمر به عنوان یکی از راه های درمان دیسک کمر پشتیبانی کند

کمربند طبی دیسک کمر

این وسیله ارتز کمری یا LSO نیز نامیده می شود ، ممکن است کمربند طبی توسط پزشک تجویز شود یا از طریق نسخه پزشک خریداری شود. البته کمربند های بدون نسخه پزشک در دسترس هستند و استفاده از این لوازم طبق دستورالعمل  برای جلوگیری از آسیب دیدگی بیشتر در قسمت کمر مهم است.

بهترین متخصص دیسک کمر در تهران، در این مقاله به شما درمورد کمربند طبی دیسک کمر و مواقعی که از این وسیله استفاده می شود توضیح داده است.

کلینیک تخصصی فوق تخصصی دکتر میر سال هاست که در زمینه ساخت انواع کمربند های طبی ، اورتوز و کفش و کفی های طبی به طور اختصاصی برای انواع بیماران با شرایط مختلف بیماری فعالیت می کند.

مکانیسم کمربند طبی دیسک کمر برای تسکین درد

فواید کمربند طبی دیسک کمر

نظر برخی پزشکان در مورد کمربند طبی دیسک کمر

بیماری هایی که نیاز به کمربند طبی دارند

عوامل موفقیت در استفاده از کمربند طبی دیسک کمر

نحوه استفاده از کمربند طبی دیسک کمر

کلینیک دکتر میر  در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

 

شما میتوانید به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.

مکانیسم کمربند طبی دیسک کمر برای تسکین درد

کاهش تنش عضلانی و کمردرد

بهبود وضعیت بدن را برای توزیع مجدد وزن در ستون فقرات

فراهم کردن یک شرایط درمانی سالم برای ساختار ستون فقرات

افزایش قدرت عملکرد در طی فعالیت روزانه

فواید کمربند طبی دیسک کمر

پشتیبانی اضافی از ستون فقرات

زمانی که کمر به دلیل آسیب دیدگی یا ضعیف شدن ساختارهای ستون فقرات شرایطی ناپایدار دارد، کمربند طبی موجب ثبات ستون فقرات شود.  با نگه داشتن بدن در حالت ایمن ، کمربند طبی می تواند به ایجاد یک شرایط درمانی سالم برای جبران آسیب دیدگی فعلی کمک کرده و از آسیب های اضافی جلوگیری کند.

کاهش فشار وارده بر ساختارهای ستون فقرات

کمربند طبی دیسک کمر می تواند به تخلیه مقداری از وزنی که در قسمت پایین کمر قرار دارد ، کمک کند و در نتیجه فشار بر روی مفاصل ستون فقرات ، دیسک ها و عضلات کاهش می یابد. با کاهش فشار ستون فقرات ، کمربند طبی دیسک کمر ممکن است تنش عضلانی  را که یک واکنش محافظتی معمول پس از آسیب است ، کاهش دهد.

کاهش دامنه حرکات حین بهبودی

از بریس پشتی برای جلوگیری یا محدود کردن حرکات دردناک مانند پیچاندن ستون فقرات یا خم شدن به جلو ، عقب یا کنار استفاده می شود. محدود کردن حرکات و وضعیت های دردناک همچنین می تواند به بهبود آگاهی از موقعیت بدن کمک کند ، که به فرد اجازه می دهد تا آگاهانه وضعیت بدن را برای بهبود سلامت کمر تنظیم کند.

کاهش حرکت بین بخشهای مهره ای

بریس کمری همچنین کوچکترین حرکات اضافی را در یک قسمت خاص نخاعی یا شکستگی مهره محدود می کنند ، در نتیجه درد ناشی از کشیدگی عضلات و مفاصل تحریک شده یا ریشه های عصبی را محدود می کنند.

نظر برخی پزشکان در مورد کمربند طبی دیسک کمر

کمربند طبی دیسک کمر

به طور کلی تمامی پزشکان ارتوپد کمر معتقدند که بریس های کمر می توانند در تسکین درد کمک کنند ، اما بسیاری نیز می گویند که برای اثبات این موضوع تحقیقات بیشتری لازم است.

همچنین برخی از پزشکان معتقدند که کمربند طبی ممکن است به آتروفی عضلانی منجر شود و به این ترتیب کمر مستعد آسیب دیدگی می شود. اما بهترین ارتوپد تهران در کلینیک دکتر میر، است که وقتی کمربند طبی طبق دستور پزشک استفاده  شود ، بعید است که مشکلی برای بیمار ایجاد کند.

کمربند طبی معمولاً هر روز برای چند ساعت مشخص استفاده می شود و میزان استفاده از این وسیله توسط پزشک مشخص و کنترل می شود تا وابستگی فرد به استفاده از کمربند طبی دیسک کمر کاهش یابد ، از آتروفی عضله جلوگیری کند و ضمن اطمینان از حداکثر اثربخشی ، سایر اثرات منفی در نتیجه ی استفاده طولانی مدت را کاهش دهد.

بریس های کمر در انواع مختلفی برای کمک به رفع  مشکلات کمردرد ، از کشیدگی شدید عضلات تا بهبودی بعد از عمل ، متفاوت است. اکثر کمربند های طبی از مواد مشابه ساخته می شوند ، اما از نظر سفتی و کنترل وضعیت بدن متفاوت هستند.

به طور کلی ، بریس کمر در دسته های قابل انعطاف ، نیمه سخت و سخت دسته بندی می شوند. از بریس های سخت برای موارد متوسط تا شدید درد و / یا بی ثباتی ، مانند کمک به بهبود شکستگی های ستون فقرات یا بعد از جراحی کمر ، استفاده می شود. از بریس های نیمه سفت و انعطاف پذیر برای دردهای خفیف یا متوسط استفاده می شود.

بیماری هایی که نیاز به کمربند طبی دارند

کمربند طبی دیسک کمر

علاوه بر سایر درمان های غیر جراحی ، یک کمربند طبی می تواند به بهبود و تسکین درد از بیماری های زیر کمک کند:

بهبودی بعد از عمل

متخصص ستوت فقرات ممکن است یک بریس سفت و سخت پس از جراحی ستون فقرات با هدف کاهش فشار بر ستون فقرات ، افزودن ثبات ، و محدود کردن حرکات و حرکات کوچک برای ایجاد شرایط درمانی سالم تجویز کند. از نظر بهترین متخصص کمردرد، مهمترین دلیل برای استفاده از کمربند طبی پس از جراحی، محدود کردن فعالیت و حرکت می باشد. به طور کلی کمربند طبی دیسک کمر به طور کلی بین 3 تا 8 هفته پس از جراحی توصیه می شود ، اما مدت زمان آن بر اساس نیاز بیمار متفاوت است.

اسپوندیلولیستزیس ایسکمیک

با استفاده از یک کمربند طبی سخت برای اسپوندیلولیستزی میزان لغزش مهره ها را به حداقل می رساند و به طور قابل توجهی توانایی راه رفتن و میزان درد را بهبود می بخشد.

اسپوندیلولیز

ممکن است یک بریس نیمه سفت و سخت یا سفت و سخت توصیه شود تا حرکت ریز دردناک را در سطح شکستگی مهره را به حداقل برساند ، تا باعث کاهش درد و بهبودی شکستگی شود. تصور می شود که بریس کمری می تواند از لغزش مهره ها جلوگیری کند یا آن را کاهش دهد.

آرتروز

بی ثباتی و حرکات ریز دردناک ناشی از آرتروز کمر و ستون فقرات ممکن است با استفاده از یک کمربند طبی سفت و سخت یا نیمه سخت کاهش یابد. علاوه بر این ، یک بریس کمری می تواند فشار و درد  را بر روی مفاصل آسیب دیده کاهش دهد و حرکات روزمره را آسان کند ، مانند حرکت از حالت نشسته به حالت ایستاده ، یا بالعکس.

فتق دیسک کمر

وقتی دیسک نخاعی به مشکل خورده و یا دچار فتق می شود ، یک کمربند طبی دیسک کمر سفت و سخت یا نیمه سفت می تواند به ایجاد ثبات و کاهش حرکات کوچک در قسمت نخاعی آسیب دیده کمک کند. همچنین از یک کمربند طبی برای محدود کردن خم شدن و  کمک به حمل  وزنی که دیسکها به طور معمول تحمل می کنند ، استفاده می شود.

تنگی کانال نخاعی

بریس کمر برای تنگی ستون فقرات کمر با هدف کاهش فشار و محدود کردن حرکتهای کوچک در ستون فقرات پایین است ، که هر دو می توانند باعث تحریک ریشه عصب و درد رادیکولیک شوند. در برخی موارد ، بریس می تواند به تنظیم وضعیت یا تغییر وزن به شکم کمک کند تا هدف تخلیه فشار از ستون فقرات باشد.

تنش و فشار عضلانی

در موارد نسبتاً نادر ، ممکن است برای کشیدگی عضلات کمر ، یک کمربند طبی انعطاف پذیر توصیه شود. بریس کمری می تواند با کاهش فشار به ستون فقرات به کاهش تنش عضلانی کمک کند ، در نتیجه میزان توانایی عضلات برای حمایت از ستون فقرات را کاهش می دهد. علاوه بر این ، گرمای حاصل از بریس می تواند به شل شدن عضلات متشنج  و به تسکین درد کمک کند. بریس پشت برای آسیب یا ضعف عضلانی به طور کلی بیش از 2 تا 4 روز توصیه نمی شود.

عوامل موفقیت در استفاده از کمربند طبی دیسک کمر

کمربند طبی دیسک کمر

برخی از عوامل شناخته شده ای که در استفاده از کمربند طبی موثر هستند عبارتند از:

استفاده از بریس کمر طبق توصیه پزشک متخصص کمر

پایبندی به بستن کمربند طبی یکی از مهمترین عوامل موفقیت است ، اگرچه درست است که پوشیدن بریس به دلیل تداخل در کارهای روزمره دشوار است اما  اگر کمربند طبی بیش از حد دست و پا گیر یا ناراحت کننده باشد ، پزشک می تواند به تنظیم آن کمک کند. توصیه می شود قبل از اینکه از بریس استفاده کنید ، با پزشک مشورت کنید.

عدم استفاده طولانی مدت

کمربند طبی دیسک کمر معمولاً به صورت کوتاه مدت توصیه می شوند. تصور بر این است که استفاده بیش از حد  از بریس منجر به آتروفی عضلات و وابستگی آن به بریس می شود که در نهایت می تواند کمر را ضعیف کرده ، احتمال آسیب دیدگی را افزایش داده و درد را بدتر کند. البته این بسته به نظر متخصص کمر متفاوت است .

نحوه استفاده از کمربند طبی دیسک کمر

اکثر بریس ها با انجام چند مرحله کلی روی کمر قرار می گیرند:

بریس را به پشت و دوزرف آن را به سمت دو طرف تنه بپیچید.

دو سر آن را از جلوی شکم وصل کنید.

سپس تنظیمات دقیق تری روی کمربند طبی انجام دهید. به طور معمول ، تنظیمات کوچک با استفاده از دو زبانه کششی در دو طرف کمربند طبی دیسک کمر انجام می شود.

پوشیدن پیراهن زیر بریس معمولاً برای به حداقل رساندن تحریک پوست لازم است. حتی بعضی از پزشکان ممکن است پیراهن هایی نخی را که بهترین عملکرد را دارند و از تحریک پوست جلوگیری می کنند به بیمار پیشنهاد  کنند.

بنابراین برای درمان مشکلات کمر، با توجه به تشخیص بهترین متخصص کمردرد، از کمربندهای طبی استفاده کنید.

بخش اورتوز و پروتز کلینیک تخصصی دکتر میر راهنمای شما در انتخاب کمربند طبی متناسب با ناراحتی شما و همچنین نحوه استفاده و میزان استفاده مجاز شما از این ابزار مفید پزشکی خواهد بودتماس با کلینیک دکتر میر

کلینیک دکتر میر  در زمینه ی بیماری های ارتوپدی،  انواع تست های تشخیصی و هرگونه اختلال در این حوزه همواره در رتبه ی اول رضایتمندی بیماران قرارگرفته است.

 

شما میتوانید به منظور دریافت نوبت به لینک مربوطه که در بالای صفحه آمده مراجعه نمایید و یا از طریق راه های ارتباطی که در قسمت ارتباط با ما آمده شده است با کلینیک دکتر میر در تماس باشید.

همچنین برای آگاهی از تازه های درمان بیماری های ارتوپدی و دیدن فیلم ها و مطالب آموزشی، از طریق آیکون های سمت چپ وارد صفحه تلگرام، اینستاگرام و واتساپ ما شده و سوالات خود را به طور مستقیم با پزشکان در میان بگذارید.